حجت الاسلام حسن رمضانی
استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم و از شاگردان برجسته حسن حسنزاده آملی است. سید عزالدین زنجانی از استادان فلسفه وی در مشهد بودهاست. سپس در قم دروس عالی را نزد فاضل لنکرانی، میرزا هاشم آملی، مکارم شیرازی و محمدابراهیم جناتی فراگرفت.بهاالدینی و حیدر آقا معجزه نیز از استادان وی بوده اما مهمترین استاد وی در هیئت، اخلاق، فلسفه و عرفان، حسن زاده آملی بودهاست.
معنای آیه و بالوالدین احسانا را از امام صادق علیه السلام پرسیدم فرمود:
احسان به پدر و مادر این است که
رفتارت را با آنها نیکو کنی و مجبورشان نکنی تا چیزی که نیاز دارند از تو بخواهند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
آیا قبل از اذان می توان براى نماز وضو گرفت؟
✅ پاسخ
اگر وقت نماز نزدیک باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگیرید، اشکال ندارد و همچنین مى توانید پیش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگیرید و با همان وضو نماز بخوانید.
💠گفتاری از مقام معظم رهبری در مورد کتب درسی در حوزه:
🔹 مسألهی کتابهای درسی را باید جدّی گرفت. باید کتابهای درسی تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد. طلبهی ما «#مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسندهی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا میآید یا خیر. فلان کس گفته است میآید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشتهاند.
#چرا_ما_بیخود_در_مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم؟ آنچه را که باید در «مطوّل» یاد گرفت، در کتابی حدود یک دهم «مطوّل» هست. آن را بخوانید. چه لزومی دارد که ما کتاب «معالم» را بر اساس اوّلین کتاب اصولی بخوانیم که مثلاً متعلّق به چهار قرن پیش است؟ در حالی که کتاب «معالم»، علاوه بر اینکه مطلبش یک مطلب اصولی است و بالاخره برای متعلّم جدید است، عبارات آن هم عبارات مشکلی است. چرا ما طلبه را به عبارت معطّل کنیم؟
🔹امروز در دنیا تمرین میکنند که مشکلترین مطالب را به آسانترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز میگذارند تا با گفتن یک کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلی را برای بیان مطلبی انتخاب کنیم. همین مطالبی راکه مرحوم صاحب«معالم» به عبارتِ مشکل بیان کرده است، فرد دیگری در کتاب اصولىِ دیگری که از «معالم» کوچکتر و جدیدتر هم هست، چهار صد سال بعد از «معالم» نوشته و همهی مطالب لازم «معالم» را به زبان ساده بیان کرده است. اینکه بهتر از آن است. چه استدلالی پشت سر این وجود دارد که ما کتابها را عوض نکنیم؟
🔹باید لَجنهای از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشیند و یک دوره فقه - از طهارت تا دیات - به زبان ساده بنویسند که کار «#شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلی است. ما چرا برای این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهای درسی دیگر نیز همین گونهاند. این کتابها که از آسمان نازل نشده است. یک روز هم کتابهای درسی دیگری بود. مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ میگویند کتاب «مکاسبِ» شیخ، کتاب خیلی خوبی است.البته که کتاب خوبی است؛ ولی مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ یک روز در حوزههای علمیه، «ریاض» میخواندند که البته زمان ما نبود؛ بلکه زمانِ پدران ما بود. از جمله کتابهای معمولی که طلبهها در حوزه میخواندند، دو جلد کتاب «ریاض» بود. آیا حالا هم ما «ریاض» بخوانیم؟ آنها «قوانین» و «فصول» میخواندند؛ اما حالا نمیخوانند و منسوخ شده است. این کار چه مانعی دارد؟
🔹باید لَجنه و هیأتی بنشینند و مباحثی که شما در «#مکاسب» میخواهید یاد بگیرید، در کتابی که خیلی هم به مشکلىِ «مکاسب» نباشد و آن مطالب و استدلالها را هم داشته باشد؛ بنویسند و آن کتاب در حوزهها خوانده شود. ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد. مسألهی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.
🔹این، هدفِ طلبهای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همهی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت.
#تحول
#حوزه
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
#نظرسنجی4
📊📌 به کدام یک از افرادی که در رسانه ها مطرح شده اند در صورت کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رای می دهید؟!
🔻برای شرکت در نظرسنجی، روی لینک زیر ضربه بزنید👇👇👇
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
🔸 محمدباقر قالیباف
🔹 سید ابراهیم رئیسی
🔸 سعید جلیلی
🔹 علی لاریجانی
🔸 سعید محمد
🔹 رستم قاسمی
🔸 محمود احمدی نژاد
🔹پرویز فتاح
🔸 علی نیکزاد
🔹 مهرداد بذرپاش
🔸 عزت الله ضرغامی
🔹حسین دهقان
🔸محسن رضایی
🔹 هیچ کدام
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
برای شرکت کردن در نظرسنجی، بر روی لینک زیر ضربه بزنید👆👆👆
🗳 اخبار لحظه به لحظه و حواشی انتخابات ایران را در «#انتخابات1400» ببینید
https://eitaa.com/joinchat/2757951488C2f3ca33128
امام علی علیه السلام:
از دوستی با بخیل بپرهیز زیرا زمانی که بیشترین نیاز را به او داری از کمک به تو باز می ایستد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi