eitaa logo
روزنگار کاشان l نقد و نظر
613 دنبال‌کننده
258 عکس
18 ویدیو
0 فایل
کانال «روزنگار» برای پر کردن اوقات فراغت شما با نقل روایت، لطیفه و خاطره نیست، فرصتی برای تأمل‌ و تفکر پیرامون مسائل اجتماعی منطقه کاشان است. خبرنگار: عبدالمجید رفیعی برزکی کارت شناسایی صندوق هنر 19202723 09139992367 @MajidRafieeBarzoki
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنگار کاشان l نقد و نظر
استبداد تاریخی و عوامل توسعه نیافتگی ✍️ محمدحسین رمضانی زارع 🌺 دکتری حسابداری ، مدرس دانشگاه و پ
ایجاد شبکه نخبگانی در فرایند تصمیم‌گیری جامعه 🔹دانشگاه /39🔹 🔹تمرکز «محمدحسین رمضانی زارع» روی مطالعات توسعه است. یادداشت‌های نظری و تحلیلی او بیشتر فراگیر و منطبق بر اصول علمی و کارشناسی است و طبیعی است که مثال‌های از کشورهای توسعه یافته ارائه شود ولی «روزنگار کاشان» دنبال آن است راهکار یا توصیه‌ای برای منطقۀ کاشان بیابد! 🔸رمضانی راهکار برون رفت از مشکلات جامعه را توجه به نخبگان، تحزب و نحله‌های مختلف فکری مختلف دانسته ولی یادآور می‌شود : «توجه به نخبگان یا نخبه‌پروری به طور سیستماتیک موجب رشد و تعالی جامعه می شود. نکته ی قابل ذکر در این بحث منظور از نخبگان، نگاه جامد به افراد دارای مرتبه علمی نمی‌باشد بلکه ایجاد شبکه‌ای برای شایسته سالاری در تمام نظامات تصمیم گیری از پایین تا بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف جامعه است.» 🌺 آیا محقق راهکاری برای توصیه و پیشنهاد خود ارائه کرده است؟! ⬅️ یادداشت کامل «محمد حسین رمضانی زارع» را در کانال روزنگار بخوایند.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
هنر دفاع یا دفاع از هنر 🔹 فرهنگ و هنر/24🔹 🔸علی شاهیده فیلم‌ساز است؛ یکی از شرکت‌کنندگان در جلسۀ مش
16.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقط یک ذره کوتاه بیایید! 🔹 فرهنگ و هنر/25🔹 🔸«مهران مبینی» یکی دیگر از شرکت کنندگان جلسۀ تعدادی از هنرمندان با شورای اسلامی شهر کاشان است که نظرات خود را به عنوان «خواننده» و «مدرس موسیقی» 4 دقیقه و 19 ثانیه بیان می‌کند. 🔸گویی پذیرفته است که از «هنر» و «هنرمند» نگوید! نه بگوید نه دفاع کند! شاید به خاطر این که دریافته غریبه است؛ می‌گوید وقتی به ادارت فرهنگی شهر می‌رود نگاه‌ها به گونه‌ای است که برای اولین بار او را دیده‌اند؛ گویی تازه از اسرائیل پا به آنجا گذاشته است! 🔸«مبینی» انتظار هیچ حمایتی ندارد! ولی می‌گوید: دریافت یک مجوز «اجرای هنرجویی» برای او 9 ماه طول کشیده است! حالا که همۀ مدیران ما را می‌شناسند و حتماً اعتمادی وجود داشته‌ که به این جلسه دعوت کرده‌اند؛ حداقل یک ذره فرایند دریافت مجوزها را آسان کنند!! ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و سوم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
مقصر خودمانی! ▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸دستگاه سنجش هوای کاشان
مقصر خودمانی! ▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸دستگاه سنجش هوای کاشان می‌گوید pm2.5 هوا در محدودۀ سالم است. یعنی بازه‌ای بین 50 تا 100 واحد. مردم می‌گویند حرفِ هاله‌ای از «دود و دم» که روی کاشان را گرفته، قبول کنیم یا حرف دستگاه سنجش هوا را؟! بی‌ادبی نباشد همان حکایت دم خروس یا قسم حضرت عباس! کافی است اندکی هوا شهر را بالا بکشیم، نفس‌مان بنده آمد، اشک‌مان جاری می‌شود!! تازه مدیر بحران فرمانداری می‌گوید بد به دل‌تان راه ندهید «وضعیت هوای کاشان قابل قبول است.» 🔸 رئیس حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اهل‌ کاشانم می‌گوید هرچه ما بگوییم «اهل کاشانم» حرف خودش را می‌زند! دو سال پیش دستگاه سنجش ایرانی که راه انداختیم اعتباری به حرف آن نبود! الان که دیگر دستگاه خارجی است، تازه آن را وسط دود و دم نصب کرده‌ایم! کلی طفره خوردیم تا اجازۀ نصب آن را در حوالی چهارراه پنجه‌شاه گرفتیم وگرنه برای ما کار نداشت که در حیاط ادارۀ حفاظت محیط زیست نصب کرده تا هوای بهتری گزارش شود! 🔸 آقای دولتخواه به جلسه‌ای اشاره دارد که یکی دو روز پیش با عنوان «حفظ حقوق بیت‌المال» با موضوع «آلودگی هوای کاشان» با حضور دادستان در دادگستری کاشان برگزار شده و همۀ مسئولین که به نوعی در این زمینه بر اساس قانون هوای پاک مسئولیتی بر گردن دارند در آن شرکت کرده و وظایف‌شان مرور شده است! 🔸 گویا در این جلسه سهم هر کدام از بزرگواران برای آلودگی هوای کاشان مشخص شده ولی به نظر می‌رسد سهم هر کدام طبق قانون در کاهش آن، مثل همین هاله‌ای از گرد و غبار و آلودگی که دور سر کاشان می‌چرخد همچنان در هاله‌ای از ابهام است! مسئولین بزرگوار بدتان نیاید! آنچه مردم با گوشت و پوست احساس می‌کنند نشان از آن دارد که جلسات برگزار می‌شود ولی نتیجه‌ای در بر ندارد! 🔸 متهم اول آلودگی هوای کشور و به تبع آن کاشان تحریم‌هایی است که روی همه چیز اثر گذاشته است. وقتی تحریم است کشور در تنگنا قرار گرفته و ناترازی‌های «برق» و «گاز» دامن کشور را می‌گیرد. اگر دولت برق و گاز مردم را قطع کند که صدای ملت در می‌آید، ناچار است از دیوار کوتاه صنایع بالا برود. تازه صنایع را هم که نمی‌توان تعطیل کرد! بنابراین دولت اجازه می‌دهد برای تأمین انرژی‌شان برای برق از ژنراتور و برای گاز از سوخت‌های فسیلی و مازوت و ... استفاده کنند که در نهایت دود آن به شُش خلق‌الله می‌رود! 🔸 متهم دوم ناوگان حمل و نقل شهری است. از تاکسی و مینی‌بوس گرفته تا اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری کاشان! فرسودگی نعنای روی آش آن نمی‌شود! تعداد آن برای حمل و نقل شهری ناکافی است! وضعیت داخلی بسیار از آن نامناسب است! 🔸متهم بعدی «خودروهای غیر استاندارد» و «سوخت‌های نامناسب» است. شما چه انتظاری از خودروی ایرانی دارید؟! الحمدالله این یکی دیگر کار دشمن نیست!! در همین شهر کاشان در شرکت سایپا سیتروئن به تولید آن مشغول هستند! تکنولوژی آن به گونه‌است که اگر بهترین سوخت دنیا را هم داخل آن بریزید دود تحویل شما می‌دهد چه رسد به این که بدترین‌ سوخت‌های کشور سهم جایگاه‌های بنزین کاشان است!! 🔸متهم بعدی ضعف آموزش‌های شهروندی در کاشان است. آقای دولتخواه اعتقاد دارد شهرداری و شورای شهر آران و بیدگل نیز در این خصوص بهتر از ادارات و سازمان‌های کاشان عمل کرده‌اند. قانون برای همۀ سازمان‌ها از شهرداری و شورای شهر گرفته تا پلیس راهور و نیروی انتظامی دفتری به نام «دفتر محیط زیست» مدنظر قرار داده که باید در این خصوص با رویکردهای فرهنگی و آموزشی عمل کنند! اگر شما فعالیتی دیده‌اید نگارنده هم دیده است؟! 🔸متهم اصلی «ششم» و «هفتم» ما و شماییم. ما که به عنوان رسانه نتوانسته‌ایم مطالبات مردم را پیگیری کرده و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی را ترویج کنیم و شمایی که حداقل یکی دو وسیلۀ نقلیه در منزل نگهداری کرده و به هر بهانه‌ای آن را روشن کرده به خیابان‌های شهر می‌زنید! خودروهای تک‌سرنشین شهر بی‌داد می‌کند! کار به جایی رسیده است که تفریح یک جوان کاشانی ماشین‌سواری شده است؛ آن هم در هوایی که نفس کشیدن به خز خز افتاده و هر لحظه بیم آن می‌رود نفس شهر را بند بیاورد! 🔸بنابراین مشخص شد «تحریم‌ها»، «ناوگان فرسوده و از رده خارج حمل و نقل شهری»، «خودروهای غیر استاندار»، «سوخت‌های نامناسب»، «کوتاهی سازمان‌ها و ادارات مسئول در آموزش‌های شهروندی»، «رسانه» و «مردم»، هفت متهم اصلی آلودگی هوای کاشان است. 🔸جسارتاً اگر زور مردم به شش مورد اول نرسد حداقل حریف خودشان می‌شوند! بهتر است با استفاده ناصحیح و اضافی از خودروهای شخصی، آلودگی هوای شهر را بیشتر نکنیم! ⬅️ تاریخ انتشار در رسانۀ اهل کاشانم: بیستم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
فرهنگ ساختنی و پاییدنی است نقدی بر 10 راهکار اصلاحی مصطفی عباسی‌مقدم ✍️احمد فرهنگ 🌺فرهنگی، رئیس ادا
سیاه و سفید محصول تفکر خودحق‌انگاری و خودبرتربینی 🔹 فرهنگ و هنر/26🔹 🔹 یادداشت «احمد فرهنگ» پیرامون فرهنگ و اقتضائات آن واکنش‌های مختلفی از دوستان همراه برانگیخته و حتی بعضی موارد توهین‌آمیز و غیرقابل انتشار است! حرف جناب فرهنگ آن است که همۀ نظرات منتشر شود و تصریح می‌کند: 🔸 «این جانب چه در مسئولیت امور تربیتی آموزش و پرورش در دهه‌ی شصت و چه در مسئولیت اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان در دهه ی هفتاد و چه در مدیریت آموزش و پرورش در دهه‌ی هشتاد، نامهربانی و ناسزا زیاد شنیده و عادت کرده‌ام و گلایه‌ای هم ندارم، چون با خدا معامله کرده ام.» 🔸 ولی برای انتشار مطالب یک توقع دارد: «انتظار این است همان طور که یادداشت این جانب با نام و نام خانوادگی انتشار یافته است، نقدها نیز با ذکر نام و نام خانوادگی انتشار یابد تا هرکس مسئولیت سخن خود را بپذیرد.» 🌺با این وجود از محضرشان اجازه گرفته و بعضی موارد را با «امضای محفوظ» به اشتراک گذاشته تا مباحث مطرح شده فرصتی برای تضارب آراء فراهم نماید. در این راستا یکی از همراهان «روزنگار» ضمن ارائه تعریف «فرهنگ ماندگار» و «فرهنگ درست یا غلط» یادآور شده است: 🔸«جناب آقای فرهنگ! شما بر کرسی دو اداره موثر یعنی آموزش و پرورش و اداره فرهنگ در دو مقطع زمانی تکیه زده‌اید، سوال این است قبل از هر چیز بفرمایید حضرتعالی چه نقشی در ارتقا فرهنگی منطقه کاشان و رشد سرمایه‌های اجتماعی آن داشته اید؟؟» 🔸و تصریح کرده است: «شما نبش قبر نفرمایید! واقعا شما بر این اعتقاد هستید ک جناحی حساب شده دست ربودن کفش امام جمعه فقید در دهه‌های گذشته نموده است؟ و این اقدام نحس و مذموم برنامه ریزی شده بوده است ؟ فکر نمی‌کنید ایراد شما و برخی دوستان و همفکران شما که سکان مدیریت شهر را پس از رحلت امام جمعه فقید بیش از گذشته در دست گرفتند قضاوت بر اساس پیش‌داوری‌های ذهنی و نادرست است؟!» 🔹این دوست همراه اعتقاد دارد یادداشت «احمد فرهنگ» همچنان مانند گذشته همه چیز را سیاه یا سفید به تصویر کشیده است! مردم را به خاص و عام تقسیم کرده و ریشه‌هایی از «خود حق‌انگاری»، «خودبرتربینی» در این یادداشت به چشم می‌آید! 🔹رویکرد روزنگار تجزیه وتحلیل محتوا به جای شخص است ولی انعکاس این موضوع صرفاً برای روشن شدن نگاه متفاوت است! برخی اعتقاد دارند در دوره‌های گذشته نگاهی در فضای سیاسی و مدیریتی شهر حاکم بوده که خود را محور حق پنداشته و جامعه را به «محرم» و «نامحرم»، «خودی» و «غیرخودی» تقسیم کرده و مدیریت‌های شهری را بر این اساس تقسیم کرده است! 🔹یادداشت نویس در بخش دیگری از نقد خود معتقد است این دسته از افراد به جای این که با نقدپذیری تاب‌آوری جامعه را ارتقا دهند با طرح مسائل و حاشیه‌های سیاسی به آلوده شدن فضای فرهنگی دامن می‌زنند! 🌺 یادداشت کامل این دوست همراه را در کانال روزنگار بخوانید!
روزنگار کاشان l نقد و نظر
کتمان حقیقت یا انکار واقعیت بررسی «هنر» و «هنرمند» در جامعه اسلامی 🔹 فرهنگ و هنر/23🔹 🔸چند روز پیش
هنر خلاق و ناب ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸 من هم پیرو یادداشتی که داشتم با نظر این بزرگواران همراهم. بدین لحاظ وبا توجه به این که مقوله‌ی هنر، اعم از شاخه‌های مختلف، در سطحی رقیق وعمومی، همان مهارتی است که بیان شده است. 🔸بنابراین هنر نیز مانند سایر پیشه‌ها به تناسب نیاز اجتماعی وسیاسی با آن برخورد می‌شود، نظیر فیلمسازی وبازیگری، چه درحیطه‌ی خصوصی و چه درحوزه‌های اجتماعی، اما بحث هنر خلاق و ناب ،مقوله‌ی دیگری است که درروایات دینی گاهی آن را هم ردیف پیامبری مطرح کرده اند چنان که در قرآن کریم و در سوره ی شعرا،با تبصره ی «الاالذین» برجسته شده است. 🔸نظامی گنجوی درمقدمه ی مخزن الاسرار گوید: پیش و پسی بست صف کبریا پس شعرا آمد و پیش انبیا 🔸ومسلما نکوهش قران درباب این طایفه شامل حال شاعران و هنرمندانی است که مهارت‌های هنری دارند نه هنر اصیل که موهبتی آسمانی است حسد چه می بری ای سست نظم برحافظ قبول خاطر ولطف سخن خداداد است 🔸ویادآور می شود در دوره ی معاصر هم هیچگاه شاعرانی بزرگ چون «فروغ وسهراب» خودرا دربند و دام دام‌گستران روزگار نینداختند که آشیانه بر فراز آسمانها داشتند ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و چهارم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
فرهنگ ساختنی و پاییدنی است نقدی بر 10 راهکار اصلاحی مصطفی عباسی‌مقدم ✍️احمد فرهنگ 🌺فرهنگی، رئیس ادا
ساختن فرهنگ یا پاییدن آن 🔹 فرهنگ و هنر/27🔹 🔸«مصطفی عباسی‌مقدم» عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در واکنش به اتفاقات اخیر در شورای اسلامی شهر کاشان طی یادداشتی تصریح کرد که «فرهنگ ساختنی نیست و پاییدنی است.» و در ادامه آسیب‌های فرهنگی کاشان را برشمرده و راهکارهایی ارائه کرده است. 🔹«احمد فرهنگ» فعال فرهنگی که سابقۀ کارهای اجرایی نیز در دوره‌های مختلف با خود به همراه دارد به این گفته واکنش نشان داده و می‌گوید: «از اتفاق فرهنگ ساختنی و پاییدنی است.» 🔹و در ادامه با ذکر مواردی از اتفاقات گذشته تأکید می‌کند: «راهکارهای اصلاحی ده‌گانه بسیار عالی است، مشروط بر اینکه «فرهنگ حق» بر فرهنگ «تعارض منافع» و «رفیق بازی» و «باند بازی» و «قوم و خویش بازی» و «خط و خط بازی» غالب آید. 🔸مصطفی عباسی‌مقدم در یادداشت بعدی خود مفصل به تبیین نظرات خود پرداخته و سعی دارد بدون این که وارد چالش‌های حزبی و سیاسی شود منظور خود را از ساختن فرهنگ و پاییدن آن روشن سازد. 🌺یادداشت مصطفی عباسی مقدم را در کانال روزنگار بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
نقدی بر «آقای خان» به قلم حیدرعلی عنایتی بیدگلی 🔹 فرهنگ و هنر/20🔹 🔸چند شماره بهشت پنهان که منتشر ش
آقای خان در خانۀ کاج 🔹 فرهنگ و هنر/28🔹 🔸خیلی تصادفی اتفاق افتاد. گفتم چرا زندگی‌تان را نمی‌نویسید؟! گفت نوشته‌ام! خیلی فوری پا شد و یک سررسید آورد که نصف آن با خط ریز و خودکار قرمز پُر شده بود! یعنی واقعاً پُر شده بود! گفتم خوب چاپ کنید! گفت شما چاپ کنید! 🔸همین گفت‌وگوی ساده کافی بود یک مسیر دو ساله، تازه، سخت و پرفراز و نشیب پیش پای من باز شود تا روز سه‌شنبه 27 آذرماه 1403 ساعت 18 به خانۀ کاج برسد! 🔸«آقای خان» فرصتی فراهم کرد تا به بهانه زندگی‌نامه، تاریخ بخشی از منطقه روایت شود. سبک زندگی، آیین و رسوم، ساختار اجتماعی و خیلی چیزهای بسیار ساده‌ای که در حافظه تاریخی خیلی از ما و پدران ما ثبت است ولی کم‌تر روی کاغذ آمده است. 🌺 از شما دعوت می کنم سه‌شنبه تشریف بیاورید تا بیشتر راجع به آن صحبت کنیم. 🌸 نشانی کانال ایتایی: https://eitaa.com/Roznegarkashan
روزنگار کاشان l نقد و نظر
ساختن فرهنگ یا پاییدن آن 🔹 فرهنگ و هنر/27🔹 🔸«مصطفی عباسی‌مقدم» عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در واکن
ساختن فرهنگ یا پاییدن آن ✍️ مصطفی عباسی مقدم 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان 🌸با احترام به دیدگاه فرهنگی و دلسوزانه همکارگرامی 🔸البته فرهنگ بمعنای عام آن ساختنی است چون اگر انسان و جامعه انسانی نبود فرهنگ هم نبود، قرن‌ها و سال‌ها گذشته تا از برایند افکار و رفتار و کردار مردمان، بتدریج فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای بوجود آمده است. 🔸اما مراد از جمله «فرهنگ ساختنی نیست» این است که افراد و نهادهای بی بهره یا کم بهره از دانش عمیق و تجربه دنیوی و بینش دینی بویژه اگر متخلق به خلقیات ارزش‌های اعلام شده نباشند، نمی توانند و نباید داعیه فرهنگ‌سازی و تحول آفرینی حتی در کوچکترین قلمروها داشته باشند. تجربه شعارهای بی شمار و تبلیغات پرتکرار صدا و سیمای بی‌قرار که هر چه می‌گذرد آثار کمتری بر جان و ذهن و رفتار مخاطبان می گذارد جلوه بارز و شاهد صادق این حقیقت است. 🔸پس برای نه ساختن فرهنگ بلکه اثرگذاری بر فرهنگ باید مطالعه کرد، معرفت و بینش پیدا کرد، برنامه ریزی کرد، تلاش مستمر کرد و بتدریج و در طول زمان منتظر تغییرات محدود بود. 🔸اما منظور از پاییدن فرهنگ همان تلاش عالمانه و تکاپوی مجاهدانه برای افزودن آگاهی‌ها و اصلاح گرایش‌ها و بهبود عملکردها و رفع کاستی‌ها و دفع نادرستی‌ها در عرصه فردی و جمعی و نیز در بخش‌های دولتی و عمومی است. 🔸چرا که جدا از بخش انتزاعی فرهنگ که با گسترش دانش و تالیف و تحقیق، حفظ و تقویت می شود، بخش معنوی و اخلاقی آن تنها با نیت خالص و رفتار ایمانی و و نیکو تقویت می شود نه با گفتار زیبا و شعارهای داغ و ادعاهای پر طمطراق. ارزش و صفتی در انسان نهادینه می شود که جان انسان به آن قانع شود و به پشتوانه آگاهی بپذیرد و آزادانه بدان عمل کند. 🔸در خصوص اشاره به مسوولان فرهنگی و غیرفرهنگی کاشان نیز سخن بر سر رعایت اهلیت و صلاحیت است نه کاهش شأن مدیران کاشان یا کاشانی. بل مراد اینست که مردم ما و مسوولان مافوق ما کسانی را به مدیریت‌های مختلف بویژه فرهنگی بگمارند که؛ 🔸بدانند و بر اساس دانش تصمیم بگیرند، نه بر اساس ظن و تردید، مومن به ارزش‌های دین و انقلاب باشند و بر پایه ایمان عمل کنند، نه تمایلات حزبی و طایفه ای، مجرب باشند نه متکی به سفارش این و آن، متعهد به اخلاق و قانون باشند نه متظاهر. بصیر باشند نه مزدبگیر و تحت تاثیر. 🔹کسی را انتخاب یا انتصاب کنند که؛ _پیش از آن که دنبال اجرای منویات بزرگان جناحش باشد در پی تحقق قانون باشد، _بجای آن که دنبال حضور و خودنمایی در محافل و سخنرانی‌های بی محتوا باشد، در پی حل مسایل مردم، هرچند در پنهانی‌ و گمنامی باشد. _بجای اطاعت از فلان مسوول و نماینده، نماینده و مدافع حقوق مردم باشد در همه سطوح و اقشار. _ بجای توجه به مطالبات فراقانونی دوستان و هم صنفان، اسناد بالادستی و برنامه‌های کلان ملی و منطقه ای را مطالعه و برای اجرا آماده سازد. _بجای محافل توزیع قدرت و ثروت، در نشست‌هایی شرکت کند که به رایزنی و کارشناسی مشکلات و نابسامانیها می پردازند. _بجای دستبوسی این و آن مسوول، به عیادت زخمیان خیانت‌های اختلاسگران و دیدار آسیب دیدگان ندانم کاری‌های مدیران و خانواده‌های در حال فروپاشی از شدت فقر و بیکاری برود و برای آنها راه حلی بجوید. _ بجای پذیرش درخواست‌های شغلی نزدیکان و همجناحان ، برای نصب افراد در سمت‌های مختلف بخصوص فنی و تخصصی تنها به صلاحیت‌ها و توانمندی‌ها توجه کند نه سفارش‌ها و بده بستان‌ها. _و بجای توزیع بودجه و امکانات فرهنگی بین فعالان و موسسات همسو با معیار ارادت و رفاقت، اندک توجه و حمایتی نصیب کنشگران خودجوش و بی ادعا و آگاهی محور و شکوفا کننده هویت فرهنگی جامعه کند. و دهها ویژگی دیگر در راستای حق گرایی و باطل گریزی. ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و پنجم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
فقط یک ذره کوتاه بیایید! 🔹 فرهنگ و هنر/25🔹 🔸«مهران مبینی» یکی دیگر از شرکت کنندگان جلسۀ تعدادی از
26.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درخواست قطعه‌ای برای هنرمندان برای آرامش و آزادی فعالیت هنری 🔹 فرهنگ و هنر/29🔹 🔸مسئولین با چه زبانی بگویند که «موسیقی» را جزء هنر نمی‌دانند و زبانم لال مگر بازی با الات لهو و لعب هنر است؟! وقتی یک مجوز سادۀ آن 9 ماه طول می‌کشد، هیچکدام از مسئولین را دربرنامه‌ها نمی‌بینید، اگر تمام شهر با انواع و اقسام بنرها رنگی شده ولی برای دیدن بنر یک برنامه موسیقی باید از شهر خارج شوید تا آن را در زاویۀ تاریک خروجی بلوار به سمت اتوبان ببینید؟! 🔸بیش از این نباید اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولین فرهنگی و هنری را خجالت داد! ولی «مسعود شاکری» که از اتفاق همشهری «علی هاشمی طاهری» است همۀ این‌ها را می‌داند و می‌گوید بی‌مهری بسیار دیده‌ است و به همین خاطر حرف‌مان را راحت می‌زنیم، انتظار حمایت نداریم ولی حالا که مسئولین چشم دیدن اهالی موسیقی را ندارند حداقل قطعه‌ای از دارالسلام را به «هنرمندان» اختصاص دهید تا شاید آن جا باآرامش و آزادی بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند! ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و پنجم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
درخواست قطعه‌ای برای هنرمندان برای آرامش و آزادی فعالیت هنری 🔹 فرهنگ و هنر/29🔹 🔸مسئولین با چه زبان
پُر و پوچ فرهنگی گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان 🔹 فرهنگ و هنر/30🔹 🔸نباید همه چیز را سیاه و سفید ببینیم. هنرمندان از سازمان گله می‌کنند که مثلاً جشنوارۀ تئاتر مهر اجرا نشده است-که البته آن را هم مصمم هستیم اجرا کنیم- ولی نمی‌گویند چه برنامه‌هایی اجرا شده است! نگاه ما بایدبه عملکرد سازمان‌های فرهنگی منصفانه باشد. ⬅️ این گفت‌وگو را در روزنگار بخوانید
روزنگار کاشان l نقد و نظر
ایجاد شبکه نخبگانی در فرایند تصمیم‌گیری جامعه 🔹دانشگاه /39🔹 🔹تمرکز «محمدحسین رمضانی زارع» روی مطال
تمرکز بر شبکه نخبگانی در فرایند تصمیم‌گیری جامعه ✍️ محمدحسین رمضانی زارع 🌺 دکتری حسابداری ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌ی مالی و مطالعات توسعه‌ای 🔸توسعه, پیشرفت و یا هر اسم و نامی برای یک قدم به جلو رفتن ملت بگذاریم از حلقه های مختلف تشکیل شده که انعکاس آن در در رشد اقتصادی و درآمدی و رفاه ملت نمایانگر است. از طرفی نیز نباید غافل شد که توسعه از عوامل محتلفی همچون اقتصادی، فرهنگی سیاسی، قومی وقبیله‌ای و ... نشات می گیرد. 🔸اما موضوع پیشرفت یا توسعه از دو بخش با اهمیت برای هر کشوری تشکیل می شود: ۱)بنیادهای ثابت ۲)طرحواره های مختلف متناسب با شرایط هر کشور 🔸۱)بنیادهای ثابت: زمانی که به وضعیت ملل توسعه یافته همچون کانادا، ژاپن، آلمان، مالزی نگاه می کنیم، همگی از فروض ثابتی شروع کرده یا آن را پذیرفته و پیاده سازی و برخوردار بوده اند. از این شرایط می توان به: 🔸توجه به عقلانیت و دانش، سیاست خارجی برپایه منافع ملی، مردمان کارآمد ، صنعتی شدن در تمامی زمینه ها، بخش خصوصی واقعی و فعال، سیستم آموزشی کارآمد، دولت و نهاد های برآمده از ملت، دولت و نهاد پاسخگو، دولت مسئولیت پذیر، وجود ملاک کارآمدی جهت ارزیابی تمامی سطوح نظامات تصمیم گیری، وجود نخبگان اقتصادی و سیاسی و... اشاره کرد. 🔸۲)طرحواره های مختلف متناسب با شرایط هر کشور: مدل های توسعه برای هر کشور با توجه به شرایط و محیط های متفاوت که مردم، جامعه و سیستم های حاکمیتی آن کشور پرورش و به تکامل رسیده اند متفاوت می باشد. بعبارتی با توجه به ابعاد متفاوت فکری منحصرفرد هر ملت و همچنین شاخصه های تاریخی، فرهنگی از طرح و مدل های متفاوتی استفاده می کنند. 🔸پس وجود بنیادهای ثابت انکار ناپذیر است اما هر کشور براساس بستری که دارا می باشد و براساس ویژگی های خود با استفاده از استراتژی و طرحواره های بومی به آن اصول و بنیاد ها دست پیدا کند. 🔸بنابراین ایران ما و یا هر کشور درحال توسعه یا جهان سوم که برای توسعه و... تصمیم گرفته است باید با استفاده از آیتم دوم، حتما به موارد آیتم اول دست پیدا کند. 🔸باتوجه به موارد عنوان شده کشورهای در حال توسعه و جهان سومی می بایست بر اساس اتکا به جامعه یا براساس توجه به نخبگان این مسیر را پایه گذارند. توجه به جامعه نیازمند وجود تحزب و نحله‌های فکری مختلف در زمینه های گوناگون و وجود ظرفیت‌های های فکری و عملی در جامعه برای اینگونه نهادها می باشد که ملت همراه دولت با هم در این مسیر را اقدام نمایند. 🔸بعبارتی توسعه اجتماع محور زمان بر است و از طریق ایجاد چارچوب مفهومی و عملیاتی ابتکاری، نهادسازی و اصلاحات نهادی، قوانین و آیین نامه ها، امکان تحقق دارد. این رویکرد می تواند بستری برای گذار از برنامه ریزی تمرکزگرا و بخشی به چارچوبی یکپارچه و از پایین به بالا را فراهم سازد. 🔸اما توجه به نخبگان یا نخبه پروری به طور سیستماتیک موجب رشد و تعالی جامعه می شود. نکته ی قابل ذکر در این بحث منظور از نخبگان، نگاه جامد به افراد دارای مرتبه علمی نمی‌باشد بلکه ایجاد شبکه‌ای برای شایسته‌سالاری در تمام نظامات تصمیم‌گیری از پایین سطح تا بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف می‌باشد. 🔸وجود افراد متخصص، کارآمد، تخصص، متعهد و مسئوولیت پذیر که براساس شایسته‌سالاری منصوب گردند، موجبات رشد و تعالی جامعه را فراهم می کند.(بطور مثال اگر بخواهیم یک نمونه بسیار کوچک از اثرگذاری افراد و نخبگان در دیوانسالاری را اشاره کنیم در نیمه‌ی ابتدایی دوره پهلوی اول وجود افرادی همچون فروغی، داور، تیمورتاج خود منجر به انجام اقدامات مثبتی گردید و با طرد اینان به شکل های مختلف توسط رضا خان، به نوعی میتوان گفت که روند نزولی دوران این شاه پهلوی نیز آغاز گردید.) 🔸بنابراین باید برای توسعه می‌بایست، فیمابین قدرت جامعه و حکومت نوعی توازن برقرار باشد هر چند توانمندی هر کدام از این دو متفاوت است، البته بالطبع هر کدام توانمندتر باشند، مسئولیت بیشتری را عهده‌دار می شوند. 🌺این روایت ادامه دارد. ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و ششم آذرماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
آقای خان در خانۀ کاج 🔹 فرهنگ و هنر/28🔹 🔸خیلی تصادفی اتفاق افتاد. گفتم چرا زندگی‌تان را نمی‌نویسید؟
نقد آقای خان در خانۀ کاج ✍️ سیدمحمد علوی 🌺 نویسنده و فعال فرهنگی 🔸 کتاب آقای خان توسط دوست ارجمند مجید رفیعی منتشر شد. 🔸 این کتاب شرح زندگی نصراله‌خان نیک فرجام معلم و کدخدای دیار استرک است. 🔸 برای من که علاقه‌مند بررسی حال و هوای گذشته هستم و دستی هم در نوشتن سرگذشت سرزمین و نیاکان دارم، خواندن شرح حال این کهن دیار لذت بخش است. خاصه این که ما بر سر چهارراه کهنه و نو و قدیم و جدید به دنیا آمدیم. 🔸 از زندگی ساده مردمان کویر و دامنه تا پیچ و خم حوادث دنیایی است که باید کشف کرد و به قلم آورد تا داستان ورود ما به دنیای جدید دانسته شود. لذا بایسته است در مستندسازی تاریخ شفاهی دقت شود. 🔸 «آقای خان» فرصتی است تا به بهانه زندگی‌نامه، تاریخ بخشی از منطقه روایت شود. سبک زندگی، آیین و رسوم، ساختار اجتماعی و خیلی چیزهای ساده‌ که در حافظه تاریخی خیلی از ما و پدران ما ثبت است ولی کم‌تر روی کاغذ آمده 🔸 کتاب آقای خان به کوشش دوست گرامی مجید رفیعی قدمی در این راه است و دو سالی زمان برد تا متولد شد. به جناب رفیعی تبریک می‌گویم. 🔸 عصر امروز ۲۷ آذر ساعت ۱۸ در خانه کاج سعی خواهم کرد در مورد آن سخن بگویم. اگر قرار صحبت در مورد یلدا در انجمن کویر مجال دهد. ⬅️ تاریخ انتشار: بیست و هفتم آذرماه 1403