.
صبر کنید قصه آدم شناسی رو براتون کامل بگم اون وقت شما هم مثل من تنها میشید...
#ناگفته_های_یک_مشاور_تنها
مشاوران طبیب جان
۴ یکی از چیزهایی که روی این خمیر خیلی اثر میذاره، #مزاج و حال بدن هست. مزاج یعنی بدن آدم از نظر
۵
بسم الله
هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدمهاست، یک طبع هم داره طبع یعنی ساختار اولیه
ساختار آدمها یکسری خصوصیات دارن:
یکی از اول تندتره
یکی آرومتره
یکی حساستره
یکی جسورتره
یکی زودتر عصبی میشه
یکی دیرتر واکنش نشون میده
اینها بی دلیل نیست
آدمها از نظر طبع، مزاج، بدن، اعصاب، استعداد و واکنشهای درونی، مثل هم آفریده نشدن (وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا/نوح۱۴)
اما نکته مهم اینه:
👈 طبع، شروع ماجراست، پایان قصه نیست!
یعنی کسی نمیتونه بگه
من چون طبعم اینه، پس تا آخر عمر همینم که هستم!
این حرف، بیشتر فرار از تربیت نفس هست تا آدمشناسی 😄
عزیزان! طبع، زمینه اولیه رو فراهم میکنه
اما مزاج، غذا، خواب، تربیت، محیط، باورها، ایمان، عقل، عادتها و انتخابهای خود آدم، کمکم بهش شکل میدن (صدبار بخون)
مثلاً کسی که زمینه عصبی بودن و تندی داره، اگر تربیت بشه، میتونه شجاع، قاطع و اهل دفاع از حق بشه
اما اگر رها بشه، میشه عصبی، عجول، پرخاشگر و...
کسی که زمینه نرمی و لطافت داره، اگر تربیت بشه، میشه مهربان، اهل گذشت و صمیمی
اما اگر رها بشه، ممکنه زودرنج، وابسته و لوس بشه
پس شناخت طبع برای توجیه نیست، برای مدیریت هست
باید بفهمم کجا و چطور صفاتمون رو مدیریت و تربیت کنیم!
اصل پنجم: هر آدمی یک طبع داره، اما هیچ کس مجبور نیست اسیر طبع خودش بمونه
آدم با شناخت، مراقبت، اصلاح مزاج و تربیت نفس، میتونه از همون طبع اولیه، یک شخصیت پخته و فرهیخته بسازه
#ناگفته_های_یک_مشاور_تنها
#مشاوران_طبیب_جان
#آدم_شناسی
#شخصیت_شناسی
#ریشه_شناسی_صفات
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدمهاست، یک طبع هم داره طبع یعنی س
.
داستان ورود من به دنیای #طبع_شناسی از این جا شروع شد که چرا آدم ها با هم فرق دارن؟ چه چیزی باعث این تفاوت ها میشه؟ منشأ این تفاوت چی هست
.
مشاوران طبیب جان
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدمهاست، یک طبع هم داره طبع یعنی س
۶
بعضی اخلاقها از بدن شروع میشن
یعنی چی؟👇
یعنی همیشه نباید هر بیحوصلگی، عصبانیت، زودرنجی، افسردگی، ترس، بدبینی یا بیحالی رو فقط اخلاقی و روانی ببینیم
گاهی ریشه اش از بدن روشن میشه
آدمی که خوابش خرابه، زودتر از کوره درمیره
آدمی که معدهاش ضعیفه و هضمش خرابه، هم فکرش سنگینتر میشه، هم خلقش بههم میریزه.
آدمی که یبوست مزمن داره، اخلاط فاسد و بخارات بد در بدنش بیشتر میشه و همین میتونه روی فکر، حوصله، آرامش و حتی بدبینی اثر بذاره
آدمی که قوه بدنش ضعیفه، خیلی وقتها بیحوصله و کم طاقت میشه
آدمی که بدنش پر از حرارت شده، ممکنه زودتر تند بشه، زودتر جواب بده و زودتر پشیمون بشه.
خب حالا از خودت بپرس👇
خوابت چطوره؟
هضمت چطوره؟
یبوست داری یا نه؟
غذاهات چیه؟
بدنت گرمه یا سرد؟
قوای بدنت قویه یا ضعیفه؟
اعصابت آرومه یا زود به هم میریزی؟
خیلی وقتها ما به خودمون یا بقیه میگیم:
صبور باش، کنترل کن، مهربانتر باش، کمتر عصبانی شو
این خیلی خوبه، اما گاهی قبلش باید بدن رو هم روبراه کرد.
چون وقتی بدن بههم ریخته باشه، اخلاق هم سخت تر تربیت میشه.
البته باز هم این بهانه نیست☝️
کسی حق نداره بگه چون معدهم خرابه، پس میتونم بداخلاقی کنم
اصل ششم: گاهی برای اصلاح اخلاق، باید از اصلاح بدن شروع کرد. چون جسم و جان از هم جدا نیستن
#آدم_شناسی
#شخصیت_شناسی
#ریشه_شناسی_صفات
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۶ بعضی اخلاقها از بدن شروع میشن یعنی چی؟👇 یعنی همیشه نباید هر بیحوصلگی، عصبانیت، زودرنجی، افسردگ
.
سعی کردم خیلی روان و ساده بگم
.
.
یک نکته ای عرض کنم این موقع شب
قبلا هم گفتم اما بازهم تاکید میکنم
مشاوران مجموعه مون رو طی مراحل مختلف که ازشون تست گرفتیم و امتحان گرفتیم و... در قسمت مشاوره طبیب جان استخدام کردیم
نکته بعد اینکه اگر کسی رو تایید میکنیم برای مشاوره دادن، بدین معنی نیست که در همه ابعاد و افکار و رفتارها، الی یوم القیامة، صد در صد تایید هست. نه! ملاک حال افراد هست
و نکته مهم تر اینکه ما هرازگاهی مشاوران رو بازرسی مجازی میکنیم و اگر تاییدیه های لازم رو نداشتند از قسمت مشاوره حذف میکنیم. مثلا چندسال پیش یکی از مشاوران مجموعه مون که خیلی هم خوب بودن، بعد از مدتی دیدم وارد عرصه جادو و جنبل و دعانویسی و... شدند و مدعی هستند. همین باعث شد ایشون رو کنار بگذاریم!
پس حتما حتما اگر از یک مشاوری که مثلا چندماه پیش نوبت گرفتین و میخواهید دوباره نوبت بگیرید، مجدداً استعلام بگیرید که مورد تایید هستند یا نه
ارسال نظرات:
@Rahnama_javaher
مشاوران طبیب جان
۵ بسم الله هر آدمی علاوه بر مزاج که همون تغییر و تحولات روزانه آدمهاست، یک طبع هم داره طبع یعنی س
.
امشب پست ۵ و ۶ رو گذاشتم. بخونید👆
.
هدایت شده از طبیبِ جان 🏴
سیگار، اثمها اکبر من نفعها هست. شرکت هایی که سیگار تولید میکنند براشون جنبه تجاری مهمتر است از سلامتی و... مخصوصا سیگارهای داخل ایران که اکثرا بدکیفیت و مضر هستند
.
مشاوران طبیب جان
سیگار، اثمها اکبر من نفعها هست. شرکت هایی که سیگار تولید میکنند براشون جنبه تجاری مهمتر است از سلام
.
سال ۱۰۰۰ قمری، اروپایی ها بالخصوص پرتغالی ها از راه دریایی خلیج فارس چپق رو وارد ایران کردند. اون زمان دوران پادشاهی صفویه، شاه عباس اول بود
توتون و تنباکو داخل چپق گذاشته میشد و به اصطلاح کشیده میشد
یعنی قرن دهم هجری دخانیات و آلات و ابزار دخانی وارد ایران شد، اما علمای طبی ما مثل زکریای رازی و ابن سینا در قرن سوم و چهارم هجری بودن. پس تو کتب طبی مرجع، چیزی درباره اینها نیست
.
.
قلیان هم میگن همون سالها از هندی ها یا مسلمانان تو اروپا وارد ایران شد. ابوالفتح گیلانی که پزشک دربار پادشاه هند بوده، قلیان رو وارد ایران کرده. شاه عباس مخالف قلیان بود اما متأسفانه جذابیت این ابزار به قدری بالا بود که خیلی زود جزء سبک زندگی ایرانیان شد!
.