eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
227 عکس
107 ویدیو
17 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 : ، سوره مبارکه هود ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) غرض سوره هود در آیات ابتدایی آن بیان شده است که می فرماید؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أُحْكِمَتْ ءَايَٰتُهُۥ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" (هود؛ ۱) قرآن کتابی است که یک اصل محکم در تمام آیات او حاضر است و آن اصل است. آیات تفصیلی قرآن تفصیل و تنزل توحید همه مراتب در اعتقادات و اخلاق و اعمال در شرایط و مواضع مختلف است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دوازدهم، سوره مبارکه هود ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) غرض سوره هود د
🔸 انبیا همه آمدند تا با یک اصل کنند و آن اصل این است که: "أَن لاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلاَّ ٱلله" (هود؛ ۲) اولین دعوت انبیائی همچون نوح، هود، صالح، شعیب و... این است که: "يَاقَوْمِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللهَ" (هود؛ ۵۰) همه تفاصیل انذار و تبشیر انبیاء تفصیل همین یک اصل و یک درخواست است. و جامعه سازی یا همان انبیا همه سوق به همین الهی است. و این امت سازی از پیامبر (ص) خواسته شده است که ای پیامبر؛ "فَٱسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ" بر این صراط مستقیم عبودیت استقامت کن و قامت راست کن و کسانی که به همراه تو به این مسیر رجوع کرده اند را هم به پای دار. 🔸 لذا پیامبر (ص) فرمود؛ سوره هود مرا پیر کرد به خاطر همین آیه. چرا که از پیامبر (ص) علاوه بر استقامت خود او، استقامت امت را هم طلب کرده است و این همان چیزی است که پیامبر عمر خویش را در راه آن صرف کرد و رنج ها کشید.. 🔸 در این نگاه، توحید به رساندن کثرات است. و وظیفه انبیا و تابعان ایشان گسترش و بسط و تفصیل توحید در عالم هستی است. از ما خواسته اند از شروع کنیم و به برسیم. تک تک قیام کنیم و دیگران را نیز بر این قیام اقامه کنیم. کسی که امامت جمعی یا تشکیلاتی را بر عهده دارد باید خود به صراط مستقیم وارد شده قامت راست کند و استقامت بر صراط مستقیم داشته باشد و بعلاوه اینکه تابعان و همراهان خویش را هم بر این صراط به پای دارد. استقامت ماموم را از امام طلب کرده اند. استقامت اعضای بر صراط مستقیم را بر تکلیف کرده اند. 🔸 به همین جهت است که انبیاء و ائمه معصومین (ع) برای هدایت دیگران رنج ها می کشیدند و عدم استقامت امت را به خود می گرفتند و عدم استقامت خویش تلقی می کردند و حقیقتا از ذنوب ایشان به درگاه الهی استغفار می کردند و اینگونه شفیع امت خویش به درگاه الهی می شدند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت سیزدهم.mp3
4.72M
📻 : : شنیدن قرآن 🔸 انسان وقتی چیزی را می‌شنود بیشتر به آن توجه می‌کند. زیرا وقتی انسان در صدد شنیدن است، می خواهد بفهمد تا اگر پاسخی لازم است، ارائه دهد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه ابراهیم ✍ سوره مبارکه ابراهیم بیان غرض و غایت نزول قرآن و اسلام و بلکه جمیع کتب الهی و شرایع آسمانی است. این غایت خارج نمودن مردم از ظلمات به نور و ایشان به صراط مستقیم است؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَاتِ إِلَی ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ" (ابراهیم؛ ۱). و لذا این سوره در مقام بیان این امر الهی به انبیا و عبرت های آن است؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (ابراهیم؛ ۵).
