eitaa logo
مبانی معرفتی مهدویت
95 دنبال‌کننده
9 عکس
2 ویدیو
7 فایل
﷽🔸شرح کتاب مبانی معرفتی مهدویت 🔻استاد صالحی @Salehy 📌جلسات هفتگی طلبگی،یکشنبه‌ها ساعت19:45 🔰 گروه مباحثه ایتا https://eitaa.com/joinchat/1394672184C863b542e9e 📌کانال صوت جلسات در بله https://ble.ir/mhsalehi 📌تلگرام https://t.me/+uLR5qS0aUNFlYzk0
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْـــمِ اللّٰهِ الرَّحْمــٰنِ الرَّحِيــمِ 🔸شرح کتاب « مبانی معرفتی مهدویت »، اثر 🔻مدرس: استاد صالحی @Salehy 📚 فایل PDF کتاب👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/7 🔈 صوت جلسات و مستندات در ایتا👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/8 🔸 📌جلسات هفتگی طلبگی: شنبه‌ها، ساعت 19:30 🔰گروه مباحثه در ایتا https://eitaa.com/joinchat/1394672184C863b542e9e 🔹 📌کانال صوت جلسات در بله 🌐 https://ble.ir/mhsalehi 📌کانال بایگانی صوت در تلگرام 🌐 https://t.me/+uLR5qS0aUNFlYzk0 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
06 شرح کتاب مبانی معرفتی مهدویت (اثر استاد طاهرزاده) - استاد صالحی .mp3
55.44M
❇️ جلسه ۶ 🔸 شرح 🗂 سرفصلهای ارائه شده: 🔹 فرق حضور با ظهور 🔹 غائبِ حاضر 🔸مستندات اشاره‌شده درجلسه👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/143 📌کانال صوت جلسات در بله 🔹 https://ble.ir/mhsalehi 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
کتاب مبانی معرفتی مهدویت - استاد طاهرزاده .pdf
21.78M
🔸کتاب مبانی معرفتی مهدویت 🔻 اثر متن محوری در جلسات مهدویت 📌نسخه Word و اندروید از کتاب 🌐 https://lobolmizan.ir/book/68 🔸 نرم‌افزار حیات طیبه (مجموعه آثار استاد اصغر طاهرزاده) 🌐 eitaa.com/SalehiApps/87 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
🔸 اویس قرنی (ره)، هزارمین یار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در جنگ صفین 🔸 جامع الاحادیث بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۱، ص ۲۹۹ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امیرالمؤمنین (علیه السلام) يج، ، [الخرائج و الجرائح] : 🔻 وَ مِنْهَا مَا اِنْتَشَرَتْ بِهِ اَلْآثَارُ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ قَوْلِهِ قَبْلَ قِتَالِهِ اَلْفِرَقَ اَلثَّلاَثَةَ بَعْدَ بَيْعَتِهِ أُمِرْتُ بِقِتَالِ اَلنَّاكِثِينَ وَ اَلْقَاسِطِينَ وَ اَلْمَارِقِينَ، يَعْنِي: اَلْجَمَلَ وَ صِفِّينَ وَ اَلنَّهْرَوَانَ، فَقَاتَلَهُمْ وَ كَانَ اَلْأَمْرُ فِيمَا خَبَّرَ بِهِ عَلَى مَا قَالَ 🔻وَ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) لِطَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرِ حِينَ اِسْتَأْذَنَاهُ فِي اَلْخُرُوجِ إِلَى اَلْعُمْرَةِ : ⚡ لاَ وَ اَللَّهِ مَا تُرِيدَانِ اَلْعُمْرَةَ وَ لَكِنْ تُرِيدَانِ اَلْبَصْرَةَ فَكَانَ كَمَا قَالَ. 🔻 وَ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) لاِبْنِ عَبَّاسٍ وَ يُخْبِرُهُ بِهِ عَنِ اِسْتِيذَانِهِمَا فِي اَلْعُمْرَةِ إِنِّي أَذِنْتُ لَهُمَا مَعَ عِلْمِي بِمَا اِنْطَوَيَا عَلَيْهِ مِنَ اَلْغَدْرِ فَاسْتَظْهَرْتُ بِاللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ إِنَّ اَللَّهَ سَيَرُدُّ كَيْدَهُمَا وَ يُظْفِرُنِي بِهِمَا. وَ كَانَ كَمَا قَالَ. 🔻وَ قَالَ بِذِي قَارٍ وَ هُوَ جَالِسٌ لِأَخْذِ اَلْبَيْعَةِ: ⚡ يَأْتِيكُمْ مِنْ قِبَلِ اَلْكُوفَةِ أَلْفُ رَجُلٍ لاَ يَزِيدُونَ رَجُلاً وَ لاَ يَنْقُصُونَ رَجُلاً يُبَايِعُونِّي عَلَى اَلْمَوْتِ 🔻قَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ فَجَزِعْتُ لِذَلِكَ وَ خِفْتُ أَنْ يَنْقُصَ اَلْقَوْمُ مِنَ اَلْعَدَدِ أَوْ يَزِيدُوا عَلَيْهِ فَيُفْسِدُوا اَلْأَمْرَ عَلَيْنَا، وَ إِنِّي أُحْصِي اَلْقَوْمَ فَاسْتَوْفَيْتُ عَدَدَهُمْ تِسْعَمِائَةِ رَجُلٍ وَ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ رَجُلاً! ثُمَّ اِنْقَطَعَ مَجِيءُ اَلْقَوْمِ فَقُلْتُ: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» مَا ذَا حَمَلَهُ عَلَى مَا قَالَ! 🔻فَبَيْنَمَا أَنَا مُفَكِّرٌ فِي ذَلِكَ إِذَا رَأَيْتُ شَخْصاً قَدْ أَقْبَلَ حَتَّى دَنَا وَ هُوَ رَجُلٌ عَلَيْهِ قَبَاءُ صُوفٍ وَ مَعَهُ سَيْفٌ وَ تُرْسٌ وَ إِدَاوَةٌ فَقَرُبَ مِنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقَالَ: ⚡ اُمْدُدْ يَدَيْكَ لِأُبَايِعَكَ 🔻قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : ⚡ وَ عَلَى مَا تُبَايِعُنِي؟ 🔻قَالَ عَلَى اَلسَّمْعِ وَ اَلطَّاعَةِ وَ اَلْقِتَالِ بَيْنَ يَدَيْكَ أَوْ يَفْتَحَ اَللَّهُ عَلَيْكَ 🔻 فَقَالَ مَا اِسْمُكَ؟ 💥 قَالَ: أُوَيْسٌ اَلْقَرَنِيُّ. 🔻 قَالَ: ⚡ نَعَمْ، اَللَّهُ أَكْبَرُ، فَإِنَّهُ أَخْبَرَنِي حَبِيبِي رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنِّي أُدْرِكُ رَجُلاً مِنْ أُمَّتِهِ يُقَالُ لَهُ « أُوَيْسٌ اَلْقَرَنِيُّ » يَكُونُ مِنْ حِزْبِ اَللَّهِ، يَمُوتُ عَلَى اَلشَّهَادَةِ، يَدْخُلُ فِي شَفَاعَتِهِ مِثْلُ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ. 🔻 قَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ: فَسُرِّيَ عَنَّا . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/245404 🔸
جامع الاحادیث إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۱، ص ۲۹۶ 🔻۱۳۶ - قَالَ: وَ رُوِيَ أَنَّ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) قَالَ: ⚡تَفُوحُ رَائِحَةُ اَلْجَنَّةِ مِنْ قَرَنٍ وَا شَوْقَاهْ إِلَى أُوَيْسٍ اَلْقَرَنِيِّ ، أَلاَ وَ مَنْ لَقِيَهُ فَلْيُقْرِئْهُ مِنِّي اَلسَّلاَمَ؛ إِلَى أَنْ قَالَ: ⚡ يُؤْمِنُ بِي وَ لاَ يَرَانِي وَ يُقْتَلُ بَيْنَ يَدَيِ خَلِيفَتِي أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِصِفِّينَ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/48808 https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/50830 🔸
جامع الاحادیث غرر الأخبار و درر الآثار في مناقب أبي الائمة الأطهار علي علیه السلام ج ۱، ص ۲۶۸ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و: قتلت أويس القرني الذي قال فيه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله : إنّه يدخل في شفاعته مثل ربيعة و مضر ؛ و قال لأصحابه: «إنّكم تدركونه فمروه يستغفر لكم» ؛ و قال أيضا فيه، تبجيلا له و تفخيما لأمره : ⚡ «إنّي لأشمّ نفس الرحمن من جانب اليمن ». https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/73300 🔸
جامع الاحادیث تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۱، ص ۱۵۴ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) 🔻وَ إِنَّ أُوَيْسَ اَلْقَرَنِيِّ كَانَ يَظُنُّ أَهْلُهُ أَنَّهُ مَجْنُونٌ لِكَثْرَةِ عِبَادَتِهِ وَ تَضْيِيقِهِ عَلَى نَفْسِهِ فِي اَلمَطْعَمِ فَبَنَوْا لَهُ بَيْتاً عَلَى بَابِ دُورِهِمْ فَكَانَ يَأْتِي عَلَيْهِمُ اَلسَّنَةُ وَ اَلسَّنَتَانِ لاَ يَرَوْنَ لَهُ وَجْهاً 🔻وَ كَانَ يَخْرُجُ أَوَّلَ اَلْأَذَانِ وَ يَأْتِي مَنْزِلَهُ اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ حَتَّى إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ: ⚡ إِنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ اَلرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ اَلْيَمَنِ إِشَارَةً إِلَيْهِ (رض) . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/360275 🔸
گر در یمنی، چو با منی، پیش منی گر پیش منی، چو بی منی، در یمنی من با تو چنانم ای نگار یمنی خود در غلطم که من توام، یا تو منی ابوسعید ابوالخیر, رباعیات 🔸
🔸 دعای توقیع ناحیه مقدسه در ماه رجب جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/371335 شناسه حدیث : ۳۷۱۳۳۵ نشانی : مصباح المتهجد ج ۲، ص ۸۰۳ معصوم : امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنِ اِبْنِ عَيَّاشٍ قَالَ مِمَّا خَرَجَ عَلَى يَدِ اَلشَّيْخِ اَلْكَبِيرِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ مَا حَدَّثَنِي بِهِ جُبَيْرُ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: كَتَبْتُهُ مِنَ اَلتَّوْقِيعِ اَلْخَارِجِ إِلَيْهِ - 🔸 بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ اُدْعُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ أَيَّامِ رَجَبٍ - 🔻 اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ ⚡ اَلْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ، اَلْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ، اَلْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ، اَلْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ ⚡ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ، فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ، وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ اَلَّتِي لاَ تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ ⚡ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ . 🔸 لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ . أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ ⚡فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ فَبِذَلِكَ أَسْأَلُكَ وَ بِمَوَاقِعِ اَلْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَ بِمَقَامَاتِكَ وَ عَلاَمَاتِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَزِيدَنِي إِيمَاناً وَ تَثْبِيتاً ⚡ يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ. يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ اَلنُّورِ وَ اَلدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ اَلْكِبْرِيَاءِ وَ اَلْجُودِ يَا مَنْ لاَ يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لاَ يؤين بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا ديموم يَا قَيُّومُ وَ عَالِمُ كُلِّ مَعْلُومٍ صَلِّ عَلَى عِبَادِكَ اَلْمُنْتَجَبِينَ وَ بَشَّرَكَ اَلْمُحْتَجِبِينَ وَ مَلاَئِكَتِكَ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ بِهِمْ اَلصَّافِّينَ اَلْحَافِّينَ وَ بَارِكْ لَنَا فِي شَهْرِنَا هَذَا اَلْمُرَجَّبِ اَلْمُكَرَّمِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنْ اَلْأَشْهُرِ اَلْحُرُمِ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهِ اَلنِّعَمَ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ اَلْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ اَلْقَسْمَ بِاسْمِكَ اَلْأَعْظَمِ اَلْأَعْظَمِ اَلْأَجَلِّ اَلْأَكْرَمِ اَلَّذِي وَضَعْتَهُ عَلَى اَلنَّهَارِ فَأَضَاءَ وَ عَلَى اَللَّيْلِ فَأَظْلَمَ وَ اِغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ لاَ نَعْلَمُ وَ اِعْصِمْنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ خَيْرَ اَلْعِصَمَ وَ اِكْفِنَا كَوَافِيَ قَدَرِكَ وَ اُمْنُنْ عَلَيْنَا بِحُسْنِ نَظَرِكَ وَ لاَ تَكِلْنَا إِلَى غَيْرِكَ وَ لاَ تَمْنَعْنَا مِنْ خَيْرِكَ وَ بَارِكْ لَنَا فِيمَا كَتَبْتَهُ لَنَا مِنْ أَعْمَارِنَا وَ أَصْلِحْ لَنَا خَبِيئَةَ أَسْرَارِنَا وَ أَعْطِنَا مِنْكَ اَلْأَمَانَ وَ اِسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ اَلْإِيمَانِ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ اَلصِّيَامِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ اَلْأَيَّامِ وَ اَلْأَعْوَامِ، يَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَامِ . 🔸
«اَلعِلمُ هُوَ الحِجابُ الأکبَر» *{آداب الصلاة، امام خمینی، ص: 11} 🔸 پیرامون حجاب علم حصولی👇 🔸 🔸 امام خمینی(ره): 🔻 قضیۀ خودبینی، ارث شیطان است. این یک تعلیم عمومی‌است که از قبل از خلقت آدم تاحالا باید برای ما عبرت باشد؛ بدانیم که ارث شیطان، خودبینی است. تمام فسادهایی که درعالم واقع می‌شود، چه فسادها از افراد و چه فسادها از حکومت‌ها و چه در اجتماع، تمام فسادها زیر سر همین ارث شیطان است. و تمام مفسده‌هایی که در عالم پیدا می‌شود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومت‌هایی که درعالم حکومت می‌کنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است. 🔻 مقدم بودن تزکیه و تهذیب بر همه امور دردها دوا نمی‌شود، الاّ با این که این خصیصۀ شیطانی از بین برود. کسی بخواهد درد خودش را شخصاً دوا کند، باید این خصیصه را از بین ببرد؛ باید ریاضت بکشد و خودش را بزرگ حساب نکند؛ نگوید من عالمم، نگوید من خودم مقدس هستم ـ چنانچه ملائکه می‌گفتند ـ نگوید من ثروتمندم، نگوید من زاهدم، نگوید من عارفم، نگوید من موحدم. در هریک از اینها، ولو آن علم اعلایی که علم فلسفه یا عرفان است، اگر این خصیصۀ شیطانی باشد، حجاب است؛ «اَلعِلمُ حِجابُ الاَکبَر» (علم، بزرگترین حجاب است) و اگر کسی بخواهد معالجه کند خودش را، باید این خصیصه را به آن توجه بکند و بسیار مشکل است معارضه با این خصیصه. اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. تزکیه می‌خواهد «یُزَکّیهِمْ» [جمعه٢]ـ تزکیه مقدم است بر همه چیز طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. 🔻 تهذیب جامعه، وظیفۀ علما و دانشمندان مهذب بر عهدۀ کی است که جامعه را تهذیب کند؟ بر عهدۀ علما، بر عهدۀ دانشمندان، بر عهدۀ اندیشمندان، بر عهدۀ ائمۀ جمعه، بر عهدۀ مدرسین، بر عهدۀ علمای بلاد. همه باید بکنند، اما آن که خودش را به این زیّ درآورده و خودش را به صورت معلم، استاد، مدرس، فقیه، دانشمند و امثال اینها نمایش می‌دهد، این اگر بخواهد تهذیب کند جامعه را، اول از خودش باید شروع کند، و بعداً تکلیف دارد که جامعۀ خودش را تهذیب کند. اگر خودش تهذیب نشود نمی‌تواند جامعه را تهذیب کند. کسی که خودش فاسد است، نمی‌تواند کلامش را یک طوری ادا کند که مردم صحیح بشوند، تأثیر ندارد. آن وقتی کلام تأثیر دارد که از قلب مهذّب و پاک بیرون بیاید، اگر چنانچه از قلب ناپاک بیرون بیاید و ازقلب شیطانی بیرون بیاید، به زبان شیطانی گفته بشود، این تأثیر نمی‌تواند بکند در قلب اشخاص. و اگر چنانچه قلب، قلب رحمانی شد، الهی شد، توجّه به خدا کرد، از خدا همه چیز را خواست، همه چیز را به دست او دانست، او می‌تواند که مردم را تهذیب کند و این به عهدۀ علمای بلاد است در هر جا هستند، اندیشمندان بلاد است در هر جا هستند، مدرسین است، خبرگان است، هر جا هر کس هست. این تکلیف، ابتدائاً متوجه به اینهاست و همۀ مردم تکلیف دارند، لکن اینها خودشان را در این معرض قرار دادند. اگر بخواهید جامعه را تهذیب کنید که این جامعه، یک جای دنیا اگر اسم از اسلام برد، مخالفت با آن نکنند باید تهذیب شان کنید، باید آشنایشان کنید به مسائل. 🌐 (صحیفه امام ج19 ص132 الی 134) 🔸
🔸امام خمینی (ره)، در کتاب آداب الصلاة فصل دوم در مراتب مقامات اهل سلوک‌ می‌فرمایند : 🔻اگر سالک راه حقیقت و مسافر طریق عبودیّت با قدم سلوک‏‎ ‎‏علمی و مرکب سیر فکری این منزل را طی کرد، در حجاب علم‏‎ ‎‏واقع شود و به مقام اوّل انسانیّت نائل شود، و لکن این حجاب از‏‎ ‏‏حجب غلیظه است که گفته اند: اَلعِلمُ هُوَ الحِجابُ الاکبَر . و باید‏‎ ‎‏سالک در این حجاب باقی نماند و آن را خرق کند. و شاید به این‏‎ ‎‏مقام اگر قناعت کند و قلب را در این قید محبوس نماید، در‏‎ ‎‏استدراج واقع شود. و استدراج در این مقام آن است که به‏‎ ‎‏تفریعات کثیرۀ علمیّه پرداخته و به جولان فکر برای این مقصد‏‎ ‎‏براهین کثیره اقامه کند و از منازل دیگر محروم ماند، و قلبش به این‏‎ ‎‏مقام علاقه مند شود و از نتیجۀ مطلوبه که وصول الی فناءالله است‏‎ ‎‏غافل شود، و صرف عمر خود را در حجاب برهان و شعب آن‏‎ ‎‏نماید؛ و هرچه کثرت فروع بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب‏‎ ‎‏از حقیقت افزون گردد. پس، سالک نباید گول شیطان را در این‏‎ ‎‏مقام خورده از حق و حقیقت به واسطۀ کثرت علم و غزارت آن و‏‎ ‎‏قوّت برهان محجوب شود و از سیر در طلب باز ماند؛ و دامن‏‎ ‎‏همّت به کمر زند و از جدّیّت در طلب مطلوب حقیقی غفلت‏‎ ‎‏نورزد و خود را به مقام دیگر که مقام دوم است برساند. و آن، چنان است که آنچه را عقل با قوّت برهان و سلوک علمى ادراک کرده با قلم عقل به صفحه قلب بنگارد و حقیقت ذلّ عبودیّت و عزّ ربوبیّت را به قلب برساند و از قیود و حجب علمیّه فارغ گردد. و ما اشاره به این مقام در آتیه نزدیکى مى‌نماییم ان شاء اللّه. پس نتیجه مقام دوم حصول ایمان به حقایق است. مقام سوّم، مقام «اطمینان و طمأنینه نفس» است که در حقیقت مرتبه کامله ایمان است. قال تعالى مخاطبا لخلیله:{اوَ لَم تُؤمِنْ؟ قالَ بَلى‌ وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی‌}.  و شاید اشاره به این مرتبه نیز پس از این بیاید. مقام چهارم، مقام «مشاهده» است که آن نورى است الهى و تجلّى‌اى است رحمانى که تبع تجلّیات اسمائیّه و صفاتّیه در سرّ سالک ظهور کند و سر تا پاى قلب او را به نور شهودى متنوّر نماید. و در این مقام درجاتى است کثیره که ذکر آنها از حوصله این اوراق خارج است. و در این مقام نمونه‌اى از قرب نوافل (کنت سمعه و بصره و یده) بروز کند و سالک خود را مستغرق بحر لا یتناهى بیند، و پس از آن بحرى است بسیار عمیق که از اسرار «قدر» در آن شمّه‌اى کشف شود. و هر یک از این مقامات را استدراجى است خاصّ به خود که سالک را در آن هلاکت عظیم است، و سالک باید در تمام مقامات خود را تخلیص از انانیّت و انّیّت کند و خود بین و خودخواه نباشد که سرچشمه اکثر مفاسد است خصوصا براى سالک. و پس از این اشارتى به این مطلب مى‌نماییم، ان شاء اللّه. {آداب الصلاة، متن، ص: 10 الی 13}  (انتهای کلام امام خمینی). 🔸
جامع الاحادیث https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/308969 نشانی: تفسير القمی ج ۲، ص ۳۱ https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/395284 نشانی: تفسير نور الثقلين ج ۳، ص ۲۴۶ فَقَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : ⚡ لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ مِنَ اَلْبَهَائِمِ إِلاَّ ثَلَثَةٌ حِمَارُ بَلْعَمَ بْنِ بَاعُورٍ ، وَ ذِئْبُ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ كَلْبُ أَصْحَابِ اَلْكَهْفِ . 🔸