💐رسول اکرم صلي الله عليه و آله فرمود :
بر شما باد به قرآن ، چون قرآن ، شفای سودمند ، وداروی پر برکت است و نگهبان کسی است که به آن چنگ می زند، و نجاتبخش کسی است که ازآن پیروی کند.
📚 (جامع الاخبار و الآثار جلد 1 صفحه 432)
@Tarbiatmahdav
💚✨حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمودند:
هرکس که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد، به ذکر شش گانه زیر بپردازد:
💚✨🍃اول آنکه در آغاز هرکار بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم.
💚✨🍃دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد، بگوید الحمدالله رب العالمین.
💚✨🍃سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه.
💚✨🍃چهارم آنکه چون غم و اندوه براو هجوم آورد بگوید : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
💚✨🍃پنجم آنکه چون تدبیرکار کند،گوید ماشاءالله.
💚✨🍃ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند بگوید: حسبناالله و نعم الوکیل.
@Tarbiatmahdav
❇️امام صادق (ع):
هر کس هنگام خروج از منزل ۱۰ بار سوره توحید را بخواند همواره در حفظ و حراست خداوند است تا به خانه برگردد.
🔰ندای سر بریده شهید محسن آقا خانی
امام جماعت واحد تعاون بود. حاج آقای آقا خانی صدایش می کردند.
روحیه عجیبی داشت. زیر آتش سنگین عراق، پیکر شهدا را به عقب برمی گرداند که در همین رفت و آمدها گلوله مستقیم تانگ سرش را پراند.
خودم چند متری اش بودم. وقتی سر بریده اش روی زمین افتاد، صدایی از آن بلند شد: السلام علیک یا ابا عبد الله.
🗣راوی: جواد علی گلی
📚کتاب خط عاشقی ۱، حسین کاجی، انتشارات حماسه یاران، چاپ دوم ۱۳۹۵، ص ۱۴۳ . (به نقل از کتاب پیشانی سوخته، ستاد اقامه نماز، ص ۹۹٫)
اعجاز علمی قرآن
سوره مبارکه سجده آیه ﴿۹﴾:
آن گاه او را درست اندام کرد، و از روح خویش در او دمید، و براى شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد؛ چه اندک سپاس مى گزارید.
☜ تا به حال اندیشیده اید :
چرا واژه “سمع” در قرآن مفرد و واژه ” ابصار” به صورت جمع آمده است؟؟؟
● طبق یافته های اخیرعلمی :
① بخش شنوایی درمغز یکی بوده .
② درصورتی که بینایی دارای بخشهای ویژه درک رنگ، بعد و تصویری است که جداولی در ارتباط دائمی باهم هستند.
③ جالب تراینکه در اکثریت موارد واژه سمع قبل ازابصار قرار گرفته که این خود تاییدی بر اعجاز قران هست، چون حس شنوایی کودک زودتر از بینایی فعال میشود.
⇲و این برگی دیگر برحقایق اعجاز آمیز قرآن است⇱
@Tarbiatmahdav
❧🔆✧﷽✧🔆❧
📖#هـزارویـکـ_حــکـایـتـ_قـرآنـی
🔻#حکایت4
📜گفتگوی شیطان چاق با شیطان لاغر
✍شیطانی چاق روزی با شیطانی لاغر برخورد نمود شیطان چاق از شیطان لاغر پرسید: عزیزم! چرا تو چنین لاغر و ضعیف شده ای؟
🔹شیطان لاغر در پاسخ گفت: من بر شخصی مسلط و مأمور گمراه کردن او هستم ولی او در اول هر کاری از قبیل خوردن، آشامیدن و موارد دیگر زبانش به ذکر بسم الله گویا است بدین جهت از نفوذ در او و شرکت نمون در کارهایش محروم هستم و همین سبب لاغری من است.
🔸حال توای عزیز بگو بدانم چرا چاق شده ای؟ شیطان چاق پاسخ داد: چاقی من به خاطر آن است که شاد هستم زیرا برشخصی غافل و بی خبر و بی تفاوت مسلط شده ام که در هیچ کاری بسم الله نمی گوید؛
🔹 مثلاً به هنگام ورود و خروج و خوردن و آشامیدن و سایر موارد، او در هرکاری آنچنان غافل و سرگرم است که اصلاً به یاد خدا نیست و همین سبب چاقی من است
📚ر.ک: استان هایی از بسم الله الرحمن الرحیم، 1، 96
🌸
@Tarbiatmahdav
┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🌙#نمازشب
🔻سفارش آیتاللهالعظمی بروجردی به نماز شب
▫️حضرت آیتالله بروجردی قدس سره فرمودند:
➖ وقتی که از من ذکر خواستند، گفتم ذکر مؤمن،
➖نماز شب است.
➖نماز اول وقت است.
🔺اگر انسان متهجد بشود و اهل شب زندهداری باشد، همین او را به مقام نورانیت میرساند.
#نماز_شب
@Tarbiatmahdav
┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧﷽✧🔆❧
📖#هـزارویـکـ_حــکـایـتـ_قـرآنـی
🔻#حکایت5
📜 دزد اموال نه دزد عقاید
✍رئیس گروهی از دزدان، اموال قافله ای را غارت نمود در میان کاروانیان شخصی بود که بر روی طاقه های پارچه خود جمله بسم الله الرحمن الرحیم را نوشته بود
🔸در میان تجار سابق برای محفوظ ماندن اموالشان از دست راهزنان این عمل مرسوم بوده است.
🔹وقتی که چشم رئیس راهزنان به این جمله شریفه افتاد فوراً دستور داد که این اموال را به صاحبانش برگردانید برخی از دزدها به او اعتراض نموده و علت این کار را جویا شدند رئیسشان گفت: آخر ما دزد اموال مردم هستیم نه دزد عقیده آنها چون اگر به آن نوشته ترتیب اثر ندهیم آنها بی اعتقاد خواهند شد
📚ر.ک: داستان هایی از بسم الله الرحمن الرحیم 2، 9، به نقل از: تجلی سعادت 14،
🔺نکته: باز صد رحمت به دزدان قدیم
📌محمدحسین محمدی
#هزارویک_حـکایت_قرآنی
#حکایت
@Tarbiatmahdav
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🔎 #ترنم_وحی
4⃣ #قسمت_چهارم
📖 سوره مبارکه حمد آیه ۷
📖 «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ»
"دوري از غضب شدگان و گمراهان"
🔻در ادامۀ تبيين و توصيف صراط مستقيم، خداوند ميفرمايد:
📖 «غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ» ،
📖 "يعني اين راه، راه كساني است كه نه غضبشدۀ خداوند هستند و نه در بيراهۀ ضلالت و گمراهي سرگرداناند".
◽️بیشترِ مفسران براساس روايات تفسيریِ معصومان علیهم السلام گروه اول يعني «الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ » را قوم يهود و گروه دوم يعني «الضَّالِّين» را مسيحيان معرفي كردهاند.
▫️ براي نمونه در روايتي از امام صادق علیه السلام نقل شده است که دربارۀ «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ»
✨ فرمود: «هُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى» (آنان يهود و نصاري هستند).
🔻در اينگونه مواقع بايد توجه داشت كه كلام الهي در طول تاريخ و در افقي بسيار والا جاري بوده و مفاهيم آن منحصر به نمونهاي خاص و مصداقي واحد نيست.
⬅️به تعبير عالمان علم اصول:
«خُصُوصُ المَورِدِ لا يُخَصِّصُ الوارِدَ»؛
يعني اگر موضوعي به دليل موقعيتي خاص پديد آمده باشد، اين موقعيت موجب نميشود که آن موضوع به همان موقعيت منحصر شود؛بلکه ميتواند براي موقعيتهاي مشابه نيز استفاده شود.
✨در روايتي از حضرت امام محمدباقر علیه السلام آمده است:
«وَ لَوْ أَنَّ آيَةً نَزَلَتْ فِي قَوْمٍ ثُمَّ مَاتُوا أُولـَْـئِكَ مَاتَتِ الْآيَةُ إِذاً مَا بَقِيَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْءٌ إِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ مَا قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأََرْضُ» .
"اگر بنا بود آيهاي که دربارۀ مردمي نازل شده، با مردن آن مردم ازبين برود، چيزي از قرآن باقي نميماند؛ ولي قرآن به گونهاي است که از اولش [يعني عصر نزول] تا آخرش [يعني اعصار بعد] جاري است تا زماني که آسمان و زمين برجاست."
🔻همانگونه كه خورشيد از ماوراي همۀ آدميان درحال درخشش بوده، قرآن نيز بر فراز جامعۀ بشري هميشه در حال تابش و روشنگري است: «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» و حقايق آن تقسيم قبيلهاي و گروهي و فردي ندارد.
✨ امام رضا علیه السلام در توضيح علت طراوت و تازگي هميشگي قرآن ميفرمايد:
«لِأَنَّ اللهَ لَمْ يُنْزِلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» .
✨زيرا خداى متعال آن را براى زمان و مردمان خاص نازل نفرموده است؛ ازاين رو در هر زمانى جديد است و تا روز قيامت نزد هر قومى تازه و شكوفاست.
▫️بنابراين، شأن نزولي که براي بعضي آيات بيان شده است، موجب انحصار مفهوم آيه نميشود، بلكه فقط راهنمايي براي فهم بيشتر آيه است؛ مثلاً آيۀ زير به اتفاق شيعه و سنّي در شأن علي بن ابيطالب علیه السلام و پس از جانفشاني ايشان در «ليلة المبيت» نازل شده است:
📖«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَ اللهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» .
📖"و از مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا ميفروشد و خدا به بندگان مهربان است".
🔺اما نميتوان اين آيه را منحصر به وجود مقدّس اميرالمؤمنين علیه السلام دانست؛ زيرا در طول تاريخ بسياري بوده و هستند كه با الگوگرفتن از امام علي علیه السلام ، ايثارگرانه جانشان را در طَبَق اخلاص گذاشته و در مسير رضاي خدا حتي از جان هم مضايقه نکردهاند.
▫️ پس آيات قرآن تا ابد در جريان است و مصاديق مختلف و متفاوتِ آن به طور دائم در جامعۀ بشري ظاهر ميشود.در اين آيه نيز چنين است و غضبشدگان و گمراهان فقط يهوديان و مسيحيان نيستند، گرچه مصداق کامل و بارز اين مفهوماند.
🔎نکتۀ ديگري که در اين مقام بايد گفت اين است که حضرت حق اعطاي نعمت را به خود نسبت ميدهد؛ اما غضب و ضلالت را به خود اِسناد نميدهد.
اين مطلب به اين علت است که هر خير و رحمتي از جانب خداوند است:
📖«وَ مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَۀٍ فَمِنَ اللهِ»
📖 "و هر نعمتى كه داريد از خداست"؛
▫️اما در شعاع غضب الهي قرارگرفتن و ضلالت يافتن به خودِ انسانها ارتباط دارد:
📖«مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَۀٍ فَمِنَ اللهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَیِّئَۀٍ فَمِنْ نَفْسِكَ»
📖"هرچه از خوبي به تو میرسد، از جانب خداست و هرچه از بدى به تو میرسد، از خود توست".
#تفسیر_سوره_حمد
#مفاهیم
#تدبر
@Tarbiatmahdav
┅═✧❁🔆❁✧═┅
🌸🍃🌸🍃
#حفظ_آبروي_مردم
خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است.
حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت میفرمایند : کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشمپوشی کرده و آبروی آنها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.
روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند!
فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مؤمن مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند!
اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود.
@Tarbiatmahdav