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_سیزدهم، سوره مبارکه ابراهیم ✍ سوره مبارکه ابراهیم بیان غرض و غایت نزول قرآن
🔸 این غایت از طریق محقق می شود؛ "ٱللَّهُ وَلِیُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (بقره؛ ۲۵۷) که لازمه آن تحقق و ظاهری و به تبع آن تحقق است. اما از آنجا که پذیرش دین از روی اکراه و اجبار نیست ؛ "لَآ إِكْرَاهَ فِی ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَیِّ" (بقره؛ ۲۵۶) لذا اصل دعوت انبیاء و سازوکار حکومت ایشان بر و است ؛ "وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَ يَهْدِی مَن يَشَآءُۚ وَ هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ" (ابراهیم؛ ۴). 🔸 پس خداوند از "تبیّن رشد از غیّ" سخن می گوید یعنی مسیر سعادت و شقاوت توسط شریعت و ولایت الهی واضح و آشکار شده است و حجت تمام شده است. این تَبَیُّن پس از تَبیین دین الهی است؛ لذا اصل "تبیین به لسان قوم" که از آن ناشی می شود وظیفه رسولان الهی و تابعان ایشان است و باید حق و باطل و مسیر رشد و غی برای مردم تبیین شود. 🔸 این تبیین مسیر رُشد از غَیّ لازمه دعوت همه انبیاء و مقدمه خروج از ظلمات به نور است. تبین به زبان مردم جامعه اگر محقق نشود مردم در تشخیص رشد از غی عاجز می مانند و در شرایط غبار آلود فتنه ها به خطا می روند. 🔸 این تبیین مهمترین لازمه خارج کردن مردم از ظلمات به نور از طریق تحقق ولایت الهی است. این سوره مبارکه مصادیقی از تبیین انبیاء به امر الهی برای اقوام خویش را بیان کرده است که برای قابل تعمیم و الگو گیری است. از جمله اینکه پس از بیان امر الهی به حضرت موسی؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" بلافاصله مصادق تبیینی که حضرت موسی (ع) مامور شد برای قوم خود انجام دهد را ذکر می کند. 🔸 اولین مصداق این است؛ "ذَكِّرْهُم بِأَيَّـٰامِ ٱللَّهِۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَأَيَٰتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ" یاد آوری ایام الله که برای کسانی که صبّار و شکور باشند نشانه و آیه ای است که راه را پیدا کنند. 🔸 بعد از آن سیره جهاد تبیین حضرت موسی در عمل به این امر الهی ارائه شده است که تدبر در آن برای روش جهاد تبیین کار ساز است. حضرت موسی برای تذکر به ایام الله نقمت و سختی زمان فرعون و اینکه خداوند چطور آنها را از ظلمات به نور خارج کرد را متذکر می شود؛ "وَ إِذْ قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَیٰكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْۚ وَ فِی ذَٰلِكُم بَلآَءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ" (ابراهیم؛ ۶). 🔸 در انتهای سوره نیز به این ثمره تبیین به لسان قوم در محورهایی که در سوره تفصیل داده می شود، تحت عنوان بلاغ للناس و انذار و تعلیم و تذکر اشاره می کند؛ "هَٰذَا بَلَاغٌ لِّلنَّاسِ وَ لِيُنذَرُوا۟ بِهِۦ وَ لِيَعْلَمُوٓا۟ أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ" (ابراهیم؛ ۵۲). بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت چهاردهم.mp3
4.45M
📻 : : ترتیل و صوت حزین 🔸 هرچیزی زینتی دارد و زینت قرآن صوت زیبا و نیکوست. "پیامبر اکرم (ص). 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نحل ✍ در سوره مبارکه نحل بعد از بیان این قاعده کلی که؛ "مَا عِندَكُمۡ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ ٱللَّهِ بَاقٖ وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) یعنی آنچه دنیایی و نزد شماست فانی و پایان پذیر است و آنچه اخروی و نزد خداست باقی و فنا ناپذیر است، می‌فرماید بر این قاعده عمل کنید و برای عمل اخروی که همان عمل ماجور عند الله است صبر کنید. که اگر این را داشته باشید اجر عمل شما ویژه و احسن است. 🔸 به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) اینکه فرمود؛ "وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) وعده مؤکدی است بر مطلق صبر، چه صبر بر اطاعت باشد و چه صبر بر ترک معصیت و چه صبر در برابر مصیبت، تنها قیدی که این مطلق دارد این است که این صبر در راه خدا باشد، چون سیاق با صبرهای دیگر سازگاری ندارد. (ترجمه المیزان، ج۱۲، ص ۴۸۸)
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_چهاردهم، سوره مبارکه نحل ✍ در سوره مبارکه نحل بعد از بیان این قاعده کلی که؛
