⭕️ برای دختر همسایه
❓نظرتان در موردِ کلیپِ "برای دختر همسایه" چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 طبقِ آخرین استفتائی که از دفتر رهبری شده، نظرِ معظم له در مورد استماع صدای خوانندهی زن توسطِ مردِ نامحرم بدین شرح است: "از گوش دادن به آن که معمولا مفسده ایجاد میکند اجتناب شود".
‼️هدف، وسیله را موجّه نمیکند. برای هدایت و ارشادِ فریبخوردهها نمیتوان از یک ابزارِ غلط استفاده کرد. به تعبیر دیگر لباس حقّ را نباید به باطل پوشاند. با نجس نمیتوان به پاکی رسید.
✅ اگر تکخوانیِ زن در جمعِ بانوان باشد و محتوا و آهنگِ آن منطبق بر آنچه در این لینک توضیح دادیم باشد، شرعاً ایراد ندارد. اما پخشِ همگانیِ آن در جامعه و استماع آن توسطِ پسران و نامحرمان مُجاز نیست.
👌دقّت کنید که نقدِ ما به محتوای این سرود نیست و اگر این سرود توسط دخترانِ افغانستانی بشکلِ جمعی خوانده میشد یک اثرِ فاخر بود.
➕ ضمنا باید بسترِ اجتماعی را هم مورد توجه قرار داد. اگر تک خوانیِ زنان در این شعر توسط حزبالهی ها پذیرفته شود فردا یک ترانهخوانِ زن هم مدعی میشود چرا او آری و من نه؟! اگر اینجا عقبنشینی کنیم بابِ خوانندگی زنان در جمعِ مردان باز میشود کم کم.
❌ ما مذهبیها هر جا عقب نشستیم، دشمن صد قدم پیشروی کرده است. مصلحتاندیشیهای محافظهکارانه مثل موریانه بدنهی حزب الله را مورد هجوم قرار داده است. من یک سوال از مذهبیهایی دارم که از آن کلیپ دفاع کردند و فکر و ذهن مذهبیها را تلف کردند سرِ مسئلهای که حرام بودنش روشن است:
❓آیا حاضری میکروفون بدهی دستِ دختر یا همسر خودت که با لحن و آهنگ در همایشِ پسران دبیرستانی آن سرود را تکخوانی کند؟ اگر هایده یا حمیرا یا گوگوش بیاید و دعای کمیل بخواند، ما باید گوش بدهیم؟ زین پس بجای حاج منصور، دعایِ کمیلِ هایده گوش بدهیم! بیت رهبری هم بجای محمود کریمی یک مداحِ زن دعوت کند!!
‼️دشمن خزنده و آرام در حال نفوذ است و مذهبیها خواب! با این وادادگیِ برخی مذهبیها، خوانندگیِ زنان در مقابل آقایان هم بزودی از نظام جمهوری اسلامی مُجوّز خواهد گرفت!!!
❓بقولِ یک بزرگوار این کلیپ، توسط کدام گروه و جریان ساخته شده؟ یعنی ما باور کنیم که افغانیهای معتقد به دین و ضد آمریکا این را خودجوش ساختهاند؟ دولتِ خشک مقدسِ طالبان که اینکار را نمیکند. افغانیهای آمریکا پرست هم که نگرانِ حجاب ما نیستند تا کلیپ بسازند.
➕خودجوش هم نبوده؛ چون یک کارِ استودیوئیِ حرفهای انجام شده با آهنگسازی و مشخص است یک تیم پشتِ این ماجرا است. خواهران افغانستانی آنقدر مشکلات دارند که نوبت به مشکلاتِ ما ایرانیها نمیرسد. بعید است در افغانستان با آن همه محدودیتی که برای زنان وجود دارد این کلیپ ساخته شده باشد.
‼️نکند کارِ عمرو عاص باشد! سازنده این کلیپ خوب میداند که اثرش در این شرایط که ما نیاز به اتحاد همدلی داریم، کلّی موافق و مخالف خواهد داشت. این کلیپ با شیبِ ملایم از ذهنِ متدینین، حساسیتزدایی میکند برای کلیپهای بعدی و حتی محتواهای بعدی.
➕ به موازاتِ عادیسازیِ بیحجابی، باید خوانندگی زنان هم عادی و تبدیل به یک مطالبه شود بدون مقاومت و درگیری، توسط خودِ متدینین. دشمن همیشه چند گام از ما جلوتر است متاسفانه. ابتدا تست افکار میگیرد تا بتواند گامهای بعدی را استوارتر بردارد.
☝️بخشِ پایانیِ این متن را با اندکی تغییر، از گفتارِ دکتر صالحی استفاده کردم. دیدم هر آنچه مدّنظرَم بود را ایشان با بیانی بهتر به قلم تحریر در آوردهاند.
🆔 @SinJimDin
⭕️ شماره 113
📞 در محلهی شما اگر هنوز کسانی هستند که شعار ساختار شکنانه میدهند یا دیوار نویسی میکنند، سریعاً با 113 تماس گرفته و به سربازان گمنام امام زمان اطلاع دهید.
❓مگر میشود شیعهی ایرانی زنده باشد و در خیابانهای مرکزِ تشیّع، به نائبِ امام زمان جسارت کنند؟!😡 حاشا که تاریخ تکرار شود و بگذاریم بنی امیّه سبّ و لعنِ علی کند در کشورِ امام زمان.✊
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امروز دلِمان با کلامِ امام، رام و آرام شُد: "این بساطِ شرارت، جمع میشود". ❤️
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ما شاء الله چقدَم جدّی و سختگیره این وروجک. الهی که استادِ حفظَم تو باشی 😍😅
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابُــــهّتِ مَــــــرد
ماشاء اللهِ لا حولَ و لا قوّة إلّا بالله
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز و انفاق
❓آیا بخشش انگشتر در نماز توسط امیر المومنین منافاتی با حضور قلب ندارد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 نماز یک نظام رفتاری است، نه صرفا خم و راست شدن و به زبان آوردن یک سری اذکار عربی! خدا در قرآن از تعبیرِ "أقیموا الصلاة" بمعنایِ برپائیِ نماز استفاده میکند و نه "إقرءوا الصلاة" به معنایِ خواندنِ نماز.
✅ واژهی "أقیموا" را آذری زبانها بهتر ترجمه میکنند. آذریها هیچگاه نمیگویند "نماز اُوخِیوز" بلکه میگویند: "نماز گِلوز". اوّلی یعنی نماز بخوانید و دوّمی معادل فارسیاش میشود: "نماز بر پا کنید" که معادل عربیاش میشود: "أقیموا الصّلاة".
➕کلمهی "اقیموا" از مصدر "اقامه" بمعنای قیام، ایستادن و بر پا داشتن است. نماز، ستون دین است. اگر ما دین و دستوراتِ دین را به خیمهای تشبیه کنیم ستونِ این خیمه، نماز است. روزه، انفاق، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، اطاعت از امام و در یک کلام هر آن چه در رسالهی توضیح المسائل آمده دستوراتی است در درونِ خیمهی دین.
✅ اقامه نماز یعنی برپا کردن خیمهی دستورات دینی. با این توضیح، نماز صرفا به زبان آوردن یک سری اذکار و انجام حرکات نیست. نماز یعنی هر دستور دین را سرِ جایش بگذار تا خیمهی دین استوار شود. بخاطرِ همین است که سوره ماعون به نمازگزارانی که اهل انفاق و کمک به فقرا نیستند خطاب میکند: "ویل للمصلین". واااای بحالِ نمازگزاران.
➕ از سوره ماعون میتوان فهمید که روحِ نماز، "دنیاگریزی" است. نمودِ عملیِ دنیاگریزی در "انفاق" است. به عبارت دیگر نماز، یک شعار است مبنی بر اینکه من دنیا گریز هستم! اما این شعار وقتی به عمل منجر میشود که با انفاقِ مال، اقدام به دل کَندنِ عملی از دنیا کند. خدا نماز گذاری را که اهل انفاق نیست نفرین میکند: "ویلٌ للمُصلّین"؛ یعنی وای بر چنین نمازگذاری که نماز میخواند اما یتیمنواز و مسکیننواز نیست.
🔔 ستون، علامت و شاخصِ دینداری، نماز است: "الصلاة عَمودُ الدین". نماز، پیشانیِ تدین است و کسی که نماز نمیخواند دیندار نیست. اما محک و شاخصِ قبولی نماز چیست؟ نمازِ مقبول نمازی است که مقرون به انفاق شود؛ بخاطر همین است که نماز و زکات در قرآن غالبا کنار هم آمده است: "أقیموا الصَلاةَ و آتوا الزّکات". نماز، حقّ الله است و زکات، حق النّاس.
👌👌امیر مومنان میدانستند "روحِ نماز" همان دل کندن از دنیا است. لذا در حالِ نماز با انجامِ انفاق، عملا دنیاگریزی شان را به نمایش در آوردند. یعنی درونِ عبادتی بنامِ نماز، عبادی دیگر بنامِ انفاق انجام دادند تا فضیلتِ عبادتشان دو چندان شود.
❓آیا این اقدام، منافاتی با حضور قلب نداشت؟ اگر ذهن و دلِ مولا از نماز به یک امرِ دنیوی مثلِ دردِ جراحی مشغول میشد، اینجا با حضورِ قلب تنافی داشت. اما امام در حینِ نماز، با انفاقشان عملا دنیاگریزی را به نمایش در آوردند. لذا معراج و نقطهی عروجِ ایشان نیز در محرابِ نماز بود: "الصلاةُ مِعراجُ المومن".
🔔 نماز، وقتی رشد مطلوب را خواهد داشت که در آن سه شرط، جمع شود:
1️⃣ شرطِ صحت: شروطی که برای صحیح بودنِ نماز، رعایتشان لازم است. مثلِ طهارت، ارکانِ نماز و... . یعنی همان نکاتی که رعایتش از لحاظ فقهی، واجب است.
2️⃣ شرط کمال: شروطی که رعایتشان از لحاظ فقهی، واجب نیست اما به نمازِ ما تکامل و ارزشِ بیشتری میدهند. مثلِ حضورِ قلب، جماعت، اول وقت، لباسِ تمیز پوشیدن، خواندن نماز در مسجد و... .
3️⃣ شرط قبول: کسی که شروطِ صحت و کمال را رعایت کرد، باید روحِ دنیاگریزی که با انفاق حاصل میشود را نیز به نمازَش اضافه کند تا مقبول حقّ واقع شود.
☝️اقامهی نماز با این شاخصهها ما را از فحشا و منکرات باز میدارد: "إنّ الصلاةَ تَنهی عنِ الفَحشاء و المُنکر". عمر سعدِ دل بسته به قدرتِ ری اقدام به اقامهی نمازِ این چنینی نکرد و لغزید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ پیامرسانِ خارجی ❓نظرتان در موردِ استفاده از اینستاگرام، تلگرام، واتسآپ و تویتر با هدفِ تروی
26.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ طلسم با نرمافزار!
❓آیا سخنانِ این روحانی در مورد طلسم انسانها با نرمافزارها صحیح است؟!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
‼️هیچ بعید نیست که برخی از نرمافزارهای طرّاحی شده توسط دشمن به شکل نامحسوس از جدولِ سِحر و جادو، جنّیان و طلسم استفاده کنند برای ایجادِ فُرقتها و نفرتهای خانوادگی و اجتماعی و حتّی تاثیر گذاری رویِ ذهن و دلِ مردم.
☝️من نسبت به محتوای این کلیپ، نفیاً و اثباتاً نظری ندارم و خارج از حوزهی تخصص بنده است. اما به هر حال فراموش نکنیم که ما در یک جنگِ ترکیبیِ پیچیدهی آخرالزمانی قرار داریم و احتیاط، شرط عقل است. از دشمنِ بدخواه، هیچ اقدامی بعید نیست و مطالبِ گفته شده در کلیپ در حدّ احتمال، امکان وقوع دارد و محالِ عقلی نیست.
🔔 رهبریِ عزیز نیز در سخنرانیِ نوروزیِ سالِ 99 مستند به آیهای از قرآن به استفاده از نیروی جنّ برای دشمنی با جبههی اسلام اشاره کردند و فرمودند:
🗣 ما دشمن زیاد داریم، تعجّب نباید کرد. در قرآن خدای متعال میفرماید: "وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحی بَعضُهُم اِلیٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورا". هم دشمنان جنّی، هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم میکنند.
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ ربّ، مَلِک، إله
❓چرا در سورهی ناس از بین اسماء الله فقط به سه اسمِ ربّ، مَلِک و إله یاد شده؟ و چرا با این ترتیب؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ در سورهی مبارکهی ناس، مضافّ الیهِ هر سه صفتِ الهی در آیاتِ 1 تا 3، "الناس" است. در علمِ بلاغت به این نوع اضافه، "تشریفیه" گفته میشود.
☝️یعنی خدا در این آیات با قرار دادنِ "الناس" کنارِ اسماء خود، در صدد تکریمِ منزلت انسان و به نوعی اعلامِ حمایت و پشتیبانی از او است؛ آن هم نه با یک اسم که با سه اسم: ربّ، مَلِک و إله.
❓اما چرا این سه اسم؟ و چرا با این ترتیب و چینش؟ برای پاسخ به سوالِ اول باید ارتباطِ منطقیِ این سه صفت با فضایِ سخنِ سوره یعنی "وسوسه" را کشف کرد.
👌به عبارتِ دیگر صفاتِ رَبّ، مَلِک و إله در فضایی حضور پیدا کردهاند که "وسوسه" دلهای آدمیان را فرا گرفته. التفات به این سه صفتِ الهی چه نقشی را در درمانِ وسوسه ایفا میکند؟
1️⃣ ربّ: ربّ کسی است که ما را به سمتِ کمال رهنمون کرده و نیازمندیهایمان را تأمین میکند. پدر، مادر، آموزگار و امام به ترتیب چون تامینکنندهی نیازهای اقتصادی، عاطفی، علمی و هدایتیِ ما هستند، صفتِ "ربّ" به آنها اطلاق میشود.
➕ برای در امان ماندن از وسوسهها نه تنها باید ربوبیت و تربیتِ الهی را پذیرفت که عملاً ملتزم به آن شد و زمینهی رهمون شدن به سمتِ کمالات را فراهم کرد. به زبان سادهتر خودمان، سبکِ زندگیمان، خانواده و جامعهمان را اگر مبتنی بر فرامینِ الهی تنظیم و تثبیت کنیم، راهِ نفوذِ وسوسهی جن و انس را بستهایم.
2️⃣ ملِک: وسوسهگران به فکر تسلط و فرمانروائی در دلِ ما هستند. اگر در تصمیماتِ فردی، خانوادگی و اجتماعیِ ما خدا حاکم باشد و دستوراتِ او در منازعات، فصل الخطاب در اینصورت وسوسه به دلمان نفوذ نمیکند.
❌ کسانی که وجودشان را بجایِ خدا تحتِ سلطنت و سیطرهی خود، خانواده، دنیا، لذات، شهوات قرار دادهاند در واقع زمینهی حکومتِ وسوسهگرانِ جن و انس را در خود فراهم کردهاند.
✅ بجایِ زر سالاری، همسر سالاری، فرزند سالاری و دنیا سالاری اگر خدا بر تختِ پادشاهیِ دل بنشیند، مَحرم و آشنایِ درگاه خواهیم شد و آنگاه شیاطین که سگِ درگاهِ خدایند، به ما آسیبی نخواهد زد.
3️⃣ إلَه: إله وجودی است که هم معبود است و هم حیرتانگیز. معبودی که کمالات و جمالاتِ حیرتانگیزَش او را خواستنی و پرستیدنی کرده است. إله بر وزنِ "فِعال"، مصدرِ بمعنایِ اسمِ مفعول است و مفیدِ مبالغه در دو صفتِ معبودیت و حیرت.
✅ کسی که خدا معشوقَش باشد، این دلبستگیِ مقدس باعثِ بی رغبتی نسبت به وساوسی میشود که در تضاد با معشوقَش است. تقویتِ روحِ عبادت و افزایشِ عرض ارادت به خدا و ارتباط پیوستهی مناجاتی با او، باعثِ کم شدنِ قدرتِ وسوسهها میگردد.
➕ مثلِ آن مردِ الواتی که بخاطرِ عشق به ناموسَش، چشم و دلَش را را بر نامحرم میبندد. خلاصه ما در پاسخ به سوالِ "چرا این سه اسمِ خدا" گفتیم: التفات و التزام به ربوبیت، مالکیت و الوهیت چون ما را در مدیریتِ فضایِ وسوسه مدد میدهند به همین دلیل در سورهی ناس آمدهاند و از بینِ اسماء دیگرِ الهی گلچین شدهاند.
ادامه 👇👇👇
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ ربّ، مَلِک، إله ❓چرا در سورهی ناس از بین اسماء الله فقط به سه اسمِ ربّ، مَلِک و إله یاد شده
👉2👈
ادامه👆👆👆
❓اما چرا با این ترتیب و چینش، اسماء الله چیده شده است؟ برای پاسخ به این سوال، باید مثالی بزنیم. فرض کنید در وسطِ دریا، کشتی دچارِ طوفان شود. اولین پناهگاه طبیعیِ فرزندان در این طوفان، آغوشِ والدین است که به نوعی ربِّ فرزند هستند.
✍️ وقتی طوفان شدت میگیرد، فرزند از کمکِ والدین مایوس میشود و همراهِ والدین به دومین پناهگاهِ طبیعی یعنی ناخدا که بنوعی مَلکِ کشتی است پناه میبرد. حال تصور کنید طوفانِ دریا کشتی، ناخدا، والدین و همه ساکنانِ کشتی را نابود کند، مگر یک نوجوان را که به تنهی چوبیِ کوچکی پناه بُرده و با امواجِ دریا به مسیری نامعلوم هدایت میشود!
🔔 اینجا او با اینکه پناهگاههای طبیعی و مادیِ خود یعنی ربِّ دنیائی و ملکِ کشتی را از دست داده اما هنوز در درونَش کور سویِ امیدی وجود دارد. گویا انتظارِ یک پناهِ فطری و ماورائی دارد ک نامَش إله است.
☝️در مثالِ فوق، ترتیبِ رب، ملک و اله کاملا رعایت شده. منِ جوان اگر نیازِ اقتصادی داشته باشم ابتدا به والدینَم که ربِّ منَند رو میزنم. اگر از والدین، مایوس شدم به حاکم و فرمانروا مراجعه میکنم. در نهایت اگر نه رب و نه ملک، نیازَم را برطرف نکردند، مضطرانه به اله و معبودَم عرض حاجت میبرم.
👌👌خدا تنها کسی است که هر سه شأنِ ربوبیت، ملکیت و الوهیت را یکجا آنهم در حدِ کمال دارد: آنچه همه خوبان دارند، خدا یکجا دارد. واقعا چه پناهگاهی بهتر، شایستهتر، مطمئنتر و موثرتر از خدا میتوان یافت؟!
➕البته در مثالِ کشتی و جوان، "حسّ نا امیدی" سبب انتقال از "ربّ" به "مَلِک" و سپس "إله" است. اما در سورهی ناس، سببِ انتقال، تکامل و رشد سلوکی است.
🗣 توضیح آنکه از نیامدنِ حرفِ عطف بینِ سه آیه، میتوان پی بُرد که هر کدام از سه صفتِ مذکور، سبب مستقلی هستند برای دفعِ وسوسه و بلکه هر کدام، پیش نیاز و مقدمهی مرحلهی متعالیترِ بعدی هستند:
1️⃣ ابتدائی: مرحلهی ابتدائیِ سلوک، توسل به ربوبیتِ خدا و مهیا کردنِ هر وسیله و زمینهای است که ما را مطابق با میلِ پروردگار، پرورش و تعلیم دهد. خدا در این مرحله، نقشِ پروردگار را بازی میکند. آفریدگاری، آموزگاری، روزیدهی و... از شئونِ پروردگاری است.
2️⃣ میانی: در مرحلهی میانیِ سلوک، این دانشآموختهی ربّ، باید مَلکِ مقتدر را بر تختِ فرمانروائیِ دل بنشانَد و جز او کسی بر زندگیاش فرمان نرانَد تا از حمایتهای سلطان بهرهمند شود. خدا در این مرحله، نقشِ سلطان و فرمانروا را بازی میکند.
3️⃣ عالی: حمایتهای پروردگارانه و فرمانروایانهی خدا در دو مرحلهی قبل، باعث میشود در مرحلهی سوم، دل و قلبِ انسان مملو از عشق و محبتِ معبودِ حیرتانگیز شود. دل که از خدا پُر شد جایِ خالی برای جولانِ وسوسهگران باقی نمیمانَد.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ معماری سنّتی
🏡 معمارهای مدرسه نرفتهی دانشگاه ندیدهی بی سواد، برای ما خانهها و کوچههایی میساختند که روح و حیات داشت؛ آرامش و صفا داشت... .
❓چه کردند با ما که خانههای دلبازِ سُنّتیمان را رها کردیم و رسیدیم به دخمهای بنام آپارتمان؟ اسمَش را هم گذاشتیم پیشرفت و تمدن!!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن ✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالب
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ متونِ درسی دانشگاه
❗️وقتی این کتابها در دانشگاههای ما تدریس میشود و کسی هم مانع نمیشود، چطور توقع دارید خروجیاش دانشجویِ ارزشی و انقلابی باشد؟!
🗣دکتر زرشناس
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin