eitaa logo
مشاوران طبیب جان
9.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
20 فایل
زیر نظر استاد سید روح الله حسینی 👈طب بر مبنای معرفت النفس (کانال اصلی مجموعه) @Javaher_Alhayat 👤نظرات: @Rahnama_Javaher پشتیبانی و دریافت نوبت مشاوره: @poshtibani_moshavereh
مشاهده در ایتا
دانلود
۳ یه نکته خیلی مهم تو آدم‌ شناسی هست که اگر درست فهمیده بشه، درک ما نسبت به خودمون و اطرافیان و محیط خیلی تغییر میکنه صفات شخصیتی ما در ابتدا مثل یک خمیر خام هستن یعنی چی؟! یعنی خدا از اول به آدم استعدادها و میل‌ها و واکنش‌ها رو داده اما اینها هنوز شکل نگرفتن. مثل خمیر نون که خودش ماده اولیه‌ ست، اما اینکه آخرش نون خوب بشه، نون سوخته بشه، نون سفت بشه، نون لطیف بشه، بستگی داره چطور ورز داده بشه، چقدر حرارت ببینه، چقدر استراحت کنه و دست چه کسی بیفته صفات آدما هم همینطوره. خیلی چیزها میان و به این خمیر شکل میدن:👇 طبع و مزاج تغذیه و خورد و خوراک خواب و بیداری محیط خانه رفتار پدر و مادر نوع تربیت دوست و رفیق همسر و معاشرت‌ها باورها و نگاه آدم به زندگی ترس‌ها و تجربه‌های تلخ محبت‌هایی که دیده یا ندیده تحقیرهایی که شنیده انتخاب‌هایی که هر روز تکرار کرده و از همه مهم‌تر، عقل، اراده و تلاش خود آدم برای همین مثلا دو نفر هر دو استعداد خشم دارن اما یکی با تغذیه و تربیت و عقل، غضبش رو تبدیل می‌کنه به شجاعت و غیرت سالم، یکی هم همون نیرو رو جوری باهاش برخورد میکنه که میشه آدم تندخو، پرخاشگر و... دو نفر ممکنه هر دو میل شدید به محبت داشته باشن اما یکی محبتش تربیت میشه و میشه عشق سالم، وفاداری، مراقبت و صمیمیت. یکی دیگه محبتش خام می‌مونه یا بد شکل میگیره و میشه وابستگی و کنترل‌گری و حسادت و... پس مشکل این نیست که یک نیرو در وجود ما هست و غصه بخوریم باهاش چکار کنیم. مشکل اینه که اون نیرو چطور شکل گرفته، چطور تربیتش کردیم و رشدش دادیم خشم اگر تربیت بشه، میشه شجاعت میل اگر تربیت بشه، میشه عفت و محبت سالم ترس اگر تربیت بشه، میشه احتیاط و حیا. لطافت اگر تربیت بشه، میشه مهربانی و رحم قدرت اگر تربیت بشه، میشه حمایت و مسئولیت اما اگر همین‌ها خام بمونن، هر کدوم می‌تونن یه جور زندگی آدم رو به هم بریزن اینجاست که میگیم آدم‌ ها مثل مواد اولیه یه ساختمون ساخته میشن پس اصل سوم اینه👇 صفات ما مثل خمیر خام‌ هستن اینکه چه شکلی پیدا کنن، بستگی داره چه چیزی روی اونها اثر بذاره و خود ما چطور با اونها رفتار کنیم اگر آدم خودش رو نشناسه، خمیر وجودش دست حوادث، آدم‌ها، مزاج، محیط و عادت‌ها شکل می‌گیره اما اگر خودش رو بشناسه، می‌تونه صفاتش رو تربیت کنه و از همون نیروهایی که ممکن بود خرابش کنن، برای رشد خودش استفاده کنه💪 https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
۴ یکی از چیزهایی که روی این خمیر خیلی اثر می‌ذاره، و حال بدن هست. مزاج یعنی بدن آدم از نظر گرمی، سردی، خشکی، تری، قوت، ضعف، خواب، غذا، هضم، اعصاب و اخلاط در چه وضعیتی هست. این وضعیت بدن، روی اخلاق آدم اثر می‌ذاره ( دقیقا چطور اثر میذاره رو بعدا میگم) مثلاً وقتی حرارت و خشکی زیاد میشه، آدم معمولاً زودتر تحریک میشه، زودتر جواب میده، زودتر عصبانی میشه و آستانه تحملش پایین‌تر میاد. وقتی سردی و رطوبت غلبه می‌کنه، بدن سنگین‌تر میشه، اراده ضعیف میشه، خواب و رخوت و عقب انداختن کارها بیشتر خودش رو نشون میده. وقتی سردی و خشکی زیاد میشه، فکر و خیال زیادتر میشه، رنجش‌ ها عمیق‌تر میشه، آدم دیرتر فراموش می‌کنه و گاهی ذهنش بیشتر درگیر تحلیل و بدبینی و سوءظن میشه. اما دقت کنید؛ اینها قانون قطعی نیست☝️ یعنی نمی‌گیم هر آدم گرم و خشکی حتماً عصبی هست، یا هر آدم سرد و تری حتماً تنبل هست. این حرف غلطه❌ حرف دقیق اینه:👇 مزاج به صفت‌ها رنگ و شدت میده، کم رنگ و پر رنگش میکنه یعنی ممکنه دو نفر هر دو خشم داشته باشن اما خشم یکی سریع فوران کنه خشم یکی تو دلش بمونه و تبدیل به کینه بشه یا خشم یکی هم به شکل سکوت و عقب‌ نشینی خودش رو نشون بده پس موقع خودشناسی یا آدم شناسی باید از خودمون بپرسیم: چه مزاجی به این صفت شخصیتی رنگ و لعاب بیشتری داده؟ بدن این آدم در چه حالیه؟ خوابش چطوره؟ غذا و هضمش چطوره؟ اعصابش قویه یا ضعیفه؟ حرارت بدنش بالاست یا سردی داره؟ پس اصل چهارم اینه:👇 مزاج، بهانه برای بدرفتاری نیست اما یکی از ریشه‌های مهم بروز رفتارهاست (چندبار بخونید) https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
. صبر کنید قصه آدم شناسی رو براتون کامل بگم اون وقت شما هم مثل من تنها میشید...
💌پیام مخاطب
مشاوران طبیب جان
۴ یکی از چیزهایی که روی این خمیر خیلی اثر می‌ذاره، #مزاج و حال بدن هست. مزاج یعنی بدن آدم از نظر
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدم‌هاست، یک طبع هم داره طبع یعنی ساختار اولیه ساختار آدمها یکسری خصوصیات دارن: یکی از اول تندتره یکی آروم‌تره یکی حساس‌تره یکی جسورتره یکی زودتر عصبی میشه یکی دیرتر واکنش نشون میده اینها بی‌ دلیل نیست آدم‌ها از نظر طبع، مزاج، بدن، اعصاب، استعداد و واکنش‌های درونی، مثل هم آفریده نشدن (وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا/نوح۱۴) اما نکته مهم اینه: 👈 طبع، شروع ماجراست، پایان قصه نیست! یعنی کسی نمی‌تونه بگه من چون طبعم اینه، پس تا آخر عمر همینم که هستم! این حرف، بیشتر فرار از تربیت نفس هست تا آدم‌شناسی 😄 عزیزان! طبع، زمینه اولیه رو فراهم میکنه اما مزاج، غذا، خواب، تربیت، محیط، باورها، ایمان، عقل، عادت‌ها و انتخاب‌های خود آدم، کم‌کم بهش شکل میدن (صدبار بخون) مثلاً کسی که زمینه عصبی بودن و تندی داره، اگر تربیت بشه، می‌تونه شجاع، قاطع و اهل دفاع از حق بشه اما اگر رها بشه، میشه عصبی، عجول، پرخاشگر و... کسی که زمینه نرمی و لطافت داره، اگر تربیت بشه، میشه مهربان، اهل گذشت و صمیمی اما اگر رها بشه، ممکنه زودرنج، وابسته و لوس بشه پس شناخت طبع برای توجیه نیست، برای مدیریت هست باید بفهمم کجا و چطور صفاتمون رو مدیریت و تربیت کنیم! اصل پنجم: هر آدمی یک طبع داره، اما هیچ‌ کس مجبور نیست اسیر طبع خودش بمونه آدم با شناخت، مراقبت، اصلاح مزاج و تربیت نفس، می‌تونه از همون طبع اولیه، یک شخصیت پخته و فرهیخته بسازه https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدم‌هاست، یک طبع هم داره طبع یعنی س
. داستان ورود من به دنیای از این جا شروع شد که چرا آدم ها با هم فرق دارن؟ چه‌ چیزی باعث این تفاوت ها میشه؟ منشأ این تفاوت چی هست .
مشاوران طبیب جان
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدم‌هاست، یک طبع هم داره طبع یعنی س
۶ بعضی اخلاق‌ها از بدن شروع میشن یعنی چی؟👇 یعنی همیشه نباید هر بی‌حوصلگی، عصبانیت، زودرنجی، افسردگی، ترس، بدبینی یا بیحالی رو فقط اخلاقی و روانی ببینیم گاهی ریشه‌ اش از بدن روشن میشه آدمی که خوابش خرابه، زودتر از کوره درمیره آدمی که معده‌اش ضعیفه و هضمش خرابه، هم فکرش سنگین‌تر میشه، هم خلقش به‌هم می‌ریزه. آدمی که یبوست مزمن داره، اخلاط فاسد و بخارات بد در بدنش بیشتر میشه و همین می‌تونه روی فکر، حوصله، آرامش و حتی بدبینی اثر بذاره آدمی که قوه بدنش ضعیفه، خیلی وقت‌ها بی‌حوصله و کم‌ طاقت میشه آدمی که بدنش پر از حرارت شده، ممکنه زودتر تند بشه، زودتر جواب بده و زودتر پشیمون بشه. خب حالا از خودت بپرس👇 خوابت چطوره؟ هضم‌ت چطوره؟ یبوست داری یا نه؟ غذاهات چیه؟ بدنت گرمه یا سرد؟ قوای بدنت قویه یا ضعیفه؟ اعصابت آرومه یا زود به هم می‌ریزی؟ خیلی وقت‌ها ما به خودمون یا بقیه می‌گیم: صبور باش، کنترل کن، مهربان‌تر باش، کمتر عصبانی شو این خیلی خوبه، اما گاهی قبلش باید بدن رو هم روبراه کرد. چون وقتی بدن به‌هم ریخته باشه، اخلاق هم سخت‌ تر تربیت میشه. البته باز هم این بهانه نیست☝️ کسی حق نداره بگه چون معده‌م خرابه، پس می‌تونم بداخلاقی کنم اصل ششم: گاهی برای اصلاح اخلاق، باید از اصلاح بدن شروع کرد. چون جسم و جان از هم جدا نیستن https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
. یک نکته ای عرض کنم این موقع شب قبلا هم گفتم اما بازهم تاکید میکنم مشاوران مجموعه مون رو طی مراحل مختلف که ازشون تست گرفتیم و امتحان گرفتیم و... در قسمت مشاوره طبیب جان استخدام کردیم نکته بعد اینکه اگر کسی رو تایید میکنیم برای مشاوره دادن، بدین معنی نیست که در همه ابعاد و افکار و رفتارها، الی یوم القیامة، صد در صد تایید هست. نه! ملاک حال افراد هست و نکته مهم تر اینکه ما هرازگاهی مشاوران رو بازرسی مجازی میکنیم و اگر تاییدیه های لازم رو نداشتند از قسمت مشاوره حذف میکنیم. مثلا چندسال پیش یکی از مشاوران مجموعه مون که خیلی هم خوب بودن، بعد از مدتی دیدم وارد عرصه جادو و جنبل و دعانویسی و... شدند و مدعی هستند. همین باعث شد ایشون رو کنار بگذاریم! پس حتما حتما اگر از یک مشاوری که مثلا چندماه پیش نوبت گرفتین و می‌خواهید دوباره نوبت بگیرید، مجدداً استعلام بگیرید که مورد تایید هستند یا نه ارسال نظرات: @Rahnama_javaher