🔸ادامه 👇
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« در جنگ احد، چون درگيرى شديد شد، پيامبر خدا، زير پرچم انصار نشست و به على بن ابى طالب پيغام داد كه: «پرچم را پيش ببر!» ... ابو سعد بن ابى طلحه كه پرچمدار مشركان بود، ندايش داد كه: اى ابو القُصَم! آيا اهل نبرد تن به تن هستى؟
گفت: «آرى». پس در ميان دو لشكر به مبارزه در آمدند و دو ضربه ردّ و بدل كردند. على عليه السلام ضربه اى بر او زد و به خاكش افكند. سپس از او روگرداند و كارش را تمام نكرد. يارانش به او گفتند: پس چرا كارش را نساختى؟
فرمود: «عورتش را در برابر من هويدا كرد و خويشاوندى، موجب شد كه از او رو بگردانم ودانستم كه خداى عز و جل او را كشته است».
📚السيرة النبويّة ، ج 3 ص 77، البداية والنهاية ج 4 ص 20.
❕یا در رابطه با نبرد خندق آمده است ؛
« سپس على عليه السلام [بعد از آن كه عمرو را كشت]، به سوى پيامبر خدا آمد، در حالى كه چهره اش مى درخشيد. پس عمر بن خطّاب گفت: چرا زره اش را بر نداشتى؟ عرب، زرهى بهتر از آن ندارد. على عليه السلام فرمود: «او را زدم. پس با عورتش خود را از من حفظ كرد و ... خجالت كشيدم كه وى را [با گرفتن زره اش] بى پوشش كنم».
📚المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 35 _ السنن الكبرى: ج 6 ص 502 _ دلائل النبوّة: ج 3 ص 439، تاريخ دمشق: ج 42 ص 80؛ الإرشاد: ج 1 ص 104، مجمع البيان: ج 8 ص 538.
❕یا در رابطه با نبرد صفین نقل می کنند ؛
« پس بُسر به تپّه نزديك شد، حال آن كه نقابى آهنين بر چهره داشت و شناخته نمى شد. آنگاه، او را ندا داد: اى ابوالحسن! به مبارزه با من درآى! على عليه السلام با وقار و بى اعتنايى [به وى] به سويش روان گشت و آنگاه كه به وى نزديك شد، بر او كه زره به تن داشت، با نيزه ضربه اى زد و وى را بر زمين افكَنْد؛ امّا زره، مانِع فرو رفتنِ نيزه بر اندام او شد. بُسر [نيز] در برابر او به عورتش پناه برد، بدين سان كه دست بُرد تا عورتش را عريان كند و از آسيب او در امان باشد، كه على عليه السلام [با ديدن اين صحنه] بازگشت و به او پشت كرد. وقتى بُسر بر زمين افتاد، اشتر او را شناخت و گفت: اى امير مؤمنان! اين بُسر بن ارطات، دشمن خدا و توست. على عليه السلام گفت: «او را وا گذار، كه خدايش لعنت كناد! آيا پس از اين كه چنان كارى كرد [نزديكش شوم و او را بكشم]؟».
📚وقعة صفّين ، ص 458؛ شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 95
❕یا ابن قتیبه در شرح نبرد عمروعاص با علی ع نقل می کند ؛
« عمرو به معاويه گفت: آيا خود، از على مى ترسى و آنگاه كه من اندرزت مى دهم، مرا [به ترسيدن از او] متّهم مى كنى؟ به خدا سوگند، هر آينه با على مبارزه خواهم كرد، هر چند در نخستين ديدار با وى، هزار بار بميرم. آنگاه عمرو به مبارزه على عليه السلام رفت. على بر او ضربتى زد و بر زمينش افكَنْد. عمرو در برابر او به عورتش پناه برد و [بدين سان] از او در امان مانْد. على عليه السلام از او دست كشيد و به او پشت كرد. و على عليه السلام هيچگاه به عورت هيچ كس ننگريسته بود؛ چرا كه اهل حيا و بزرگ ْمنشى بود و از آنچه براى كسى چون او روا و زيبا نبود، دورى مى كرد. »
📚الامامه و السیاسه ج 1 ص 127
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« روزى على عليه السلام به عمرو بن عاص حمله بُرد و او را با نيزه ضربه زد و بر زمين افكَنْد. عورت او نمودار شد. پس على عليه السلام از او [دست كشيد و] بازگشت. يارانش به وى گفتند: اى امير مؤمنان! تو را چه شد كه از او روى برگرداندى و بازگشتى؟ گفت: «آيا مىدانيد او كيست؟».گفتند: نه. گفت: «او عمرو بن عاص است كه عورتش را نزد من آشكار كرد و سپس مرا به ياد خويشاوندى افكند. پس من نيز از او منصرف شدم». آنگاه كه عمرو نزد معاويه باز گشت، معاويه به وى گفت: خدا را سپاس گو و كَپَل خود را »
📚البداية والنهاية: ج 7 ص 264، الأخبار الطوال: ص 177، المناقب للخوارزمي: ص 236 ح 240
#
🍁🌳 🌳🍁
#علم_عزاداری
🤔#پرسش
❔فلسفه حمل علم در #عزاداری ها چیست ❗️اصلا چه معنا و مفهومی در آن است که هیئات عزاداری از آن استفاده می کنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌علم از ابزار و وسايل عزادارى امام حسين علیه السلام است كه در هيئتها و دسته هاى مذهبى به كار گرفته مى شود. علامت به معناى نشانه است. اين علامتها نشانه هاى گروههاى عزادار محسوب مى شده است و كسانى هم كه آن را حمل مى كردند، «علامت كش» بودند، يعنى علم بردار. به نوشته دهخدا: «#صليب مانندى كه بر چوب يا آهن افقى آن از سوى پايين شالهاى ترمه آويزند و از سوى زبر لاله و تنديسهايى از مرغ و جز آن نصب كنند و در ميان زبانهاى از فلزّ طويل دارد و بر نوك آن فلز پر يا گلولهاى از شيشه الوان نصب كنند و اين زبانه هاى فلزّى كه به «تيغ» مشهور است، سه يا پنج باشد و در مراسم عزادارى محرّم پيشاپيش دسته ها به حركت آرند.»
📚لغت نامه دهخدا ماده علم ، علامت
❕شباهت آن به #صليب، مى رساند كه پس از ارتباط ايران با اروپاييها در عصر قاجار، از آيينهاى مذهبى مسيحيّت اقتباس شده است. به هر حال، نمودها و مظاهرى است كه گاهى عزاداران را از محتوا و اصل عزادارى و اقامه شعائر دينى بازمى دارد.
📚فرهنگ عاشورا ، محدثی ص 320
👌هرچند اصل حمل كردن علم ناشى از انگيزه پيروى #علمدارى حضرت عباس باشد اما به صورت قطع حمل عَلَم عريض و طويل كه به شكل صليب مسيحى هاست و در روى بازوهاى اين علم كذايى، اشكالى از خورشيد، كشكول، تبرزين، كبوتر و اژدها و... #نصب شده و بر سر علم هم چند زنگوله آويزان كه مفهوم درستى از اين اشكال و اشيا فهميده نمى شود، همگى اين ابزار پس از ارتباط ايران با اروپايىها در عصر قاجار، از آيينهاى مذهبى #مسيحيت اقتباس شده است.
🔰به تعبیر دیگر علَم در حقيقت به عنوان سمبلى براى تداعى كردن واقعه كربلا طراحى شده است نشانه هايى مانند دست بريده يا شاخه هاى #نخل، ابزارآلات جنگ مانند سپر و شمشير و يا تزيين يك چوب بلند با پارچه هاى سبز و قرمز و نصب ابزار آلات جنگى و... از علَم هاى اصيل محسوب مى گردد.
👌اين سنت در عصر قاجار در اثر ارتباط با كشورهاى اروپايى و تأثير پذيرى از آداب و سنتهاى مسيحيان دستخوش برخى انحرافات قرار گرفته است. اضافه كردن مجسمه هاى بى معنا، تزيين با طلا و نقره و... از مهمترين تحريفات اين سنت است كه گاهى عزاداران و #عزادارى را از محتوا و اصل اقامه شعاير دينى باز مى دارد.
📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه علم
🔸در پایان به نظرات تنی چند از #مراجع در مورد علم و علم کشی توجه کنید ؛
💠مقام معظم رهبری ؛
« استفاده از علم فى نفسه اشكال ندارد، ولى نبايد اين امور #جزء دين شمرده شود»
📚اجوبه الاستفتاءات س 1444
👌آیت الله مکارم شیرازی ؛
« با توجّه به اينكه دشمنان، پيرايه هايى به #علامت مى بندند بهتر است از آن پرهيز شود و به پرچمهاى آبرومند ساده قناعت گردد.»
📚احکام عزاداری ص 47
👌بنابراین علم هایی که در عزاداری استفاده می شود بهتر است به شکل ساده و سنتی خود باشد تا هم تداعی کننده خاطره عباس علمدار و رشادت های او در پرچم داری سپاه امام #حسین علیه السلام باشد ، چنان که نقل است روز عاشورا نيز چون عباس خدمت امام حسین علیهما السلام آمد و از او اذن ميدان طلبيد، امام گريست و ابتدا اجازه نداد و فرمود: تو علمدار منى، اگر تو بروى و كشته شوى، سپاه من از هم مى پاشد»
📚معالی السبطین ج 1 ص 441
👌و هم با سادگی تداعی کننده سایر #وقائع غم انگیز کربلا باشد به گونه ای که در بالا توضیح آن گذشت .
#
🍁🌳 @Tarbiatmahdav 🌳🍁
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۵ شهریور ۱۳۹۹
میلادی: Tuesday - 15 September 2020
قمری: الثلاثاء، 26 محرم 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹شهادت علی بن حسن مثلث علیه السلام، 146ه-ق
📆 روزشمار:
▪️9 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️24 روز تا اربعین حسینی
▪️32 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️33 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
▪️38 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام
🍃🌸🍃
✴️ آیا میدانید فقیر واقعی کیست؟
روزی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟
اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
حضرت فرمود:
آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.
📚منبع : بحارالانوار : ج 72، ص 6
#آیا_میدانید
❣┅┅❀💎❀┅┅❣
✨﷽✨
💚مهمان امام حسین (علیه السلام) :
شیخ رجبعلی خیاط می فرمود :
در روزهای اوایل هیئت ، مایل بودم تمام کارهای مجلس را خودم انجام دهم، خودم مداحی می کردم، چای می دادم و اغلب کارهای دیگر. شبی مشغول دادن چای به عزاداران بودم که دیدم جوانی که اصلا ظاهر مناسبی نداشت وارد مجلس شد و گوشه ای نشست ، یقه اش باز بود و گردنبند به گردنش ، وضع لباسش هم خیلی نامناسب بود، به همه چای تعارف کردم تا رسیدم به جوان، چشمم به پایش افتاد دیدم جورابی نازک شبیه جوراب های زنانه به پا دارد. غیظ کردم و با عصبانیت سینی چای را مقابلش گرفتم، یکی از استکان ها برگشت و چای روی پایم ریخت و سوخت. از این سوختگی زخمی در پایم بوجود آمد که خیلی طول کشید تا خوب شود، برای خودم هم این سوال پیش آمده بود که چرا زخم پایم خوب نمی شود. شبی به من گفتند: شیخ! آن جوانی که با عصبانیت چای به او تعارف کردی ، هر چه بود مهمان حسین علیه السلام بود ، نباید چنین رفتاری را با او مرتکب میشدی.
📚کشکول کشمیری ، صفحه ۱۲۳
❣┅┅❀💎❀┅┅❣
@Tarbiatmahdav
✍پیامبر اکرم (ﷺ):
چهار چيز است چنانچه يكى از آنها وارد خانه ای شود آن خانه را طورى خراب كند حتّى با بركت نيز آباد نگردد:
●خيانت
●دزدى
●شرابخوارى
●و زِنا
📚امالی صدوق ص۳۸۹
❣┅┅❀💎❀┅┅❣
@Tarbiatmahdav
🍃🌸🍃
⚜تاثیر بسیار ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله»
امام صادق (ع) فرموده است :
🍃هرگاه از قدرتمند، یا چیز دیگری ناراحت و اندوهناک شدید، ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» را زیاد تکرار کنید، زیرا این ذکر کلید گشایش هرگونه گرفتاری و ناراحتی است، و گنجی است از گنجهای بهشت.» و نیز فرمود:
رسول اکرم (ص) فرمود:
🍃«ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» نود و نه درد را شفا می دهد که ساده ترین آنها اندوه است.»
و نیز فرمود: «در شب معراج ابراهیم خلیل بر من گذر کرد، و گفت: به امتت امر کن در بهشت، بسیار درخت نشاء نمایید که زمینش وسیع و خاکش پاک است.» گفتم «نشاء بهشت» چیست؟
پاسخ داد: لا حول و لا قوه الا بالله
❣┅┅❀💎❀┅┅❣
@Tarbiatmahdav
🍃🌸🍃
✴️ آیا میدانید فقیر واقعی کیست؟
روزی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟
اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
حضرت فرمود:
آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.
📚منبع : بحارالانوار : ج 72، ص 6
#آیا_میدانید
❣┅┅❀💎❀┅┅❣
@Tarbiatmahdav
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اثرات صله رحم(ارتباط با خویشاوندان)
➊مال را رشد ميدهد.
➋عمل ها را پاك مي كند.
➌بلا را دفع مي كند.
➍حساب را آسان مي كند.
➎از گناهان حفظ مي كند.
➏انسان را نزد اهل و عيال محبوب كند.
➐دشمن را ذليل ميكند.
➑خلق را نيكو كند.
➒اجل را دور كند ،گاهي عمر سه ساله را
تا سي سال افزايش دهد.
➓براي هر قدم جهت صله رحم چهل هزار حسنه نوشته شود.
📚سراج الشيعة ص١٨
بسم الله الرحمن الرحیم
💖ای کاش بجز رنگ خدا رنگ نباشد،
❤️در ملک خدا فقر و بلا ، جنگ نباشد
💖ای کاش که در سینۀ کس غصّه نبینند
❤️با این همه نعمت ، دل کس تنگ نباشد
💖ای کاش وفا جای جفا شیوۀ ما بود
❤️اندیشۀ کج ، حقه و نیرنگ نباشد
💖ای کاش دلی در قفس نفس نبینی
❤️تا سینه چو آیینۀ پر زنگ نباشد
💖ای کاش اگر دست نیازی به تو رو کرد
❤️از لطف بگیری ، دلت از سنگ نباشد
@Tarbiatmahdav