eitaa logo
صفاییه
145 دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
8 فایل
سلام علیکم. جایی برای انعکاس نظرات اساتید @Safaeiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بزم اندیشه بررسی_مکاتب_شاخص_تربیتی_اسلامی .MP3
35.94M
🎧 بشنوید 🌐 خیلی‌ها نتوانستند در این نشست به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنند و درخواست صوت جلسه را داشتند؛ 🔊 صوت کامل نشست بزم اندیشه 🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی (با ارائه استاد وکیلی) 🔘مکتب آیت الله شهید صدر (با ارائه استاد ملک زاده) 🔘مکتب آیت الله شهید مطهری (با ارائه استاد هاشمی گلپایگانی) 🔘مکتب مرحوم (با ارائه ) 📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ @Safaeiyeh
✅ همیشه ملبس باش! عید مبعث سال گذشته، یکی از طلاب از درخواست کرد که ایشان او را به لباس روحانیت، ملبس گرداند. استاد قبل از مراسم عمامه گذاری، خاطره کوتاهی در همین زمینه از مرحوم نقل کردند. ایشان فرمودند: «طلبه ای خدمت مرحوم امام رسید تا ایشان او را ملبس به لباس روحانیت کنند. مرحوم امام فرمودند به شرطی تو را ملبس می کنم که اینطور نباشد یک روز لباس بپوشی یک روز نپوشی، اگر دائماً را بر تن خواهی داشت تو را ملبس می کنم» @Safaeiyeh
انسان در دو فصل (5).wma
9.04M
استنادات طرح با توجه به مباحثی که اخیراً نسبت به استنادات طرح شخصیت، حریت و تفکر استاد صفایی حائری صورت گرفته، صوت جلسه پنجم از جلسات شرح کتاب که توسط انجام شده و در آن به طور مبسوط به شرح استنادات این طرح پرداخته شده تقدیم می گردد. @Safaeiyeh
چهارمین جلسه انسان در دوفصل التقاظ ج 2بهمن 96.mp3
20.59M
جلسه چهارم استاد بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸گستره التقاط از منظر استاد 🔹ریشه های 🔸نسبت و با دین 🔹تفاوت نگاه با سایر مکاتب منتقد فلسفه و عرفان @Safaeiyeh
96.11.24[1].mp3
26.03M
جلسه پنجم استاد بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸زمینه های بروز 🔹در چه شرایطی متدینین هرچه مقدس تر باشند، بیشتر طالب التقاط می شوند⁉️ 🔸چگونه ممکن است التقاط را نفی کنیم، ولی گرفتار آن شویم❓ 🔹پررنگ ترین نوع التقاط در توسط کدام گروه رخ داد؟ 🔸عمده ترین لغزش دینداران در هنگام گرفتارشدن به التقاط در کدام حوزه رخ می دهد❓ @Safaeiyeh
🔰بخشی از مقاله سالها پیش پیرامون استناد و استدلال در آثار ♦️امروز از اندیشه¬ای سخن می¬گوییم که از شروع انتشار آن حدود چهل سال گذشته و پس از فراز و فرود¬ها و پس از رحلت صاحب اندیشه اکنون مورد استقبال قرار گرفته است. آنچه امروز شاهدیم پذیرش این تفکر نه فقط از سوی نسل نو بلکه از سوی کسانی است که در زمان حیات مرحوم استاد به این اندیشه به دیده تردید و حتی انکار می¬نگریستند. ♦️توجه روز افزون نسل امروز به آثار استاد حکایت از ارتباط مناسبی دارد که نوشته¬ها و گفتارهای او با مخاطب امروز برقرار کرده است. این ارتباط مناسب حاصل توجه و وقوف این اندیشه به مشکلات امروز ما بوده و در این میان نثر قوی و اثر گذار صاحب این اندیشه بر قوت این ارتباط افزوده است. ♦️اما امروزه و در دوره استقبال با سؤالات تازه و پرسش¬های متفاوتی نیز روبرو می¬شویم که پرداختی تازه به این تفکر را می¬طلبد. در میان این سؤالات آنچه بیشتر مطرح می¬شود میزان قوت این اندیشه از حیث اتکاء بر و استفاده از متون دینی است. نکته کلیدی در کتب استاد استفاده ایشان از نثری تأثیر گذار برای القاء مطالب خویش است که البته با هدف ایشان یعنی ایجاد حس و حرکت در مخاطب کاملاً سازگار می¬باشد. اما این نثر تأثیر گذار و این شیوه در بیان که مزایای برهان و خطابه را در خود جمع کرده می¬تواند آسیب¬های را هم به دنبال داشته باشد. ♦️گزینش این نثر برای بیان مطالب گذشته از تناسب آن با مباحث اخلاقی و تربیتی نوعی پاسخ¬گویی به نیاز روانی مخاطب نیز بوده و می¬تواند با خواننده ارتباطی قوی بجای گذارده و لطافت بیان ماندگاری و اثر گذاری دراز مدت آن را تضمین می¬کند. اما این بیان برای خواننده دشواری¬های را نیز ایجاد می¬کند. اولین مشکل صعوبت در استدلال¬های استاد و فهم ایشان است. بیان شفاف و استدلالی بار فهم را بر خواننده سبک کرده ولی آنجا برهان و خطابه به هم ¬می¬آمیزد درک دقیق استدلال¬ها و استخراج آن از متن دشوار خواهد بود. ♦️البته دقت در نوشته¬های استاد ما را به این نکته واقف می¬کند که رویه نوشتاری آن مرحوم ارائه یک بیان شفاف و استدلالی در آغاز بحث است و در ادامه به تبیین و توضیح و استفاده بیشتر از بیانات تأثیر گذار می¬پردازد. این حد از تفکیک اگر چه در صورت توجه خواننده از صعوبت کار می¬کاهد ولی آنچه عملاً شاهد آن هستیم نیاز مبرم خوانندگان نوشته¬ها به توضیح ساختار استدلالی سخن استاد است. ♦️آسیب دیگری که در این شیوه می¬تواند رخ بنماید فاصله گرفتن از فضای تدقیق و نقد و اکتفا به نوعی اقناع حسی ، عقلی است. در این فضا دیگر به سخن نویسنده سخت¬گیرانه نگریسته نشده و سخن بدون توجه کافی و ارزیابی درست از ادله پذیرفته می¬شود آسیبی که در میان بسیاری از دوست¬داران این اندیشه می¬توان یافت. ♦️این شیوه در ارائه مطالب از سوی استاد موجب شده تا برخی این نوشته¬ها را خطابی تلقی کرده و لااقل آنها را فاقد استدلال و و بدانند. اگر چه صاحبان این ادعا بر خود زحمت تحلیل و فهم عمیق متن را نداده و بدون دریافتی درست از ساختار استدلالی کتب و اندیشه استاد به نقد آن پرداخته اند. ♨️شاید بیراه نباشد که ذوقی و من عندی خواندن امروز این نوشته¬ها و سکوت و بی¬توجهی عامدانه¬ی دیروز و هجوم¬ها و اتهام¬های گذشته¬ها را در یک چیز همسان می¬توان دید و آن نبریده گز کردن و نخوانده نقد کردن است. آنچه شیوه¬ها را در برخورد متفاوت کرده نه انصاف بیشتر ناقدین امروز بلکه فضای متفاوت پریروز و دیروز و امروز است و ⬅️در حقیقت این تغییر فضا است که شکل بی¬انصافی¬ و کم توجهی را متفاوت کرده است. ♨️دوستانی که تا دیروز به عنوان احتیاط، کم لطفی¬ها و را به نوعی تقریر می¬کردند اکنون ⬅️با مشاهده¬ی رشد طبیعی و استقبال فزاینده از این فکر و با رحلت استاد و رفع دغدغه¬ی طرح شخصیت او ، همچنان بجای برخورد شفاف و نشان دادن ضعف¬ها و قوت¬های این اندیشه با تعابیری مبهم عملاً ⬅️راه را بر استفاده درست و کامل از این تفکر می¬بندند. ♦️این حد از احتیاط آن هم در شرایطی که از گزینه¬های بسیار محدودی در عرصه برخورداریم و در غرقاب و سؤالات غوطه¬ورند چه توجیهی دارد و چگونه بجای و تعیین نقاط ضعف و قوت یک اندیشه، با القاء این نوع بیانات به دست اندر کاران عملاً همچنان راه را بر استفاده کامل از این تفکر می¬بندیم، آن هم در شرایطی که متفکرین مورد اعتماد ما در شان از ابتکارات و ذوقیاتشان بهره برده و بر منابع استناد چندانی ندارند. @Safaeiyeh
۷ ژوئیه،‏ ۱۸.۳۰​.mp3
24.02M
🎙سخنرانی استاد در بیست و سومین آیین نکوداشت استاد 🔹 علامه خبیر بزرگوار مرحوم صفایی به آیه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا...» دلخوش بود و حرکتش را ادامه داد. 🔹 محکمه هایی که برای ایشان برگزار شد ، شاید بدتر از محکمه های قرون وسطایی بود. 🔸 ایشان یک طبیب اثرگذار، دوار و معالج بود و در تاثیر نفس و تربیت در عصر ما، در قافله ای بود که در آن قافله افرادی همچون آخوند ، ، و ... بودند. 🔸 کسانی که علیه ایشان اقدام کردند، نوشتند، محکمه برگزار کردند، پیش وجدان خودشان راحتند؟ در قیامت چطور؟ هرچند او آنقدر بزرگ است که در قیامت از ایشان می گذرد. 🔹 خیرین، حوزه علمیه، وزارت ارشاد و... وظیفه دارند کتابهای ایشان را بین نوجوانان و جوانان منتشر کنند تا نسل امروز بیش از این ریزش نکند. @Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨پخش مستند عین‌صاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما @khatereazalisafaee @Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روزی با يكى از دوستانم از ميدان شلوغ شهر مى‏گذشتيم. فوج فوج آدمها را مى‏ديديم كه مسخ و عروسك شده بودند و نمايشنامه‏هاى مسخره‏اى را كارگردانى و بازى مى‏كردند. دوستم كه شاهد آن فوج بازيگر وآن فيلمهاى بلند و تكرارى بود آرام آرام به فكر فرو رفته بود، با چند كلمه فكرش را به من داد كه نمى‏شود با اين همه بازيگر كارى كرد. نمى‏توان اين ‏ها و و ‏ها را به كار جدى كشيد؛ اصلا نمى‏شود كارى كرد! 🔸او هنگامى كه سكوت مرا ديد، پرسيد كه به نظر تو مى‏توان كارى كرد؟ پرسيدم: آيا اينها همينطور بوده‏اند يا اينطور شده‏اند❓ گفت: معلوم است كه اينطور نبوده‏اند واينطور شده‏اند. گفتم: پس معلوم مى‏شود كه اينطور هم نمى‏مانند. كسانى را كه اينگونه ساخته‏اند مى‏توان از همان راه خراب كرد و مى‏توان از همان راه به شكل ديگر ساخت. وآنگاه گفتم: مهم این نيست كه اين‏ها درست بشوند و خوب‏ بشوند يا نه! و كار من اين نيست كه به آنها شكل بدهم. مهم اين است كه شرايط خوب شدن آنها فراهم بشود و خودشان برپا بايستند و خود را شكل بدهند. 🔹سپس توضيح دادم كه چگونه بر روى يك اقليت كار كرد و چگونه اين را به كار گماشت. و چگونه اين اقليت به كار پرداخت و حربه‏ى سنّت و شخصيت ملى و حربه‏ى انديشه و مذهب را از دستها گرفت. و در نتيجه جامعه‏اى كه شخصيتش را از دست داده بود، مقلد و غربزده بار آمد و جامعه‏اى كه انديشه‏اش را كنار زده بود به اسارت غريزه رفت.و سرانجام اين جامعه‏ى غريزه‏زده‏ى بى‏شخصيت، همين شد كه تو مى‏بينى وتعجب مى‏كنى از اين كه بتوان كارى كرد. 📚 مسئولیت وسازندگی(تلخیص) استاد @Safaeiyeh
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 خدا را شاکریم که توفیق روزیمان کرد تا بتوانیم در راستای نشر معارف اسلامی قدمی هرچند کوچک برداریم. 📲 کانال با هدف ترویج و تبیین معارف اسلامی و با بهره‌گیری از سخنرانی‌ها، مکتوبات و تدریس‌های اساتید برجسته راه‌اندازی شده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 📚 مهمترین موضوعات: ۱. ضرورت جایگاه تربیت و نیروسازی ۲. مفهوم جامع تربیت انسان ۳.فقه تربیت ۴. روش تربیت کودک در جامعه امروزی ۵. روش تربیت انسان بالغ با رویکرد وحیانی ۶. اهداف تربیت انسان بالغ از منظر آیات و روایات ۷. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی ۸. شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد ۹. شرح دعای ابوحمزه ۱۰. مدیریت و تشکیلات تربیتی 🖇 استفاده حداکثری دغدغه‌مندان مایه خرسندی ما بوده و انتشار فایل‌ها با ذکر منبع بلامانع است. 🔊 آدرس کانال تربیت فطری در پیام‌رسان‌ها👇 ایتا: https://eitaa.com/tarbiat_fetri سروش: https://splus.ir/tarbiat_fetri بله: https://ble.ir/tarbiat_fetri @Safaeiyeh
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️از تحصیل و بورسیه استاد در آمریکا تا ورود به حوزه علمیه...‼️ ➕گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین (رضوان الله علیه) همراه با خاطراتی از استاد (رحمة الله علیه) @Safaeiyeh
💢هجمه غیر مسئولانه! 🔺اخیراً صوتی از آقای محمدحسین ملک‌زاده با عنوان «دو نقد به آثار آقای علی صفایی...» منتشر شده است. https://eitaa.com/mabaheth/6150 آقای ملک زاده در این صوت آثار استاد صفایی را به شهادت شاگردان خاص! ایشان منحرف کننده می دانند و البته مسئولیت این اتهام بزرگ را، با نقل قول از فردی دیگر و عباراتی چون غیر حجت بودن آن کلام و ناآگاهی از درستی و نادرستی این اتهام، بر عهده نمی گیرند. جدای از محتوای صوت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، به راستی اگر گفته فرد اتهام زننده حجت نیست و حتی درستی و نادرستی آن هم معلوم نیست، چه لزومی دارد اینطور دوپهلو و غیرمسئولانه آن را نقل کرد و به تشویش اذهان پرداخت؟ 🔻پیشنهاد آن است که ایشان مسئولانه در این مسیر وارد شوند و به نحو مستدل مشخص کنند که آثار استاد صفایی منجر به انحراف می شود یا خیر؟ این ورود از این جهت اهمیت دارد که در سالهای اخیر و پس از رفع ممنوعیت ها و دفع مغضوبیت ها، اقبال قابل توجهی به آثار ایشان از سوی اقشار مختلف جامعه صورت گرفته، به طوری که آثار ایشان جزء پرفروش ترین آثار متفکرین معاصر است. https://akharinkhabar.ir/book/9335500 لذا اقدام ایشان در برملا کردن منحرف کننده بودن آثار استاد، باعث جلوگیری از انحراف این خیل عظیم می شود. اما اگر آثار ایشان منحرف کننده نیست و باعث آشنایی و آشتی بسیاری با دین و معارف آن می شود -همانطور که تاکنون شده است (برای مشاهده مشت نمونه خروار به کانال تجربه های شما از آشنایی با «عین.صاد» https://eitaa.com/mashhooreaseman مراجعه شود)-، این نقل قول و اتهام، هرچند در این اقبال بزرگ به چشم نیاید و اثری ناچیز بگذارد، ولی همان اثر ناچیز، حداقل از حیث فعلی در زمره «صدّ عن سبیل الله» قرار می گیرد و مستحق عقوبت خواهد بود. از پرداختن به سایر موارد مطرح شده در صوت -مانند نداشتن منظومه فکری و قافیه مندی- که به وضوح از نا آشنایی ایشان با آثار استاد حکایت می کند می گذریم، تا پرداخت متکثر، از تمرکز پرداختن به اتهام وارد شده به آثار استاد نکاهد. 🔺در پایان لازم است این نکته یادآوری شود که تاریخ معاصر، پر است از مواجهه تکراری و پر هزینه ی بعضی از حوزویان با اندیشه های نا آشنا. این مواجهه نه صرفاً با اندیشمندان مکلّا، که در بسیاری از موارد با هم‌لباسان و حوزویانی بوده است که در بعضی از موارد جرمشان مطرح کردن مطالبی فراتر از اندیشه فرد مهاجم بوده است. شاید اگر ادعا کنیم هیچکدام از اندیشمندان نوآور حوزوی، از این نوع مواجهه در امان نبوده اند سخنی به گزاف نگفته ایم. و آنها که آگاهند می دانند این ارزیابی های شتابزده و هجوم های ناروا چه ضربه ای به اعتبار حوزه و روحانیت زده و آن ها را افرادی متعصب و غیرمحقق در اذهان جلوه داده است. امیدواریم با ورود مسئولانه آقای ملک زاده به این قضیه، ایشان به مصداقی جدید از این مهاجمان شتابزده تبدیل نشوند. ➕پ.ن: از فحوای صوت مورد اشاره بر می آید که پرسش و پاسخ مطرح در آن، در جمعی خصوصی بیان و ضبط شده است. در ابتدا این احتمال بود که شاید نشر این صوت با رضایت آقای ملک‌زاده همراه نباشد و ایشان از ادامه ی نشر آن جلوگیری کنند. اما باقی بودن این صوت بعد از یک هفته از زمان انتشار، آن هم در کانالی که ظاهراً پرطرفدارترین کانال منسوب به ایشان است، حاکی از آگاهی و رضایت به نشر است. لذا بعد از گذشت این زمان و اطمینان به آگاهی و رضایت ایشان از انتشار صوت مذکور، این نقد منتشر شد. @Safaeiyeh
ع.ص در بیت رهبری .mp3
623.4K
♨️ در بیت رهبری! ✅خاطره حجت الاسلام سرلک از ذکر نام در بیت رهبری 🔶واکنش 🔸واکنش یکی از اعضای بیت! بخشی از سخنرانی در بیست و چهارمین نکوداشت استاد صفایی @Safaeiyeh
Sarlak 2 MP3 22_06-08-23_11-37-20-368.mp3
20.86M
صوت کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین در بیست و چهارمین نکوداشت استاد فقید حاج شیخ @Safaeiyeh
💠سیره عقلاء، متاثر از مبانی و مقاصد عقلاء 🔹نکتة مهم این است که ما وقتی در ظاهر، مسئله‌ای را در منابع روائی نیافتیم، به سراغ سیره عقلا می‌رویم و ناخواسته مبانی و مقاصد وحیانی را فراموش می‌کنیم. چون سیره عقلا را از ادله می‌دانیم در حالی که سیره عقلا مبتنی بر اهداف و مبانی عقلاست و در این صورت ما مبانی و اهداف دین را پشت سر گذاشته‌ایم. 🔸سوالی مطرح است: اگر در جایی سیره‌ها و روندهای عقلایی داریم که برخاسته از مبانی و اهداف آن عقلاست آیا مجازیم که به این سیره‌ها اخذ کنیم یا باید به سراغ مبانی و مقاصدی که پشت آن سیره است برویم؟ عقلا براساس مبانی و مقاصدشان طرح می‌دهند و نظام می‌سازند و ما اگر بخواهیم به سیره عقلا عمل کنیم باید براساس مبانی و مقاصد خودمان در دین، طرح و نظام داشته باشیم. 🔹آنچه در «فقه» در حوزه سیره عقلا بحث می‌شود در جایی است که مبانی و مقاصد عقلا در آن حوزه تأثیری ندارد یعنی براساس عقلانیت آنها، آن سیره شکل گرفته است و عمده اینها در حوزة معاملات است. ولی در عرصه‌هایی مثل نظام اقتصادی، سیره عقلا به شدت متأثر از مبانی و مقاصد است و رجوع به سیره عقلا در این حوزه، پشت کردن به مبانی و مقاصد شارع در حوزه اقتصادی است زیرا در این حوزه مبانی و مقاصد شارع چیزی جدای از مبانی و مقاصد عقلاست. (تقریر دقیق نیست و فعلاً به صوت این جلسه دسترسی نیست) 3/8/99 @Safaeiyeh
آیت الله هادی زاده.mp3
25.64M
🔰 صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله هادی زاده زیده در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 🔹 با موضوع آداب سفر زیارتی اربعین 📆 پنج ۲ شهریور ✅ به کانال بپیوندید: @masjed_ghoraba_Shahrood @Safaeiyeh
زیارت.pdf
2.86M
📚کتاب «زیارت» ره‌توشه 🖊نویسندگان: مجتبی منصور آبادی @safaeiyeh
فلسفه زیارت.pdf
472.1K
📑«فلسفه زیارت» 🖊متن سخنرانی استاد در جمع کانون میثم تمار @safaeiyeh
کلی پیام اومد که عین صاد کیست؟! ✍️ آدم یه وقتایی دلش از همه چیز میگیره، مگه میشه مجموعه ای به اسم حوزه شخصیتی مثل استاد علی صفایی را داشته باشد ولی برخی طلاب هم او‌ را نشناسند چه رسد مردم عادی، من یقین میدونم اگر کسی با تفکر این مرد بزرگ آشنا شود عاشق خدا میشود، عاشق دین میشود ولی چه کنیم که قدر او را نشناختیم و بهش جفا کردیم و تهمت ها زدیم ولی امروز با اینکه ۲۴ سال از درگذشت او میگذرد، آثار او که آمیخته با آیات و روایات است هزاران نفر مثل من را به سمت دین دعوت میکند ولی آنهایی که او را اذیت کردند امروز هیچ نام و نشانی از آنها نیست و هیچ تاثیری در عالم اسلام ندارند. عین صاد حقیقتا از افراد نادر معاصر است که هم فقیه بود هم عارف هم زبان دنیای معاصر را میدانست هم مبلغ موفق بود، یک روحانی به معنای واقعی کلمه که با صوت او انسان آرامش پیدا میکند و با نوشته های او انسان رشد میکند. من که حوزه آمدم تازه ایشان را شناختم چون صدا و سیمای ما به جای اینکه از آثار این عزیران محتوا تولید کند برای ما آن شرلی با موهای قرمز پخش کرد. چقدر شما به ما جفا کردید که ما ملوان زبل را میشناسیم ولی صفایی را نمیشناسیم! آه از این همه جفایی که در حق ما شد. یاعلی... 💢 شیخ @safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشه دشمنی با علی صفایی حائری ‌ 📍مستند « برای پس از مرگم » - جشنواره مستند 🟡 سه‌شنبه 18 مهر ساعت ۲۱ ⚫️ تکرار روز بعد ساعت ۱۰ و ۲۴ 📺 از شبکه مستند سیما @safaeiyeh
💢راه استقلال کشورها در دنیای معاصر 🔻به طور كلى حكومت‏ها مجبورند به خاطر اين كه آلت دست نشوند نيروها و نفرات را خودشان تهيه كنند، حتى از امروز در صدد تهيه‏ نيروهايى بالاتر از و برنامه‏ اى وسيع‏تر از برنامه‏ هاى تسليحاتى امروز باشند تا بتوانند در ميان ملل لااقل جايگاهى داشته باشند و يا بالاتر نقش ‏ها را به عهده بگيرند. و براى اين منظور بايد مغزها و دانشمندانى تهيه كنند حتى با قيمت‏هاى گزاف آنها را خريدارى كنند و شبكه ‏هاى وسيعى طرح بريزند. به جاى اين شبكه‏ هاى محدود زير زمينى و به جاى فعاليت‏هايى از قبيل دزديدن سفيرها و نمايندگان نفت اوپك، به شبكه ‏هاى وسيع‏تر با آن هدف وسيع و فعاليت‏هايى در سطح دانشمند ربايى و مغز ربايى داشته باشند؛ مگر پس از جنگ جهانى دوم دانشمندان آلمانى را جاسوسان آمريكايى و روسى از يكديگر نمى‏ دزديدند و مگر داستان‏هاى اين آدم ربايى ‏ها منتشر نشده است؟ 🔺مگر انيشتين را آمريكايى‏ها پناه ندادند و خريدارى نكردند. من قبول دارم كه اين طرح يك طرح مشكل و وسيع و طاقت طلب و توان‏فرساست، اما آنها كه مى ‏خواهند گرفتار امتيازها نشوند و آنها كه مى ‏خواهند آلت دست نباشند، بايد چنان نيازهاى خود را برآورده كنند و چنين برنامه توان‏فرسايى را از امروز شروع بنمايند وگرنه آلت دست اين يا آلت دست آن شدن فرقى نمى ‏كند و اين طاغوت با آن طاغوت تفاوتى ندارد، گرچه رنگ‏هايش گاهى سرخ و سياه و زرد و آبى و بنفش وووو بشود، ولى واقعاً خر همان خر است پالانش را عوض كرده ‏اند. براى همين يك رنگ اين همه خون ريزى و تلفات را من فقط ابلهانه تلقى مى‏ كنم و برايش هيچ توضيح و توجيهى نمى‏ توانم داشته باشم. آن مقدار از تلاش و كوشش و افراد و سرمايه و ثروتى كه تا به امروز مصرف اين شبكه‏ هاى محدود شده مى‏توانست در طول اين سى سال و يا پنجاه و چند سال به نتيجه ‏هاى بزرگ‏تر و عميق‏ترى دست بيابد. 🔻هنگامى كه ما در برابر مسائل احساس ضعف مى‏ كنيم و خود را ناچيز و بى‏مقدار حساب مى‏كنيم بايد اين همه كفاره هم بپردازيم و عاقبت هم آلت دست باشيم. توقف در سطح جز از دست رفتن ارمغانى ندارد و اين هم امتحانش تا به حال مجانى بوده است. اگر از امروز اين راه وسيع را آغاز نكنيم پنجاه سال بعد پشيمانى بيشترى خواهيم داشت و حرف همان است كه گفته ‏اند راه رفتنى را بايد رفت و ما امروز و فردا و فرداها مادام كه استقلال را بخواهيم جز اين راهى نداريم و سياست صحيحى نداريم. من هر گونه سياست ديگر را و حماقت و و با نيرنگ و حساب مى ‏كنم. 📚نگاهى به تاريخ معاصر ايران، ص 79-80 @safaeiyeh
💠منبع پاسخگویی دین به مسائل اجتماعی چیست؟ 🔹منبع مطالعاتی حوزه، قرآن و روایات است ولی در مواجهه با آن بحث روشی نکرده‌ایم... آیا ائمه با همان روشی که در احکام و مطالعات ورود کرده‌اند با همان روش در مسائلی مانند مدیریت و طرح حرکت وارد شده‌اند یا این حوزه اقتضاء اسلوب دیگری دارد؟ این از شاه‌کلیدهای بحث است و ما از اینجا ضربه خورده‌ایم که فکر کرده‌ایم روش ائمه در این مسائل هم همان است و اگر دیدیم با آن روش، بیانی نداشته‌اند به سراغ سیرة عقلا رفته‌ایم. 🔹الان گیر پاسخگویی دین به مسائل مختلف اجتماعی و... گیر روشی است نه اینکه دین ندارد و اگر کسانی می‌گویند دین، این مسائل را ندارد به خاطر این است که فکر می‌کند ائمه با همان روشی که در احکام عبادات و معاملات ورود کرده‌اند با همان روش باید در مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... وارد شده باشند. @Safaeiyeh