eitaa logo
صفاییه
145 دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
8 فایل
سلام علیکم. جایی برای انعکاس نظرات اساتید @Safaeiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 خدا را شاکریم که توفیق روزیمان کرد تا بتوانیم در راستای نشر معارف اسلامی قدمی هرچند کوچک برداریم. 📲 کانال با هدف ترویج و تبیین معارف اسلامی و با بهره‌گیری از سخنرانی‌ها، مکتوبات و تدریس‌های اساتید برجسته راه‌اندازی شده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 📚 مهمترین موضوعات: ۱. ضرورت جایگاه تربیت و نیروسازی ۲. مفهوم جامع تربیت انسان ۳.فقه تربیت ۴. روش تربیت کودک در جامعه امروزی ۵. روش تربیت انسان بالغ با رویکرد وحیانی ۶. اهداف تربیت انسان بالغ از منظر آیات و روایات ۷. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی ۸. شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد ۹. شرح دعای ابوحمزه ۱۰. مدیریت و تشکیلات تربیتی 🖇 استفاده حداکثری دغدغه‌مندان مایه خرسندی ما بوده و انتشار فایل‌ها با ذکر منبع بلامانع است. 🔊 آدرس کانال تربیت فطری در پیام‌رسان‌ها👇 ایتا: https://eitaa.com/tarbiat_fetri سروش: https://splus.ir/tarbiat_fetri بله: https://ble.ir/tarbiat_fetri @Safaeiyeh
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️از تحصیل و بورسیه استاد در آمریکا تا ورود به حوزه علمیه...‼️ ➕گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین (رضوان الله علیه) همراه با خاطراتی از استاد (رحمة الله علیه) @Safaeiyeh
💢هجمه غیر مسئولانه! 🔺اخیراً صوتی از آقای محمدحسین ملک‌زاده با عنوان «دو نقد به آثار آقای علی صفایی...» منتشر شده است. https://eitaa.com/mabaheth/6150 آقای ملک زاده در این صوت آثار استاد صفایی را به شهادت شاگردان خاص! ایشان منحرف کننده می دانند و البته مسئولیت این اتهام بزرگ را، با نقل قول از فردی دیگر و عباراتی چون غیر حجت بودن آن کلام و ناآگاهی از درستی و نادرستی این اتهام، بر عهده نمی گیرند. جدای از محتوای صوت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، به راستی اگر گفته فرد اتهام زننده حجت نیست و حتی درستی و نادرستی آن هم معلوم نیست، چه لزومی دارد اینطور دوپهلو و غیرمسئولانه آن را نقل کرد و به تشویش اذهان پرداخت؟ 🔻پیشنهاد آن است که ایشان مسئولانه در این مسیر وارد شوند و به نحو مستدل مشخص کنند که آثار استاد صفایی منجر به انحراف می شود یا خیر؟ این ورود از این جهت اهمیت دارد که در سالهای اخیر و پس از رفع ممنوعیت ها و دفع مغضوبیت ها، اقبال قابل توجهی به آثار ایشان از سوی اقشار مختلف جامعه صورت گرفته، به طوری که آثار ایشان جزء پرفروش ترین آثار متفکرین معاصر است. https://akharinkhabar.ir/book/9335500 لذا اقدام ایشان در برملا کردن منحرف کننده بودن آثار استاد، باعث جلوگیری از انحراف این خیل عظیم می شود. اما اگر آثار ایشان منحرف کننده نیست و باعث آشنایی و آشتی بسیاری با دین و معارف آن می شود -همانطور که تاکنون شده است (برای مشاهده مشت نمونه خروار به کانال تجربه های شما از آشنایی با «عین.صاد» https://eitaa.com/mashhooreaseman مراجعه شود)-، این نقل قول و اتهام، هرچند در این اقبال بزرگ به چشم نیاید و اثری ناچیز بگذارد، ولی همان اثر ناچیز، حداقل از حیث فعلی در زمره «صدّ عن سبیل الله» قرار می گیرد و مستحق عقوبت خواهد بود. از پرداختن به سایر موارد مطرح شده در صوت -مانند نداشتن منظومه فکری و قافیه مندی- که به وضوح از نا آشنایی ایشان با آثار استاد حکایت می کند می گذریم، تا پرداخت متکثر، از تمرکز پرداختن به اتهام وارد شده به آثار استاد نکاهد. 🔺در پایان لازم است این نکته یادآوری شود که تاریخ معاصر، پر است از مواجهه تکراری و پر هزینه ی بعضی از حوزویان با اندیشه های نا آشنا. این مواجهه نه صرفاً با اندیشمندان مکلّا، که در بسیاری از موارد با هم‌لباسان و حوزویانی بوده است که در بعضی از موارد جرمشان مطرح کردن مطالبی فراتر از اندیشه فرد مهاجم بوده است. شاید اگر ادعا کنیم هیچکدام از اندیشمندان نوآور حوزوی، از این نوع مواجهه در امان نبوده اند سخنی به گزاف نگفته ایم. و آنها که آگاهند می دانند این ارزیابی های شتابزده و هجوم های ناروا چه ضربه ای به اعتبار حوزه و روحانیت زده و آن ها را افرادی متعصب و غیرمحقق در اذهان جلوه داده است. امیدواریم با ورود مسئولانه آقای ملک زاده به این قضیه، ایشان به مصداقی جدید از این مهاجمان شتابزده تبدیل نشوند. ➕پ.ن: از فحوای صوت مورد اشاره بر می آید که پرسش و پاسخ مطرح در آن، در جمعی خصوصی بیان و ضبط شده است. در ابتدا این احتمال بود که شاید نشر این صوت با رضایت آقای ملک‌زاده همراه نباشد و ایشان از ادامه ی نشر آن جلوگیری کنند. اما باقی بودن این صوت بعد از یک هفته از زمان انتشار، آن هم در کانالی که ظاهراً پرطرفدارترین کانال منسوب به ایشان است، حاکی از آگاهی و رضایت به نشر است. لذا بعد از گذشت این زمان و اطمینان به آگاهی و رضایت ایشان از انتشار صوت مذکور، این نقد منتشر شد. @Safaeiyeh
ع.ص در بیت رهبری .mp3
623.4K
♨️ در بیت رهبری! ✅خاطره حجت الاسلام سرلک از ذکر نام در بیت رهبری 🔶واکنش 🔸واکنش یکی از اعضای بیت! بخشی از سخنرانی در بیست و چهارمین نکوداشت استاد صفایی @Safaeiyeh
Sarlak 2 MP3 22_06-08-23_11-37-20-368.mp3
20.86M
صوت کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین در بیست و چهارمین نکوداشت استاد فقید حاج شیخ @Safaeiyeh
💠سیره عقلاء، متاثر از مبانی و مقاصد عقلاء 🔹نکتة مهم این است که ما وقتی در ظاهر، مسئله‌ای را در منابع روائی نیافتیم، به سراغ سیره عقلا می‌رویم و ناخواسته مبانی و مقاصد وحیانی را فراموش می‌کنیم. چون سیره عقلا را از ادله می‌دانیم در حالی که سیره عقلا مبتنی بر اهداف و مبانی عقلاست و در این صورت ما مبانی و اهداف دین را پشت سر گذاشته‌ایم. 🔸سوالی مطرح است: اگر در جایی سیره‌ها و روندهای عقلایی داریم که برخاسته از مبانی و اهداف آن عقلاست آیا مجازیم که به این سیره‌ها اخذ کنیم یا باید به سراغ مبانی و مقاصدی که پشت آن سیره است برویم؟ عقلا براساس مبانی و مقاصدشان طرح می‌دهند و نظام می‌سازند و ما اگر بخواهیم به سیره عقلا عمل کنیم باید براساس مبانی و مقاصد خودمان در دین، طرح و نظام داشته باشیم. 🔹آنچه در «فقه» در حوزه سیره عقلا بحث می‌شود در جایی است که مبانی و مقاصد عقلا در آن حوزه تأثیری ندارد یعنی براساس عقلانیت آنها، آن سیره شکل گرفته است و عمده اینها در حوزة معاملات است. ولی در عرصه‌هایی مثل نظام اقتصادی، سیره عقلا به شدت متأثر از مبانی و مقاصد است و رجوع به سیره عقلا در این حوزه، پشت کردن به مبانی و مقاصد شارع در حوزه اقتصادی است زیرا در این حوزه مبانی و مقاصد شارع چیزی جدای از مبانی و مقاصد عقلاست. (تقریر دقیق نیست و فعلاً به صوت این جلسه دسترسی نیست) 3/8/99 @Safaeiyeh
آیت الله هادی زاده.mp3
25.64M
🔰 صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله هادی زاده زیده در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 🔹 با موضوع آداب سفر زیارتی اربعین 📆 پنج ۲ شهریور ✅ به کانال بپیوندید: @masjed_ghoraba_Shahrood @Safaeiyeh
زیارت.pdf
2.86M
📚کتاب «زیارت» ره‌توشه 🖊نویسندگان: مجتبی منصور آبادی @safaeiyeh
فلسفه زیارت.pdf
472.1K
📑«فلسفه زیارت» 🖊متن سخنرانی استاد در جمع کانون میثم تمار @safaeiyeh
کلی پیام اومد که عین صاد کیست؟! ✍️ آدم یه وقتایی دلش از همه چیز میگیره، مگه میشه مجموعه ای به اسم حوزه شخصیتی مثل استاد علی صفایی را داشته باشد ولی برخی طلاب هم او‌ را نشناسند چه رسد مردم عادی، من یقین میدونم اگر کسی با تفکر این مرد بزرگ آشنا شود عاشق خدا میشود، عاشق دین میشود ولی چه کنیم که قدر او را نشناختیم و بهش جفا کردیم و تهمت ها زدیم ولی امروز با اینکه ۲۴ سال از درگذشت او میگذرد، آثار او که آمیخته با آیات و روایات است هزاران نفر مثل من را به سمت دین دعوت میکند ولی آنهایی که او را اذیت کردند امروز هیچ نام و نشانی از آنها نیست و هیچ تاثیری در عالم اسلام ندارند. عین صاد حقیقتا از افراد نادر معاصر است که هم فقیه بود هم عارف هم زبان دنیای معاصر را میدانست هم مبلغ موفق بود، یک روحانی به معنای واقعی کلمه که با صوت او انسان آرامش پیدا میکند و با نوشته های او انسان رشد میکند. من که حوزه آمدم تازه ایشان را شناختم چون صدا و سیمای ما به جای اینکه از آثار این عزیران محتوا تولید کند برای ما آن شرلی با موهای قرمز پخش کرد. چقدر شما به ما جفا کردید که ما ملوان زبل را میشناسیم ولی صفایی را نمیشناسیم! آه از این همه جفایی که در حق ما شد. یاعلی... 💢 شیخ @safaeiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشه دشمنی با علی صفایی حائری ‌ 📍مستند « برای پس از مرگم » - جشنواره مستند 🟡 سه‌شنبه 18 مهر ساعت ۲۱ ⚫️ تکرار روز بعد ساعت ۱۰ و ۲۴ 📺 از شبکه مستند سیما @safaeiyeh
💢راه استقلال کشورها در دنیای معاصر 🔻به طور كلى حكومت‏ها مجبورند به خاطر اين كه آلت دست نشوند نيروها و نفرات را خودشان تهيه كنند، حتى از امروز در صدد تهيه‏ نيروهايى بالاتر از و برنامه‏ اى وسيع‏تر از برنامه‏ هاى تسليحاتى امروز باشند تا بتوانند در ميان ملل لااقل جايگاهى داشته باشند و يا بالاتر نقش ‏ها را به عهده بگيرند. و براى اين منظور بايد مغزها و دانشمندانى تهيه كنند حتى با قيمت‏هاى گزاف آنها را خريدارى كنند و شبكه ‏هاى وسيعى طرح بريزند. به جاى اين شبكه‏ هاى محدود زير زمينى و به جاى فعاليت‏هايى از قبيل دزديدن سفيرها و نمايندگان نفت اوپك، به شبكه ‏هاى وسيع‏تر با آن هدف وسيع و فعاليت‏هايى در سطح دانشمند ربايى و مغز ربايى داشته باشند؛ مگر پس از جنگ جهانى دوم دانشمندان آلمانى را جاسوسان آمريكايى و روسى از يكديگر نمى‏ دزديدند و مگر داستان‏هاى اين آدم ربايى ‏ها منتشر نشده است؟ 🔺مگر انيشتين را آمريكايى‏ها پناه ندادند و خريدارى نكردند. من قبول دارم كه اين طرح يك طرح مشكل و وسيع و طاقت طلب و توان‏فرساست، اما آنها كه مى ‏خواهند گرفتار امتيازها نشوند و آنها كه مى ‏خواهند آلت دست نباشند، بايد چنان نيازهاى خود را برآورده كنند و چنين برنامه توان‏فرسايى را از امروز شروع بنمايند وگرنه آلت دست اين يا آلت دست آن شدن فرقى نمى ‏كند و اين طاغوت با آن طاغوت تفاوتى ندارد، گرچه رنگ‏هايش گاهى سرخ و سياه و زرد و آبى و بنفش وووو بشود، ولى واقعاً خر همان خر است پالانش را عوض كرده ‏اند. براى همين يك رنگ اين همه خون ريزى و تلفات را من فقط ابلهانه تلقى مى‏ كنم و برايش هيچ توضيح و توجيهى نمى‏ توانم داشته باشم. آن مقدار از تلاش و كوشش و افراد و سرمايه و ثروتى كه تا به امروز مصرف اين شبكه‏ هاى محدود شده مى‏توانست در طول اين سى سال و يا پنجاه و چند سال به نتيجه ‏هاى بزرگ‏تر و عميق‏ترى دست بيابد. 🔻هنگامى كه ما در برابر مسائل احساس ضعف مى‏ كنيم و خود را ناچيز و بى‏مقدار حساب مى‏كنيم بايد اين همه كفاره هم بپردازيم و عاقبت هم آلت دست باشيم. توقف در سطح جز از دست رفتن ارمغانى ندارد و اين هم امتحانش تا به حال مجانى بوده است. اگر از امروز اين راه وسيع را آغاز نكنيم پنجاه سال بعد پشيمانى بيشترى خواهيم داشت و حرف همان است كه گفته ‏اند راه رفتنى را بايد رفت و ما امروز و فردا و فرداها مادام كه استقلال را بخواهيم جز اين راهى نداريم و سياست صحيحى نداريم. من هر گونه سياست ديگر را و حماقت و و با نيرنگ و حساب مى ‏كنم. 📚نگاهى به تاريخ معاصر ايران، ص 79-80 @safaeiyeh
💠منبع پاسخگویی دین به مسائل اجتماعی چیست؟ 🔹منبع مطالعاتی حوزه، قرآن و روایات است ولی در مواجهه با آن بحث روشی نکرده‌ایم... آیا ائمه با همان روشی که در احکام و مطالعات ورود کرده‌اند با همان روش در مسائلی مانند مدیریت و طرح حرکت وارد شده‌اند یا این حوزه اقتضاء اسلوب دیگری دارد؟ این از شاه‌کلیدهای بحث است و ما از اینجا ضربه خورده‌ایم که فکر کرده‌ایم روش ائمه در این مسائل هم همان است و اگر دیدیم با آن روش، بیانی نداشته‌اند به سراغ سیرة عقلا رفته‌ایم. 🔹الان گیر پاسخگویی دین به مسائل مختلف اجتماعی و... گیر روشی است نه اینکه دین ندارد و اگر کسانی می‌گویند دین، این مسائل را ندارد به خاطر این است که فکر می‌کند ائمه با همان روشی که در احکام عبادات و معاملات ورود کرده‌اند با همان روش باید در مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... وارد شده باشند. @Safaeiyeh
تربیت وحیانی استاد هادی زاده.docx
36.5K
🔰ضرورت تربیت 🔹استاد هادی‌زاده 📃متن سخنرانی ایراد شده در موسسه حیات طیبه @Safaeiyeh
آنها كه با عبوديت، به رسالت رسيدند و همراه پيام حق به راه افتادند و با خشوع و خضوع، پاداش قرب را به دست آوردند. ديگر امر و دستورشان به هوس‏ ها و محبوب ‏هاشان نيست كه به معروف دستور مى‏ دهند. و به آنچه كه با ارشاد و تبليغ، آگاهى داده بودند ومعرفت و بصيرت بخشيده بودند، فرمان مى ‏دهند. حركتى كه اين مراحل را طى نكرده باشد و جهادى كه از اين منازل نگذشته باشد، بر فرض امر به حق باشد، به معروف نيست و بر فرض كه نهى از باطل باشد، نهى از منكر نيست، خوبى ‏ها و زشتى‏ ها، شناسايى نشده و به احساس نگرديده، هنوز دراحساس و عاطفه و درخواسته ‏ها و آرزوها ريشه دارد. و پيداست آنچه كه در دل ريشه دوانيده بر فرض از دست و چشم دور نگاهش دارى، دور نمى ‏شود كه آرزوى نزديك و آتش خواهش، هميشه دل را مى‏ لرزاند و تو را از درون فتح مى ‏كند و از پاى مى ‏اندازد، بر فرض از بيرون قاطعيتى و دستورى اعمال شود، قاطيعتى توجيه نشده و جا نيافتاده است... به دنبال آن جريان ريشه ‏دار و جهاد همراه ايمان و عبوديت و رسالت است، كه اين دو نكته تحقق مى‏ يابد امر به حق است و نهى از باطل و اين حق، معروف است و شناسايى شده و اين باطل، منكر است و توجيه يافته. و در هر حال اين قاطعيتى است كه جا افتاده و در هنگام حضور مقتضى و زمينه ‏ها، به رفع مانع و قطع مزاحمت ‏ها پرداخته ‏ايم و اين چنين پرداختى، سنگين نيست كه معروف و مطلوب است. آنچه امر و نهى را سنگين و نفرت انگيز مى ‏سازد همين هجوم توجيه نشده و قاطعيت بى‏ مورد است كه به كفر و انحراف مى ‏كشاند و از راه دور مى ‏كند و در باطل پابرجا مى ‏سازد. من خود شاهد كفر و الحادهاى ريشه ‏دار، در خانواده‏ هاى مذهبى بوده‏ ام كه به دنبال فشار بر نماز صبح و كوتاه‏ كردن موى سر و دورى از لباس‏هاى زيبا و كناره‏ گيرى از هوس‏ هاى شعله ‏ور، آنچنان نفرتى را برانگيخته كه گذشت سال‏ها هنوز از جوش و خروش آن نكاهيده است. راستى كه به جاى آوردن چند نماز صبح در زير فشار، به اعراض و نفرت از نماز، براى هميشه و از دين تا پايان زندگى، كشيده و اين تجارت زيان بارى است. شايد تحمل قضاى چند نماز صبح و توجيه و زمينه ‏سازى و سرزنش ‏هاى حساب شده، جايى براى آشتى و دريچه‏ اى براى صلح باقى مى‏ گذاشت، در حالى كه اين قاطعيت‏ هاى مزاحم وآمريت ‏هاى بدون زمينه، كار را براى هميشه خراب كرده و ريشه ‏ها را خشكانيده است. اين حقيقت، با تجربه هم به دست مى ‏آيد، كه قدرت، تواضع مى‏ خواهد و قاطعيت، زمينه و امر و نهى، هنگام مناسب، قدرت همراه خشونت، لجاجت و حسادت را و نفرت و درگيرى را شكل مى ‏دهد. و قاطعيت بدون مقتضى، كهولت و سستى و سركشى و اعراض را پايه مى ‏گذارد و امر و نهى بى‏ هنگام، وازدگى و خستگى و طغيان و عصيان را به دنبال مى‏ آورد. و اين تجربه‏ اى است كه در خانواده‏ هاى مذهبى و قاطعيت‏ هاى خشن، هنوز هم به دست مى‏ آيد... بى ‏جهت نيست كه به دنبال صفت‏هاى «التائِبون، الْعابِدون، الْحامِدُون، السائِحُون، الرَّاكِعون، السَّاجِدُون، الامِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»، به دنبال اين صفت‏هايى كه بدون واو عطف، پشت سر هم مى ‏آمدند، دو صفت «وَالناهُون عَنِ الْمُنْكِرَ وَ الْحافِظُون لِحُدود اللَّه». همراه واو عطف و پيوسته قرار مى‏ گيرد و در واقع امر به معروف و نهى از منكر را به حفظ حدود خدا پيوند مى ‏زند، تا اين امر و نهى و اين قاطعيت، همراه شناخت و بصيرت و در سايه‏ ى حدود و اندازه‏ ها، تحقق بيابد، چون امر و نهى بدون توجه به حدود و اندازه ‏ها، خود باعث نفرت و اعراض در يك مرحله و عصيان و طغيان در مراحل بعد و كفرو الحاد در مراحل نهايى مى ‏شود. به خصوص كه جوان در برابر اين امر و نهى حساس مى‏ شود و به كشف تناقض‏ها و تظاهرها و دروغ‏ها مى ‏پردازد و دم خروس را بيرون مى ‏كشد و با اين مدارك به الحادى مستدل روى مى‏ آورد و به كفرى‏ ريشه ‏دار گره مى ‏خورد... همراه معرفت و آگاهى، در زمينه توجيه و توضيح، نه امر و نهى، كه قاطعيت و خشونت شمشير هم تحمل مى ‏شود و استحقاق تازيانه از عصيان و نفرت، جلوگير مى ‏شود، همانطور كه براحتى از تيغ جراح استقبال مى ‏كنى و سيلى دوست را به جان مى‏ خرى. 📚کتاب درس هایی از انقلاب (قیام) علی صفایی صفحات ۲۰۹ الی ۲۱۲ @khatereazalisafaee @Safaeiyeh
💢 استغنای به فقه! 🔻یک روایتی را رفقا آورده بودند در زمینه فقه و علم. تعبیر این بود که اگر اصحاب ما تفقه در دین نکنند احتیاج به دیگران پیدا می کنند و نتیجتاً در مسیر ضلالت آنها می افتند. روایت این است لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا هیچ خیری نیست در کسی که تفقه نمی کند از اصحاب ما... إِذَا لَمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِلَيْهِمْ نکته نکته ظریفی است. اگر ما نیازی داشته باشیم و این نیازمان با فقه‌مان به استغناء نرسد، ناچار می‌افتیم در دامن جریان های دیگر. راز اینکه می‌افتیم در دامن جریان های دیگر چیست؟ [رازش این است که] وقتی یک نیازی در انسان هست و در مسیر درستش نرود، و جواب درستش را نگیرد طبیعتاً جواب نادرستش را می گیرد. [لذا] اگر به فقه خودمان استغناء پیدا نکنیم گرفتاریم. 🔻حالا راز رسیدن به این استغناء چیست؟ رازش این است که شما به اضطرار برسید، یعنی ببینید نیاز دارید و جای دیگه جواب نمی دهند. هر جایی غیر این راه برویم ضلال است، و این یک ادعا نیست. 🔻هر جایی غیر از هدایت الهی، به دلیل اینکه پایه اش تجربه است و تجربه محدود است. تجربه نارسا است، به دلیل اینکه تاریخ نشان داده که تجربه دائم بن بست دیده، دائم خطاهایش را یافته و دوباره تکرار کرده، [لذا] آنها همه راه ضلال اند و راهی که می تواند چراغ روشن من باشد فقط راه وحی است. این را باید بفهمیم. 🔻البته همه اینها که می‌گوییم به این معنا نیست که تجربه را کنار بگذاریم، [نه!] ما با استغناء به تجربه مشکل داریم وگرنه تجربه وقتی ذیل چراغ وحی قرار گرفت کارکرد [صحیح ]خودش را خواهد داشت. همین روایت هم دارد که وقتی به فقهش استغناء نداشته باشد فَإِذَا احْتَاجَ إِلَيْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ انسان نتواند نیازهایش را با فقه خودش پر کند، اگر این کار را نکند احتیاج به دیگران پیدا می کند. وقتی احتیاج به دیگران پیدا کردی تو حوزه ی فقهت -فقه نه به معنی فقه احکام، در حوزه فهم حیاتت، فهم زندگیت، فهم دینت- می افتی در طریق ضلالت آنها. این روایت یعنی اینکه شما اگر مسائلت را با اندیشه وحیانی حل نکنی، استغناء به دریافت روایات و آیات نداشته باشی، ناچار باید پای سفره فلاسفه دیگر -شرق و غرب- بنشینی و دیگر می افتی در آن طریقه. و این باز یک نکته ظریفی دارد که آن بحث توجه به طرح فکری و سازمان فکری است. أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ یعنی وقتی از یک جایی شروع می کنی یک گرهی را، یک مسئله ای را، دیگر در آن مسیر می افتی، دیگر باید بری تا تهش؛ باید بری... 🔻وقتی شما نتوانی نیازت را با فقه خودت تامین بکنی دیگران منتظرند که این نیاز را جواب بدهند و آنها از دریچه ی نیاز شما، شما را داخل می کنند در باب ضلال خودشان. همین کاری که فرهنگ غرب دارد با ما می کند، نیازهای موجودمان را محملی می گیرد و بر اساس همین نیازها آنچه که می خواهد را تحمیل می کند. وَ هُوَ لَا يَعْلَمُ فکر می کنی هنوز شیعه ای، فکر می کنی هنوز مسلمانی، ولی نه! دیگر افتاده ای در یک مسیر دیگر. 🔻حالا ببینید این روایت هایی که خیلی راحت ما از [کنار]شان می گذریم، در حالی که راهبردند برای زندگی ما. یک علت پایه ای و اساسی این که راحت از کنار امثال این روایات می‌گذریم این است که ما مسئله های مان را قبل از اینکه بیایم به سفره وحی ارجاع بدهیم با جاهای دیگه حل کرده ایم. من این مثال را زیاد تکرار کرده ام که بچه گرسنه ای، رفته است سر کوچه، یک فلافلی بوده، یکی دوتا فلافل خورده. حالا که آمده سر سفره مادر می نشیند، دیگر رودل کرده، دیگه هیچی نمی‌تواند بخورد. اصلا نیاز ندارد «این چی چیه درست کردی؟» ما اینطوری هستیم، ما گرسنگی مان را می رویم جاهای دیگر. مثلاً همین تعبیر لا خیر مهم است. اگر ما بخواهیم بهش توجه بکنیم خیلی از ما می‌شویم لا خیر. یعنی فقه به آن معنایی که گفته شد اگر نباشد، هیچ خیری نیست. 🔆 متن روایت: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِدْرِيسَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْكِنْدِيِّ عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا يَا بَشِيرُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ إِذَا لَمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِلَيْهِمْ فَإِذَا احْتَاجَ إِلَيْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ وَ هُوَ لَا يَعْلَمُ. الكافي، ج‏1، ص 33 @Safaeiyeh
جلسه استاد هادی زاده- 24 اسفند.mp3
30.1M
💢 ماه رمضان فرصت بازبینی و بازیابی خودمان است 🔹 محور ارزیابی ساعت های رفته نیست! ؛این است که الان در کجا هستم؟! 🔶با دعا چطور میتوانیم خود را بازیابی کنیم؟ 🎙 استاد محمدتقی ⏰ اسفند ۱۴۰۲ @mojtahedeqomi @Safaeiyeh
تربیت عقلانی استاد هادی زاده پاییز 02.pdf
437.1K
مباحثی پیرامون تقویت عقلانیت در کودک و نوجوان 🎙ارائه شده توسط استاد محمدتقی 🗓پاییز و زمستان ۱۴۰۲ 📝تقریر آقای محمدهادی قره‌باغی @hadianeha @Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد 🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز(۱) 📆 سه‌شنبه ۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ 🌙 پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف - @Meftah_2 @Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد 🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز (۲) 📆 چهارشنبه ۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ 🌙 شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف - @Meftah_2 @Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد 🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز (۳) 📆 پنجشنبه ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ 🌙 هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف - @Meftah_2 @Safaeiyeh
مذهب اصیل استاد غنوی ۱۴۰۳۰۱۱۰- ۱۹رمضان.mp3
15.64M
🎙 استاد 🔹 موضوع: مذهب اصیل گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین 🔸 شب ۱۹ ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۰) @Ketabpardazan_ir @Safaeiyeh
مذهب اصیل(۲).mp3
30.9M
🎙 استاد 🔹 موضوع: مذهب اصیل(۲) گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین 🔸 شب ۲۱ ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۲) @Ketabpardazan_ir @Safaeiyeh
مذهب اصیل (۳).mp3
32.95M
🎙 استاد 🔹 موضوع: مذهب اصیل(۳) گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین 🔸 شب ۲۳ رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۴) @Ketabpardazan_ir @Safaeiyeh
🔻قرآن‌بازی فاجعه اين است كه ما قرآن را به بازى گرفته‌ايم. ما در ميان جو و همراه جريانى كه به قرآن و نهج‌البلاغه روى آورده به اين بازى كشيده شده‌ايم تا خودى نشان بدهيم و وقت‌هاى بى‌كارى را با آن سرگرم باشيم. اين گناهى است كه ما را به سياهى كشانده و به خستگى و نفرت راه داده است. اين است گناه ما. بازى با كتابى كه براى رها كردن از بازى‌ها آمده؛ و سرگرم شدن با نورى كه به خاطر روشن كردن قدر ما و راه دراز ما فرستاده شده است. ما به جاى اين‌كه با آن نور نگاه كنيم، به آن نگاه كرده‌ايم و به جاى رفتن با آن، در خود آن مانده‌ايم. قرآن همچون پلى بود كه ما را مى‌رساند و اكنون همچون موضوعى شده كه به تحقيق علمى در آن قانع شده‌ايم. زنده‌یاد علی صفایی @tavanerejal