🔸 چنین عملی بر اساس صبر در مقابل ابتلائات دنیا برای خدا عمل صالح شمرده شده است لذا در آیه شریفه بعد می فرماید؛ "مَنْ عَمِلَ صَٰلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةً طَيِّبَةًۖ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ" هر فرد مومنی زن یا مرد عمل صالح انجام دهد، به حیات طیبه که همان حیات عند الله است، زنده می‌شود و باز می‌فرماید جزای عمل صالح ایشان "بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ" خواهد بود. 🔸 در مورد این عبارت آیه شریفه اقوال مختلفی بیان شده است. برخی مفسرین گفته‌اند که تعبير به احسن دليل بر اين است كه اعمال نيك آنها همه يكسان نيست، بعضى خوب است و بعضى خوب تر، ولى خداوند همه را به حساب خوب تر مى گذارد، و پاداش خوب تر را به آنها مى دهد. (تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۳۸۸) یعنی اگر صبر و استقامت داشته باشند جزای عمل آنها بر اساس بهترین عملی که انجام داده اند، داده خواهد شد. یعنی اگر در صبر داشته باشند نباید از اعمال میانه راه که چه بسا با غفلت یا اخلاص کم و ضعف نیت بوده نا امید باشند چرا که اگر در مسیر الهی صبور باشند و از راه نمانند و از ناملایمتی دنیا خسته نشوند، خداوند به فضل خود همه اعمال آنها را به اخلاص و نیت توحیدی نهایی آنها محاسبه خواهد کرد. 🔸 برخی مانند مرحوم علامه طباطبایی (رض) فرموده اند: "منظور این است که هر عمل از اعمال صالح صابران به بهتر از آنچه انجام داده اند و به احسن وجه جزا داده می شود." یعنی نماز ایشان اگرچه نقص هایی داشته اما اجر نماز کامل داده می شود. به بیان ایشان؛ از آیه شریفه بر‌می‌آید که صبر فی الله باعث کمال عمل می‌شود. (ترجمه المیزان، ج۱۲، ص۴۹۰) 🔸 به بیان مرحوم علامه (رض) منظور آیه شریفه مطلق است. لذا همان طور که سه صبر بر طاعت، معصیت و مصیبت در عرض هم را شامل می شود، بر اساس آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران که فرمود؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَ صَابِرُوا۟ وَ رَابِطُوا۟" (آل عمران؛ ۲۰۰) و بیان آن در تدبر جزء سوم و چهارم آمد، سه صبر طولی و لایه به لایه فردی، جمعی و در نسبت با امام را نیز شامل می شود. 🔸 بر این اساس بنا بر قول اول تفسیری، معنای آیه این می شود که اگر مومنین بعد از و کرد و انجام داد، در هر عملی که جمع انجام می دهد خداوند عمل جمع را با ملاک احسن نیت های افراد آن برای همه اجر می دهد. لذا در عمل جمعی ثواب و اجر تک تک افراد به وزان عمل مومن ترین و با اخلاص ترین فرد شرکت کننده در عمل داده می شود. 🔸 مثلا در نماز جماعت خداوند نماز همه را به وزان با اخلاص ترین افراد آن جماعت اجر می دهد و قبول می نماید. و از اینجا فلسفه عمل جمعی مانند و دعای جمعی و نیز اعمال اجتماعی صالح در تشکیلات ایمانی معلوم می شود. 🔸 بنا بر تفسیر دوم هم معنای صبر جمعی و تشکیلاتی بر عمل جمعی باقی و بلکه راقی است! اگر جمع تشکیلاتی مومنین در زمینه سازی ظهور و انتظار همراهی با امام زمان (عج) عمل جمعی برای جامعه سازی و اصلاح جامعه انجام داده و بر انتظار فرج که افضل صبرها نامیده شده صبر نماید وقتی در نهایت امام زمان (عج) ظهور کنند، عمل این افراد به احسن اعمال که اعمال امام زمان (عج) ملحق و بر اساس آن جزا داده می شود؛ "مَن ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ" (الغیبه، ج۱، ص ۴۵۹) یعنی کسی که بر چنین صبر فعالی بر انتظار بر فرج صبر فردی و تشکیلاتی کند اما به زمان همراهی با امام و صبر بر طاعت امام نرسد اجر او مانند کسی است که در زمان ظهور در خیمه حضرت و از ملازمان ایشان است. اگر به عمل جمعی و تشکیلاتی اینگونه نگاه کنیم، به راحتی آن را از دست نداده و عمل فردی را بر آن ترجیح نخواهیم داد. 🔸 غرض سوره مبارکه نحل در انتهای سوره با تاکید بر همین صبر محقق می شود که تدبر در آن را بعهده خواننده وا می گذاریم؛ "وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا۟ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِۦۖ وَ لَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّٰبِرِينَ. وَ ٱصْبِرْ وَ مَا صَبْرُكَ إِلاَّ بِٱللَّهِۚ وَ لاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لاَ تَكُ فِی ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ. إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوا۟ وَّ ٱلَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ" (نحل؛ ۱۲۵-۱۲۸) بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت پانزدهم.mp3
5.65M
📻 : : مراتب توجه و تدبر در قرآن 🔸 اگر قرآن را یک موجود زنده دیدیم که با ما گفتگو می‌کند، حیا اجازه نمی‌دهد هنگام مخاطبه با قرآن توجه ما جای دیگری باشد 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا