eitaa logo
صفاییه
145 دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
8 فایل
سلام علیکم. جایی برای انعکاس نظرات اساتید @Safaeiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پژوهش تتبعی یا تفکری❓ 🔹باید از پژوهش های تتبعی به سمت پژوهشهای تفکری رو بیاوریم. چرا ک پژوهش های تتبعی باعث می شود دنباله رو شویم. 🔹انتقال از پژوهش تتبعی به پژوهش تفکری باعث می شود : 1. در نبود منابع از پژوهش باز نمانیم 2. حرف هایی که در آن زمینه گفته شده را بهتر بفهمیم، چون با سوال به سراغ اقوال می رویم 3. و نقد حرفها برای مان راحت تر باشد. @Safaeiyeh
💠 در راه مشهد 🔻نمی دانستم شیخ تازه صبح از مشهد رسیده. گفتم «می آیید برویم مشهد؟» نگفت صبح رسیدم! گفت «برویم!» و دو نفری راه افتادیم با اتوبوس بیاییم سمت مشهد. 🔺کلیه هایم مشکل داشت. تا اتوبوس نگه داشت پیاده شدم که بروم سرویس بهداشتی. در توالت را که باز کردم حالم داشت به هم می خورد؛ چاه توالت گرفته بود و کاسه توالت پر از... 🔻برگشتم داخل اتوبوس. شیخ گفت چه زود برگشتی!؟ قضیه را گفتم. شیخ چیزی نگفت و از اتوبوس پیاده شد. 🔺بعد یک ربع شیخ برگشت. گفت «برو تا کلیه هات از کار نیفتاده.» توالت را برایم تمیزِ تمیز کرده بود! می شد عاشق این آدم نشد؟ خاطره از آقای حبیب نیاکان @Safaeiyeh
📃نگاهی به برخی کاستی های فقهِ موجود (بخش اول) 🔻فقه ما بریده از مباحث معرفتی و تربیتی و اخلاقی دارد گفتگو می کند و این یک خلا است، درحالی که صحبت از پشتوانه های معرفتی مباحث فقهی بحثی ضروری است؛ ضروری هم به لحظ شرایطی که ما در آن به سر می بریم و هم به لحاظ نوع نگاهی که پشت این قصه است یعنی اولیای خدا وقتی این مباحث را مطرح می کردند مثل ما نبودند اینطوری بریده مطرح کنند. قرآن وقتی یک حکمی را مطرح می کند مثل ما مطرح نمی کند از یک زمینه ای شروع می کند و به یک غایتی می رساند. این را کم کم باید بهش پرداخت چاره ای هم ازش نیست. 🔺بعضی، مباحث را کلا فقهی می بینند، گویا تمام دین فقهِ احکام است. یک وقت یکی از آقایان اهل هنر که طلبه هم بود می گفت دین آمده فقه را مطرح کند و فقه هم دست و پا را می بندد، می گفت دین همان فقه است ازش عبور کنید. بعد دیدم نگاه بعضی از علما هم همانطور است! آن وقت نتیجه اش همین است که زدگی از دین می آید. می گویی اقتصاد را فقه باید حلش کند،می گویی سیاست باید در فقه حل شود. 🔻فقه ما در نگاه به کلام معصوم به جنبه تحلیلی توجه ندارد. مثلاً در کتاب های آیات الاحکام که نگاه می کنید حتی جایی که آیه تحلیل دارد هیچ به تحلیل توجه نمی شود. 🔺از حیث روشی، فقه ما در بخش هایی که روایات زیاد داریم بیشتر استقرایی است -یعنی از مجموعه روایات جزئی به کل رسیدن را دنبال می کند- در حالی که علی القاعده [علینا القاء الاصول و علیکم التفریع] ما باید برویم در روایات کلیات را کشف کنیم و جزئیات را ذیل آنها توضیح دهیم. ممکن است در نگاه اول بگویید [کلیات را] نداریم ولی اگر ما نگاه رجالی و ارزیابی روایی مان را کمی درست کنیم انقدر سختگیرانه اش نکنیم -که فقط آن روایت که سندش فلان و فلان باشد- روایاتی که اصول را می گویند را به دست می آوریم و بعد بر اساس آن اصول می توانید جزئیاتتان را هم تحلیل کنید. @Safaeiyeh
📃نگاهی به برخی کاستی های فقهِ موجود (بخش دوم) 🔻یک نکته دیگر هم این است که ما استفاده های فقهی مان دلالی است یعنی بیشتر به دلالت یک روایت کار داریم به ربط این دلالت ها با همدیگر توجه نمی کنیم. مثلا مشکل در جامعه مشکل فقر است حالا در فقه ما یک سری چیزهایی مثل صدقات، خمس، زکات، کفاره ها و ... در این رابطه تعبیه شده است. اما ما به این توجه نمی کنیم که اینها به هم چه ارتباطی پیدا می کنند؟ چه سازمانی پیدا می کنند؟ خوب اینها را ما نمی بینیم و هرکدام از این مباحث را جداگانه بحث می کنیم. در حالی که حتی قانون گذاری عرفی می آیند می گویند مثلا پلیس با مرزبانی با نهادهای امنیتی و... ارتباط و تعاملشان چیست. اما وقتی در فقه وارد می شویم همینطور از اول شروع می کنیم می رویم جلو. نمی گوییم ربط حج با مثلا روزه با صلاه چیست؟ حالا اینجا مقداری ابهامش بیشتر است ولی مثلا در بحث های مالی، ربط زکات و خمس و وقف و صدقات و... با هم چیست و چکار می خواهند بکنند؟یا مثلا در بحث خانواده بحث نکاح را داریم، طلاق را داریم؛ در خود نکاح، دائم و متعه را داریم، ارث را داریم. این مجموعه ها با همدیگر چکار دارند می کنند؟ چه نسبت هایی با هم دارند؟ خوب این هم نمی بینیم بریده می بینیم، این چیزی است که باید در فقه ما بهش توجه شود. در حوزه معاملات هم که باز خودش داستانی دارد معاملات به معنای خاص که بیع و اجاره است اینها چطوری شکل می گیرند ولو عمدتا بستر عقلایی دارند ولی اینکه اینها چرا اینطوری شکل می گیرند و هر کدام چه کاری می خواهند انجام دهند چطوری می خواهند این چرخش مال -اصل قرآنی چرخش مال- در جامعه را مدیریت کنند؟ اگر ما آن بحث مال و چرخش مال را توجه کنیم و بعد اصناف مردم در اینکه سرمایه دارند ندارند حالا آن که دارند چکار باید کند مشکلش چیست آن که ندارد مشکلش چیست اینها را درنظر بگیریم آن وقت معلوم می شود بیع چکار می کند اجاره چکار و مضاربه چکار می کند و این حدودی که بر اینها تعیین می کنند ذیل چه اصولی می گنجد؟ مثلا در معاملات یک اصل عامی کلی فراگیری داریم که مثلا زایش مال در روند غیر ریسک و تجارت را نمی پذیرد که می گوییم ربا اینکه مال بخواهد سودی داشته باشد بدون اینکه وارد میدان تجارت شود و خودش خطر سود بردن یا نبردن را به دوش بکشد این را کلا منعش می کنند. خوب این در کل بحث قوانین و احکام مربوط به چرخش مال این باید دیده شود چه مقصدی است که اینطوری چیده می شود؟ اینها بحث های نگاه جامع است که حالا این هایی که می گویم همینطور دارم با یک نگاه ذهنی و ابتدایی می گویم اگر بخواهد کار شود طبیعتا باید رویش مطالعه، تامل و جمع بندی شود، بعد گفتگو شود. 🔺این فقه ما که الان چیده شده، قرن ها زحمت کشیده شده به اینجا رسیده اگر قرار باشد تحولی پیدا کند، به جامعیتی برسد، چه چیزهایی را باید درش نگاه کنیم؟ و این هم بدانید این فقه تکان نمی خورد مگر این که مسائل اجتماعی بهش فشار بیاورد یعنی یک چیزی که جا می افتد در فضای علمی معمول تکان دادنش مشکل است مگر اینکه نیازها و مسائل اجتماعی بهش فشار بیاورد که در 4 دهه انقلاب این را داریم. مسائل جدیدی که پیش می آید هی فشار می آورد که یک تغییری را متحمل شود. @Safaeiyeh
💠فقه تربیت (بخش اول) 🔸مسئله اصلی که در جامعه رخ می دهد و دغدغه کسانی است که به فقه تربیت رو آورده اند این نیست که مثلاً حکم فقهی فلان رفتار مربی چیست؟ مسئله اساسی چیز دیگری است، مسئله در و وظایفی که مربی دارد، شیوه برخوردی که مربی باید داشته باشد و... است، در اینها ابهام داریم. 🔹اگر ما از این مسئله اصلی و مشکل شروع نکنیم، برفرض هم کار پژوهشی کنیم، بدون نیازسنجی و به صورت تصنعی است. هر چقدر مسئله را بهتر تشخیص داده باشید و پرسش هایتان دقیق‌تر باشد مسیر پژوهش شما هم دقیقتر خواهد بود. 🔸پس اگر کسی مباحث حوزه تربیت را نشناسد، مسائلش را نشناسد و با این کارهایی که در این حوزه انجام شده مواجه نشده باشد، مشکل را در نمی یابد. وقتی مشکل را در نیافت اینکه اینجا گفته می شود «باید از مشکل شروع شود» و شروع کردن از مشکل چه کارکردهایی دارد را خیلی در نمی یابد. 🔹به طور خلاصه، شروع از مشکل باعث می شود بفهمیم که فقه تربیت از نظر مسئله یابی، مسیر پژوهش، منابع، روش استنباط و... با فقه احکام متفاوت است. @Safaeiyeh
بزم اندیشه بررسی_مکاتب_شاخص_تربیتی_اسلامی .MP3
35.94M
🎧 بشنوید 🌐 خیلی‌ها نتوانستند در این نشست به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنند و درخواست صوت جلسه را داشتند؛ 🔊 صوت کامل نشست بزم اندیشه 🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی (با ارائه استاد وکیلی) 🔘مکتب آیت الله شهید صدر (با ارائه استاد ملک زاده) 🔘مکتب آیت الله شهید مطهری (با ارائه استاد هاشمی گلپایگانی) 🔘مکتب مرحوم (با ارائه ) 📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ @Safaeiyeh
✅ همیشه ملبس باش! عید مبعث سال گذشته، یکی از طلاب از درخواست کرد که ایشان او را به لباس روحانیت، ملبس گرداند. استاد قبل از مراسم عمامه گذاری، خاطره کوتاهی در همین زمینه از مرحوم نقل کردند. ایشان فرمودند: «طلبه ای خدمت مرحوم امام رسید تا ایشان او را ملبس به لباس روحانیت کنند. مرحوم امام فرمودند به شرطی تو را ملبس می کنم که اینطور نباشد یک روز لباس بپوشی یک روز نپوشی، اگر دائماً را بر تن خواهی داشت تو را ملبس می کنم» @Safaeiyeh
انسان در دو فصل (5).wma
9.04M
استنادات طرح با توجه به مباحثی که اخیراً نسبت به استنادات طرح شخصیت، حریت و تفکر استاد صفایی حائری صورت گرفته، صوت جلسه پنجم از جلسات شرح کتاب که توسط انجام شده و در آن به طور مبسوط به شرح استنادات این طرح پرداخته شده تقدیم می گردد. @Safaeiyeh
چهارمین جلسه انسان در دوفصل التقاظ ج 2بهمن 96.mp3
20.59M
جلسه چهارم استاد بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸گستره التقاط از منظر استاد 🔹ریشه های 🔸نسبت و با دین 🔹تفاوت نگاه با سایر مکاتب منتقد فلسفه و عرفان @Safaeiyeh
96.11.24[1].mp3
26.03M
جلسه پنجم استاد بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸زمینه های بروز 🔹در چه شرایطی متدینین هرچه مقدس تر باشند، بیشتر طالب التقاط می شوند⁉️ 🔸چگونه ممکن است التقاط را نفی کنیم، ولی گرفتار آن شویم❓ 🔹پررنگ ترین نوع التقاط در توسط کدام گروه رخ داد؟ 🔸عمده ترین لغزش دینداران در هنگام گرفتارشدن به التقاط در کدام حوزه رخ می دهد❓ @Safaeiyeh
🔰بخشی از مقاله سالها پیش پیرامون استناد و استدلال در آثار ♦️امروز از اندیشه¬ای سخن می¬گوییم که از شروع انتشار آن حدود چهل سال گذشته و پس از فراز و فرود¬ها و پس از رحلت صاحب اندیشه اکنون مورد استقبال قرار گرفته است. آنچه امروز شاهدیم پذیرش این تفکر نه فقط از سوی نسل نو بلکه از سوی کسانی است که در زمان حیات مرحوم استاد به این اندیشه به دیده تردید و حتی انکار می¬نگریستند. ♦️توجه روز افزون نسل امروز به آثار استاد حکایت از ارتباط مناسبی دارد که نوشته¬ها و گفتارهای او با مخاطب امروز برقرار کرده است. این ارتباط مناسب حاصل توجه و وقوف این اندیشه به مشکلات امروز ما بوده و در این میان نثر قوی و اثر گذار صاحب این اندیشه بر قوت این ارتباط افزوده است. ♦️اما امروزه و در دوره استقبال با سؤالات تازه و پرسش¬های متفاوتی نیز روبرو می¬شویم که پرداختی تازه به این تفکر را می¬طلبد. در میان این سؤالات آنچه بیشتر مطرح می¬شود میزان قوت این اندیشه از حیث اتکاء بر و استفاده از متون دینی است. نکته کلیدی در کتب استاد استفاده ایشان از نثری تأثیر گذار برای القاء مطالب خویش است که البته با هدف ایشان یعنی ایجاد حس و حرکت در مخاطب کاملاً سازگار می¬باشد. اما این نثر تأثیر گذار و این شیوه در بیان که مزایای برهان و خطابه را در خود جمع کرده می¬تواند آسیب¬های را هم به دنبال داشته باشد. ♦️گزینش این نثر برای بیان مطالب گذشته از تناسب آن با مباحث اخلاقی و تربیتی نوعی پاسخ¬گویی به نیاز روانی مخاطب نیز بوده و می¬تواند با خواننده ارتباطی قوی بجای گذارده و لطافت بیان ماندگاری و اثر گذاری دراز مدت آن را تضمین می¬کند. اما این بیان برای خواننده دشواری¬های را نیز ایجاد می¬کند. اولین مشکل صعوبت در استدلال¬های استاد و فهم ایشان است. بیان شفاف و استدلالی بار فهم را بر خواننده سبک کرده ولی آنجا برهان و خطابه به هم ¬می¬آمیزد درک دقیق استدلال¬ها و استخراج آن از متن دشوار خواهد بود. ♦️البته دقت در نوشته¬های استاد ما را به این نکته واقف می¬کند که رویه نوشتاری آن مرحوم ارائه یک بیان شفاف و استدلالی در آغاز بحث است و در ادامه به تبیین و توضیح و استفاده بیشتر از بیانات تأثیر گذار می¬پردازد. این حد از تفکیک اگر چه در صورت توجه خواننده از صعوبت کار می¬کاهد ولی آنچه عملاً شاهد آن هستیم نیاز مبرم خوانندگان نوشته¬ها به توضیح ساختار استدلالی سخن استاد است. ♦️آسیب دیگری که در این شیوه می¬تواند رخ بنماید فاصله گرفتن از فضای تدقیق و نقد و اکتفا به نوعی اقناع حسی ، عقلی است. در این فضا دیگر به سخن نویسنده سخت¬گیرانه نگریسته نشده و سخن بدون توجه کافی و ارزیابی درست از ادله پذیرفته می¬شود آسیبی که در میان بسیاری از دوست¬داران این اندیشه می¬توان یافت. ♦️این شیوه در ارائه مطالب از سوی استاد موجب شده تا برخی این نوشته¬ها را خطابی تلقی کرده و لااقل آنها را فاقد استدلال و و بدانند. اگر چه صاحبان این ادعا بر خود زحمت تحلیل و فهم عمیق متن را نداده و بدون دریافتی درست از ساختار استدلالی کتب و اندیشه استاد به نقد آن پرداخته اند. ♨️شاید بیراه نباشد که ذوقی و من عندی خواندن امروز این نوشته¬ها و سکوت و بی¬توجهی عامدانه¬ی دیروز و هجوم¬ها و اتهام¬های گذشته¬ها را در یک چیز همسان می¬توان دید و آن نبریده گز کردن و نخوانده نقد کردن است. آنچه شیوه¬ها را در برخورد متفاوت کرده نه انصاف بیشتر ناقدین امروز بلکه فضای متفاوت پریروز و دیروز و امروز است و ⬅️در حقیقت این تغییر فضا است که شکل بی¬انصافی¬ و کم توجهی را متفاوت کرده است. ♨️دوستانی که تا دیروز به عنوان احتیاط، کم لطفی¬ها و را به نوعی تقریر می¬کردند اکنون ⬅️با مشاهده¬ی رشد طبیعی و استقبال فزاینده از این فکر و با رحلت استاد و رفع دغدغه¬ی طرح شخصیت او ، همچنان بجای برخورد شفاف و نشان دادن ضعف¬ها و قوت¬های این اندیشه با تعابیری مبهم عملاً ⬅️راه را بر استفاده درست و کامل از این تفکر می¬بندند. ♦️این حد از احتیاط آن هم در شرایطی که از گزینه¬های بسیار محدودی در عرصه برخورداریم و در غرقاب و سؤالات غوطه¬ورند چه توجیهی دارد و چگونه بجای و تعیین نقاط ضعف و قوت یک اندیشه، با القاء این نوع بیانات به دست اندر کاران عملاً همچنان راه را بر استفاده کامل از این تفکر می¬بندیم، آن هم در شرایطی که متفکرین مورد اعتماد ما در شان از ابتکارات و ذوقیاتشان بهره برده و بر منابع استناد چندانی ندارند. @Safaeiyeh
۷ ژوئیه،‏ ۱۸.۳۰​.mp3
24.02M
🎙سخنرانی استاد در بیست و سومین آیین نکوداشت استاد 🔹 علامه خبیر بزرگوار مرحوم صفایی به آیه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا...» دلخوش بود و حرکتش را ادامه داد. 🔹 محکمه هایی که برای ایشان برگزار شد ، شاید بدتر از محکمه های قرون وسطایی بود. 🔸 ایشان یک طبیب اثرگذار، دوار و معالج بود و در تاثیر نفس و تربیت در عصر ما، در قافله ای بود که در آن قافله افرادی همچون آخوند ، ، و ... بودند. 🔸 کسانی که علیه ایشان اقدام کردند، نوشتند، محکمه برگزار کردند، پیش وجدان خودشان راحتند؟ در قیامت چطور؟ هرچند او آنقدر بزرگ است که در قیامت از ایشان می گذرد. 🔹 خیرین، حوزه علمیه، وزارت ارشاد و... وظیفه دارند کتابهای ایشان را بین نوجوانان و جوانان منتشر کنند تا نسل امروز بیش از این ریزش نکند. @Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨پخش مستند عین‌صاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما @khatereazalisafaee @Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روزی با يكى از دوستانم از ميدان شلوغ شهر مى‏گذشتيم. فوج فوج آدمها را مى‏ديديم كه مسخ و عروسك شده بودند و نمايشنامه‏هاى مسخره‏اى را كارگردانى و بازى مى‏كردند. دوستم كه شاهد آن فوج بازيگر وآن فيلمهاى بلند و تكرارى بود آرام آرام به فكر فرو رفته بود، با چند كلمه فكرش را به من داد كه نمى‏شود با اين همه بازيگر كارى كرد. نمى‏توان اين ‏ها و و ‏ها را به كار جدى كشيد؛ اصلا نمى‏شود كارى كرد! 🔸او هنگامى كه سكوت مرا ديد، پرسيد كه به نظر تو مى‏توان كارى كرد؟ پرسيدم: آيا اينها همينطور بوده‏اند يا اينطور شده‏اند❓ گفت: معلوم است كه اينطور نبوده‏اند واينطور شده‏اند. گفتم: پس معلوم مى‏شود كه اينطور هم نمى‏مانند. كسانى را كه اينگونه ساخته‏اند مى‏توان از همان راه خراب كرد و مى‏توان از همان راه به شكل ديگر ساخت. وآنگاه گفتم: مهم این نيست كه اين‏ها درست بشوند و خوب‏ بشوند يا نه! و كار من اين نيست كه به آنها شكل بدهم. مهم اين است كه شرايط خوب شدن آنها فراهم بشود و خودشان برپا بايستند و خود را شكل بدهند. 🔹سپس توضيح دادم كه چگونه بر روى يك اقليت كار كرد و چگونه اين را به كار گماشت. و چگونه اين اقليت به كار پرداخت و حربه‏ى سنّت و شخصيت ملى و حربه‏ى انديشه و مذهب را از دستها گرفت. و در نتيجه جامعه‏اى كه شخصيتش را از دست داده بود، مقلد و غربزده بار آمد و جامعه‏اى كه انديشه‏اش را كنار زده بود به اسارت غريزه رفت.و سرانجام اين جامعه‏ى غريزه‏زده‏ى بى‏شخصيت، همين شد كه تو مى‏بينى وتعجب مى‏كنى از اين كه بتوان كارى كرد. 📚 مسئولیت وسازندگی(تلخیص) استاد @Safaeiyeh
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 خدا را شاکریم که توفیق روزیمان کرد تا بتوانیم در راستای نشر معارف اسلامی قدمی هرچند کوچک برداریم. 📲 کانال با هدف ترویج و تبیین معارف اسلامی و با بهره‌گیری از سخنرانی‌ها، مکتوبات و تدریس‌های اساتید برجسته راه‌اندازی شده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 📚 مهمترین موضوعات: ۱. ضرورت جایگاه تربیت و نیروسازی ۲. مفهوم جامع تربیت انسان ۳.فقه تربیت ۴. روش تربیت کودک در جامعه امروزی ۵. روش تربیت انسان بالغ با رویکرد وحیانی ۶. اهداف تربیت انسان بالغ از منظر آیات و روایات ۷. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی ۸. شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد ۹. شرح دعای ابوحمزه ۱۰. مدیریت و تشکیلات تربیتی 🖇 استفاده حداکثری دغدغه‌مندان مایه خرسندی ما بوده و انتشار فایل‌ها با ذکر منبع بلامانع است. 🔊 آدرس کانال تربیت فطری در پیام‌رسان‌ها👇 ایتا: https://eitaa.com/tarbiat_fetri سروش: https://splus.ir/tarbiat_fetri بله: https://ble.ir/tarbiat_fetri @Safaeiyeh
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️از تحصیل و بورسیه استاد در آمریکا تا ورود به حوزه علمیه...‼️ ➕گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین (رضوان الله علیه) همراه با خاطراتی از استاد (رحمة الله علیه) @Safaeiyeh
💢هجمه غیر مسئولانه! 🔺اخیراً صوتی از آقای محمدحسین ملک‌زاده با عنوان «دو نقد به آثار آقای علی صفایی...» منتشر شده است. https://eitaa.com/mabaheth/6150 آقای ملک زاده در این صوت آثار استاد صفایی را به شهادت شاگردان خاص! ایشان منحرف کننده می دانند و البته مسئولیت این اتهام بزرگ را، با نقل قول از فردی دیگر و عباراتی چون غیر حجت بودن آن کلام و ناآگاهی از درستی و نادرستی این اتهام، بر عهده نمی گیرند. جدای از محتوای صوت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، به راستی اگر گفته فرد اتهام زننده حجت نیست و حتی درستی و نادرستی آن هم معلوم نیست، چه لزومی دارد اینطور دوپهلو و غیرمسئولانه آن را نقل کرد و به تشویش اذهان پرداخت؟ 🔻پیشنهاد آن است که ایشان مسئولانه در این مسیر وارد شوند و به نحو مستدل مشخص کنند که آثار استاد صفایی منجر به انحراف می شود یا خیر؟ این ورود از این جهت اهمیت دارد که در سالهای اخیر و پس از رفع ممنوعیت ها و دفع مغضوبیت ها، اقبال قابل توجهی به آثار ایشان از سوی اقشار مختلف جامعه صورت گرفته، به طوری که آثار ایشان جزء پرفروش ترین آثار متفکرین معاصر است. https://akharinkhabar.ir/book/9335500 لذا اقدام ایشان در برملا کردن منحرف کننده بودن آثار استاد، باعث جلوگیری از انحراف این خیل عظیم می شود. اما اگر آثار ایشان منحرف کننده نیست و باعث آشنایی و آشتی بسیاری با دین و معارف آن می شود -همانطور که تاکنون شده است (برای مشاهده مشت نمونه خروار به کانال تجربه های شما از آشنایی با «عین.صاد» https://eitaa.com/mashhooreaseman مراجعه شود)-، این نقل قول و اتهام، هرچند در این اقبال بزرگ به چشم نیاید و اثری ناچیز بگذارد، ولی همان اثر ناچیز، حداقل از حیث فعلی در زمره «صدّ عن سبیل الله» قرار می گیرد و مستحق عقوبت خواهد بود. از پرداختن به سایر موارد مطرح شده در صوت -مانند نداشتن منظومه فکری و قافیه مندی- که به وضوح از نا آشنایی ایشان با آثار استاد حکایت می کند می گذریم، تا پرداخت متکثر، از تمرکز پرداختن به اتهام وارد شده به آثار استاد نکاهد. 🔺در پایان لازم است این نکته یادآوری شود که تاریخ معاصر، پر است از مواجهه تکراری و پر هزینه ی بعضی از حوزویان با اندیشه های نا آشنا. این مواجهه نه صرفاً با اندیشمندان مکلّا، که در بسیاری از موارد با هم‌لباسان و حوزویانی بوده است که در بعضی از موارد جرمشان مطرح کردن مطالبی فراتر از اندیشه فرد مهاجم بوده است. شاید اگر ادعا کنیم هیچکدام از اندیشمندان نوآور حوزوی، از این نوع مواجهه در امان نبوده اند سخنی به گزاف نگفته ایم. و آنها که آگاهند می دانند این ارزیابی های شتابزده و هجوم های ناروا چه ضربه ای به اعتبار حوزه و روحانیت زده و آن ها را افرادی متعصب و غیرمحقق در اذهان جلوه داده است. امیدواریم با ورود مسئولانه آقای ملک زاده به این قضیه، ایشان به مصداقی جدید از این مهاجمان شتابزده تبدیل نشوند. ➕پ.ن: از فحوای صوت مورد اشاره بر می آید که پرسش و پاسخ مطرح در آن، در جمعی خصوصی بیان و ضبط شده است. در ابتدا این احتمال بود که شاید نشر این صوت با رضایت آقای ملک‌زاده همراه نباشد و ایشان از ادامه ی نشر آن جلوگیری کنند. اما باقی بودن این صوت بعد از یک هفته از زمان انتشار، آن هم در کانالی که ظاهراً پرطرفدارترین کانال منسوب به ایشان است، حاکی از آگاهی و رضایت به نشر است. لذا بعد از گذشت این زمان و اطمینان به آگاهی و رضایت ایشان از انتشار صوت مذکور، این نقد منتشر شد. @Safaeiyeh
ع.ص در بیت رهبری .mp3
623.4K
♨️ در بیت رهبری! ✅خاطره حجت الاسلام سرلک از ذکر نام در بیت رهبری 🔶واکنش 🔸واکنش یکی از اعضای بیت! بخشی از سخنرانی در بیست و چهارمین نکوداشت استاد صفایی @Safaeiyeh
Sarlak 2 MP3 22_06-08-23_11-37-20-368.mp3
20.86M
صوت کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین در بیست و چهارمین نکوداشت استاد فقید حاج شیخ @Safaeiyeh