هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🖼 #عکس_نوشت
💬«این تشکیل جلسه یک پیامی برای ما دارد و پیامش این است که ما گرچه در عزا هستیم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست. عزای ما جنسش از جنس عزای سیدالشهدا (ع) است. زنده و زندهکننده است. عزاداریم اما این عزا ما را به حرکت و پیشرفت و شوق بیشتر به کار وادار میکند»
🎙 بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان
🗓١۴٠٣/۰۷/۱۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🖼 #لوح | داغ انتقام
💬«رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما، مجازات خواهد شد.»
🎙 بخشی از پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و همرزمانشان
🗓١۴٠٣/۰۱/۱۴
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
👌عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق ۲»
👈 همزمان با سال نو صهیونیستها
عید روش هوشانا، در این روز جادوگران جمع میشوند و حصار شیطانی برای محافظت از خودشون ایجاد میکنند...
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
۱۴۰۳۰۷۱۱_بیانات_رهبر_انقلاب_در_دیدار_نخبگان_و_استعدادهای_برتر_علمی.pdf
1.43M
📒 #جزوه | متن کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی. ۱۴۰۳/۷/۱۱
🔹لزوم پیگیری و دنبال کردن برای تحقّق کارها
🔹یافتن دستگاه مرتبط با پیشنهادات مطرح شده و پیگیری تحقق آن
🔹عزای سیدحسن نصرالله؛ حرکت آفرین مانند عزای سیدالشهدا
🔹سه نکته در مورد بحث نخبگان
🔹لزوم شناسایی توانایی های هوشی منجر به نخبگی در کشور
🔹بی اعتنائی به نخبگی و نخبه پروری قبل از انقلاب
🔹لزوم احساس اثرگذاری در کشور از سوی نخبگان
🔹فراهم کردن امکانات تحقیق و افزایش علم برای نخبگان
🔹تشکیل اندیشکده ها برای نقش آفرینی نخبگان
🔹بیشتر بودن مسئولیّت فرد نخبه نسبت به سایر مردم
🔹خیزش جدید علمی؛ وظیفه مهم امروز نخبگان
🔹لزوم افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان
🔹حضور آمریکایی ها و اروپایی ها، عامل اصلی مشکلات منطقه
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️انضباط جنسى و
دموكراسى در اخلاق
🔹نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(26)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (17)
3️⃣نقد اصل سوم «اصل روانی» ( قسمت سوم)
🔻- اینکه - در اخلاق نيز مانند سياست بايد اصول آزادى و دموكراسى حكمفرما باشد؛ مطلب صحيح و درستى است؛
يعنى انسان بايد با غرايز و تمايلات خود مانند يك حكومت عادل و دموكرات با توده مردم رفتار كند.
🔻ولى عده اى آنجا كه پاى مسائل اخلاقى در ميان مى آيد
يا آنجا كه انسان در مقابل خودش قرار گرفته و بايد درباره رفتار خودش با خودش قضاوت كند،
عمداً يا سهواً ، دموكراسى را با خودسرى و هرج و مرج و بى بندوبارى اشتباه مى كنند.
🔻اسلام درباره اخلاق جنسى همان را مى گويد كه جهان امروز درباره اخلاق سياسى و اخلاق اقتصادى پذيرفته است.
اخلاق سياسى به غريزه قدرت و برترى طلبى مربوط است
و اخلاق اقتصادى به حس افزون طلبى،
همچنان كه اخلاق جنسى مربوط است به غريزه جنسى.
🔻از نظر لزوم آزادى از يك طرف
و لزوم انضباط شديد از طرف ديگر،
هيچ تفاوتى ميان اين سه بخش اخلاق( اخلاق جنسی ، اخلاق سیاسی ،اخلاق اقتصادی) نيست.
**معلوم نيست چرا طرفداران اخلاق نوين جنسى اين گشاده دستى ها را تنها درباره اخلاق جنسى جايز مى شمارند؟!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 661-662-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️رابطه عشق و عفت
🔹نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(27)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (18)
(بخش پایانی)
🔻آيا عشق به مفهوم عالى و مفيد خود، در محيطهاى به اصطلاح آزاد بهتر رشد مى يابد
و يا عشق عالى توأم با عفت اجتماعى است؛ محيطهايى كه در آنجا زن به حال ابتذال درآمده است كُشنده عشق عالى است؟
آيا آنجا كه يك سلسله مقررات اخلاقى به نام عفت و تقوا بر روح مرد و زن حكومت مى كند و زن به عنوان چيزى گرانبها دور از دسترس مرد است اين استعداد بهتر به فعليت مى رسد
يا آنجا كه احساس منعى به نام عفت و تقوا در روح آنها حكومت نمى كند و اساساً چنين مقرراتى وجود ندارد و زن در نهايت ابتذال در اختيار مرد است؟
🔻اتفاقاً مسأله اى كه غير قابل انكار است اين است كه محيط هاى به اصطلاح آزاد مانع پيدايش عشق هاى سوزان و عميق است.
در اين گونه محيطها كه زن به حال ابتذال درآمده است فقط زمينه براى پيدايش هوسهاى آنى و موقتى و هرجايى و هرزه شدن قلبها فراهم است.
اينچنين محيط ها محيط شهوت و هوس است
نه محيط عشق به مفهومى كه فيلسوفان و جامعه شناسان آن را محترم مى شناسند
🔻يعنى آن چيزى كه با فداكارى و ازخودگذشتگى و سوز و گداز توأم است،
هشياركننده است،
قواى نفسانى را در يك نقطه متمركز مى كند،
قوه خيال را پر و بال مى دهد
و معشوق را آنچنانكه مى خواهد در ذهن خود رسم مىكند نه آنچنانكه هست،
خلّاق و آفريننده نبوغها و هنرها و ابتكارها و افكار عالى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 666- 665- با تلخیص وویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(25)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (16)
3️⃣نقد اصل سوم «اصل روانی» ( قسمت دوم)
🔻...انسان چه در زمينه پول و اقتصاديات، چه در زمينه سياست و حكومت و تسلط بر ديگران و چه در زمينه امور جنسى اگر زمينه مساعدى براى پيشروى ببيند در هيچ حدى توقف نمى كند.
🔻- كسانى كه براى جلوگيرى از سركوبى غرايز و به منظور رشد استعدادها ، رژيم اخلاق آزاد را به اصطلاح پيشنهاد كردند - خيال كردند كه حاجت جنسى در وجود بشر فى المثل نظير حاجت طبيعى هر كسى به ادرار و خالى كردن مثانه است.
منع و حبس ادرار از نظر پزشكى مضرات فراوانى دارد،
اما خالى كردن آن حدود و شرايطى ندارد.
اگر فرضاً كسى قدم به قدم در كوچه ها و خيابان ها محل مناسب و پاكيزه و مجانى براى ادرار بيابد،
بيش از مقدار حاجت به آنها توجهى نخواهد كرد.
🔻نهايت جهالت است كه غريزه جنسى يا غريزه قدرت طلبى يا پول پرستى بشر را از اين قبيل بدانيم
و توجه خود را تنها به جنبه هاى محروميت و اشباع نشدن غريزه معطوف كنيم
و عوارض حيرت آور و پايان ناپذير جهت مخالف را ناديده بگريم.
🔻اگر انسان در اين زمينه ها مانند حيوانات ظرفيت محدود و پايان پذيرى مى داشت احتياجى نبود نه به مقررات سياسى و نه به مقررات اقتصادى و نه به مقررات جنسى؛
از نظر اخلاقى نيز نه نيازى به اخلاق سياسى و اجتماعى بود، نه به اخلاق اقتصادى و نه به اخلاق جنسى؛
همان ظرفيت محدود طبيعى همه مشكلات را حل مى كرد.
🔻اما همچنان كه از مقررات و اخلاق محدودكننده در روابط اجتماعى و امور اقتصادى و از عفت و تقواى سياسى و اجتماعى گريزى نيست،
از مقررات و اخلاق محدودكننده جنسى و از عفت و تقواى جنسى نيز گريزى نمى باشد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 661- 660- با ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(24)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (15)
3️⃣اصل سوم : رغبت بشر به يك چيز، در اثر اقناع و اشباع كاهش مى يابد و در اثر امساك و منع فزونى مى گيرد.
براى انصراف بشر از توجه دائم به امور جنسى و جلوگيرى از عوارض ناشى از آن، راه صحيح اين است كه هرگونه قيد و ممنوعيتى را در اين راه از جلو پايش برداريم.(اصل روانی)
🔸نقد اصل سوم اخلاق نوین جنسی (قسمت اول)
🔻يكى از مختصات و امتيازات انسان از حيوانات اين است كه دو نوع ميل و تمنا در بشر ممكن است پيدا شود:
تمناهاى صادق، تمناهاى كاذب.
تمناهاى صادق همانهاست كه مقتضاى طبيعت اصلى است.
در وجود هر انسانى طبيعتِ ميل به صيانت ذات، به قدرت و تسلط، به امور جنسى، به غذا خوردن و امثال اينها هست.
هريك از اين ميلها هدف و حكمتى دارد.
🔻بعلاوه، همه اينها محدودند
ولى همه اينها ممكن است زمينه يك تمناى كاذب واقع شوند.
اشتهاى كاذبى كه افراد در مورد خوردنيها پيدا مى كنند مشهور و معروف همه است.
🔻در بعضى از ميلها و غرايز (كه غريزه جنسى از آنهاست) اين تمنا غالباً به صورت يك عطش روحى درمى آيد،
يعنى قناعت و پايان پذيرى را در آن راه نيست.
غريزه طبيعى را مى توان اشباع كرد،
اما تمناى كاذب خصوصاً اگر شكل عطش روحى به خود بگيرد اشباع پذير نيست.
🔻اشتباه كسانى كه براى جلوگيرى از سركوبى غرايز و به منظور رشد استعدادها رژيم اخلاق آزاد را به اصطلاح پيشنهاد كردند ناشى از اين است كه اين تفاوت شگرف انسان و حيوان را ناديده گرفتند و به اين جهت توجه نكردند كه ميل به بى نهايت در سرشت انسان نهفته است.
ادامه دارد
🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 660- 359- با ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(23)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (14)
🔹اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» (8)
♦️اخلاق نوين جنسى بزرگترين عامل آشفتگى غرايز و مانع رشد طبيعى استعدادهاست(3)
🔻امروز پديده هاى اجتماعى خاصى و به عبارت ديگر مشكلات اجتماعى مخصوصى پيدا شده كه افكار علماى اجتماع را به خود مشغول داشته است.
🔻در جامعه امروز،
جوانان بطور محسوسى از ازدواج شانه خالى مى كنند،
حاملگى و زاييدن و بچه بزرگ كردن به صورت امر منفورى براى زنان درآمده است،
زنان به اداره امر خانه كمتر علاقه نشان مى دهند،
ازدواج هايى كه نمونه وحدت روح است جز در ميان طبقاتى كه به مقررات اخلاق كهن پابندند كمتر ديده مى شود،
جنگ اعصاب بيش از پيش رو به افزايش است
و بالأخره آشفتگى روحى عجيبى محسوس و مشهود است.
🔻گروهى مى خواهند اين عوارض را لازمه قهرى انقلاب صنعتى جديد بدانند و راه برگشت را بدين وسيله ببندند،
در صورتى كه اينها ربط زيادى به زندگى صنعتى و از ميان رفتن زندگى كشاورزى ندارد؛
اين عوارض ناشى از يك نوع به اصطلاح انقلاب فكرى است
و افراد خاصى هستند كه مسؤوليت عمده اين بدبختى بشريت را دارند.
🔻حقيقت اين است كه اشباع غريزه و سركوب نكردن آن يك مطلب است
و آزادى جنسى و رفع مقررات و موازين اخلاقى مطلب ديگر.
اشباع غريزه با رعايت اصل عفت و تقوا منافى نيست،
بلكه تنها در سايه عفت و تقواست كه مى توان غريزه را به حد كافى اشباع كرد و جلو هيجانهاى بيجا و ناراحتيها و احساس محروميتها و سركوب شدنهاى ناشى از آن هيجانها را گرفت.
به عبارت ديگر پرورش دادن استعدادها غير از پر دادن به هوسها و آرزوهاى پايان ناپذير است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 659- 658- با تلخیص و ویرایش -
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(21)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (12)
2️⃣اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» (6)
♦️ اخلاق نوين جنسى بزرگترين عامل آشفتگى غرايز و مانع رشد طبيعى استعدادهاست(1)
🔻مسائل را يكجانبه ديدن و از جوانب ديگر غفلت كردن گاهى زيانهاى جبران ناپذيرى به دنبال خود مىآورد.
كاوشها و كشفيات روانى در يك قرن اخير ثابت كرد كه سركوبى غرايز و تمايلات و بالأخص غريزه جنسى مضرّات و ناراحتيهاى فراوانى به بار مىآورد؛
🔻معلوم شد اصلى كه مورد قبول شايد اكثريت مفكّرين قديم بود كه هر اندازه غرايز و تمايلات طبيعى ضعيفتر نگه داشته شوند ميدان براى غرايز و نيروهاى عالىتر مخصوصاً قوه عاقله بازتر و بىمانعتر مىشود اساسى ندارد؛
🔻غرايز سركوب شده و ارضاء نشده، پنهان از شعور ظاهر، جرياناتى را طى مىكنند كه چه از نظر فردى و چه از نظر اجتماعى فوقالعاده براى بشر گران تمام مىشود،
و براى اينكه تمايلات و غرايز طبيعى بهتر تحت حكومت عقل واقع شوند و آثار تخريبى به بار نياورند بايد تا حد امكان از سركوب شدن و زخمخوردگى و ارضاء نشدن آنها جلوگيرى كرد.
🔻روانشناسان ريشه بسيارى از عوارض ناراحت كننده عصبى و بيماريهاى روانى و اجتماعى را احساس محروميت خصوصاً در زمينه امور جنسى تشخيص دادند؛
ثابت كردند كه محروميتها مبدأ تشكيل عقدهها،
و عقدهها احياناً به صورت صفات خطرناك مانند ميل به ظلم و جنايت، كبر، حسادت، انزوا و گوشه گيرى، بدبينى و غيره تجلى مىكند.
🔻اصل بالا در موضوع زيانهاى سركوب كردن غرايز، از نوع كشفيات فوقالعاده باارزش روانى است و در رديف ارزندهترين موفقيتهاى بشر است.
🔻...بهطور مسلّم اثبات علمى اين حقيقت و كشف قوانين مربوط به آن از موفقيتهاى علمى قرن اخير است.
اكنون ببينيم اين اصل چگونه مورد استفاده قرار گرفت؟
آيا مانند كشفيات پزشكى مثلًا پنى سيلين مورد استفاده قرار گرفت؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 657- 656- با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(22)
🔸ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (13)
🔹اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» (7)
♦️اخلاق نوين جنسى بزرگترين عامل آشفتگى غرايز و مانع رشد طبيعى استعدادهاست(2)
🔻متأسفانه پيچيدگى و چندجانبه بودن مسائل روانى از يك طرف
و ارتباط موضوع تمايلات بشر كه خواه ناخواه در كور كردن بصيرت تأثير دارد از طرف ديگر،
نگذاشت آن استفاده اى كه بايد- از کشف این اصل روانشناسی که «محروميتها مبدأ تشكيل عقده ها و بیماریهای روانی و اجتماعی است» ، بشود صورت گيرد،
بلكه خود اين اصل ، بهانه و وسيله اى شد در جهت مخالفت
يعنى براى اينكه موجبات سركوب شدن غرايز و پيدايش آثار خطرناك روانى و اجتماعى ناشى از آن خصوصاً در زمينه امور جنسى بيشتر فراهم گردد؛
بر عقده ها و تيرگي هاى روانى افزوده گردد؛
آمار بيماريهاى روانى، جنونها، خودكشى ها، جنايت ها، دلهره ها و اضطراب ها، يأس ها و بدبينى ها، حسادت ها و كينه ها به صورت وحشتناكى بالا رود؛
چرا؟
براى اينكه سركوب نكردن غرايز به معنى آزاد گذاشتن ميل ها،
و آزاد گذاشتن ميل ها به معنى رفع تمام قيود و حدود و مقررات تفسير شد.
🔻پس از آنكه قرنها عليه شهوت پرستى به عنوان امرى منافى اخلاق و عامل برهم زدن آرامش روحى و مخل به نظم اجتماعى و به عنوان نوعى انحراف و بيمارى توصيه و تبليغ شده بود، يكباره ورق برگشت و صفحه عوض شد؛
جلوگيرى از شهوات و پابند بودن به عفت و تقوا و تحمل قيود و حدود اخلاقى و اجتماعى،
عامل برهم زدن آرامش روحى و مخل به نظم اجتماعى و از همه بالاتر امرى ضد اخلاق و تهذيب نفس معرفى شد.
فريادها بلند شد:
محدوديت ها را برداريد تا ريشه مردم آزارى و كينه ها و عداوت ها كنده شود؛
عفت را از ميان برداريد تا دلها آرام بگيرد و نظم اجتماعى برقرار گردد؛
آزادى مطلق اعلام كنيد تا بيماريهاى روانى رخت بربندد.
🔻بديهى است اينچنين فرضيه به ظاهر شيرين و دلپذيرى به عنوان اصلاح مفاسد اخلاقى و اجتماعى،
طرفداران زيادى خصوصاً در ميان جوانان مجرد پيدا مى كند.
🔻ما در كشور خودمان مى بينيم چه كسانى از آن طرفدارى مى كنند.
چه از اين بهتر كه خود را در اختيار دل، و دل را در اختيار هوس قرار دهيم
و درعين حال عمل ما اخلاقى و انسانى شمرده شود
و نام ما در ليست محصلين اخلاقى اجتماعى قرار گيرد؛
هم فال است و هم تماشا،
هم كامجويى است و هم خدمت به نوع،
هم تن پرورى است و هم اصلاح نفس،
هم شهوت است و هم اخلاق؛
🔻بى شباهت به عشق مجازى كه در ميان برخى از متصوّف مآبان خودمان معمول بوده نيست؛
چه از اين بهتر كه آدمى از مصاحبت شاهدى زيباروى بهره مند گردد و اين كار او سلوك الى اللَّه شمرده شود!
نتيجه چه شد؟
از اول معلوم بود.
آيا بيماريهاى روانى معدوم شد؟
آرامش روحى جاى اضطراب و دلهره را گرفت؟
خير، متأسفانه نتيجه معكوس بخشيد؛
بدبختى بر بدبختي هاى پيشين افزود،
🔻تا آنجا كه بعضى از پيشقدمان آزادى جنسى كه تيزهوشتر بودند سخن خود را به صورت تفسير و تأويل پس گرفتند،
گفتند از حدود [و] مقررات اجتماعى چاره اى نيست؛
غريزه را از تمتعات جنسى نمى توان به طور كلى ارضاء و اشباع كرد،
بايد ذهن را متوجه مسائل عالى هنرى و فكرى كرد و غريزه را بطور [غير] مستقيم به سوى اين امور هدايت نمود.
فرويد يكى از اين افراد است.
🔻اخلاقى كه امثال راسل از آن تبليغ مى كنند و نام آن را «اخلاق نوين» گذاشته اند همان است كه ثمره اش آشفتگى بيش از پيش غرايز و تمايلات است
و برخلاف مدعاى آنها كه اخلاق كهن را متهم به آشفته ساختن روح مى كنند سيستم اخلاقى خود آنها سزاوار اين اتهام است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 658- 657- با ویرایش -
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🔸نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(۲۰)
2️⃣ ارزيابى اصول سيستم نوين جنسى (۱۱)
🔹اصل«لزوم پرورش استعدادهاى طبيعى انسان» (۴)
🔻آيا اخلاق اسلامى با رشد طبيعى استعدادها مباين است؟
🔹كشتن نفس يعنى چه؟
🔻اگر از نظر اخلاق اسلامى استعدادهاى طبيعى نبايد نابود شود، پس تعبير به «نفس كشتن» يا «ميراندن نفس» كه احياناً در تعبيرات دينى و بيشتر در تعبيرات معلمين اخلاق اسلامى و بالأخص در تعبيرات عارف مشربان اسلامى آمده است چه معنى و چه مفهومى دارد؟
🔻پاسخ اين پرسش از آنچه قبلًا گفتيم روشن شد.
اسلام نمىگويد طبيعت نفسانى و استعدادهاى فطرى طبيعى را بايد نابود ساخت،
اسلام مىگويد «نفس امّاره» را بايد نابود كرد.
همچنان كه گفتيم نفس امّاره نماينده اختلال و بهمخوردگى و نوعى طغيان و سركشى است كه در ضمير انسان به علل خاصى رخ مىدهد.
كشتن نفس امّاره معنى خاموش كردن و فرونشاندن فتنه و طغيان را در زمينه قوا و استعدادهاى نفسانى مىدهد.
🔻فرق است ميان خاموش كردن فتنه و نابود كردن قوايى كه سبب فتنه مىگردند.
خاموش كردن فتنه، چه در فتنههاى اجتماعى و چه در فتنههاى روانى، مستلزم نابود كردن افراد و قوايى كه سبب آشوب و فتنه شدهاند نيست،
بلكه مستلزم اين است كه عواملى كه آن افراد و قوا را وادار به فتنه كرده است از بين برده شود.
بعداً خواهيم گفت كه اين نوع ميراندن گاهى به اشباع و ارضاء نفس حاصل مىشود
و گاهى به مخالفت با آن.
🔻اين نكته بايد اضافه شود كه در تعبيرات دينى، ما هرگز كلمهاى كه به معنى «نفس كشتن» باشد پيدا نمىكنيم؛
تعبيراتى كه هست- كه البته از دو سه مورد تجاوز نمىكند- به صورت «ميراندن نفس» است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج19، ص: 655- 654- با ویرایش -
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
♦️«احیای فکر دینی» در جوامع اسلامی
و «ایجاد فکر دینی» در جوامع غیر اسلامی(۱۱)
🔻آنجا كه ما مى گوييم فكر دينى مرده است، در كشورهايى است كه قرنهاست مسلمان هستند. در اين كشورها عواملى پيدا شده است كه اين فكر را در مغز آنها ميرانده است، يعنى در يك حالت نيمه زنده و نيمه مرده اى درآورده است از قبيل ملتهايى امثال ما.
🔻آنجا كه احتياج دارد روى عنوان «احياى فكر دينى» بحث بشود، فكر بشود، قاره سياه نيست، آنجا بايد گفت «ايجاد فكر دينى»؛
در اروپا نيست،
آنجا هم همين طور؛ در شرق اقصى و ژاپن نيست، آنجا هم بايد رفت و از نو ايجاد كرد. اتفاقاً در همه جا زمينه هست.
🔻آنها كه احتياج دارند به «احياى فكر دينى» ما هستيم؛ يعنى ما دين داريم، فكر دينى در ما هست ولى در يك حالت نيمه بيدار و نيمه خواب، در يك حالت نيمه مرده و نيمه زنده، در يك حالت بسيار بسيار خطرناك. اين است كه بايد روى اين مطلب بحث كرد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 495- 494-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