هدایت شده از تدبر در قرآن خلخال
⭕️ طرح تدبر در قرآن
🔔 برگزاریِ مجدد دورهی سطح یک در خلخال
👌ویژهی طلّاب، اساتید، فعالان قرآنی، معلمان و دانشجویانِ برادر و خواهر؛ همراه با اعطای مدرکِ پایان دوره و جذبِ ممتازین برای تدریس.
📞 برای ثبت نامِ رایگان، سریعاً با شمارهی 09148191522 تماس بگیرید و یا به این آیدی پیام دهید: @s_shokralizade
➕ نشر حداکثری
🆔 @Tqkhalkhal
کانال سین جیم دین
⭕️ جنایت مدارس 📹 مدارس در نگاهِ غالبی، قتلگاه فرصتهای دانش آموزان است. تدبیری بیندیشیم برای نجاتِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مدرسه
🗣 علی عبد العالی، مدیر شبکهی آموزش: "چه کسی گفته که حتماً باید بچههای ما مدرسه بروند؟! تعلیم و تربیت همان کاری است که محمد بن عبد الله (ص) در مسجد میکرد".
➕بچههایمان را از زیرِ سلطهی نظامِ ناکارآمدِ آموزش پرورش نجات دهیم. برای آشنائی با نهضت تربیتی حضرت سید الشهداء، بعنوان یک الگوی جایگزینِ مدرسه، مطالبِ این کانال را ببینید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ولیَّم به دوران ندارد نظیر
✊ این سرودِ حماسیِ پُر انرژی، در شبِ زیارتیِ سید الشهداء گوارای وجودتان 🌺❤️
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ کینه
❓چگونه کینه و کدورتها را از دل بزدائیم و بدیِ افراد را فراموش کنیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
➕درست است که کینه تا ابراز نشود، گناه نیست اما به هر حال یک ظلمت و کدورتِ قلبی برای ما ایجاد میکند که مانعِ سیر و سلوکِ الی الله است. کینه به یک مینِ خنثی نشده میماند که هر لحظه ممکن است منفجر شود و خسارت به بار آورد.
❗️ البته حل شدنِ برخی مسائل، زبانبَر است و باید با گذرِ زمان درمان شود. کمی طبیعی است که انسان نتواند خیانتِ اطرافیان را به این زودی فراموش کند. اصلا ذهنِ ما فلش مموری نیست تا بتوان با فرمت کردن، خدمات و خیانت هایِ افراد را از ذهن پاک کرد. اما درست است که فراموش نمیشود میشود او را بخشید با طی کردنِ این راهکارها:
1️⃣ تلقین: به زبان، گاه و بیگاه با خودم بگویم او را بخشیدم و از او کینه ای به دل ندارم.
2️⃣ تمجید: به محاسن و خوبیهای آن شخص تمرکز کنیم تا با برجستهسازیِ خدمات، بنوعی خیانتهای او به حاشیه برود.
3️⃣ تغافل: هر گاه بدی های او به ذهنمان هجوم آورد، فضای ذهنمان را عوض کنیم و با مشغول کردنِ خود به کارهای جذاب، حواسمان را پَرت کنیم.
4️⃣ تذکر: مدام به خودمان تذکر دهیم که: "من هم بدی هایِ زیادی دارم که نیاز دارم به بخشش خدا". او را ببخشم به این نیت که خدا از خطاهایم در گذرد.
5️⃣ احترام: مهربانیمان را نسبت به کسانی که با ما بد کردهاند بیشتر کنیم. به مرور این مهربانی، تبدیل به محبتِ طرفینی میشود و کدورتها به حاشیه میرود. در روایتی از امام باقر میخوانیم: "وقتی دو خویشاوند یکدیگر را در آغوش میگیرند، آتش غضب فرو مینشیند".
6️⃣ ارتباط: برقراری ارتباط با انسانهای عطوف و بی کینه میتواند تاثیر مثبت داشته باشد در کسب روحیه بخشش و عفو. اگر کسانی از اطراف، ما را تشویق میکنند به شدت بخشیدن به آتش کینه، باید از آنان فاصله بگیریم.
📣 اگه شش راه فوق را طِی کنیم، فکر کردن در موردِ خیانت هایِ آن شخص، جزء ممنوعاتِ ذهنیِ ما میشود و دل چرکیِ ما از ایشان به مرور برطرف میشود انشاء الله. اینجاست که بخششِ ما از تهِ دل و واقعی خواهد بود.
➕ تبصره: کینه به دل گرفتن فقط در یک جا و آنهم نسبت به دشمنانِ خدا و ظالمان مُجاز است.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مدرسه 🗣 علی عبد العالی، مدیر شبکهی آموزش: "چه کسی گفته که حتماً باید بچههای ما مدرسه بروند؟!
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن
✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالبَم پیداش کردم و از خوندنِ دوبارَش کلّی ذوق کردم.🙂 شمام خواستید، بخونید:
🗓 پریروز خونهی ما رسماً شد دانشگاه! قراره از این به بعد همسایهها ساعتِ سه تا چهارِ عصرِ شنبههاشونو خالی کنن برای آشنائی با معارفِ قرآن. علاوه بر مجتمعِ 120 واحدیِ خودمون، از مجتمعهای دیگه هم حضور دارن توی کلاس.
👌درست مثِ مکتبخونهی قدیمیِ مادربزرگِ خدا بیامرزم مرحوم "سدرة المُنتَهی مُؤذّنی" که سالها قبل پائینِ پایِ شهدای گلزارِ علی بن جعفر قم آرمید. مادر بزرگِ پدری، اولین معلّم قرآنِ من بود و شریکِ تمامِ فعالیتهای قرآنِ امروزَم.
🎓به گمانَم منبر [سطحِ ابتدائی]، مکتبخانه [سطحِ متوسطه] و حوزهی علمیه [سطحِ عالی] سه مرکزِ انحصاریِ آموزشیِ ایران بودند تا دویست سال قبل. منبر که پیشینهاش به صدر اسلام باز میگردد، تنها شبکهی رسانهایِ قابل استفاده برای عُمومِ مردم بود که با هدفِ ارتقاء معرفت و تعلیم و تربیتِ همگانی تأسیس شد.
➕مکتبخانهها که در زمانِ قاجاریه رواج داشت، بنا شدند برایِ کسانی که علاوه بر معرفتِ عوامانه، طالبِ یادگیریِ سواد و معرفتِ بیشتری هستند. حوزههای علمیه اما کمی تخصصیتر توسط امام باقر علیه السلام با هدفِ تربیتِ طبیب، معمار، فیلسوف، فقیه، مُنجّم، قاضی، مُدیر، زیستشناس، روانشناس، جامعهشناس و... بنیانگذاری شدند.
🕌 "علومِ وحیانی" آنزمان نخِ تسبیحِ تمامِ محتواهایِ ارائه شدهی این سه مرکز بود. بِمَثَل پزشک، به گنجینهی احادیثِ طبیِ حضراتِ معصومین اشراف داشت. یا جایگاهِ "خدا" در چرخهی تولید بارانِ دانشِ جغرافیا برجسته میشد و غایتِ اصلیِ زمینشناسی، فضاشناسی و جانورشناسی، آشنائی با آیاتِ آفاقیِ الهی و به تَبَع آن، تعمیقِ باور به خدا بود و نه صرفا ارضاء حسِ کنجکاوی یا تلمبار کردنِ اطلاعاتِ عمومی.
☝️روانشناسانِ دستپروردهی این نظامِ آموزشی، روانِ انسان را با نسخهی پیشنهادیِ دین آرام میکردند و جامعهشناسِ اسلامی، کسی بود که آموزههای متعالیِ دین را برای اصلاحِ روابطِ اجتماعی تجویز میکرد. حضورِ شاخصههای دینی حتی در معماری، نظامِ شهرسازی و خانهسازی به چشم میخورْد.
✅ فقیهِ متقی، قاضیِ عادل، حاکمِ عدالتگستر، بازاریِ منصف و عوامِ متدین همه و همه دانشآموختهی منبر، مکتب و یا حوزه بودند.
❌ مطامعِ مادی، مدرکگرائی، جایگاه اجتماعی و آیندهی شغلی در سیستمِ آموزشیِ سنتی هدف نبود و بجای همهی اینها خودِ علم و یادگیریِ آن ارزشمند محسوب میشد. به همینخاطر فقط گلچینی از مردم که علمدوست بودند به مدارجِ بالایِ علمی دست پیدا میکردند؛
🔹بقیهی مردم نیز یا به مکتب و حوزه وارد نمیشدند و یا پس از ورود در مییافتند که استعدادِ کسبِ دانشِ تخصصی ندارند؛ لذا به همان کسبِ معرفتِ گاه و بیگاه پایِ منبر اکتفاء میکردند و قبل از تباهیِ سرمایهی عمر در همان ایامِ جوانی دستشان را به حرفه و پیشهای بند میکردند تا خرجِ معاششان تأمین شود.
✔️ حسنِ باز و ولنگار نبودنِ بابِ علمآموزی به روی همگان این بود که مثلِ نظامِ آموزشیِ مدرن، با انبوهی از دانشآموختهگانِ کمتخصصِ دارای توقعِ استخدام مواجه نمیشد. چون اولا هدفِ سیستم، تأمینِ شغل نبود و ثانیا خودِ طالبِ علم اختیاراً بر خلافِ عوامِ جامعه فعالیت اقتصادی را رها کرده بود و برای یادگیریِ دانش، سطوحِ عالیهی تحصیلی را بر میگزید.
🔔اوضاع به همین منوال بود تا اینکه دارالفنونِ امیرکبیر [171 سال پیش] و دانشگاهِ زمان رضاخان[88 سال پیش] و تلویزیون [64 سال پیش] با چارچوبی کاملا غربی وارد ایران شد.
❗️مکتبخانهها با تأسیس دارالفنون و مدارس، افول کرد؛ انحصارِ مرجعیتِ علمیِ حوزه با تأسیسِ دانشگاه از بین رفت و بسیاری از رشتههای متداولِ حوزه، تعطیل و در قالبی بهروزتر در دانشگاه عرضه شد؛ و در نهایت، تلویزیون بجای منبر، رسانهی ملّیِ مردم شد.
✅ گرچه در محاسن و معایبِ سه ضلعِ علمآموزیِ مدرن یعنی رسانهی ملی، مدرسه و دانشگاه، گفتارها و نوشتارهای زیادی منتشر شده است اما بنظر میرسد با جمعِ بینِ محاسنِ نظامِ آموزشیِ سنتی و مدرن و حذفِ معایب هر یک، میتوان به الگوئی بینقصتر و رشدیافتهتر دست یافت.
✍️ پ.ن: خیلی بیشتر از اینا حرف داشتم در این خصوص. دیگه نوشتنم نیومد بیشتر. 😉🙃 اجمالاً به نهضت تربیتیِ سیدالشهداء بپیوندید و به تصاویرِ زیر با دقّت و تأمّل، چند بار بنگرید.👇👇👇
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن ✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالب
⭕️ مکتبخانه (1)
✏️ما که مدادمون گُم میشد، دیگه درس نمیخوندیم 😂 اینا درس میخوندن با کمترین امکاناتِ ممکن!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (1) ✏️ما که مدادمون گُم میشد، دیگه درس نمیخوندیم 😂 اینا درس میخوندن با کمترین امکان
⭕️ مکتبخانه (2)
👀 چقدَم قیافههاشون شبیهِ بچه درسخوناس! 🧐
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (2) 👀 چقدَم قیافههاشون شبیهِ بچه درسخوناس! 🧐 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
⭕️ مکتبخانه (3)
➕ انصافا درد داره 😞 اون دو تا خود شیرینو بینید چطور پاهای هممکتبیشونو گرفتن زیر چوب فلک 😐
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (3) ➕ انصافا درد داره 😞 اون دو تا خود شیرینو بینید چطور پاهای هممکتبیشونو گرفتن زیر
⭕️ مکتبخانه (4)
👀 چه ژستیام گرفتن بچهها
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عمامهبوسی
👌 پویش عمامه بوسیِ مشهدیها در پاسخ به عمامه پرانیِ چند فریبخوردهی معدود 😂
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ بازی در زمین دشمن 🗣 مقام معظم رهبری: "در میدان تنظیم شده از سویِ دشمن و میدانی که او درست کرده
⭕️ کجایی؟
کجایی در اینستا یا تلگرام؟
به دنیای مجازی میزنی گام
نمیدانی بلای جان همین است
شیاطین در همینها در کمین است
شب و روزت شده چت یا تماشا
به هر جا میزنی سر بیمحابا
گرفته از تو وقت و فرصت کار
به خود معتاد کردَهست و گرفتار
ز طاعت ماندهای فرضت قضا شد
تلاوتهای قرآنت کجا شد؟!
سرِ شب تا سحر چتهای آفت
نماز صبح قضا در خواب غفلت
از اینها بگذری، صد نقص دیگر
از این دار مجازی میزند سر
عزیز من به اطرافت نگاه کن
کمی اندیشه بر این اشتباه کن
کجا شد جمع گرم خانواده؟!
صمیمانه نشستنهای ساده
سرت پایین و چشمانت به گوشی
تو با بیگانه میخواهی بجوشی
پدر، مادر، دو مروارید کمیاب
ز بهرت مضطرب گردیده بیتاب
صدای هر پیام و رنج آنان
که میسوزاند از آنان دل و جان
بر این فرزند که در دارِ مجازی
گرفتهست زندگانی را به بازی
پریشانند خدایا عاقبت چیست؟
جوان ما چرا فکر خودش نیست؟
غم آنان فزون از جانب توست
تو در دار مجازی میدهی پُست؟
چه گویم غافل از دنیای خویشی
گهی شاد و زمانی دلپریشی
نمیدانی که دنیای مجازی
ندارد از برایت سرفرازی؟
بجز گمراهی و جرم و تباهی
ندارد هیچ غیر از رو سیاهی
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin