روزنگار کاشان l نقد و نظر
هنر متعهد یا اصالت هنر نقدی بر جلسۀ هنرمندان با شورای اسلامی شهر کاشان/1 🔹 فرهنگ و هنر/21🔹 🔸اگر ج
کتمان حقیقت یا انکار واقعیت
بررسی «هنر» و «هنرمند» در جامعه اسلامی
🔹 فرهنگ و هنر/23🔹
🔸چند روز پیش در همین کانال دو گزارۀ «هنر برای هنر» یا «هنر متعهد» به بهانۀ جلسۀ مشترک تعدادی از هنرمندان با شورای اسلامی شهر کاشان مطرح شد. تصور میشود طرح این موضوع کمی زود بود و باید همانطور که جناب «محمدرضا ریاحی» در یادداشت خود مطرح کردهاند ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که «هنر چیست؟» و «هنرمند کدام است؟!» و شاید باید بیشتر به مقدمات قبلی بازگردیم!
⬅️ این یادداشت را در کانال «روزنگار کاشان» بخوانید
روزنگار کاشان l نقد و نظر
هنرمند منتقد یا شاعران مجیزگو 🔸«غلامرضا رفیعی» فعال فرهنگی پیش از انقلاب و پژوهشگر قرآنی پس از آن ا
هنرمند منتقد یا شاعران مجیزگو
✍️غلامرضا رفیعی - پژوهشگر قرآنی
🔸حکیمی پسران را پند همیداد که جانان پدر هنر آموزید که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در سفر بر محل خطر است یا دزد به یکبار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد. اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده وگر هنرمند از دولت بیفتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولت است، هر جا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند.
🔹مطلب بالا از گلستان سعدی در باب تربیت است. به نظر میرسد هنر یا همان مقوله مهارت برای کسب معاش و کمال و تعالی باشد. یا حداقل این هست که مهارت هم جلوهای از هنر و هنرمندی هست. هنر طبعاً باید علو روح و مقام معنوی و عرفانی و اجتماعی هنرمند را با خود به همراه آورد و اگر علت و یا انگیزهای برای انحطاط و سقوط فرد یا جامعه شود دیگر هنر نیست. بهترین تعابیر را مرحوم شهید دکتر شریعتی در باره هنر داشت.
🔸وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ [224] و گمراهان از پى شاعران مىروند. (سوره الشعراء 224)
🔸أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ [225] آيا نديدهاى كه شاعران در هر واديى سرگشتهاند؟ (225)
🔸وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ [226] و چيزها مىگويند كه خود عمل نمىكنند؟ (226)
🔸لَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ [227] مگر آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و خدا را فراوان ياد كردند و چون مورد ستم واقع شدند انتقام گرفتند. و ستمكاران به زودى خواهند دانست كه به چه مكانى باز مىگردند. (227)
🔹درقرآن سوره ای به نام شعرا داریم ولی جان کلام معرفی شعر و شاعری در این چند آیه آمده است.
۱- گمراهان دنباله رو شاعران هستند
۲-شاعران در هر وادی سرگردان و حیران هستند
۳- شاعران چیزهایی میگویند که خود عمل نمیکنند
۴- شاعران استثناء هم دارند ، آنهایی که مومن باشند و کار شایسته انجام دهند و زندگی و لحظاتشان یاد خدا باشد(چه برای خودشان و چه برای مخاطبانشان) ودر مقابل ستم و بیداد؛ منفعل نباشند و کلام و شعرشان مقابله با بیداد باشد، چرا که ستم و بیداد ماندنی نیست و باید ستمگران و بیدادگران بدانند که دیری نخواهد پایید که زیر و رو خواهند شد، (و به تبع آن مجیز گویان ستم و بیداد قطعا زیان خواهند کرد)
⬅️ تاریخ انتشار: نوزدهم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
ذهن چند وجهی و خلاق ولی به شدت فراموشکار هنرمندان 🔹بخش اول🔹 ✍️ محمدرضا حیدری 🌺 مدرس دانشگاه ملی م
ذهن چندوجهی هنرمندان
خواست تک وجهی مسئولان
🔹بخش دوم🔹
✍️ محمدرضا حیدری
🌺 مدرس دانشگاه ملی مهارت شهید رجایی، دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی
🔸سیاستگذاری حوزههای فرهنگی یکی از حوزههایی است که دنیای مدرن دهها سال است در زمینه آن کار علمی میکند. طراحی و تدوین سیاست ها، اجرا و ارزیابی نتایج از علوم جدید و به روزشده دنیای کنونی است. در طراحی و تدوین سیاستها استفاده از نیروی نخبگانی برای شناسایی دقیق مشکلات و ادراک صحیح و علمی آنان اصلی پذیرفته شده است.
🔸رویکردهای بالا به پایین در دنیای کنونی در حوزه طراحی و تدوین سیاستهای عمومی سالهاست که کارآیی خود را از دست دادهاند و امروزه دیگر رویکردهای پایین به بالا و شاید ترکیبی مطمع نظر متخصصان اداره عمومی سرزمین هاست. نه که در کاشان که در ایران هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی هنر شنیدن صدای اهالی هنر بلحاظ ذهن چندوجهی هنرمندان و خواست تک وجهی مسئولان هیچگاه به جد میسر نشده است.
🔸در حوزه سیاست گذاری تا زمانی که متخصصین و جمع ذینفعان در حوزه طراحی و تدوین سیاستها دیده نشوند نتیجه ملموس و قابل احصایی نخواهد ساخت. شورای هنر در ادوار قبلی تمشیت هنر کاشان یک نمونه خوب از سهیم کردن اصحاب هنر در امر سیاستگذاری بود هرچند که تجربه ناقصی هم در حوزه تهیه دستورالعمل ها و هم در زمینه اجرای برنامههای تصویبی یا توصیه شده در بر داشت اما مدل حرکت شبیه درست ترین الگو برای نیل به نتیجه صحیح بود.
🔸اگر مسئولین تمشیت امور مختلف کاشان مایل باشند در تدوین و اجرا به صورت فعلی پیش بروند. الزامات همنشینی مسئولین و اهالی هنر به درستی رعایت نشده است. نمایندگان سیاسی باید که از متخصصین و گروههای ذینفع در تفکیک نیازها، شناسایی و ادراک مشکلات عمومی، طراحی و تدوین سیاستها، تهیه دستورالعملها گرفته تا اجرا و ارزیابی نتایح استفاده کنند والا هیچ الزامی به همکاری مسئولانه اهالی هنر و نمایندگان سیاسی نه حس و نه مشاهده خواهد شد.
🔸به دیگر سخن نمایندگان سیاسی باید بیاموزند که مردم و بخصوص اصحاب تخصص و هنر را در امور خود شریک کنند تا نتیجه اصولی حاصل آید وگرنه تا تحقق این الزامات راه درازدامنی پیش روی ما و شماست. این خاصیت «هم تکاملی» مختص محیطهای پیچیده و در حال تغییر البته در ایران و البته کاشان هم قابل پیاده سازی است.
🔸تصور کنید مسئولین به عنوان نمایندگان سیاسی از نظرات ابتدایی تا اصلاحی متخصصین و گروههای ذینفع در طراحی و تدوین سیاستها استفاده کنند، از نظرات همدیگر در اجرا و ارزیابی مطلع و بازخوردهای لازم را اعمال نمایند، البته که محصول این خردورزی مداوم و حکیمانه به صلاح مردم خواهد بود.
🔸در حال حاضر مدل آشفته مورد نظر مسئولین در طراحی و تدوین و اجرای خط مشی ها گرچه مدلی متاثر از شرایط پیچیده اداره امور در شهر است اما پیچیدگی امور میطلبد ضمن پرهیز از شعار و خیالپردازی مشکلات عمومی با کمک متخصصین کف میدان شناسایی و در جهت حل آنها، با همت جمعی گام برداشت. حرکت سینوسی بین منافع عمومی و خصوصی گره گشا نخواهد بود.
🔸تنها وقتی این تعارضها، اوج و فرودها و ایدهالها، ریشه منافع نسل بعدی را درنظر بگیرد و حداقل دخالت دولت را شامل گردد، خود را ترمیم و بازسازی نماید و منفعت عام را لحاظ کند و بی توجه به منفعت های فردی خواص پیش برود، می توان امیدوار بود هم نشینی سودمندانه نمایندگان سیاسی، گروه های دینفعان رقیب یا غیررقیب و متخصصین دانشگاهی مثمر ثمر باشد وگرنه چرخه باطل قابل تکرار غیر سودمندی را شاهد خواهیم بود که منافع نسلهای بعدی ما را هم تهدید خواهد کرد. / امید که چنین نشود و چنان بشود.
⬅️ تاریخ انتشار: بیستم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
صلح جهانی 🔹مادر ترزا: 🔸اگر میخواهید برای آشتی و صلح جهانی كاری انجام بدهید، به خانهتان بروید و
کوی بینشان و غم رایگان
ملامحسن فیض کاشانی
🔹 فرهنگ و هنر/24🔹
🔸گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است
گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است
🔹گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت
گفتا نشان چه پرسی آن کوی بی نشان است
🔸گفتم مرا غم تو خوش تر ز شادمانی
گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است
🔹گفتم که سوخت جانم از آتش نهانم
گفت آن که سوخت او را کی ناله یا فغان است
🔸گفتم فراق تا کی گفتا که تا تو هستی
گفتم نفس همین است گفتا سخن همان است
🔹گفتم که حاجتی هست گفتا بخواه از ما
گفتم غمم بیفزا گفتا که رایگان است
🔸گفتم ز فیض بپذیر این نیم جان که دارد
گفتا نگاه دارش غمخانهٔ تو جان است
⬅️ نشانی کانال ایتایی «روزنگار کاشان»
https://eitaa.com/Roznegarkashan
روزنگار کاشان l نقد و نظر
کتمان حقیقت یا انکار واقعیت بررسی «هنر» و «هنرمند» در جامعه اسلامی 🔹 فرهنگ و هنر/23🔹 🔸چند روز پیش
کتمان حقیقت یا انکار واقعیت
بررسی «هنر» و «هنرمند» در جامعه اسلامی
🔹 فرهنگ و هنر/23🔹
🔸چند روز پیش دو گزارۀ «هنر برای هنر» یا «هنر متعهد» به بهانۀ جلسۀ مشترک تعدادی از هنرمندان با شورای اسلامی شهر کاشان مطرح شد. تصور میشود طرح این موضوع کمی زود بود و باید همانطور که جناب «محمدرضا ریاحی» در یادداشت خود مطرح کردهاند ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که «هنر چیست؟» و «هنرمند کدام است؟!» و شاید باید بیشتر به مقدمات قبلی بازگردیم!
🔸بنابراین بهتر است قبل از هر چیز همان طور که جناب «احمد فرهنگ» و «غلامرضا رفیعی» به نوعی در یادداشتهای خود مطرح کردهاند پرسید اصلاً «هنر» و «هنرمند» در جامعۀ اسلامی موضوعیت دارد یا خیر؟ آیا آموزههای دینی و قرآنی و به تبع آن جامعۀ اسلامی چیزی موسوم به «هنر» و «هنرمند» را به رسمیت میشناسد یا خیر؟!
🔸قرار است راجع به چیزی صحبت کنیم که در حوزۀ «اقدام» و «عمل» است. بنابراین صحبت راجع به این گونه مسائل ذهنی و انتزاعی نیست. راجع به فردی است که به عنوان «هنرمند» شناخته میشود و عمل یا مهارتی که از ایشان سر زده و «هنر» نامیده میشود و قرار است «اقدام» و «تجلی» آن در جامعهای بروز کند که باید به الزامات آن بر اساس «عرف» و «قانون» در کشوری که جمهوری اسلامی نامیده شده -حداقل بر اساس قانون- تن داد.
🔸بر اساس فحوای دو یادداشت مذکور چیزی به صورت مشخص به نام «هنر» یا «هنرمند» درقرآن و آموزههای دینی چشم نمیآید. البته همانطور که «غلامرضا رفیعی» در یادداشت خود مطرح کرده سورهای به نام «شعرا» به موضوع شعر و شاعری پرداخته است ولی آن هم بیشتر در نفی آن -به خاطر گمراهی، سرگردانی، حیرانی و مجیزگویی- صحبت به میان آمده است!
🔸در این صورت باید پذیرفت چیزی که نام «هنر» بر آن نهاد شده مثل هر فن و مهارت در ردیف مشاغل دیگر بر اساس سیر تحولات تاریخی به وجود آمده و فردی به عنوان «هنرمند» خدمات خود را که ناشی از «فن» و «مهارت» است در اختیار جامعه قرار داده و بهای -حقالزحمه- آن را دریافت میدارد. در این صورت امتیاز خاصی -از سوی حاکمان- بر آن مترتب نیست چه رسد اهمیتی به لحاظ آموزههای دینی یا قرآنی برای آن قائل شویم!
🔸بنابراین وقتی صحبت بر سر الزامات «همنشینی هنرمندان و سیاستمداران» مطرح میشود بر اساس آموزههای دینی و قرآنی تمایزی بین آن -در صورت پذیرش لفظ «هنر» و «هنرمند»- و دیگر مشاغل وجود ندارد! چرا باید از نهادهای مدنی -یا انقلابی- که در چارچوب حاکمیت اسلامی به وجود آمده انتظار متفاوتی در مواجهه با آن قائل شد؟!
🔸تحقیق و بررسی راجع به قدمت مشاغل جهان نشان از آن دارد «مهارت» در نقطۀ شروع تاریخ بشریت -با اندکی اغماض- از کشاورزی بر روی زمین شروع شده تا که اکنون به طیف گستردهای از مشاغل مختلف رسیده است.
🔸بنابراین در جوامع و نوع خاص آن جامعۀ اسلامی چرا باید تمایزی بین کشاورز، صنعتگر، مربی، مدرس، استاد دانشگاه، وکیل، قاضی با مشاغلی نظیر «گوینده»، «نویسنده»، «بازیگر»، «خطاط»، «نقاش» و ... قائل شد؟! حتی در پارهای موارد همان چیز که به هنر معروف شده است درتضاد با آموزههای دینی و اسلامی و قرآنی است.
🔸آنچه مسلم است همانطور که گفته شد چیزی با عنوان «هنر» و «هنرمند» نمیتوان در منابع دینی و آموزههای قرآنی و اسلامی یافت و آنچه بدین عنوان نامیده میشود «کار»، «فن» و «مهارت» است که باید با معیار و خطکشی به نام «ارزشهای اسلامی» سنجیده میشود؛ آیا هنرِ هنرمند به عنوان یک فن و مهارت ارتقای فردی و اجتماعی را بر اساس «ارزشهای اسلامی» به دنبال خواهد داشت یا خیر؟!
🔸مثال سادۀ آن عملکرد گروههای بنیادگرای اسلامی است که سعی دارند تمام رفتار فردی و اجتماعی جامعه را دقیقاً بر اساس آموزههای اسلامی و دینی و قرآنی تنظیم نمایند؛ ایشان دنبال حقیقت اسلام هستند و حاضر نیستند واقعیت را با رنگ و لعاب و هزار توجیه انکار کرده و لباس ریا و عوامفریبی بدان پوشند!
🔸باید یادآوری کرد طرح این مباحث به معنای پذیرش یا عدم پذیرش آن نیست بلکه تجزیه وتحلیل برای درک «حقیقت» و «واقعیت» جوامع مختلف است تا تصورات و انتظارات خود را بر اساس آن تنظیم کرده و خدای ناکرده راه به بیراهه نبریم؛ همانطور که به نظر میرسد مرور درخواست افراد مدعو در جلسۀ شورای اسلامی شهر کاشان با نظراتی که پس از آن مطرح شده فاصلهای بسیار دارد که در یادداشت بعدی به آن خواهم پرداخت!
🌺لطفاً این یادداشت را نقد فرمایید
⬅️ تاریخ انتشار: بیستم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
صف مدیران سیاسی و اداری برای دیدار با فرماندار برنامۀ مدیران شهری برای حل مشکلات کدام است؟! 🔹مدیریت
مقصر خودمانی!
▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان
🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹
🔸دستگاه سنجش هوای کاشان میگوید pm2.5 هوا در محدودۀ سالم است. یعنی بازهای بین 50 تا 100 واحد. مردم میگویند حرفِ هالهای از «دود و دم» که روی کاشان را گرفته، قبول کنیم یا حرف دستگاه سنجش هوا را؟! بیادبی نباشد همان حکایت دم خروس یا قسم حضرت عباس! کافی است اندکی هوا شهر را بالا بکشیم، نفسمان بنده آمد، اشکمان جاری میشود!! تازه مدیر بحران فرمانداری میگوید بد به دلتان راه ندهید «وضعیت هوای کاشان قابل قبول است.»
🌸 این یادداشت و گفتوگو را در اهل کاشانم بخوانید
🌺عکس: هوای کاشان -محور امیرکبیر- از کوچۀ گلها -صبح امروز
⬅️ تاریخ انتشار در رسانۀ اهل کاشانم: بیستم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
10 راهکار اصلاحی برای اوضاع نابسامان کاشان ✍️ مصطفی عباسی مقدم 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان 🔸فرهنگ
فرهنگ ساختنی و پاییدنی است
نقدی بر 10 راهکار اصلاحی مصطفی عباسیمقدم
🔸«احمد فرهنگ» در ادامۀ یادداشت قبلی خود نقدی بر 10 راهکار اصلاحی مصطفی عباسیمقدم ارائه کرده و گفته است فرهنگ ساختنی و پاییدنی است. البته ابتدا باید فرهنگ حق و فرهنگ باطل را شناخت.
🔹 وی نکات مثبت و منفی یادداشت را برشمرده و گفته است: نویسنده «10 راهکار اصلاحی برای اوضاع نابسامان کاشان» میگوید: « بالاترین پست های فرهنگی کشور از آن نخبگان کاشانی است اما در کاشان مدیران فرهنگی و اداری بسیاریشان غیر کاشانیاند.» در صورتی که این عبارت در تناقض است.
🔸فرهنگ در بخش دیگری از یادداشت خود به نقش و جایگاه نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه کاشان اشاره کرده و یادآور میشود: «آیا پرستندگان جناح در کاشان در دههی شصت و هفتاد تا هشتاد و پنج قدر همان امام جمعهی تراز تهران و اصفهان را دانستند؟ آیا خون به دل او نکردند؟ آیا نعلین ایشان را به سرقت نبردند تا آبرویش را ببرند؟ آیا در آن روزگار هرکس در نماز جمعهی ایشان حاضر می شد به عنوان مجرم شناخته نمیشد و با او قطع رابطه نمی کردند؟ »
🌺 یادداشت کامل «احمد فرهنگ» را در کانال روزنگار بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
کتمان حقیقت یا انکار واقعیت بررسی «هنر» و «هنرمند» در جامعه اسلامی 🔹 فرهنگ و هنر/23🔹 🔸چند روز پیش
19.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هنر دفاع یا دفاع از هنر
🔹 فرهنگ و هنر/24🔹
🔸علی شاهیده فیلمساز است؛ یکی از شرکتکنندگان در جلسۀ مشترک هنرمندان و شورای اسلامی شهر کاشان. مطالب مختلفی در خصوص عدم ساختار و استراتژی فرهنگی، علاقه وافر مدیریت شهری به میز و صندلی و مواردی از این دست بیان میکند ولی با این وجود حاضر نیست از هنر خود دفاع کند!
🔸گویی او تعهدی برای تلاش حرفهای خود فارغ از مبانی سیاسی و ایدئولوژیک قائل نیست بلکه برعکس اعتراض صریح او به مدیریت شهری برای آن است که چرا طرحهای متعدد فیلمسازان شهر برای دفاع مقدس مورد توجه قرار نگرفته ولی از یک تئاتر با همین مضمون -به گفتۀ ایشان- 20 میلیارد تومان حمایت میشود!
⬅️ تاریخ انتشار: بیست و یکم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
10 راهکار اصلاحی برای اوضاع نابسامان کاشان ✍️ مصطفی عباسی مقدم 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان 🔸فرهنگ
فرهنگ ساختنی و پاییدنی است
نقدی بر 10 راهکار اصلاحی مصطفی عباسیمقدم
✍️احمد فرهنگ
🌺فرهنگی، رئیس ادارۀ آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در دولت نهم
🔸فرهنگ هم ساختنی است و هم پاییدنی. فرهنگ یعنی شیوه و سبک زندگی گروهی از انسانها . بنابراین ساختنی است به سبب آنکه همواره در شیوهی زندگی انسانها تغییر و تحولاتی به وجود می آید. پاییدنی هم هست به خاطر آنکه سبک زندگی درست را باید حفظ کرد تا به انحراف کشیده نشود.
ساختنی و پاییدنی فرهنگ چه معیاری دارد؟
پاسخ:ارزیابی فرهنگها بر مبنا و معیار حق و باطل سنجیده میشود.
فرهنگ حق چیست؟
پاسخ: آنچه که از نظر علمی صحیح و مطابق فطرت انسان باشد.
فرهنگ باطل چیست؟
پاسخ: آنچه از نظر علمی قابل دفاع نباشد و بر اساس خرافات شکل گرفته باشد.
🔸نکته دیگر آنکه تحولات فرهنگی میتوانند مثبت یا منفی باشند. چنانچه فرهنگ باطلی از بین برود و فرهنگ حق جایگزین آن شود، این تحول مثبت است، مثل تبدیل شیوهی زندگی عصر جاهلی به سبک زندگی عصر نبوی. اما اگر فرهنگی که اعتبار خود را از دست میدهد، فرهنگ حق باشد و جهت تغییرات به سوی فرهنگ باطل باشد، این تحول کاملاً منفی است؛ مثل گرایش و تبدیل فرهنگ دوره ی نبوی به شیوه ی زندگی در جامعه ی اُموی.
🔸با توجه به این مقدمات، بخشی از فرهنگ کاشان حال خوبی دارد و بخشی از آن حال خوبی ندارد. آنچه با ارزش های الهی مطابقت دارد، حال خوب کاشان است؛ مثل آنچه در بند چهارم 10 راهکار اصلاحی آمده است، علاوه برآن: فضای خوب مذهبی در ایام محرم و صفر و رمضان و دههی امامت و دههی کرامت و رسیدگی به نیازمندان و درمانگاههای خیریه و مدرسهسازی خیّرین و صندوقهای قرض الحسنه و تمیزی شهر و امر به معروف و نهی از منکر و امثال این.
🔸کاشان از منظر دیگر حال خوبی ندارد، مثل دنیاطلبی افراطی و حسادت و رقابتهای جناحی و محلهای و احساسات غلط ناسیونالیستی و جاهطلبی های ناروا و زیرآب زنیهای کسب مقامات دنیوی و امثال آن.
🔹بنابراین یادداشت ده راهکار اصلاحی، معیار مشخصی برای اصلاح جامعه ندارد و از این نظر پُر است از تناقض. برای نمونه:
🔸در بند سوم میگوید بالاترین پست های فرهنگی کشور از آن نخبگان کاشانی است اما در کاشان مدیران فرهنگی و اداری بسیاریشان غیر کاشانیاند.
این عبارت دارای تناقض است، زیرا مدیران کاشانی مستقر در مرکز نیز به یک اعتبار اهل آن شهر نیستند و غیر بومی به شمار می روند. پس چرا به کار گرفته شدهاند؟ آیا بهتر نبود در کاشان، شهر خودشان به کار گرفته میشدند؟ فرهنگ حق میگوید چنانچه در مرکز اثرگذاری بیشتری دارند، در آنجا به کار گرفته شوند. بنابراین احساسات ناسیونالیستی تناسبی با فرهنگ حق ندارد.
🔸همچنین گفته شده است :«روزگاری امام جمعه کاشان در تراز امامان تهران و اصفهان بود و اکنون از شهری دیگر و با نگاهی دیگر!!»
این نیز دارای تناقض است و علاوه بر آن دارای آدرس اشتباه است! زیرا اولاً امامان جمعهی کاشان از ابتدای انقلاب تا به امروز در وهله ی اول نمایندهی ولی فقیه در کاشان بودهاند و کاشان تنها شهری است که از موهبت نمایندگی ولی فقیه برخوردار است. امام المسلمین فقط در مراکز استان ها نماینده دارد. از این نظر، حال کاشان نیز خوب است.
🔸ثانیاً آیا پرستندگان جناح در کاشان در دههی شصت و هفتاد تا هشتاد و پنج قدر همان امام جمعهی تراز تهران و اصفهان را دانستند؟ آیا خون به دل او نکردند؟ آیا نعلین ایشان را به سرقت نبردند تا آبرویش را ببرند؟ آیا در آن روزگار هرکس در نماز جمعهی ایشان حاضر می شد به عنوان مجرم شناخته نمیشد و با او قطع رابطه نمی کردند؟
🔸راهکارهای اصلاحی دهگانه بسیار عالی است، مشروط بر اینکه فرهنگ حق بر فرهنگ تعارض منافع و رفیق بازی و باند بازی و قوم و خویش بازی و خط و خط بازی غالب آید.
والعاقبه للمتقین.
⬅️ تاریخ انتشار: بیست و دوم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
استبداد تاریخی و عوامل توسعه نیافتگی ✍️ محمدحسین رمضانی زارع 🌺 دکتری حسابداری ، مدرس دانشگاه و پ
ایجاد شبکه نخبگانی
در فرایند تصمیمگیری جامعه
🔹دانشگاه /39🔹
🔹تمرکز «محمدحسین رمضانی زارع» روی مطالعات توسعه است. یادداشتهای نظری و تحلیلی او بیشتر فراگیر و منطبق بر اصول علمی و کارشناسی است و طبیعی است که مثالهای از کشورهای توسعه یافته ارائه شود ولی «روزنگار کاشان» دنبال آن است راهکار یا توصیهای برای منطقۀ کاشان بیابد!
🔸رمضانی راهکار برون رفت از مشکلات جامعه را توجه به نخبگان، تحزب و نحلههای مختلف فکری مختلف دانسته ولی یادآور میشود : «توجه به نخبگان یا نخبهپروری به طور سیستماتیک موجب رشد و تعالی جامعه می شود. نکته ی قابل ذکر در این بحث منظور از نخبگان، نگاه جامد به افراد دارای مرتبه علمی نمیباشد بلکه ایجاد شبکهای برای شایسته سالاری در تمام نظامات تصمیم گیری از پایین تا بالاترین سطوح تصمیمگیری در بخشهای مختلف جامعه است.»
🌺 آیا محقق راهکاری برای توصیه و پیشنهاد خود ارائه کرده است؟!
⬅️ یادداشت کامل «محمد حسین رمضانی زارع» را در کانال روزنگار بخوایند.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
هنر دفاع یا دفاع از هنر 🔹 فرهنگ و هنر/24🔹 🔸علی شاهیده فیلمساز است؛ یکی از شرکتکنندگان در جلسۀ مش
16.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقط یک ذره کوتاه بیایید!
🔹 فرهنگ و هنر/25🔹
🔸«مهران مبینی» یکی دیگر از شرکت کنندگان جلسۀ تعدادی از هنرمندان با شورای اسلامی شهر کاشان است که نظرات خود را به عنوان «خواننده» و «مدرس موسیقی» 4 دقیقه و 19 ثانیه بیان میکند.
🔸گویی پذیرفته است که از «هنر» و «هنرمند» نگوید! نه بگوید نه دفاع کند! شاید به خاطر این که دریافته غریبه است؛ میگوید وقتی به ادارت فرهنگی شهر میرود نگاهها به گونهای است که برای اولین بار او را دیدهاند؛ گویی تازه از اسرائیل پا به آنجا گذاشته است!
🔸«مبینی» انتظار هیچ حمایتی ندارد! ولی میگوید: دریافت یک مجوز «اجرای هنرجویی» برای او 9 ماه طول کشیده است! حالا که همۀ مدیران ما را میشناسند و حتماً اعتمادی وجود داشته که به این جلسه دعوت کردهاند؛ حداقل یک ذره فرایند دریافت مجوزها را آسان کنند!!
⬅️ تاریخ انتشار: بیست و سوم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
مقصر خودمانی! ▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸دستگاه سنجش هوای کاشان
مقصر خودمانی!
▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان
🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹
🔸دستگاه سنجش هوای کاشان میگوید pm2.5 هوا در محدودۀ سالم است. یعنی بازهای بین 50 تا 100 واحد. مردم میگویند حرفِ هالهای از «دود و دم» که روی کاشان را گرفته، قبول کنیم یا حرف دستگاه سنجش هوا را؟! بیادبی نباشد همان حکایت دم خروس یا قسم حضرت عباس! کافی است اندکی هوا شهر را بالا بکشیم، نفسمان بنده آمد، اشکمان جاری میشود!! تازه مدیر بحران فرمانداری میگوید بد به دلتان راه ندهید «وضعیت هوای کاشان قابل قبول است.»
🔸 رئیس حفاظت محیط زیست نیز در گفتوگو با خبرنگار اهل کاشانم میگوید هرچه ما بگوییم «اهل کاشانم» حرف خودش را میزند! دو سال پیش دستگاه سنجش ایرانی که راه انداختیم اعتباری به حرف آن نبود! الان که دیگر دستگاه خارجی است، تازه آن را وسط دود و دم نصب کردهایم! کلی طفره خوردیم تا اجازۀ نصب آن را در حوالی چهارراه پنجهشاه گرفتیم وگرنه برای ما کار نداشت که در حیاط ادارۀ حفاظت محیط زیست نصب کرده تا هوای بهتری گزارش شود!
🔸 آقای دولتخواه به جلسهای اشاره دارد که یکی دو روز پیش با عنوان «حفظ حقوق بیتالمال» با موضوع «آلودگی هوای کاشان» با حضور دادستان در دادگستری کاشان برگزار شده و همۀ مسئولین که به نوعی در این زمینه بر اساس قانون هوای پاک مسئولیتی بر گردن دارند در آن شرکت کرده و وظایفشان مرور شده است!
🔸 گویا در این جلسه سهم هر کدام از بزرگواران برای آلودگی هوای کاشان مشخص شده ولی به نظر میرسد سهم هر کدام طبق قانون در کاهش آن، مثل همین هالهای از گرد و غبار و آلودگی که دور سر کاشان میچرخد همچنان در هالهای از ابهام است! مسئولین بزرگوار بدتان نیاید! آنچه مردم با گوشت و پوست احساس میکنند نشان از آن دارد که جلسات برگزار میشود ولی نتیجهای در بر ندارد!
🔸 متهم اول آلودگی هوای کشور و به تبع آن کاشان تحریمهایی است که روی همه چیز اثر گذاشته است. وقتی تحریم است کشور در تنگنا قرار گرفته و ناترازیهای «برق» و «گاز» دامن کشور را میگیرد. اگر دولت برق و گاز مردم را قطع کند که صدای ملت در میآید، ناچار است از دیوار کوتاه صنایع بالا برود. تازه صنایع را هم که نمیتوان تعطیل کرد! بنابراین دولت اجازه میدهد برای تأمین انرژیشان برای برق از ژنراتور و برای گاز از سوختهای فسیلی و مازوت و ... استفاده کنند که در نهایت دود آن به شُش خلقالله میرود!
🔸 متهم دوم ناوگان حمل و نقل شهری است. از تاکسی و مینیبوس گرفته تا اتوبوسهای سازمان اتوبوسرانی شهرداری کاشان! فرسودگی نعنای روی آش آن نمیشود! تعداد آن برای حمل و نقل شهری ناکافی است! وضعیت داخلی بسیار از آن نامناسب است!
🔸متهم بعدی «خودروهای غیر استاندارد» و «سوختهای نامناسب» است. شما چه انتظاری از خودروی ایرانی دارید؟! الحمدالله این یکی دیگر کار دشمن نیست!! در همین شهر کاشان در شرکت سایپا سیتروئن به تولید آن مشغول هستند! تکنولوژی آن به گونهاست که اگر بهترین سوخت دنیا را هم داخل آن بریزید دود تحویل شما میدهد چه رسد به این که بدترین سوختهای کشور سهم جایگاههای بنزین کاشان است!!
🔸متهم بعدی ضعف آموزشهای شهروندی در کاشان است. آقای دولتخواه اعتقاد دارد شهرداری و شورای شهر آران و بیدگل نیز در این خصوص بهتر از ادارات و سازمانهای کاشان عمل کردهاند. قانون برای همۀ سازمانها از شهرداری و شورای شهر گرفته تا پلیس راهور و نیروی انتظامی دفتری به نام «دفتر محیط زیست» مدنظر قرار داده که باید در این خصوص با رویکردهای فرهنگی و آموزشی عمل کنند! اگر شما فعالیتی دیدهاید نگارنده هم دیده است؟!
🔸متهم اصلی «ششم» و «هفتم» ما و شماییم. ما که به عنوان رسانه نتوانستهایم مطالبات مردم را پیگیری کرده و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی را ترویج کنیم و شمایی که حداقل یکی دو وسیلۀ نقلیه در منزل نگهداری کرده و به هر بهانهای آن را روشن کرده به خیابانهای شهر میزنید! خودروهای تکسرنشین شهر بیداد میکند! کار به جایی رسیده است که تفریح یک جوان کاشانی ماشینسواری شده است؛ آن هم در هوایی که نفس کشیدن به خز خز افتاده و هر لحظه بیم آن میرود نفس شهر را بند بیاورد!
🔸بنابراین مشخص شد «تحریمها»، «ناوگان فرسوده و از رده خارج حمل و نقل شهری»، «خودروهای غیر استاندار»، «سوختهای نامناسب»، «کوتاهی سازمانها و ادارات مسئول در آموزشهای شهروندی»، «رسانه» و «مردم»، هفت متهم اصلی آلودگی هوای کاشان است.
🔸جسارتاً اگر زور مردم به شش مورد اول نرسد حداقل حریف خودشان میشوند! بهتر است با استفاده ناصحیح و اضافی از خودروهای شخصی، آلودگی هوای شهر را بیشتر نکنیم!
⬅️ تاریخ انتشار در رسانۀ اهل کاشانم: بیستم آذرماه 1403