May 11
May 11
🔰پژوهش تتبعی یا تفکری❓
🔹باید از پژوهش های تتبعی به سمت پژوهشهای تفکری رو بیاوریم.
چرا ک پژوهش های تتبعی باعث می شود دنباله رو شویم.
🔹انتقال از پژوهش تتبعی به پژوهش تفکری باعث می شود :
1. در نبود منابع از پژوهش باز نمانیم
2. حرف هایی که در آن زمینه گفته شده را بهتر بفهمیم، چون با سوال به سراغ اقوال می رویم
3. و نقد حرفها برای مان راحت تر باشد.
#استادهادیزاده
#پژوهش
@Safaeiyeh
May 11
💠 در راه مشهد
🔻نمی دانستم شیخ تازه صبح از مشهد رسیده. گفتم «می آیید برویم مشهد؟»
نگفت صبح رسیدم! گفت «برویم!» و دو نفری راه افتادیم با اتوبوس بیاییم سمت مشهد.
🔺کلیه هایم مشکل داشت. تا اتوبوس نگه داشت پیاده شدم که بروم سرویس بهداشتی. در توالت را که باز کردم حالم داشت به هم می خورد؛ چاه توالت گرفته بود و کاسه توالت پر از...
🔻برگشتم داخل اتوبوس. شیخ گفت چه زود برگشتی!؟ قضیه را گفتم. شیخ چیزی نگفت و از اتوبوس پیاده شد.
🔺بعد یک ربع شیخ برگشت. گفت «برو تا کلیه هات از کار نیفتاده.» #آیةالله_شیخ_علی_صفایی_حائری توالت را برایم تمیزِ تمیز کرده بود!
می شد عاشق این آدم نشد؟
خاطره از آقای حبیب نیاکان
#مشهد
#علی_صفایی_حائری
#عین_صاد
#خاطره
#حبیب_نیاکان
@Safaeiyeh
📃نگاهی به برخی کاستی های فقهِ موجود (بخش اول)
🔻فقه ما بریده از مباحث معرفتی و تربیتی و اخلاقی دارد گفتگو می کند و این یک خلا است، درحالی که صحبت از پشتوانه های معرفتی مباحث فقهی بحثی ضروری است؛ ضروری هم به لحظ شرایطی که ما در آن به سر می بریم و هم به لحاظ نوع نگاهی که پشت این قصه است یعنی اولیای خدا وقتی این مباحث را مطرح می کردند مثل ما نبودند اینطوری بریده مطرح کنند. قرآن وقتی یک حکمی را مطرح می کند مثل ما مطرح نمی کند از یک زمینه ای شروع می کند و به یک غایتی می رساند. این را کم کم باید بهش پرداخت چاره ای هم ازش نیست.
🔺بعضی، مباحث را کلا فقهی می بینند، گویا تمام دین فقهِ احکام است. یک وقت یکی از آقایان اهل هنر که طلبه هم بود می گفت دین آمده فقه را مطرح کند و فقه هم دست و پا را می بندد، می گفت دین همان فقه است ازش عبور کنید. بعد دیدم نگاه بعضی از علما هم همانطور است! آن وقت نتیجه اش همین است که زدگی از دین می آید. می گویی اقتصاد را فقه باید حلش کند،می گویی سیاست باید در فقه حل شود.
🔻فقه ما در نگاه به کلام معصوم به جنبه تحلیلی توجه ندارد. مثلاً در کتاب های آیات الاحکام که نگاه می کنید حتی جایی که آیه تحلیل دارد هیچ به تحلیل توجه نمی شود.
🔺از حیث روشی، فقه ما در بخش هایی که روایات زیاد داریم بیشتر استقرایی است -یعنی از مجموعه روایات جزئی به کل رسیدن را دنبال می کند- در حالی که علی القاعده [علینا القاء الاصول و علیکم التفریع] ما باید برویم در روایات کلیات را کشف کنیم و جزئیات را ذیل آنها توضیح دهیم. ممکن است در نگاه اول بگویید [کلیات را] نداریم ولی اگر ما نگاه رجالی و ارزیابی روایی مان را کمی درست کنیم انقدر سختگیرانه اش نکنیم -که فقط آن روایت که سندش فلان و فلان باشد- روایاتی که اصول را می گویند را به دست می آوریم و بعد بر اساس آن اصول می توانید جزئیاتتان را هم تحلیل کنید.
#فقه
#تحول_فقه
#استادهادیزاده
@Safaeiyeh
📃نگاهی به برخی کاستی های فقهِ موجود (بخش دوم)
🔻یک نکته دیگر هم این است که ما استفاده های فقهی مان دلالی است یعنی بیشتر به دلالت یک روایت کار داریم به ربط این دلالت ها با همدیگر توجه نمی کنیم. مثلا مشکل در جامعه مشکل فقر است حالا در فقه ما یک سری چیزهایی مثل صدقات، خمس، زکات، کفاره ها و ... در این رابطه تعبیه شده است. اما ما به این توجه نمی کنیم که اینها به هم چه ارتباطی پیدا می کنند؟ چه سازمانی پیدا می کنند؟ خوب اینها را ما نمی بینیم و هرکدام از این مباحث را جداگانه بحث می کنیم.
در حالی که حتی قانون گذاری عرفی می آیند می گویند مثلا پلیس با مرزبانی با نهادهای امنیتی و... ارتباط و تعاملشان چیست. اما وقتی در فقه وارد می شویم همینطور از اول شروع می کنیم می رویم جلو. نمی گوییم ربط حج با مثلا روزه با صلاه چیست؟ حالا اینجا مقداری ابهامش بیشتر است ولی مثلا در بحث های مالی، ربط زکات و خمس و وقف و صدقات و... با هم چیست و چکار می خواهند بکنند؟یا مثلا در بحث خانواده بحث نکاح را داریم، طلاق را داریم؛ در خود نکاح، دائم و متعه را داریم، ارث را داریم. این مجموعه ها با همدیگر چکار دارند می کنند؟ چه نسبت هایی با هم دارند؟ خوب این هم نمی بینیم بریده می بینیم، این چیزی است که باید در فقه ما بهش توجه شود. در حوزه معاملات هم که باز خودش داستانی دارد معاملات به معنای خاص که بیع و اجاره است اینها چطوری شکل می گیرند ولو عمدتا بستر عقلایی دارند ولی اینکه اینها چرا اینطوری شکل می گیرند و هر کدام چه کاری می خواهند انجام دهند چطوری می خواهند این چرخش مال -اصل قرآنی چرخش مال- در جامعه را مدیریت کنند؟ اگر ما آن بحث مال و چرخش مال را توجه کنیم و بعد اصناف مردم در اینکه سرمایه دارند ندارند حالا آن که دارند چکار باید کند مشکلش چیست آن که ندارد مشکلش چیست اینها را درنظر بگیریم آن وقت معلوم می شود بیع چکار می کند اجاره چکار و مضاربه چکار می کند و این حدودی که بر اینها تعیین می کنند ذیل چه اصولی می گنجد؟ مثلا در معاملات یک اصل عامی کلی فراگیری داریم که مثلا زایش مال در روند غیر ریسک و تجارت را نمی پذیرد که می گوییم ربا اینکه مال بخواهد سودی داشته باشد بدون اینکه وارد میدان تجارت شود و خودش خطر سود بردن یا نبردن را به دوش بکشد این را کلا منعش می کنند. خوب این در کل بحث قوانین و احکام مربوط به چرخش مال این باید دیده شود چه مقصدی است که اینطوری چیده می شود؟ اینها بحث های نگاه جامع است که حالا این هایی که می گویم همینطور دارم با یک نگاه ذهنی و ابتدایی می گویم اگر بخواهد کار شود طبیعتا باید رویش مطالعه، تامل و جمع بندی شود، بعد گفتگو شود.
🔺این فقه ما که الان چیده شده، قرن ها زحمت کشیده شده به اینجا رسیده اگر قرار باشد تحولی پیدا کند، به جامعیتی برسد، چه چیزهایی را باید درش نگاه کنیم؟ و این هم بدانید این فقه تکان نمی خورد مگر این که مسائل اجتماعی بهش فشار بیاورد یعنی یک چیزی که جا می افتد در فضای علمی معمول تکان دادنش مشکل است مگر اینکه نیازها و مسائل اجتماعی بهش فشار بیاورد که در 4 دهه انقلاب این را داریم. مسائل جدیدی که پیش می آید هی فشار می آورد که یک تغییری را متحمل شود.
#فقه
#تحول_فقه
#استادهادیزاده
@Safaeiyeh
💠فقه تربیت (بخش اول)
🔸مسئله اصلی که در جامعه رخ می دهد و دغدغه کسانی است که به فقه تربیت رو آورده اند این نیست که مثلاً حکم فقهی فلان رفتار مربی چیست؟ مسئله اساسی چیز دیگری است، مسئله در #تربیت و وظایفی که مربی دارد، شیوه برخوردی که مربی باید داشته باشد و... است، در اینها ابهام داریم.
🔹اگر ما از این مسئله اصلی و مشکل شروع نکنیم، برفرض هم کار پژوهشی کنیم، بدون نیازسنجی و به صورت تصنعی است. هر چقدر مسئله را بهتر تشخیص داده باشید و پرسش هایتان دقیقتر باشد مسیر پژوهش شما هم دقیقتر خواهد بود.
🔸پس اگر کسی مباحث حوزه تربیت را نشناسد، مسائلش را نشناسد و با این کارهایی که در این حوزه انجام شده مواجه نشده باشد، مشکل را در نمی یابد. وقتی مشکل را در نیافت اینکه اینجا گفته می شود «باید از مشکل شروع شود» و شروع کردن از مشکل چه کارکردهایی دارد را خیلی در نمی یابد.
🔹به طور خلاصه، شروع از مشکل باعث می شود بفهمیم که فقه تربیت از نظر مسئله یابی، مسیر پژوهش، منابع، روش استنباط و... با فقه احکام متفاوت است.
#استادهادیزاده
#فقه_تربیت
#فقه
@Safaeiyeh
بزم اندیشه بررسی_مکاتب_شاخص_تربیتی_اسلامی .MP3
35.94M
🎧 بشنوید
🌐 خیلیها نتوانستند در این نشست به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنند و درخواست صوت جلسه را داشتند؛
🔊 صوت کامل نشست بزم اندیشه
#بررسی_مکاتب_شاخص_تربیتی_اسلامی
🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی (با ارائه استاد وکیلی)
🔘مکتب آیت الله شهید صدر (با ارائه استاد ملک زاده)
🔘مکتب آیت الله شهید مطهری (با ارائه استاد هاشمی گلپایگانی)
🔘مکتب مرحوم #استاد_صفائی_حائری (با ارائه #استاد_امیر_غنوی)
📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
#غنوی
#عین_صاد
#عرفان_مسلمین
#عرفان_اسلامی
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
@Safaeiyeh
✅ همیشه ملبس باش!
عید مبعث سال گذشته، یکی از طلاب از #استادهادیزاده درخواست کرد که ایشان او را به لباس روحانیت، ملبس گرداند.
استاد قبل از مراسم عمامه گذاری، خاطره کوتاهی در همین زمینه از مرحوم #امام_خمینی نقل کردند. ایشان فرمودند:
«طلبه ای خدمت مرحوم امام رسید تا ایشان او را ملبس به لباس روحانیت کنند. مرحوم امام فرمودند به شرطی تو را ملبس می کنم که اینطور نباشد یک روز لباس بپوشی یک روز نپوشی، اگر دائماً #لباس_روحانیت را بر تن خواهی داشت تو را ملبس می کنم»
#خاطره
#طلبگی
#شهدای_روحانیت
@Safaeiyeh
انسان در دو فصل (5).wma
9.04M
استنادات طرح #حریت #شخصیت #تفکر
با توجه به مباحثی که اخیراً نسبت به استنادات طرح شخصیت، حریت و تفکر استاد صفایی حائری صورت گرفته،
صوت جلسه پنجم از جلسات شرح کتاب #انسان_در_دو_فصل
که توسط #استاد_امیر_غنوی انجام شده و در آن
به طور مبسوط به شرح استنادات این طرح پرداخته شده تقدیم می گردد.
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
#شرح_آثار_استاد_صفایی
@Safaeiyeh
چهارمین جلسه انسان در دوفصل التقاظ ج 2بهمن 96.mp3
20.59M
جلسه چهارم #شرح_انسان_در_دو_فصل
استاد #محمدتقی_هادیزاده_شیرازی
بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸گستره التقاط از منظر استاد #علی_صفایی_حائری
🔹ریشه های #التقاط
🔸نسبت #فلسفه و #عرفان با دین
🔹تفاوت نگاه #عین_صاد با سایر مکاتب منتقد فلسفه و عرفان
#استادهادیزاده
#شرح_آثار_استاد_صفایی
@Safaeiyeh
96.11.24[1].mp3
26.03M
جلسه پنجم #شرح_انسان_در_دو_فصل
استاد #محمدتقی_هادیزاده_شیرازی
بعضی مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸زمینه های بروز #التقاط
🔹در چه شرایطی متدینین هرچه مقدس تر باشند، بیشتر طالب التقاط می شوند⁉️
🔸چگونه ممکن است التقاط را نفی کنیم، ولی گرفتار آن شویم❓
🔹پررنگ ترین نوع التقاط در #دوره_معاصر توسط کدام گروه رخ داد؟
🔸عمده ترین لغزش دینداران در هنگام گرفتارشدن به التقاط در کدام حوزه رخ می دهد❓
#استادهادیزاده
#شرح_آثار_استاد_صفایی
@Safaeiyeh
🔰بخشی از مقاله سالها پیش #استاد_امیر_غنوی پیرامون استناد و استدلال در آثار #استادصفایی
♦️امروز از اندیشه¬ای سخن می¬گوییم که از شروع انتشار آن حدود چهل سال گذشته و پس از فراز و فرود¬ها و پس از رحلت صاحب اندیشه اکنون مورد استقبال قرار گرفته است. آنچه امروز شاهدیم پذیرش این تفکر نه فقط از سوی نسل نو بلکه از سوی کسانی است که در زمان حیات مرحوم استاد به این اندیشه به دیده تردید و حتی انکار می¬نگریستند.
♦️توجه روز افزون نسل امروز به آثار استاد حکایت از ارتباط مناسبی دارد که نوشته¬ها و گفتارهای او با مخاطب امروز برقرار کرده است. این ارتباط مناسب حاصل توجه و وقوف این اندیشه به مشکلات امروز ما بوده و در این میان نثر قوی و اثر گذار صاحب این اندیشه بر قوت این ارتباط افزوده است.
♦️اما امروزه و در دوره استقبال با سؤالات تازه و پرسش¬های متفاوتی نیز روبرو می¬شویم که پرداختی تازه به این تفکر را می¬طلبد. در میان این سؤالات آنچه بیشتر مطرح می¬شود میزان قوت این اندیشه از حیث اتکاء بر #استدلال و استفاده از متون دینی است.
نکته کلیدی در کتب استاد استفاده ایشان از نثری تأثیر گذار برای القاء مطالب خویش است که البته با هدف ایشان یعنی ایجاد حس و حرکت در مخاطب کاملاً سازگار می¬باشد. اما این نثر تأثیر گذار و این شیوه در بیان که مزایای برهان و خطابه را در خود جمع کرده می¬تواند آسیب¬های را هم به دنبال داشته باشد.
♦️گزینش این نثر برای بیان مطالب گذشته از تناسب آن با مباحث اخلاقی و تربیتی نوعی پاسخ¬گویی به نیاز روانی مخاطب نیز بوده و می¬تواند با خواننده ارتباطی قوی بجای گذارده و لطافت بیان ماندگاری و اثر گذاری دراز مدت آن را تضمین می¬کند.
اما این بیان برای خواننده دشواری¬های را نیز ایجاد می¬کند. اولین مشکل صعوبت در #دریافت_دقیق استدلال¬های استاد و فهم #ساختار_فکری ایشان است. بیان شفاف و استدلالی بار فهم را بر خواننده سبک کرده ولی آنجا برهان و خطابه به هم ¬می¬آمیزد درک دقیق استدلال¬ها و استخراج آن از متن دشوار خواهد بود.
♦️البته دقت در نوشته¬های استاد ما را به این نکته واقف می¬کند که رویه نوشتاری آن مرحوم ارائه یک بیان شفاف و استدلالی در آغاز بحث است و در ادامه به تبیین و توضیح و استفاده بیشتر از بیانات تأثیر گذار می¬پردازد. این حد از تفکیک اگر چه در صورت توجه خواننده از صعوبت کار می¬کاهد ولی آنچه عملاً شاهد آن هستیم نیاز مبرم خوانندگان نوشته¬ها به توضیح ساختار استدلالی سخن استاد است.
♦️آسیب دیگری که در این شیوه می¬تواند رخ بنماید فاصله گرفتن از فضای تدقیق و نقد و اکتفا به نوعی اقناع حسی ، عقلی است. در این فضا دیگر به سخن نویسنده سخت¬گیرانه نگریسته نشده و سخن بدون توجه کافی و ارزیابی درست از ادله پذیرفته می¬شود آسیبی که در میان بسیاری از دوست¬داران این اندیشه می¬توان یافت.
♦️این شیوه در ارائه مطالب از سوی استاد موجب شده تا برخی این نوشته¬ها را خطابی تلقی کرده و لااقل آنها را فاقد استدلال و #ذوقی و #من_عندی بدانند. اگر چه صاحبان این ادعا بر خود زحمت تحلیل و فهم عمیق متن را نداده و بدون دریافتی درست از ساختار استدلالی کتب و اندیشه استاد به نقد آن پرداخته اند.
♨️شاید بیراه نباشد که ذوقی و من عندی خواندن امروز این نوشته¬ها و سکوت و بی¬توجهی عامدانه¬ی دیروز و هجوم¬ها و اتهام¬های گذشته¬ها را در یک چیز همسان می¬توان دید و آن نبریده گز کردن و نخوانده نقد کردن است. آنچه شیوه¬ها را در برخورد متفاوت کرده نه انصاف بیشتر ناقدین امروز بلکه فضای متفاوت پریروز و دیروز و امروز است و ⬅️در حقیقت این تغییر فضا است که شکل بی¬انصافی¬ و کم توجهی را متفاوت کرده است.
♨️دوستانی که تا دیروز به عنوان احتیاط، کم لطفی¬ها و #نامردی_ها را به نوعی تقریر می¬کردند اکنون ⬅️با مشاهده¬ی رشد طبیعی و استقبال فزاینده از این فکر و با رحلت استاد و رفع دغدغه¬ی طرح شخصیت او ، همچنان بجای برخورد شفاف و نشان دادن ضعف¬ها و قوت¬های این اندیشه با تعابیری مبهم عملاً ⬅️راه را بر استفاده درست و کامل از این تفکر می¬بندند.
♦️این حد از احتیاط آن هم در شرایطی که از گزینه¬های بسیار محدودی در عرصه #اندیشه برخورداریم و #نسل_امروز در غرقاب #شبهات و سؤالات غوطه¬ورند چه توجیهی دارد و چگونه بجای #تحقیق و تعیین نقاط ضعف و قوت یک اندیشه، با القاء این نوع بیانات به دست اندر کاران عملاً همچنان راه را بر استفاده کامل از این تفکر می¬بندیم، آن هم در شرایطی که متفکرین مورد اعتماد ما در #اساس_تفکرات شان از ابتکارات و ذوقیاتشان بهره برده و بر منابع استناد چندانی ندارند.
#استناد_در_اندیشه_استاد
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
@Safaeiyeh
مقایسه_اندیشه_های_اکهارت_تله_و_ع.ص-غنوی.mp3
20.24M
🔰مقایسه اندیشه #اکهارت_تله و #استاد_صفایی_حائری
صوت 1️⃣
#استاد_امیر_غنوی
♨️نمونه مقایسه دو اندیشه
مشهد - رمضان 1439 (1397)
#عرفان_شرقی
#عرفان_مسلمین
#عرفان_اسلامی
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
#اکهارت_تله
@Safaeiyeh
مقایسه_اندیشه_های_اکهارت_تله_و_ع.ص-غنوی2.mp3
12.08M
🔰مقایسه اندیشه #اکهارت_تله و #استاد_صفایی_حائری
صوت 2️⃣
#استاد_امیر_غنوی
♨️نمونه مقایسه دو اندیشه
مشهد - رمضان 1439 (1397)
#عرفان_شرقی
#عرفان_مسلمین
#عرفان_اسلامی
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
#اکهارت_تله
@Safaeiyeh
۷ ژوئیه، ۱۸.۳۰.mp3
24.02M
🎙سخنرانی استاد #شیخ_حسین_انصاریان در بیست و سومین آیین نکوداشت استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 علامه خبیر بزرگوار مرحوم صفایی به آیه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا...» دلخوش بود و حرکتش را ادامه داد.
🔹 محکمه هایی که برای ایشان برگزار شد ، شاید بدتر از محکمه های قرون وسطایی بود.
🔸 ایشان یک طبیب اثرگذار، دوار و معالج بود و در تاثیر نفس و تربیت در عصر ما، در قافله ای بود که در آن قافله افرادی همچون آخوند #ملاحسینقلی_همدانی ، #سید_علی_شوشتری، #سیدعلی_قاضی و ... بودند.
🔸 کسانی که علیه ایشان اقدام کردند، نوشتند، محکمه برگزار کردند، پیش وجدان خودشان راحتند؟ در قیامت چطور؟ هرچند او آنقدر بزرگ است که در قیامت از ایشان می گذرد.
🔹 خیرین، حوزه علمیه، وزارت ارشاد و... وظیفه دارند کتابهای ایشان را بین نوجوانان و جوانان منتشر کنند تا نسل امروز بیش از این ریزش نکند.
#عین_صاد
@Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨پخش مستند عینصاد 👌
📆 جمعه ۲۴ تیرماه
⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما
@khatereazalisafaee
@Safaeiyeh
صفاییه
✨پخش مستند عینصاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما @khatereazalisafaee @Safaeiyeh
🔻لینک دانلود مستند «عین.صاد» :
telewebion.com/episode/0x2900bb7
روایتی از زندگی حاج شیخ #علی_صفائی_حائری
@Safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روزی با يكى از دوستانم از ميدان شلوغ شهر مىگذشتيم. فوج فوج آدمها را مىديديم كه مسخ و عروسك شده بودند و نمايشنامههاى مسخرهاى را كارگردانى و بازى مىكردند.
دوستم كه شاهد آن فوج بازيگر وآن فيلمهاى بلند و تكرارى بود آرام آرام به فكر فرو رفته بود، با چند كلمه فكرش را به من داد كه نمىشود با اين همه بازيگر كارى كرد. نمىتوان اين #بازيچهها و #بازيگرها و #تماشاچىها را به كار جدى كشيد؛ اصلا نمىشود كارى كرد!
🔸او هنگامى كه سكوت مرا ديد، پرسيد كه به نظر تو مىتوان كارى كرد؟
پرسيدم: آيا اينها همينطور بودهاند يا اينطور شدهاند❓
گفت: معلوم است كه اينطور نبودهاند واينطور شدهاند.
گفتم: پس معلوم مىشود كه اينطور هم نمىمانند.
كسانى را كه اينگونه ساختهاند مىتوان از همان راه خراب كرد و مىتوان از همان راه به شكل ديگر ساخت.
وآنگاه گفتم: مهم این نيست كه اينها درست بشوند و خوب بشوند يا نه! و كار من اين نيست كه به آنها شكل بدهم. مهم اين است كه شرايط خوب شدن آنها فراهم بشود و خودشان برپا بايستند و خود را شكل بدهند.
🔹سپس توضيح دادم كه چگونه #دشمن بر روى يك اقليت كار كرد و چگونه اين #اقليت را به كار گماشت. و چگونه اين اقليت به كار پرداخت و حربهى سنّت و شخصيت ملى و حربهى انديشه و مذهب را از دستها گرفت. و در نتيجه جامعهاى كه شخصيتش را از دست داده بود، مقلد و غربزده بار آمد و جامعهاى كه انديشهاش را كنار زده بود به اسارت غريزه رفت.و سرانجام اين جامعهى غريزهزدهى بىشخصيت، همين شد كه تو مىبينى وتعجب مىكنى از اين كه بتوان كارى كرد.
📚 مسئولیت وسازندگی(تلخیص)
استاد #علی_صفائی_حائری
@Safaeiyeh