کانال سین جیم دین
⭕️ آرزوی دراز 🎵منو این حالِ خرابَم تو و این خندهی بیخود/ میرم از هر جا که باشی از تمامِ این حوال
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سرگشته
🎵منم آن مرغ سرگردان و تنها / پریشان گشته شد یکباره حالم / سَحَر سر بر سرِ سجاده کردم / دعایی بَهرِ آن دلداده کردم
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#انتظار
#ترانه
🆔 @SinJimDin
چه فراقی.mp3
14.49M
⭕️ چه فراقی؟
فَکیفَ أصبِرُ...
علَی فِراق الحُسَین؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
#شب_جمعه
#اربعین
#کربلا
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ واکسن کرونا
❓پس از دریافتِ واکسن توسطِ رهبری، آیا اساساً سوالِ "واکسن بزنیم یا نه؟" درست است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👌 ابتدا و قبل از هر چیز از زحمات و مجاهدتهای شبانهروزیِ کادر درمان، تقدیر و تشکر دارم و به این فرشتگانِ نجات، خدا قوت عرض میکنم.🌺❤️
❌ و اما بعد... سوالِ شما در حیطهی تخصصِ من نیست و هر کس در غیرِ تخصصَش نظر دهد، بر ضلالتِ مردم افزوده و نه هدایتِ شان. مخصوصا در موضوعاتی که به جانِ مردم مربوط شود. ولی چون دوستان از ما زیاد میپُرسند، دلیلِ امتناعِ خودَم از دریافتِ واکسن را بیان میکنم.
✍️ با جمعبندی نظراتِ اطباء جدید و سنّتی در موردِ واکسن ما به چهار نظرِ رایج میرسیم:
1️⃣ واکسنِ بیاثر: متخصصانِ موافقِ واکسن، با اینکه تنها راهِ خلاصی از اپیدمی را "واکسن" میدانند اما هیچ تضمینی برای مصونیت از کرونا پس از تزریقِ واکسن نمیدهند؛ حتی تصریح میکنند که واکسنزدهها نیز باید پروتکلها را رعایت کنند!
❗️برخی کشورها اکنون در مرحلهی دوزِ چهارمِ واکسنند و هنوز نتوانستهاند کرونا را مهار کنند! سریالِ تزریقِ واکسنِ قرار است تا کِی ادامه یابَد؟ وقتی اثر بخشیِ واکسن، محلِ تردید است چرا باید اقدام کنم به دریافتَش؟!
2️⃣ واکسنِ مُضرّ: برخی از اطباء مدرن و سنّتی پا را فراتر نهاده و معتقدند واکسن، ضررهایِ احتمالیِ جبرانناپذیر مثلِ نازائی، سقط جنین، غلظت خون، لخته شدنِ خون، سکته و... را بدنبال دارد. اگر حرفِ این متخصصان درست باشد و ما از چالهی کرونا بیفتیم به چاهِ واکسن چه؟!
➕در برخی از کشورهایِ اروپایی، پزشکان و مردمِ زیادی در مخالفت با قانونِ واکسنِ اجباری و استفاده از ماسک، تظاهرات بر پا کردهاند. چرا برخی کشورها که خود چندان در مهارِ کرونا موفق نبودند و مردمِ کشورشان واکسنِ تولیدیِ آنها را نپذیرفتند، به ما واکسن دادهاند؟ چرا در داروهایِ ضد سرطان، داروهای بیمارانِ پروانهای و مشابهِ آن تحریم هستیم اما در واکسنِ کرونا، نه؟!
3️⃣ واکسن خطرناک: عدهای دیگر از تحلیلگرانِ تمدنی، معتقدند واکسن، اسلحهای است برای مهارِ رشد جمعیت و کنترلِ افکارِ مردمِ جهان! سرِ درازِ این رشته را نیز به خاندانِ یهودیِ راکفلرها و روچیلدها گره میزنند.
☝️ تحلیلگرانِ فوق بر این باورند که واکسن، حاویِ ریزتراشههای مغناطیسی است و تغییراتی در ژنومِ انسان پدید میآورد. آنها میگویند نانوچیپهایِ موجود در واکسن قرار است کنترل ذهن و مدیریتِ علایقِ انسانها را به گلوبالیستها واگذار کند.
❗️گلوبالیستها، شیطانگرایانی هستند که در صددِ مهندسی، مدیریت، سلطه و بدست گرفتنِ کامل افکار و علایقِ بشر هستند. آنان میخواهند مردم دنیا را مبدّل به بردگان و رباتهایی کنند که مُجریِ دستوراتِ آنان باشند.
❌ اگر ادعای این تحلیلگران واقعیت داشته باشد و گلوبالیستها بتوانند به این سطح از تسلط برسند، قادر خواهند بود مثلا تمایل به همجنسگرایی را در شما بوجود بیاورند یا مردمِ یک کشور را بسیج کنند برای نابودیِ یک تمدن!
4️⃣ واکسنِ ایرانی: ممکن است برخی از اطباء سنّتی و امروزی بگویند واکسنِ ایرانی، خطرناک نیست و مثلاً نانوچیپ ندارد. اما دو اشکالی که در شمارهی یک و دو گفته شد، در نوعِ داخلیِ واکسن نیز محتمل است.
☝️ضررِ محتمل، چون جانِ مرا تهدید میکند، حتی اگر یک درصد هم باشد اجتناب از آن، شرطِ عقلِ سلیم است. ویروسی که هنوز خودَش ناشناخته است، چگونه واکسنش در مدتی کوتاه ساخته شد و با این اطمینان آنهم در سطحِ همگانی تزریق میشود؟ اگر عوارضِ بلند مدت داشت و اگر خطرِ خودِ واکسن از خودِ کرونا بیشتر بود چه؟!
ادامه👇👇👇
#واکسن
#کرونا
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ واکسن کرونا ❓پس از دریافتِ واکسن توسطِ رهبری، آیا اساساً سوالِ "واکسن بزنیم یا نه؟" درست است
👉2👈
ادامه👆👆👆
☝️این شما و این، چهار نظرِ رایج در موردِ واکسن... . انصافاً توضیحاتِ کدام یک از صاحبانِ چهار نظرِ فوق قانعکننده است و شما را به تصمیم میرساند؟ اگر شما هم مثلِ من از هیچکدامشان قانع نشدید از دولت، مواردِ زیر را مطالبه کنید:
❓1. ما در صورتی وزارتِ بهداشت را همراهی میکنیم که نسبت به بیخطر بودنِ واکسن ما را توجیه کند. باید در تریبونی برابر، مخالفان و موافقان واکسن، مناظره کنند؛ ما نیز شنونده باشیم. نقاش نیستیم اما فرقِ نقاشیِ خوب و بد را که میفهمیم! چرا صدایِ مخالفانِ واکسن، خفه میشود؟!
❓2. ما در صورتی تَن به واکسیناسیون میدهیم که به تعدادِ کافی واکسنِ ایرانیِ موردِ اعتماد تولید کنید. نه آنکه بخشِ اعظمِ واکسنِ موجود، واکسنهای مشکوکِ خارجی باشد.
❓3. ما وقتی واکسن میزنیم که دولت، ضمانت کند در صورتِ آسیب یا مرگِ ناشی از واکسن، دیه بدهد و بیمهمان کند؛ و قبلتر از آن ضمانت دهد واکسن، مرا در برابرِ کرونا مصون خواهد کرد و دیگر نیازی به رعایتِ مراقبتهای بهداشتی نیست.
❓4. ما وقتی واکسن میزنیم و فقط واکسنی را میزنیم که متخصصانِ نجیب و پاکِ طبِ جدید و سنتیِ خودی ـ که کم هم نیستند در بینِ کادر درمان ـ آنرا توصیه کرده باشند، نه سازمانِ صهیونیسیتیِ بهداشتِ جهانی! نه تحتِ امرِ سیستمِ درمانیِ پُر از نفوذیِ مشکوکِ وزارت بهداشت! نه در تشکیلاتِ پُر از مافیایِ دارو و درمان، که در حالِ تجارتِ بدن هستند! ما به آن معدود پزشکانی که مقلّدِ چشم و گوش بستهی WHO هستند اعتماد نداریم. مگر مردمِ ایران، موشِ آزمایشگاهی بودند که بینِ 30 کشور، ما شدیم اولین کشورِ پذیرندهی دستوراتِ بهداشتی و داروییِ سازمان بهداشت جهانی؟
❓5. ما واکسن میزنیم اما آنروزی که طبقِ فرمودهی رهبری، "اسناد و مقالات علمی واکسن را برای آگاهی دنیا منتشر کنید". تا صاحب نظرانِ مخالف واکسن نیز پس از از اطلاع نسبت به محتویاتِ واکسن، با طیبِ خاطر به جمعِ موافقان بپیوندند.
❓6. ما واکسن میزنیم در صورتی که بدانیم چرا برای سفر به ترکیه، تزریقِ واکسن، الزامی نیست؟ اما برای کربلا، هر دو دوز الزامی است؟ طبقِ این روال، سفرِ اربعینِ امسال، فقط از آنِ بالای 40 سالهها یعنی میانسالان و پیرمردان است. چون زیرِ 40 سالهها نوبتِ دومِّ واکسنشان به اربعین نمیرسد!
❓7. ما واکسن میزنیم مشروط بر اینکه توضیح دهید چرا در عراق و افغانستان با وجودِ عدمِ رعایت پروتکلها، خبری از کرونا نیست؟! نکند توصیهنامههای سازمان بهداشتِ جهانی نظیرِ ماسک، الکل، وایتکس، رمدیسیور و اخیراً واکسن، عاملِ قتلِ مردمِ عزیزمان است و اساساً کرونا یا وجود ندارد یا در حدّ همان سرماخوردگیِ ساده است؟!
❓8. ما واکسن میزنیم اما شما بگوئید چرا ما امسال آنفولانزا و زکام و ذاتالرّیه و بیماریهای فصلی نداشتیم؟! آیا بیماریهای دیگر را بنامِ کرونا ثبت میکنید و آمارسازی میکنید تا مردم را بترسانید؟! چرا آمار مرگ و میرِ سالانهی امسال با حالتِ مشابهِ قبل از کرونا، تفاوتِ چندانی نداشته؟! نکند کرونا یک کِرمِ خاکی است که با جادویِ رسانهای و تبلیغات، اژدها تصوّر میشود؟ و چون حیوانات، پای رسانه نمینشیند، درگیرِ اپیدمیِ کرونا هم نمیشوند؟! راستی چرا میمونها و سگها دچار کرونا نمیشوند؟ فقط انسانها؟!!!
❓9. ما واکسن میزنیم اما بشرطی که بعد از واکسن، ماسک نزنیم! ماسکِ پُر از منافذِ بزرگتر از ویروس که آن را هم مردم بشکلِ ناصحیح رویِ صورت و چانه قرار میدهند واقعاً توانایی کنترل سرایتپذیری ویروس را دارد؟ و آیا کاهش دریافتی اکسیژن، بدن را تضعیف و آمادهی پذیرشِ سختتر ویروس نمیکند؟ بهتر نیست بجایِ ماسک، با اصلاحِ تغذیه و عمل به توصیههای اطباء سنّتی، سیستمِ ایمنیمان را تقویت کنیم؟
❓10. ما واکسن میزنیم و بعدَش ماسک و در خانه بمانیمتان را رعایت میکنیم! اما بگوئید تا کِی؟! تبعیت از پروتکلهای غربی، فقط در یک فقره، 900 هزار میلیارد تومان به اصناف خسارت زده؛ اما کمی آنطرفتر کاسبانِ کرونا و مافیایِ دارو و درمان با جانِ مردم، تجارتی هنگفت بهم زدهاند! عاملِ بسیاری از بیماریها همین غذاهایِ امروزی و داروهای شیمیایی است! منافعِ چه کسانی در این است که مردم، همیشه بیمار باشند؟! چرا با این قاتلانِ خاموش، مقابله نمیشود؟
❓11. ما واکسن میزنیم اما بشرطی که پس از چند ماه، آقای حریرچی دوباره نگوید: "تا به امروز اکثر داروهای شیمیایی تجویزی بر درمان بیماری کرونا مؤثر نبودهاند و بخشی از مرگومیرهای کرونا بهدلیل عوارض این داروهای تجویزی بوده است". من چطور به وزارت بهداشت اعتماد کنم وقتی معاونش جنابِ حقدوست میگوید: "من اگر به کرونا مبتلا شوم، از مصرف داورهای تجویزی برای کرونا خودداری خواهم کرد".
❓و... .
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ادامه👇👇👇
#واکسن
#کرونا
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉2👈 ادامه👆👆👆 ☝️این شما و این، چهار نظرِ رایج در موردِ واکسن... . انصافاً توضیحاتِ کدام یک از صاحبان
👉3👈
ادامه👆👆👆
❗️ممکن است همهی سوالاتِ فوق، پاسخِ منطقیای از جانبِ مسئولینِ خدومِ دولت داشته باشد اما عرضِ ما این است که تا مردم را قانع نکنید، اجبارِ قانونی، نافرمانیِ مدنی را بدنبال خواهد داشت. بخشی از پُتانسیلِ وزارتِ بهداشت باید به اقناعِ مردم صرف شود. وقتی محتویات واکسن برای من مبهم و مشکوک است، چطور بپذیرمَش؟ وقتی سالِم هستم، چرا باید دنبالِ دارو و معالِجه باشم؟
🗣 امیر المومنین میفرماید: "مسلمان مداوا نکند مگر اینکه مرض بر او غالب شود". امام صادق نیز میفرماید: "کسی که صحّتش بر مرضَش غالب است و با اینحال دواء بنوشد، قطعاً به زیان خود کمک نموده و چنین شخصی اگر اقدام به مُعالجه کند و بمیرد، من از او بیزارم". امام کاظم هم میفرماید: "تا درد، اجازه میدهد، معالجهی اطبا را از خود دور کنید".
❗️❗️لطفا از رهبریِ عزیز هم مایه نگذاریم! حضرت آقا در نخستین دیدار با رئیس و کابینهی دولت سیزدهم فرمودند: "واکسیناسیون عمومی مسئلهی بسیار مهمّی است که حتماً بایستی انجام بگیرد". 1400/4/6
☝️این جمله، خطابَش به مسئولینِ دولت است و نه مردم. مثلِ این میمانَد که ایشان بگویند: "خدمات درمانیِ عمومی، باید ارائه شود". جملهی فوق یعنی دولت موظف است سفرهی بهداشت و درمان را برای همه فراهم کند. اینکه مردم از این خدمات استفاده بکنند یا نکنند، خودشان مخیّر هستند و اجباری در بین نیست.
❌ به موازاتِ شیوعِ بیماریِ کرونا، یک بیماریِ خطرناکتر از کرونا در بینِ حزبالهیها شایع شده با این عنوان که هر کس ماسک نمیزند یا مخالفِ واکسن است یا بر خلافِ دستوراتِ ستادِ ملیِ کرونا عمل میکند، پس بیبصیرت و ضدّ ولایت است!
⚠️ کرونا علاوه بر فاصلهگذاری اجتماعی میانِ مردم، بینِ حزبالهیها نیز فاصله و جدایی افکنده؛ که این خطرناک است. کاش اینقدر که به ماسک حساس شدهاند، یک صدمَش به محصولاتِ تراریخته، کودهای شیمیایی، و غذاهای ناسالِم که از مجوزِ سازمان غذا و دارو بهرهمندند حساس شوند!!
❗️امروز کسانی در شیپورِ واکسن میدمند که دههی شصت، همانها و همصِنفانشان در شیپورِ کاهش فرزند میدمیدند! که رهبری هم در آن ماجرا فرمودند: "خود بندهی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد".۱۳۹۱/۰۷/۱۹
➕توصیههای رهبریِ عزیز در ماجرای کرونا، "طریقیت" دارد و نه "موضوعیت". یعنی ماسک و واکسن که تقدسِ ذاتی ندارند، یک طریق و راه هستند برای رسیدن به هدفِ سلامتی ـ تازه اگر اینطور باشد ـ . اگر کسی از طریقی دیگر مثلِ مراقبتهای طبّ سنتی به این هدف برسد، آیا مخالفِ دستور رهبری عمل کرده؟
❌ اخیرا هم سایتِ لیدرِ منسوب به دفتر رهبری در پاسخ به استفتائی کلّی، مبهم و جهتدار گفته: "اگر حکومت اسلامی با ملاحظهی مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کند، همه باید عمل کنند".
☝️سابقاً نیز عدهای معلوم الحال برای تجویزِ سقطِ جنین، به فتاوایِ کلیِ مراجعِ تقلید تمسک جسته بودند!! و سپس به به قتل عام جنینها به بهانهی اوتیسم، مونگلی، سندروم و... پرداخته بودند.
❌ حالا هم با استناد به یک استفتاء جهتدار، در صدد القای اجبارِ واکسن در جامعه هستند. طبقِ قانون اساسی، دولت برای اجرای یک طرحِ ملی، باید لایحهای را به مجلس تقدیم کند. مجلس نیز پس از بررسیِ کمسیونها این لایحه را به رایِ نمایندگان بنهد. پس از تصویبِ مجلس این قانون، لازم الاجرا میشود. قبل از آن هیچکس نمیتواند مردم را الزام به واکسن کند.
✍️ بسیاری از کارشناسانِ پزشکی از جایگزینِ واکسن و راهکارهای طبیعی تقویت کنندهی سیستم ایمنی بدن نام بردند و حتی طرح دادند. اما متاسفانه استبدادِ رای کارشناسان غربزده اجازه نداد که این طرحها در وزارت بهداشت پیگیری و عملیاتی شود.
👌در ماجرایِ واکسن، رهبریِ عزیز نیز مقلّد کارشناسان هستند و خودَشان صاحب نظر نیستند. اگر طبیبِ موردِ اطمنیان بنده، خلافِ طبیبِ رهبری نظر بدهد آیا تبعیتِ من از طبیبِ خودم میشود مخالفت با رهبری؟ اگر اینگونه باشد که عمل به فتوایِ فقهیِ مراجعِ دیگر نیز در موارد اختلافِ فتوا هم میشود مخالفت با رهبری!!
➕کاملا روشن است که بحثِ واکسن و ماسک و مراقبتهای بهداشتی، "تشخیصِ موضوع" است که بعهدهی مکلّف (یعنی من) است. اگر مرجعِ تقلید من بگوید هلالِ ماه رمضان را ندیدم ولی منِ چوپان خودم در بیابان هلال را دیده باشم، بر من واجب است ماهِ رمضانَم را آغاز کنم. این، مخالفت با نظرِ مرجعم نیست.
✍️ بله اگر روزی رهبریِ عزیز "حکم" دهند، بر همهی ما واجب است که تبعیت کنیم ولو نظرِ ما و کارشناسانِ مورد اعتمادِ ما با نظرِ رهبری متفاوت باشد. ولی فعلا که رهبری، حکم ندادهاند. پس از خودِ رهبر هم رهبرتر نباشیم... .
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
#واکسن
#کرونا
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ خمس و زکات
❓لطفا احکام خُمس و زکات را خیلی ساده و مختصر بیان کنید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ خمس
💰خمس یعنی یک پنجم از مازادِ درآمدِ سالانهی ما. همهی مومنان ـ اعم از غنی و فقیر ـ باید "سالِ خمسی" داشته باشند.
☝️سالِ خُمسی، مبدأ حساب و کتابهای خُمسیِ ما است؛ یعنی همان روزی که اولین دستمزد و حقوقِمان را دریافت کردهایم.
➕مثلا سالِ خمسیِ شما 23 شهریور اگر باشد، تا قبل از این روز فرصت دارید درآمدتان را صرفِ نیازمندیهایتان کنید. اگر در 23 شهریور، حتی اگر 5 هزار تومان در جیب، کیف یا حسابتان باشد، یک پنجمش (هزار تومان) خُمس است. اگر در این تاریخ، هیچ پولی نداشتید، خُمسِ امسال از شما ساقط است.
➕ البته مکلف مختار است خمسِ یک سال را نگهدارد و در سالِ خمسی یکجا پرداخت کند؛ یا اینکه هر جنس و کالایی که خرید، همانموقع خمسَش را کنار بگذارد. خمسِ عقبافتاده را هم باید حضوری یا تلفنی با دفترِ مرجعتان حساب و کتاب کنید.
☝️ فرقی هم نمیکند این پولِ مازاد را برای پسانداز، یا سفرِ زیارتی، یا خریدِ جهیزیه یا هر چیزِ دیگری کنار گذاشته باشید.
2️⃣ زکات
💰 زکات شامل هر انفاقِ واجب یا مستحبی میشود. اما زکاتِ واجب، دو تاست؛ زکاتِ فطره که روز عید فطر داده میشود و نیز زکاتِ مال که شامل کسانی میشود که صاحبِ زراعت، دامداری یا جواهرات است میشود. به مواردی که زکات واجب به آن تعلق میگیرد و نصابِ واجب شدنِ زکات توجه کنید:
👈 زکات گندم، جو، خرما و کشمش وقتى واجب مىشود که به مقدار 847 کیلوگرم برسند. اگر این محصولات غالبا از آب باران یا نهر آبیاری شوند، یک دهم و اگر غالباً با آب چاه و مانند آن آبیاری شوند یک بیستم و چنانچه از هر دو به طور مشترک استفاده شود، یک پانزدهم از آن محصول به عنوان زکات پرداخت میشود.
👈 شتر، نصاب مختلفی دارد، هنگامی که تعداد شتر به پنج برسد زکات آن یک گوسفند است و تا شمارۀ شتر به این مقدار نرسد زکات ندارد. و پس از آن هر پنج شتر یک گوسفند، اضافه میشود تا شماره شترها به 30 برسد که زکات آن یک شتر است.
👈 نصاب گاو، سی رأس است، که در این صورت زکات آن گوسالهاى است که داخل سال دوم شده باشد و هنگامیکه عدد آن به چهل رسید زکات آن گوسالۀ مادهاى است که داخل سال سوم شده باشد. و اگر به عدد شصت رسید، باید دو گوسالهاى که داخل سال دوم شده است بدهد.
👈 نصاب اول گوسفند، چهل رأس است و در این صورت زکات آن یک گوسفند است و تا تعداد گوسفندان به چهل نرسد زکات ندارد. نصاب دوم آن، 121 رأس است که زکات آن دو گوسفند است. نصاب سوم، 201 رأس است که زکات آن سه گوسفند است. و برای موارد بالاتر از آن، باید آنها را صد تا صد تا حساب کند و براى هر صدتاى آنها یک گوسفند بدهد.
👈 نصاب طلا، بیست مثقال شرعی است که بنابر قول مشهور حدود هفتاد گرم میشود و در این صورت زکات آن 5/2 درصد است. و هر چهار مثقال شرعی که به آن زیاد شود، 5/2 در صد طلای اضافی را باید به عنوان زکات بدهد.
👈 نصاب نقره، 105 مثقال معمولى است که بنابر قول مشهور حدود 484 گرم میشود و اگر نقره به این مقدار برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید 5/2 درصد آن را بابت زکات بدهد. و هر 21 مثقال معمولی که به این مقدار زیاد شود 5/2 درصد نقرهی اضافی را باید به عنوان زکات بدهد.
✍️ زکاتِ ما شهر نشینها عمدتا مربوط به طلا و نُقره است. اما باید توجه داشت که طلاهای امروزی، چون سکهای نیستن و مثلِ قدیمها برای معاملات استفاده نمیشوند، زکات ندارند؛ اما ممکن است خُمس داشته باشند. در موردِ خمس طلا و نقره دو صورت وجود دارد:
ـ 1. یا طلا و نقره، مثلِ سکهی بهار آزادی است و جزء سرمایهی من. در این صورت باید سرِ سالِ خُمسی، موردِ محاسبه قرار بگیرد خمسَش.
ـ 2. یا طلا و نقره، مثلِ گوشواره و النگو، برای زینت است. در اینصورت اگر در طولِ سال گاهی مورد استفاده قرار بگیرد و اضافه بر شأن خانوادگی نباشد، خُمس به آن تعلق نمیگیرد. پس اگر مثلا یک خانم، انگشترِ طلایَش را یک سال استفاده نکند یا مقدار طلاهایَش از عُرفِ اطرافیانَش بیشتر باشد، خُمس به او تعلق میگیرد.
🔔 نصفِ خُمس، سهمِ امام و نصفِ دیگر، سهمِ ساداتِ فقیر است. سهمِ امام حتماً باید بدستِ امام معصوم برسد و در زمانِ غیبتِ ایشان طبقِ توصیهی امام زمان به نائبان حضرت یعنی مراجعِ تقلید پرداخت شود.
👌بنابراین نمیتوان سهمِ امام که نصفِ اوّلِ خمس است را مستقیما دستِ مستحقّش رساند بر خلافِ زکات که میتوانیم خودمان به مستحق بدهیم.
ادامه👇👇👇
#خمس
#زکات
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ خمس و زکات ❓لطفا احکام خُمس و زکات را خیلی ساده و مختصر بیان کنید. 👈 برای طرح سوال، اینجا
👉2👈
ادامه👆👆👆
☝️در موردِ سهمِ ساداتِ فقیر نیز غالبِ مراجع تقلید، نظرشان همین است و باید نصفِ دوّم را هم به دفترِ مرجع داد. اما برخی مراجع مثلِ آیاتِ عظام تبریزی، صافی و بینِ مراجعِ زنده آیت الله سیستانی در خصوصِ سهمِ سادات، اجازهی مرجع تقلید را واجب نمیدانند.
➕اگر کسی بخواهد نیمی از خُمسش را با دستِ خودش به سادات فقیر برساند، یا باید در مسئلهی خمس مثلا از آیت الله سیستانی تقلید کند؛ و یا هنگامِ پرداختِ خمس، از دفترِ مرجعش اجازه بگیرد تا اختیارِ سهمِ سادات را به خودَش واگزار کنند تا به مستحقِ آشنایِ خود بپردازد.
❗️اگر کسی خُمسَش را پرداخت نکرده باشد، حتی نسبت به بقیهی مالَش نیز اجازهی تصرّف ندارد و کلِ زندگیاش میشود غصبی!
➕مالی که خُمسَش پرداخت شده باشد، دیگر خُمس به آن تعلّق نمیگیرد. اما اگر مالِ خمس داده شده، بعنوانِ سرمایه و برای تجارت، به اشخاصِ حقوقی و حقیقی سپرده شود، به سودِ این سرمایه اگر تا سالِ خمسی باقی باشد، خمس تعلق میگیرد.
👌 مال الارث و هدیهی مطابق با شأنِ عرفی، خُمس ندارد مگر آنکه مطمئن باشیم صاحبِ قبلیِ مال، خمسَش را نداده باشد؛ که در این صورت، شما بعنوانِ مالکِ جدیدِ این مال، باید خمس را پرداخت کنید تا اجازهی مصرفِ آن را داشته باشید.
💰تبلیغ و ترویجِ دین، یکی از مواردِ مصرفِ خُمس است. ساختِ مسجد، تاسیسِ مراکزِ دینی، پرداخت کمکهزینهی تحصیلی به طلاب، چاپ و نشرِ کُتبِ اسلامی از مصارفِ خُمس است. به بودجهبندیِ دینِ اسلام توجه کنید:
👈 زکات، صدقه، انفاق، حقِّ سائل و مظالم، کانالهایی هستند برای تامین معاش مساکین و مستمندان. اگر مردمِ دارامند، وجوهاتِ شرعیِ نامبُرده را تام و کامل پرداخت میکردند و مسئولینِ نظام نیز ثروتهای خدادادی را عادلانه بینِ مردم تقسیم میکردند، ما پدیدهی فقر را در جامعه نداشتیم.
👈 خمس، نصفش به فقرایِ مستمندِ سادات اختصاص دارد که زکات بر این عدّه حرام است. نصفِ دومَش اصطلاحا سهمِ امام زمان است و همانطور که گفته شد باید برای ترویج دین استفاده شود.
3️⃣ صله رحم
👌اگر در خانوادهای که پدر و همسر اهلِ خمس و زکات نباشد یا بطور کلی اقوام و آشنایانی که درآمد شان حرام و شبههناک باشد، اولین وظیفهی ما این است که با زبانِ نرم، آنان را نهی از منکر کنیم. اگر توجیه نشدند:
👌 اگر فردِ خاطی، سرپرستِ شما است استفاده از مالِ او از بابِ اضطرار، مُجاز است. نهایتا اهلِ خانه یک تماس باید با دفتر مرجعشان بگیرند و پس از شرحِ ماوقع، مطلبه کنند که خمس ا بر آنان ببخشند.
✍️ در مورد اقوام نیز تا وقتی به حرام بودنِ مالِ کسی یقین نکردهایم از لحاظِ فقهی اولا حقِ تجسس نداریم و ثانیا میتوانیم از مالِ او بخوریم.
➕ اما به هر حال همهی ما فامیلها و آشنایانی داریم که مطمئنیم اهل خمس و زکات نیستند یا بخشی از درآمدشان حرام است. از یک طرف صلهی رحم، مطلوب است و از طرفِ دیگر لقمهی حرام اثر منفی دارد! در مواجههی با این افراد:
👈 اولا میتوان از قبل توجیهاتِ راست و درستی آماده کرد و به بهانهای غذایشان را نخورد. مثلا خانم باردار میتواند "ویار" را بهانه کند تا غذای حرام رویِ حَملَش اثر منفی نگذارد. یا بگوییم روزهام و واقعا هم روزه باشم تا دروغ نگفته باشم! یا پرهیزِ رژیمی دارم و خوردنِ این برایَم ضرر دارد! واقعا هم مال حرام ضرر دارد برای روح و روانَم! یا مثلا وقتِ نهار نرویم خانهی او.
👈 دوم اینکه اگر نتوانستیم به هیچ وجه در برویم، پولِ غذائی که به همراهِ خانواده در خانهی او خوردهایم را تخمین بزنیم و بگذاریم کنار. مثلِ این میمانَد که رفتهاید رستوران و پول غذا را خودتان حساب کردهاید. این پول را هم باید در اولین فرصت به دفتر مرجعِ تقلیدتان بدهید و بگوئید که این پول از چه بابتی کنار گذاشته شده.
☝️اینجا هم صلهی رحم انجام شده و هم غذای آلوده وارد زندگیام نشده. البته دید و بازدیدها فرصت مناسبی هست برای بیانِ احکام و دستورات اسلام؛ البته با فراهمسازی زمینههایَش. خیلیها چون احکام را نمیدانند، رعایت نمیکنند و اگر ما نگوئیم، تا آخر عمر هم یاد نمیگیرند! حتی ممکن است در قیامت، به خدا اعتراض کنند که فلان فامیلِ مذهبی اگر میگفت من رعایت میکردم!! در ارتباطاتِ فامیلی، چون عواطف حاکم است شاید تذکر، اثرگذارتر باشد.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
#خمس
#زکات
🆔 @SinJimDin
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ افتخارِ طلبگی
🔔 ابراهیمِ رئیسی در تاجیکستان و هنگامِ دریافتِ دکترای افتخاری:
🗣 "البته محبتِ شما برای من بسیار ارزشمند است، اما عنوان طلبگیِ خودم بر همهی عناوین میچربد؛ که من یک طلبهی حوزهی علمیه باشم انشاء الله".
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#طلبگی
#رئیسی
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ واکسن کرونا ❓پس از دریافتِ واکسن توسطِ رهبری، آیا اساساً سوالِ "واکسن بزنیم یا نه؟" درست است
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قصهی واکسن
🗣 حکیم خیر اندیش:
🔹کتمانِ حقیقت، محبوبیت آنی و محکومیتِ بعدی دارد. من برای نجات از محاکمهی بعدی، محاکمهی فعلی را میپذیرم.
🔹در آخرین گزارشاتِ جهانی اثری از نقشِ درمانی یا پیشگیرانهی واکسن دیده نمیشود. سامانهی پایشِ ایرانیِ واکسن هم هنوز گزارشی منتشر نکرده.
🔹آخرین جمعبندیِ تایمز، مزمزهی نمک، شست و شویِ دستها، استفاده از ماسک در تجمعات و آزادی در جمعهای آزاد است.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#کرونا
#واکسن
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ قربانی مُحرّم 📋 #گزارش_کار، صرفاً جهتِ جلب و حفظِ اعتمادِ عزیزان است. 💰مجموعاً 3 میلیون و 700
⭕️ قربانی اربعین
🍗طرح ماهانهی توزیعِ گوشت قُربانی در بینِ نیازمندان؛ اینبار در روزِ اربعین حسینی و به نیتِ حضرت سید الشهداء.
💳 برای مشارکت، مبالغِ خود را به این شماره کارت واریز نمائید
➕ تقبّلَ اللهُ مِنّا و مِنکُم
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#اربعین
#طرح_قربانی 5
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ یادش بخیر سرزمین نینوا یادش بخیر کربلای جبههها یادش بخیر بود سنگر بهترین مأوای من آه جبهه کو
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ یادِ شهدا
ذوق و شوقِ نیـنوا کرده دلم
چون هوای جبههها کرده دلم
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#اربعین
#کربلا
🆔 @SinJimDin
⭕️ بهشتِ آدم (ع)
❓آیا محلِ سکونتِ ابتدائیِ حضرت آدم، بهشت بوده؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ سوره بقره آیه 35: "و قُلنا یا آدمَ اسکُن أنت وَ زوجُکَ الجَنةَ". یعنی گفتیم ای آدم! سکونت گزین تو و همسرت در جنّت.
👌 جنّت بمعنایِ باغی است که پوشیده از درخت باشد نه لزوما بهشت. چرا که خدا اگر مرادش سکونت در بهشت بود، از کلمه "فردوس" استفاده میکرد. اگر بخواهیم جنت را به بهشت معنا کنیم باید قرینهای مثلِ "خالدین" بمعنای ماندگاران وجود داشته باشد.
✅ بنابراین حضرت آدم از یک باغ خوش آب و هوای زمینی، تبعید شد به مثلا یک زمین بیآب و علف. هبوطِ حضرت آدم نیز هبوطِ مقامی و شأنی بوده و نه سقوط از بهشتِ آسمانی به زمینِ خاکی.
❌ پس نگوئیم حضرت آدم اگر بیشتر مراقبت میکرد و به درخت ممنوعه نزدیک نمیشد، اکنون نسلش ساکنِ بهشت بود و چرا ما باید بابتِ اشتباهِ جدّمان از بهشت به زمین تبعید شویم؟ دلایلِ ما بر این ادعا عبارت است از:
1️⃣ اساسا از همان ابتدا و قبل از خلقتِ حضرت آدم، اراده و خواستِ خدا این بود که ایشان و فرزندانشان ساکنِ زمین باشند: "إنّی جاعل فی الارضِ خَلیفةٌ". آدم از جنس خاک است و باید در این زمین موردِ آزمایش قرار بگیرد تا جایگاهِ ابدی اش در بهشت یا جهنم تعیین شود.
2️⃣ بهشت طبق فرموده تعبیرِ قرآنیِ "جنّات عدن" و "خالدینَ فیها" و "ما هم منها بمخرجین"، یک اقامتگاهِ دائمی است و خروج از آن امکان ندارد. پس حضرت آدم نمی تواند ساکنِ بهشت باشد و با این وجود از آن اخراج شود.
3️⃣ بهشت، جایگاهِ متقین و مُؤمنین است و نه جایگاهِ شیاطین و وسوسه گران. در بهشت، هیچ سخنِ لغو و ناصحیح و کذب و وسوسه و گناهی دیده و شنیده نمی شود: "یَسمَعونَ فیها لغواً و لا کِذّاباً". یا در آیه ای دیگر: "لا لغوٌ فیها و لا تأثیمٌ". چگونه ممکن است یک کافرِ رانده شده و مغضوب و گناهکار بنامِ ابلیس در بهشت تردد کند؟
4️⃣ امام صادق در پاسخ به سوالِ یکی از اصحاب فرمود که در موردِ جنتِ حضرت آدم سوال کرده بود فرمودند: "جنّة مِن جنان الدنیا یطلع فیها الشمس و القمر و لو کان من جنان الآخرة ما خرج منها ابداً". یعنی باغی از باغ های دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر او ساکنِ بهشتِ جاودان بود، هرگز از آن بیرون نمیشد. کتاب الکافی/ج3/ص247.
5️⃣ هیچ قرینه ای مبنی بر قرار داشتنِ جنتِ حضرت آدم در آسمان وجود ندارد. بنابراین کسانی که باغِ حضرت آدم را بهشت معنا کرده اند، شواهد و قرائنشان را ارائه کنند!
🆔 @SinJimDin