بسم الله
🔸 از حکمتهای حجاب پوشیدن زنان در نماز
(در پاسخ به خانم بزرگواری که پرسیده بودن مگه ما به خدا نامحرم هستیم که موقع نماز باید حجاب داشته باشیم!)
🔸
🔻1. چون زن، تجلی اسم الباطن حق است، به مظهریت شب (لیلة القدر). لذا فطرت الهیاش را در پنهان بودن، و سرّ درون خودش (در باطن روحانیش) را در مستور گشتن مییابد (که با در حجاب و پوشیده شدنِ ظاهر بدنش، بسوی باطن آن در روحش بالا میرود)
این مورد را در صوت زیر👇 توضیحات بیشتری دادیم، مثل اینکه چرا نام زنان در قرآن «پنهان» است، غیر از نام حضرت مریم (سلام الله علیها)
https://eitaa.com/salehy/2606
🔻مردها نماد روز و امامان معصوم «ایامُ الله» هستند (اسم الظاهر الهی)
⚡قال الهادی ع: «نحن الأيّام» ما قامت السماوات والأرض
noo.rs/nuz5J
🔻زنها نماد شب وحضرت فاطمه «لیلة القدر» است (اسم الباطن الهی)
⚡قال الصادق ع: «اللیلة فاطمة، و القدر الله»
noo.rs/NicSQ
🔸
🔻 2. این بدنِ روی زمین، زینتِ زمین است، نه زینتِ حقیقتِ تو:
⚡ «إِنّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها»
(کهف ۷).
و شیطان هم میخواهد با فریبش این بدن و زینتِ زمین را بجای زینت جان و حقیقتِ تو جا بزند و به تو القا کند که منِ تو، تنِ توست:
⚡ «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»
(الحجر ٣٩)
با دستور الهی بر پوشاندن و حجاب بر بدن، وقتی زیبایی ها و زینت ظاهری بدن خود را میپوشانی،
عبور میکنی از این زینتهای بدن زمینی،
بهسوی عبادت و زینتهای حقیقت وجودت در روح آسمانی، که زینتِ جانِ شما در مسجد و عبادت و معنویت بدست میآید:
⚡ «يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
(الاعراف ٣١)
با حجاب پوشیدن، توجهت از زیباییِ محدودِ خلقی منصرف شده، و به زیبایی های نامحدودِ نور خداوند معطوف میشود.
جمال خداوند را به چشم قلبت وقتی میبینی که مشغول نفسانیت و انانیت موهوم و زمینی نباشی
🔸
🔻 3. این یک قاعده است که هرچقدر حریم و حرمت یافتن بیشتر باشد، علامت استعداد بالاتر در ایجاد معراج و صعود و لطافت تجردی و قرب الهی در آن محل حرمت است، و برای همین استعداد بالاترش، عبد باید حریم بالاتری در آن حفظ نماید تا مقربتر شود.
مثل ماههای حرام الهی، و یا مُحرم شدن در حج و در حال نماز و روزه که محرمات بیشتری دارند و برخی مباحات هم در حال آن عبادات حرام میشوند، چرا که خداوند با حکم محرمات و حریم بالاتر در آنها، استعداد و سکوی پرتاب بالاتری ایجاد مینماید.
در حجاب و پوشش بدن هم این قاعده جاریست. هرقدر حریم استعداد بالاتری باشد، حریم و حرمت آن بیشتر میشود.
یعنی، حجاب به معنای پوشاندن بدن در عبادت و در حضور اجتماعی، هم برای زن هست و هم برای مرد.
منتها وقتی میبینیم که حکم الهی برای حد پوشش حجاب برای زن بیشتر است، این علامت آن است که استعداد اولیهی حریم و حرمت باطن و روح زن لطیفتر و قدرت و سرعت صعود تجردیش قویتر است.
(اینکه امام خمینی فرمودند: «از دامن زن، مرد به معراج مىرود». چون زن «معراجنشین» است.)
زن، استعداد روحانی و لطافت وجودی و جذبهی باطنیاش بالاتر و قویتر از مرد است، لذا پَرِ پروازش گستردهتر و لطیفتر است (برای پرواز از زمین و بدن زمینی، بسوی عالم قدس و آسمان روحانی)، ولذا پوشش و حجاب بدن برای او در عبادت، برای حفظ آن حریمِ باطنیِ بالاتر، و شکوفا کردن آن سرعت و قوت بیشترش هست.
🔸
🔻 4. حجاب زن، مقدمهی تربیت عبودی اوست برای حضور فعال اجتماعی، که یاد بگیرد چگونه خودش را برای خدا بسازد، و بخاطر اطاعت از حکم خدا حجابش را (فقط برای خدا) رعایت نماید (نه برای دیگران).
لذا یاد میگیرد که با حفظ حجابش دائماً در یک عبادت دائمی برای خداست، و همین یک سلوک همیشگی و حضور قلب معنوی در متن حضور اجتماعیش ایجاد مینماید، ولذا حفظ حجاب و حریمش در اجتماع را در امتداد همان حفظ حجابش در نماز مییابد، و «دائمُ الصلاة» و «دائمُ الحضور» میشود، از زمرهی آن بندگانی که خدای سبحان در مدحشان فرمود:
⚡ «الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»
(المعارج ٢٣)
🔹
🔖 در لینک زیر 👇 هم به نکات خوبی در این مسأله اشاره شده است
🌐 www.islamquest.net/fa/archive/fa741
🔸
@Salehi786
مهدویت1.pdf
3.42M
#نشریه معارفی تمحیص | شماره ۴
به مناسبت نیمه شعبان و میلاد پر مسرّت مولایمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#PDF
🔸عنوان: حقیقت غیبت
🔹موضوع: مهدویت
📥 توزیع جهت چاپ و پخش در مساجد، مدارس و کانونهای فرهنگی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🔹 @Abedini
🔸
@Salehi786
هدایت شده از وحید یامین پور
ديروز صبح در سفر کوتاهم به اصفهان ابتدا به منزل استاد طاهرزاده رفتم و با ایشان دیدار تازه کردم. هرچند توفیق شاگردی مستقیم ایشان را نداشتهام ولی همواره از بیان و آثار گرانقدرشان بهرهمند بودهام. چه به جوانان خوشروزی اصفهان و چه دیگران توصیه میکنم از سفره معارفی که ایشان گسترانیدهاند، بهرهمند باشند. علیالخصوص دروس و گفتارهای تفسیر قرآن و شرح آثار عرفانی.
آدرس مطالب ایشان:
https://eitaa.com/matalebevijeh
بسم الله
#حدیث
🔸 دعای خواندن برای انجام امور مهم، در ایام مستعد به امور منفی (مثل ایام قمر در عقرب)
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/297189
الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۷۶
بحار الأنوار ج۹۲، ص ۱
hadith.inoor.ir/hadith/375409
مکارم الأخلاق ج۱، ص۲۷۷
امام صادق (علیه السلام) > امام هادی (علیه السلام)
🔻[شیخ الطوسي]، الفحام، عن المنصوري، عن سهل بن يعقوب بن إسحاق، الملقب بأبي نواس، المؤذن في المسجد المعلق في صف شنيف بسرّ من رأى، قال المنصوري:
⚡و کان يلقب بأبي نُواس لأنه کان يتخلع و يتطيب معی و يظهر التشيع علی الطيبة فيأمن علی نفسه فلما سمع الإمام(ع) لقبني «بأبي نُواس» قال:
⚡يا أَبَا اَلسَّرِيِّ، أَنتَ أَبُو نُوَاسٍ الْحَقُّ، و من تَقَدَّمَكَ أَبُو نُوَاسٍ الْبَاطِلُ.
⚡قال فقلت له ذات يوم: يا سيدي قد وقع لي «اِختِيَارَاتُ الأَيَّامِ» عن سَيِّدِنَا الصّادق (علیه السلام) مِمَّا حَدَّثَنِي بِهِ الحسن بن عبد الله بن مطهر عن محمد بن سليمان الديلمي عن أبيه عن سَيِّدِنَا الصّادق (علیه السلام) فِي كُلِّ شَهرٍ فَأَعرِضُهُ عَلَيكَ.
🔻فَقَالَ لِي اِفْعَلْ: فَلَمَّا عَرَضتُهُ عَلَيْهِ وَ صَحَّحْتُهُ، قُلتُ لَهُ:
⚡يا سَيِّدِي فِي أَكْثَرِ هَذِهِ اَلْأَيَّامِ قَوَاطِعُ عَنِ اَلْمَقَاصِدِ لِمَا ذُكِرَ فِيهَا مِنَ اَلتَّحَيُّرِ وَ اَلْمَخَاوِفِ، فَتَدُلُّنِي عَلَى اَلاِحْتِرَازِ مِنَ اَلْمَخَاوِفِ فِيهَا، فَإِنَّمَا تَدْعُونِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى اَلتَّوَجُّهِ فِي اَلْحَوَائِجِ فِيهَا
🔻فَقَالَ لِي:
⚡يا سَهلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلاَيَتِنَا لَعِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ اَلْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبِيداءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلذِّئَابِ، وَ أَعَادِي اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِن مَخَاوِفِهِمْ بِوَلاَيَتِهِمْ لَنَا،
⚡ فَثِقْ بِاللَّهِ (عز و جل) وَ أَخْلِصْ فِي اَلْوَلاَءِ لِأَئِمَّتِكَ اَلطَّاهِرِينَ وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ وَ اِقْصِدْ مَا شِئْتَ.
🔻إِذَا أَصْبَحتَ وَ قُلْتَ ثَلاَثاً:
⚡ أَصْبَحْتُ اَللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ وَ جِوَارِكَ اَلْمَنِيعِ اَلَّذِي لاَ يُطَاوَلُ وَ لاَ يُحَاوَلُ، مِنْ شَرِّ كُلِّ طَارِقٍ وَ غَاشِمٍ مِن سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَن خَلَقْتَ مِن خَلْقِكَ اَلصَّامِتِ وَ اَلنَّاطِقِ، فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ،
⚡ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ هُوَ وَلاَءُ أَهْلِ بَيتِ نَبِيِّكَ، مُحتَجِباً مُحتَجِزاً مِن كُلِّ قَاصِدٍ لِي إِلَى أَذِيَّةً بِجِدَارٍ حَصِينٍ، اَلْإِخلاَصِ فی الاِعتِرَافِ بِحَقِّهِم، وَ التَّمَسُّكِ بِحَبلِهِم جَمِيعاً، مُوقِناً بِأَنَّ الْحَقَّ لَهُم وَ مَعَهُم وَ فِيهِم وَ بِهِم، أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا،
⚡ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، فَأَعِذْنِي اَللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ، يَا عَظِيمُ، يَا عَظِيمُ، حَجَزْتُ اَلْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ، إِنَّا «جَعَلْنٰا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغشَينٰاهُمْ فَهُم لاٰ يُبصِرُون»
🔻و قُلْتَهَا عَشِيّاً ثَلاَثاً
🔻حَصَلْتَ فِي حِصْنٍ مِنْ مَخَاوِفِكَ، وَ أَمْنٍ مِنْ مَحْذُورِكَ.
🔻فَإِذَا أَرَدتَ اَلتَّوَجُّهَ فِي يَوْمٍ قَدْ حُذِّرْتَ فِيهِ فَقَدِّمْ أَمَامَ تَوَجُّهِكَ:
⚡ «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»، وَ اَلْمُعَوِّذَتَيْنِ، وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ سُورَةَ الْقَدْرِ، وَ [اَلْخَمْسَ الآيَاتِ] آخِرَ آيَةٍ فِي سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ (آیات ۱۹۰ تا ۱۹۴)، و قل:
⚡ اَللَّهُمَّ بِكَ يَصُولُ الصَّائِلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ يَطُولُ الطَّائِلُ، وَ لاَ حَوْلَ لِكُلِّ ذِي حَوْلٍ إِلاَّ بِكَ، وَ لاَ قُوَّةَ يَمْتَازُهَا ذُو قُوَّةٍ إِلاَّ مِنْكَ، بِصَفْوَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ خِيَرَتِكَ مِنْ بَرِيَّتِكَ، مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ، وَ عِترَتِهِ وَ سُلاَلَتِهِ (علیه و علیهمُ السلام) صَلِّ عَلَيهِم،
⚡ وَ اِكْفِنِي شَرَّ هَذَا اليَوْمِ وَ ضَرَرَهُ، وَ اُرْزُقْنِي خَيْرَهُ وَ يُمْنَهُ، وَ اِقْضِ لِي فِي مُتَصَرَّفَاتِي بِحُسنِ الْعَاقِبَةِ وَ بُلُوغِ الْمَحَبَّةِ، وَ الظَّفَرِ بِالْأُمْنِيَّةِ، وَ كِفَايَةِ الطَّاغِيَةِ الْغَوِيَّةِ، وَ كُلِّ ذِي قُدْرَةٍ لِي عَلَى أَذِيَّةٍ، حَتَّى أَكُونَ فِي جُنَّةٍ وَ عِصْمَةٍ مِنْ كُلِّ بَلاَءٍ وَ نَقِمَةٍ،
⚡ وَ أَبْدِلنِي مِنَ الْمَخَاوِفِ فِيهِ أَمْناً، وَ مِنَ الْعَوَائِقِ فِيهِ يُسراً، وَ حَتَّى لاَ يَصُدَّنِي صَادٌّ عَنِ الْمُرَادِ، وَ لاَ يَحُلَّ بِي طَارِقٌ مِنْ أَذَى الْعِبَادِ، «إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، وَ الْأُمُورُ إِلَيْكَ تَصِيرُ، يَا مَن «لَيْسَ كَمِثلِهِ شَيْءٌ، وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
🔹
✅ ترجمه حدیث
🔸
@Salehi786
هدایت شده از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان
◾️ #فوری روح بلند آیت الله مستجابی به ملکوت اعلی پیوست
♦️روح بلند حضرت آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی معروف به مستجابی به لحظاتی پیش به ملکوت اعلی پیوست.
🔹حضرت آیت الله مستجابی چهره ماندگار عرصه مبارزه و جوانمردی از هفته قبل به علت بیماری در بیمارستان الزهرای اصفهان بستری بود.
🔸آیت اللّه سیدمرتضی مستجاب الدعواتی مشهور به مستجابی فرزند سیداسدالله مستجاب الدعواتی و نوۀ آیت الله سید ابوالحسن صدرعاملی متولد ۱۳۰۲ ، ازعلمای سرشناس اصفهان بود که به علت نسبت خانوادگی با امام موسی صدر از جوانی رابطهای نزدیک و صمیمی با ایشان داشت.
🔹وی از مبارزان سیاسی دورۀ ملی شدن صنعت نفت و از نزدیکان مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی بود که تحصیلاتش را در حوزۀ علمیۀ تهران و نجف ادامه داد وموفق به اخذ اجتهاد از آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی شد.
آیت الله مستجابی در امور خیریه و عام المنفعه سابقه ای طولانی داشت و دستی نیز در حوزۀ شعر و ادب و هنر داشت.
🔸در مراسم بزرگداشت آیت الله مرتضی مستجابی الدعواتی که خرداد امسال برگزار شد از کتاب زندگینامه ایشان به نام «مجتهدی پهلوان» رونمایی شد که دراین کتاب به روایت زندگینامه این عالم درقالب خاطرات، اسناد، مکاتبات و تصاویر این مجتهد وهنرمند برجسته پرداخته است.
شــورای هــماهنگی تــبلیــغات اســلامی
اســـتـــان اصــفهـــان
🌐 https://eitaa.com/eshahtad
با ما همراه باشید
هدایت شده از وارثون
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙نصایح بسیار شنیدنی آیت الله سید مرتضی مستجابالدعواتی (مستجابی)
@andishe_erfani
@varesoon
هدایت شده از وارثون
«عنایت حضرت معصومه (سلام الله علیها)»
💠آیت الله سید مرتضی مستجابی :
🔸در جوانی به مدّت شش ماه مبتلا به دست درد شدیدی شدم. روزانه یک مشت قرص می خوردم اما اثری در کاهش درد نداشت. روزی امام موسی صدر منزل ما بود، وقتی ديد يک مشت قرص در دست گرفته ام فکر کرد قصد خودکشی دارم. شدّت درد به حدی بود که دستم را به بخاری میچسباندم تا درد فراموشم شود.
▫تا روزی در مسير تهران نزدیک صحن حرم حضرت معصوم سرم را از ماشین بيرون کرده و به حضرت عرض کردم:
🔸عمه جان ، میگویند عمّه ها فرزندان برادر را دوست دارند ، من دستم درد ميکند.
🔸هنوز چیزی از قم دور نشده بودیم که حس کردم اثری از آن درد شديد در دستم نیست و برای همیشه راحت شدم.
@varesoon
🏴مراسم تشیع و تدفین مرحوم آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی؛
پنجشنبه دوم اسفند ماه؛ساعت ۹ صبح
از میدان فیض به سمت سرزمین نورانی تخت فولاد، خیابان فیض، گذر کازرونی، تکیه مقدّس
🏴مراسم ترحیم؛
جمعه سوم اسفندماه؛
ساعت۹ تا ۱۱:۳۰ صبح؛
مسجد سیّد اصفهان
🔸
@Salehi786
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹کرامت شهید کاظم نجفی رستگار به مادرش🧕
🌷کانال اخلاق عملی شهید ابراهیم هادی
(ادمین: آقای مهدی رمضانی، راوی دفاع مقدس)
🔹 eitaa.com/mramezani44/4355
🔸
@Salehi786
هدایت شده از استاد عابدینی
سخنرانی استاد عابدینی(1)_01.mp3
11.35M
#سخنرانی
🔸 ربیّونِ قرآنی
🔰 بیانات حجتالاسلام استاد عابدینی در اختتامیه نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
📆 ٩ آذر ١۴٠٣
🔸 موضوعات مطرح شده:
1:06 بالاترین موهبت الهی
1:58 قرآن یک حقیقت زنده است
3:24 ثمرهی احساس حیات قرآن
5:13 قرآن درباره نیازت سخن میگوید
6:28 ثمرهی آداب قرائت
7:15 حقیقت قرآن اهل بیت است
8:14 حقیقت عمل خیر و شر
9:17 عینی بودن صراط مستقیم
11:05 راهکار عملی احیای قرآن
12:00 نسبت ربیون با قاریان و حافظان
12:50 نقش قاریان و حافظان در تاریخ اسلام
13:59 مصیبت قاریان سطحی نگر
14:53 ظرفیت عظیم ربیون
16:30 معیت فوق اطاعت است
17:36 وظیفه ربیون جهاد است
18:18 تفاوت رِبی و ربانی
19:32 ربیون دغدغهمندهای جامعه هستند
20:27 هر رِبی ربانی است
21:55 اساس بر ایجاد ارتباط است
22:34 ربیون هیچگاه سست نمیشوند.
23:11 استحکام در ارتباط با نبی است
24:10 شعار رِبی میتوانم است
25:15 ضعف بیرونی نشان از ضعف درونی است
26:07 دوران ظهور قرآن
26:47 توصیه رهبری به نگاه قرآنی
28:04 ربیون جلودار در وقایع جامعه است
28:56 کلام ربیون
30:02 وقایع امروز باید ثبات قدم را بیشتر کند
🔗 فیلم جلسه
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از استاد عابدینی
آقای عابدینی در جمع مبلغین حکمت - 16 بهمن 1403.mp3
46.11M
🎙 #سخنرانی
🔸 قرآنمحوری در زندگی
🔰 بیانات حجتالاسلام استاد عابدینی در بین مبلغان حکمت نهاد رهبری در دانشگاهها
📆 ۱۶ بهمن ١۴٠٣
🔸موضوعات مطرح شده:
2:13 توان نامتناهی
4:04 گره خوردن اراده و اعمال انسانها
7:15 تصحیح تصورات
9:13 برنامهریزی شیطان
11:22 تقابل دوست و دشمن انسان
13:14 دشمن شناسی در نگاه آیت الله بهجت
14:55 قرآن کهف مومن است
17:18 عظمت قرآن در نگاه ما
19:10 قرآن موجود حی است
20:50 تصحیح نگاه نسبت به قرآن
22:11 قرآن حی لایموت است
23:47 به میزان باور از قرآن بهره میشویم
24:43 قرآن را محدود نکنیم
26:54 نگاه مصداقی به قرآن
28:58 تخاطب قرآن با ما
31:40 احساس رفتن و رسیدن
32:08 محکم و متشابه قرآنی
35:00 محرومیتهای اختیاری
37:13 روایت یعنی عمل
39:13 لذت تخاطب الهی
41:26 مقصود از آیه با من چیست؟
42:40 قرآن مبیّن است
45:59 مصداق «فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ» نشویم
48:03 احساس نیاز به قرآن
50:04 نقش قرآن در زندگی ما چیست؟
52:01 ظهور امام همان ظهور قرآن است.
53:33 تابعیت اراده انسان بر اراده حق
55:41 زبان قرآن زبان فطرت است
57:00 کارهایمان را مستند به قرآن کنیم
58:10 رجوع به قرآن
59:59 تفأل به قرآن
1:01:29 ملاک در تفأل
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini