📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
📍۱۰ تا ۱۴
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
6️⃣ قسمت ششم
▪️من نميدانم باباطاهر تا چه اندازه به اين مقامها دست يافته، امّا در شعر عالي ميگويد که:
یکــی درد و یکـی درمــان پسنــدد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسنــدم آنچــه را جانـان پسندد
▪️البته خداوند براي کسي بد نميخواهد و هرچه از جانب او به بندگان برسد نيکوست. پيامبر گرامي«صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم»، در حديثي به روايت اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: «فِي كُلِ قَضَاءِ اللَّهِ خِيَرَةٌ لِلْمُؤْمِن»[التوحید، ص ۳۷۱]؛ در هر قضاى خداوند، برای مؤمن، خير و نيکي وجود دارد.
▪️البته ظاهر برخي وقايع، تلخ و سخت است، امّا باز هم همان تلخي و سختي به نفع بندگان و به مصلحت آنها خواهد بود. به قول قرآن شريف: «وَ عَسي أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسي أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون»[بقره، ۲۱۶].
▪️ امام سجّاد«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: کسي که به مقدّر الهي، چه مورد علاقۀ او و چه مورد نفرت او باشد، راضي گردد، خداوند سبحان از بين آنچه او دوست دارد يا دوست ندارد، تنها چيزي که برايش بهتر است را مقدّر ميفرمايد.[الكافي، ج۲، ص۶۰]
▪️قرآن کریم در آيهاي میفرماید: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»[یونس، ۱۲] مردان خدا، اولیای خدا، آناناند که تسلیم و رضا را باور کردهاند و در اثر این باور، غم گذشته را نمیخورند و نسبت به آینده نگرانی ندارند. امام صادق«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» هيچگاه نفرمودند: اي کاش فلان امر، اين چنين نشده بود.[الكافي، ج۲، ص۶۳]
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
توشه سفر اربعین.pdf
462.2K
📍توشه سفر اربعین
🔻چند توصیه برای::
1⃣ سفر خانوادگی به عراق برای پیادهروی اربعین
2⃣ بانوانی که به پیادهروی اربعین میروند
3⃣ مراقبت از سلامتی در پیادهروی اربعین
4⃣ پیشگیری و درمان تاول پا در پیادهروی اربعین
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
7️⃣ قسمت هفتم
▪️برخورداري از نفس مطمئنّه، سبب ميشود انسان، واقعاً به مقدّرات الهي راضي باشد. آنگاه به او خطاب ميشود: اي بندۀ من که نفس مطمئنّه پيدا کردهاي! اي کسي که من از تو راضي هستم، تو هم از من راضي هستي، نزد خودم بيا: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ، راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلِي فِي عِبادِي، وَ ادْخُلِي جَنَّتِي»[فجر، ۲۷ تا ۳۰].
▪️قرآن کریم، به بهشت رضوان که جايگاه اخصّالخواص است، مقام عنداللهی میگوید.
▪️اگر انسان به برابر مقدّرات الهي، راضي باشد، به مقامهاي والايي در دنيا و آخرت دست مييابد و پاداش فراواني خواهد برد، امّا چنانچه نسبت به تقديرش ناراضي باشد، اوّلاً نارضايتي او نوعي ناسپاسي از خداوند است و بهتعبير امام صادق«سلاماللهعلیه» خداوند سبحان را در تقدير خود مورد اتّهام و بدبيني قرار داده است: «مَنْ لَمْ يَرْضَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اتَّهَمَ اللَّهَ تَعَالَى فِي قَضَائِهِ»[بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۹۰]
▪️ثانياً نارضايتي او قضا را تغيير نميدهد و فقط او را از اجر و ثواب و کسب درجات معنوي محروم ميسازد. چنانکه امام باقر«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: «مَنْ رَضِيَ بِالْقَضَاءِ أَتَى عَلَيْهِ الْقَضَاءُ وَ عَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَهُ وَ مَنْ سَخِطَ الْقَضَاءَ مَضَى عَلَيْهِ الْقَضَاءُ وَ أَحْبَطَ اللَّهُ أَجْرَهُ»[الكافي، ج۲، ص۶۲]؛ هرکه به قضاي الهي راضي باشد، آن قضا بر وي فرود ميآيد و خداوند تعالي اجر عظيم به او ميدهد. و هرکس از قضاي الهي ناراضي باشد، آن قضا بر وي ميگذرد، در حالي که اجر و پاداشي نخواهد برد.
▪️به قول معروف، چنين کسي هم چوب را ميخورد و هم مجبور است پياز را بخورد.
▪️امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» براي تسليت و تعزيت به کسي که فرزند خود را از دست داده بود، فرمودند: «إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُور»[نهجالبلاغه، حکمت ۲۹۱]؛ اگر صبور و شكيبا باشى، تقدير الهى بر تو جارى مىشود و تو مستحقّ پاداش هستي، و اگر صبور نباشي و بىتابى كنى نيز تقدير الهى بر تو جارى مىشود، ولي سنگيني گناه آن براي تو ميماند.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
1️⃣ قسمت اول
🔹بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🔸
«رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي»
▪️مرحوم صدوق«رحمتاللهعلیه»در روایتی، از امام صادق«سلاماللهعلیه»نقل میکند که میفرمایند: «مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ قَرِينٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْكَنَ عَدُوُّهُ مِنْ عُنُقِهِ»[الامالی الصدوق، ص ۴۴۱]
▪️اگر کسی دل متنبّهی نداشته باشد، اگر کسی نفس لوّامه نداشته باشد و اگر کسی رفیق خوب نداشته باشد، دشمنش را بر گردن خود سوار کرده است.
▪️منظور از دشمن در این روایت، شیطان است. یعنی آنکه از این سه سلاح بهره نگیرد، شیطان انسی یا شیطان جنّی، او را میبرد آنجا که خاطر خواه اوست. از اینرو امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرمایند که آدمی برای رویارویی با شیاطین، که نتیجۀ آن رستگاری است، به سه اسلحه نیاز دارد؛ قلب بیداری که او را متنبّه سازد، وجدان یا نفس لوّامهای که در وقت گناه ملامتش کند و همراه صالحی که او را ارشاد نماید.
▪️سلاح اوّل، قلب بیدار و موعظهگر است. قلب بیدار به ما یادآوری میکند که: همهجا محضر خداست، ما در محضر خداییم، ادب حضور باید مراعات شود. یعنی عمق جان ما، دل ما، ما را راهنمایی میکند. تمام ذکرها، وردها و عبادت ها، به خاطر این است که قلب انسان او را راهنمایی کند. اگر خداوند سبحان بر اقامۀ نماز تأکید دارد، به همین خاطر است: «وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري»[طه، ۱۴]، اگر روزه را واجب کرده، برای همین است: «اَلصَّومُ لِي وَ اَنَا اُجزَی بِهِ»[من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۷۵]، و بالأخره هرچه هست، برای این است که انسان از قلب بیداری برخوردار گردد که آن قلب، او را متوجّه سازد. ظاهراً اگر بگوییم: همۀ عبادات، برای این است که حال توجه برای انسان پیدا شود، اشتباه نگفتهایم. مثلاً اگر به ما گفتهاند که باید «ذکر زبانی» داشته باشیم و آن ذکر زبانی کمکم «ذکر دل» شود تا به تدریج به «ذکر عملی» برسیم، برای چیست؟ برای خاطر اینکه ما همیشه یک منبّه و بیدار کنندهای در درون خود داشته باشیم. ذکر کاربرد و تأثیر فراوانی در پیشرفت معنوی انسان دارد. بیجهت نیست که یکی از اوّلین دستورات سلوکی علمای علم اخلاق، مداومت بر ذکر است. قرآن کریم نیز بهطور جدّی از انسان میخواهد که دائماً اهل ذکر باشد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلاً»[احزاب، ۴۱و۴۲].
این آیۀ شریفه از آیات مهم قرآن است و نزد اهل سیروسلوک، بسيار اهميّت دارد. امام صادق«سلاماللهعلیه» در ذیل این آیه میفرمایند: پروردگار عالم هرچه از انسان خواسته، بهصورت محدود خواسته است، اما ذکر را نامحدود و بیشمار میخواهد. ایشان میفرمایند: در روزه، حج و سایر اعمال و عبادات، محدودیتی هست و تنها عملی كه خداوند تعالی به تعداد کم آن راضی نیست و نامحدود میخواهد، ذكر میباشد.[الکافی، ج ۲، ص ۴۹۸]
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
◾️تلاش برای بر پایی حکومت دینی و مبارزه با طاغوت
🔹قال الحسین علیه السلام : انّما خَرَجتُ لطلبِ الاصلاحِ في اُمّةِ جدّی
📍امام حسین علیه السلام قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت است از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد.
در حقیقت اصلاح جامعه جز از طریق حکومت میسر نمی باشد، اگر حکومتی باشد که بر خلاف قوانین اسلامی عمل کند حتما قسمت بزرگی از آن جامعه را فاسد خواهد کرد، لذا امام حسین علیه السلام دنبال حل ریشه ی فساد در جامعه بود که آن حکومت طاغوت بود.
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
2️⃣ قسمت دوم
▪️ذکر دائمی، یعنی قلب بیدار؛ و قلب بیدار، یعنی توجه؛ و انسان باید دوام توجه داشته باشد. البته دوام توجه برای همه نمیشود، اما به هر اندازه که میشود، باید برای آن تلاش کرد. این دوام توجه از اوجب واجبات است. جملۀ «سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلاً» در آيۀ شريفه، از باب مثال است؛ یعنی مرادش فقط اين نيست که صبح و شام به ياد خدا باشيد، بلکه منظور این است که انسان بايد دائم الذکر باشد و دوام توجه داشته باشد. در اثر دوام توجه، انسان قلب بيدار پيدا ميکند. اين قلب به او تذکّر ميدهد و بيدارش ميکند؛ گاهی تذکّر و تنبّه او نسبت به معاد و قیامت است، گاهی به مبدأ توجه ميدهد، گاهی نيز متذکّر سعادت و رستگاري ميشود.
▪️ارزش توجه و تذکّر، بنابر روايتي از امام صادق«سلاماللهعلیه» از يک سال عبادت بيشتر است: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة»[تفسير العياشي، ج۲، ص۲۰۸]. آن حضرت در ادامه، آيۀ شريفۀ «إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْباب»[رعد، ۱۹] را تلاوت فرمودهاند.
▪️در روايت ديگري، راوي ميگويد از امام صادق«سلاماللهعلیه» پرسيدم: انسان چگونه بينديشد تا تفکّر او از عبادت برتر باشد؟ فرمودند: بر خرابهها و خانهها عبور كند و با انديشه بگويد: ساكنين تو كجايند؟ سازندگان تو چه شدند؟ تو را چه شده؟! چرا سخن نمىگويى و پاسخ نمىدهى؟![الكافي، ج۲، ص۵۴]؛ يعني تفکّر بايد همراه با عبرت باشد.
▪️عبادتها نيز معمولاً بدون فکر است، بدون توجه و بدون حضور قلب است. کمتر کسي ميتواند ادعا کند یک نماز با حضور قلب خوانده است که در آن از اوّل «الله اکبر» تا «السلام علیکم» توجه داشته است. در حالی که حضور قلب را جدّاً از همه خواستهاند. امام باقر«سلاماللهعلیه» از قول اجداد خويش و ايشان از قول اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» فرمودهاند: «إِنَّمَا لِلْعَبْدِ مِنْ صَلَاتِهِ مَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ مِنْهَا بِقَلْبِه»[الخصال، ج۲، ص۶۱۳]؛ براى بنده آن نمازش به حساب ميآيد و قبول ميشود كه در آن حضور قلب داشته است. امام پنجم در روايت ديگري فرمودهاند: گاهي از نماز بندگان، نصف يا يک سوّم يا يک چهارم يا يک پنجم آن بالا مىرود. يعني تنها مقدارى از نماز كه با حضور قلب خوانده، بالا مىرود. ما مأمور به خواندن نمازهاي نافله شدهايم تا بدين ترتيب، نقائص نمازهاي واجب تتميم و تكميل شود.[الکافی، ج ۳، ص ۳۶۳]
▪️پس عبادت، حضور قلب و توجه ميخواهد تا ارزش خود را بيابد. در اثر اين توجّهها و تفکّرها و مداومت بر آن، قلب بيدار براي انسان پديدار ميگردد که به فرمودۀ امام صادق«سلاماللهعلیه» يک واعظ و راهنماي دروني براي آدمي است و به منزلۀ سلاحي براي مبارزه با شياطين، کاربرد و تأثير دارد.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
26.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀تشکیل حکومت از اهداف مهم انبیاء الهی
📍شما در قرآن ملاحظه میکنید که انبیای عظام الهی با حکومتها و قدرتها و طواغیت و مترفین و مسلطین بر امور جامعه در حال مبارزه بودند. اولین دشمنان اینها در جوامعی که انبیاء در اینها مبعوث میشدند کیها بودند؟ همان کسانی بودند که در سرنوشت جامعه، در گذران زندگی جامعه نقش داشتند. اگر دین فقط برای این بود که در خلوت دل انسان، در اعماق روح و زوایای خلوت کنج مثلاً خانهها یا معابد مورد استفاده قرار بگیرد، مخالفت مترفین لازم نبود، مخالفت طواغیت لازم نبود، با انبیاء. آنها چرا مخالفت میکردند؟ خوب بایستی اولکسانی که مخالفت میکنند متعبدین و متدینین و مرتجعین و اینها باشند چرا پس قرآن میفرماید که «و ما ارسلنا فی قریة من نبی الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به کافرون»(۱) چرا مترفون اول مقابله میکردند؟ چرا سلاطین و طواغیت و قدرتمندان و سیاسیون اولکسانی بودند که به مقابله با انبیاء میآمدند؟
🔺بیانات در شروع درس خارج فقه - ۱۳۸۰/۰۶/۱۹
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🍃 چند توصیه آیه الله بهجت رحمه الله علیه:
1️⃣ برای دوری از #ریا، لاحول و لاقوه الا بالله زیاد بگویید
2️⃣ برای درمان #عصبانیت، زیاد #صلوات بفرستید
3️⃣ برای #تمرکز_فکر، زیاد لااله الا الله بگویید
4️⃣ برای رفع اختلاف زوجین، #صدقه متعدد به افراد متعدد بدهید
5️⃣ برای #دفع_شر و بلا بخوانید: اللهم صل علی محمد و آله و امسک عنا السوء
#کلام_بزرگان
#کلامی_از_بهجت
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
3️⃣ قسمت سوم
▪️سلاح دوّم، طبق روايت امام صادق«سلاماللهعلیه» نفس لوّامه است: «وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ». نفس لوّامه، به اندازهای اهميّت دارد که پروردگار عالم در قرآن شريف، آن را در کنار روز قیامت قرار داده و به هر دو قسم خورده است: «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ، وَ لا أُقْسِمُ بِا لنَّفْسِ اللَّوَّامَة»[قیامت، ۱ و ۲].
▪️وجدان اخلاقي يا نفس لوّامه، آدم را سعادتمند میکند، حتی به او دوام توجه میدهد. واژۀ «لوّامه» صيغۀ مبالغه است. اين نيرو، در موقع گناه، اوّلاً تحذیر میکند و نسبت به گناه، به انسان تذکر ميدهد. ثانیاً اگر کسي به سمت گناه رفت و وارد آن شد، از ادامۀ گناه منع میکند، یعنی عمق جان انسان، در درون او، مرتب هشدار ميدهد و ميگويد: گناه نکن، بدبخت میشوی! این حرف را بر زبان نياور، غيبت و تهمت را ادامه نده، گناه است و گناه زندگی را تباه میکند. سوسوي وجدان عمل ميکند و با هشدار و تهدید، سعي ميکند انسان را از ارتکاب گناه باز دارد. ثالثاً چنانچه کسي مرتکب گناه شد، او را ملامت میکند تا جبران کند. با سرزنش، از درون او فرياد ميزند که چرا گناه کردي؟ چرا چنين شد؟ چرا مرتکب نافرماني خداوند شدي؟ فوراً جبران کن و از گناه و اشتباه خود برگرد.
▪️نفس لوّامه، در بهجا آوردن اعمال نيک و خوبیها نيز به همين ترتيب عمل ميکند: ابتدا ترغیب و تشويق به انجام عمل شايسته میکند. در هنگام عمل، تحریص میکند و بعد از عمل نيز، انسان را براي انجام عمل پسنديده، تحسین مینماید.
▪️اگر نفس لوّامه در درون انسان باشد و سوسوي وجدان در نهاد کسي خاموش نشود، کاربرد و تأثير بهسزايي در سعادت و رستگاري دارد. امّا متأسفانه نفس لوّامه بسيار ضربهپذیر است، یعنی غفلت، نفس لوّامه را از کار مياندازد. غفلت روی غفلت، سبب ميشود که ناگهان انسان دريابد نفس لوّامه در درونش از کار افتاده است. هشدارهاي وجدان خاموش شده و عمل نميکند. در پي آن، براي اهميّت به نماز شب ترغیب و تحریص نميشود، لذا خواب بر نماز شب مقدم میشود. انگيزهاي براي عمل به قانون مواسات و خدمت به خلق خدا ندارد، چون تشويق دروني آن تعطيل شده، از اينرو خودخواهي و خودگرايي، جاي ديگر گرايي را ميگيرد و خود را بر همه ترجيح ميدهد. هنگام ارتکاب گناه نيز هيچ پند دهنده و راهنمايي از درونش او را تحذير، تهدید و ملامت نميکند. در اين صورت، دچار تکرار گناه ميشود و رفته رفته، عادت به گناه پيدا ميکند؛ به جايي ميرسد که قدرت ايستادگي در برابر گناه را ندارد و از روي عادت، مرتکب معصيت ميشود. مثلاً برخي افراد عادت به دروغگفتن دارند، حتي اگر مجبور نباشند و منفعتي هم بر آن مترتّب نشود، بهطور عادي دروغ ميگويند. در حالي که گناه دروغ خیلی بزرگ است، نه دروغی که مفسده داشته باشد، آن که قبيحتر اين حرفها است، بلکه همین دروغ معمولي گناهش خيلي بزرگ است. رسول خدا«صلياللهعليهوآلهوسلّم» فرمودند: هنگامی که مؤمن دروغ بگويد، ملائکه او را لعنت ميکنند و بوي بد و نامطبوع دروغ او به عرش ميرسد و حملۀ عرش نيز بر او لعنت ميفرستند.[جامع الاخبار، ص ۱۴۸]
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
📍درس فرهنگ شهادت
🔹رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی ایران، با شعار یا حسین، مقاومت کردند و در آخر به پیروزی رسیدند، مقاومت مردم سوریه، پیرامون حرم حضرت زینب سلام الله علیها بود، مردم عراق با تأسّی بر حضرت عباس، داعش را از کشور خود بیرون راندند، همه ی اینها نشان از تاثیر عمیق قیام و شهادت امام حسین علیه بوده است، رزمندگان جبهه ی اسلام خود را با امام خود مقایسه می کنند و شهادت را شیرین تر از عسل می دانند.
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
4️⃣ قسمت چهارم
▪️اگر نفس لوّامه در درون انسان زنده نباشد و کار نکند، دروغ، غیبت، تهمت، حقّالنّاس و ساير گناهان براي او عادی میشود. ده تا غیبت میکند، مثل اینکه اتفاقي نيفتاده، توجه به عظمت گناهش ندارد. ده تا دروغ میگوید، دروغ به زن و بچهاش، دروغ به رفیقش، دروغ به دیگران، گويا حرف معمولی ميزند و خودش نميفهمد با اين دروغها چه عاقبت خطرناکی براي خودش رقم ميزند. دست خودش هم نيست، عادت به گناه کرده است. به يک پيرمرد گفتند: چرا چشم چرانی ميکني؟ گفت: میخواهم نگاه نکنم، نميتوانم، دست خودم نيست. وقتي گناه براي انسان عادت شد، حال توبه نيز پيدا نميکند. کم پيدا ميشود کسي عادت به گناه داشته باشد و حال توبه پيدا کند.
▪️مرتبۀ خطرناکتر که بعد از عادت به گناه پديد ميآيد، توجيه گناه است. گناه ميکند و چون نفس لوّامه ندارد که او را سرزنش کند، دست به توجيه گناه ميزند و براي آن علتي ميتراشد. چنين کسي با توجيه، گناهان و اعمال ناپسند خود را بهعنوان کار خیر مرتکب میشود. گاهي مشاهده ميشود افرادي، دروغ، غیبت، تهمت و اهانت را بر خود واجب مىدانند، آبروريزي را فضيلت ميشمارند و مثلاً بهعنوان غیبت یا تهمت يا اهانت سیاسی، گناه خود را توجيه ميکنند.
▪️بدتر از آن وقتي است که انسان از گناهش لذّت ببرد، يعني بهجاي ملامت نفس لوّامه، هنگام ارتکاب گناه، با تحسين نفس محسّنه مواجه گردد. در اين مرتبه، نفس لوّامه به نفس محسّنه تبدیل میشود و انسان را به ارتکاب گناه تشویق کرده، گناه را در نظر او شیرین جلوه میدهد تا از آن لذّت ببرد.[ر.ک: صبر، کيمياي سعادت انسان، صص ۸۹-۸۰]
▪️همۀ اين مصيبتها از خاموش شدن نفس لوّامه يا وجدان اخلاقي در وجود انسان نشأت ميگيرد. اگر نفس لوّامه در وجود انسان زنده باشد، با تهديد و هشدار و ملامت، بالأخره او را از ارتکاب گناه باز ميدارد. خوشا به حال آن کسانی که نفس لوّامه دارند، یعنی از یک منبع درونی و يک راهنماي باطني برخوردارند که براي آنها نیروی کنترلکننده است و انصافاً خوب کنترل ميکند. راه زنده ماندن نفس لوّامه، آن است که به هشدارها و تذکراتش گوش دهيم. به ملامتش توجه کنيم و از او متابعت داشته باشيم، وگرنه خاموش ميشود و ميميرد.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
5️⃣ قسمت پنجم
▪️سلاح سوّم، براي مقابله با شياطين، طبق کلام نوراني امام صادق«سلاماللهعلیه»، رفیق و همراه صالح است که انسان را ارشاد و راهنمايي ميکند: «قَرِينٌ مُرْشِدٌ».
▪️رفيق خوب، براي کسب هر موفقيّتي مفيد است. علمای بزرگ علم اخلاق، نظیر محقق همدانی، مرحوم کربلایی و مرحوم آقاي قاضی«رحمتاللهعلیهم»، فرمودهاند که اگر انسان نصف عمر خود را يا حتي دوسوّم عمر خود را صرف يافتن يک رفيق خوب کند و در باقيماندۀ عمر، راه را به همراه او طي نمايد، ارزش دارد.[ر.ک: دراسات فی الاخلاق و شؤون الحکمة العملیه، ج 1، ص ۱۸۹ تا ۱۹۷]
▪️در امور علمي و درسي نيز رفيق و همراه، لازم است. يکي از اشکالات بعضي طلبههاي زمان حاضر که به جايگاه علمي حوزهها نيز ضربه ميزند، اين است که مباحثه بين آنها کم شده است. در زمان قديم به ما ميگفتند: مباحثه ضروري است، برای اینکه: مال بدون تجارت، سلطنت بدون سیاست و درس بدون مباحثه، به جایی نمیرسد و قرين موفقيّت نخواهد بود. مطلب صحيح و ارزندهاي است. طلبه بايد با افراد متدیّن که درس را خوب فهميدهاند و انعطافپذير هم هستند، مباحثه کنند تا مطالب درسي در ذهن آنان تحکيم گردد.
▪️زن و شوهر نيز بايد با هم رفيق باشند و با يکدلي، همراهي و ارشاد همديگر زندگي را بسازند. اساساً يكى از بارزترين مصداقهاي دوست و رفيق، همسر و شريك زندگى است. در روايتي از امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل شده است که قدر و منزلت زن معلوم نيست، بهعبارت ديگر، نميتوان قیمت روی زن گذاشت؛ اگر صالح باشد، به اندازۀ دنیا و آنچه در دنیاست ارزش دارد و چنانچه ناصالح و بد باشد، به خاک هم نميارزد، بلکه خاک از او قيمتيتر است.[معانی الاخبار، ص ۱۴۴]
▪️زن براى شوهر و شوهر براى زن، ميتوانند رفقای هميشگى و دائمی باشند. آنها دوستانی هستند که بدون ترديد، در كردار، گفتار و ميزان ديندارى يكديگر تأثير بهسزايى دارند. از اينرو در تعاليم ديني بسيار براي دقّت در انتخاب همسر سفارش شده است. پيامبر اکرم«صلياللهعليهوآلهوسلّم» تأکيد فرمودهاند که ملاک در انتخاب همسر، «دين» و «اخلاق» است: «إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير»[الكافى، ج ۵، ص ۳۴۷].
▪️وقتي زن و شوهر، از دين و اخلاق برخوردار باشند، صداقت، صفا و صميميّت بين آنها حاکم ميگردد و علاوه بر اينكه زن و شوهرند، با هم رفيق ميشوند. در نتيجه، همديگر را ارشاد و راهنمايي ميکنند و با خيرخواهي، کاستيها، نواقص و عيبهاي همديگر را برطرف ميسازند.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
📍تاثیر جمع شدن دوستداران اهل بیت
🔹هر زمان مسلمانان متفق و متحد بوده اند داراى قدرت و عظمت و شوكت بوده اند و هر زمان كه تفرقه و نفاق در ميان آنها افتاد ذليل و خوار و بى مقدار شدند. جدا شدن از توده هاى جمعيّت مسلمين، و به تعبير ديگر انزواى اجتماعى، يكى از انحرافات فكرى و اعتقادى و عقيدتى است، افراد منزوى به زودى گرفتار تخيلات خود برتر بينى مى شوند
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍سه اسلحۀ مبارزه با شیاطین، از دیدگاه امام صادق«سلاماللهعلیه»
6️⃣ قسمت ششم
▪️در انتخاب دوست و رفيق نيز، «دين» و «اخلاق»، ملاک خوبي است. رفیق شايسته و مونس خوب، کسي است که دين و اخلاقش مطلوب باشد و در راهنمايي و ارشاد رفيق خود کوتاهي نکند، ولي متأسفانه چنين کسي کم پیدا میشود. بعضي دوستان، متدیّن و خوش اخلاقند، خیرخواه همديگرند، امّا در ارشاد يکديگر دچار رودربایستی ميشوند. مثلاً در جلسه، يک نفر غیبت را شروع ميکند، ولي ديگران که رفقاي او و خيرخواه وي هستند، از نهي از منکر او دريغ ميکنند. باید به او بگويند: غیبت نکن يا دست کم موضوع صحبت را عوض کنند، امّا کوتاهي ميکنند؛ يعني مرشد و راهنماي خوبي براي همديگر نيستند. يکديگر را متنبّه و بيدار نميکنند، عیبهای هم را برطرف نميکنند و بالأخره براي هدايت همديگر اقدامي ندارند.
▪️امام صادق«سلاماللهعلیه» از قول پیامبر اکرم«صلياللهعليهوآلهوسلّم» میفرمایند: «الْمَرْءُ عَلى دِينِ خَلِيلِهِ وَ قَرِينِهِ»[الكافي، ج ۴، ص ۱۲۲]؛ یعنی دوست و همنشین انسان، میتواند دین، اعتقادات و باورهای او را تغییر دهد.
▪️بدتر از آن، رفيقي است که موجب انحراف و گمراهي انسان شود. قرآن کريم، تأکيد و پافشاري فراواني براي اجتناب از رفيق بد و ناشايست دارد. از جمله ميفرمايد: «يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلاً، يا وَيْلَتى لَيْتَني لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً»[فرقان، ۲۸ و ۲۷]؛ کسي که در دنيا رفیق بد دارد، در قیامت، پشيمان ميشود و از شدّت ندامت، مرتّب پشت دست خود را میگزد و میگوید: ای کاش من با او رفت و آمد نداشتم! ای وای، دیدی به سر من چه آورد؟ دیدی مرا جهنّمی کرد؟ سپس اقرار میکند که شیطان انسی یا همان دوست ناصالح و گناهکار، دشمن خطرناک انسان است و برای دفاع از خود میگوید: او مرا گمراه ساخت: «لَقَدْ أَضَلَّني عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَني»[همان، ۲۹]. بعد قرآن میفرماید: شیطان موجب خذلان انسان است: «وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً»[همان، ۲۹]، رفیق بد، شيطان انسي است و آدمي را منحرف ميسازد.
▪️در آخر آيه نيز اين افراد نفرين شدهاند: «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبّ ِإِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»[همان، ۳۰]؛ رسول خدا«صلياللهعليهوآلهوسلّم» براي اينکه آنان قرآن را زیر پا گذاشته و به آن عمل نکردهاند، از آنان شکايت ميکنند. ظاهراً در قرآن کريم اين ميزان نکوهش و تهديد بينظير يا بسيار کمنظير است.
▪️رسول خدا«صلياللهعليهوآلهوسلّم» میفرمایند: حواريون به حضرت عيسى«سلاماللهعلیه» گفتند: يا روح الله! با كه همنشین باشیم؟ فرمود: با كسى كه ديدنش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش به علم شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق نماید.[تحف العقول، ص ۴۴]
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang