امام صادق علیه السلام:
مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارها راه می رود و روی فرشهای آنها قدم می گذارد ولی او را نمی شناسند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍کرامت، مصباح، بهجت
🔹جدای از بسیاری معجزات منقول از پیامبر(ص) و امامان(ع)، که اسناد مجعول و ضعیف دارند؛ و در دهه گذشته، برخی مقالات و پایاننامهها به مشکلات آنها پرداختهاند؛ سالهاست که کتابهای متعددی از کرامات و معجزات علما در ایران منتشر میشود.
📙این کتابها، حکایات و داستانهای شگفتانگیزی را از علما، مخصوصاً با نقل از واسطهها و راویان دکاندار، در خود دارند؛ که چشم باز کردن یک مرده هنگام غسل، پیش آنها هیچ است.
❓سؤال
چرا کرامت چشم باز کردن منقول از حجةالاسلام صدیقی، مورد پذیرش غالب مردم و اندیشمندان قرار نگرفت؟ به طوری که ایشان پس از چند روز، مجبور به عذر خواهی شدند؟ و داستان خود را غیر دقیق خوانند؟
به نظر شما، مردم دوران حاضر، دیرباور شدهاند؟ یا موضوع این کرامت، جنبه سیاسی پیدا کرد؟
⚠️نکته
به نظر میرسد که باور مردم نسبت به نقل کرامات افراد با فاصله زمانی، نرمتر و آسانپذیرتر است؛ از باور آنها نسبت به کرامات نزدیک و به روز.
به عبارت ساده، اگر کسی بگوید عالم بزرگواری در دویست سال قبل، موقع غسل چشم باز کرد و حتی سخن گفت، مردم بهتر میپذیرند؛ تا اینکه بگویند: عالمی دیروز اینگونه بود.
❓سؤال
کرامات منقول از آیت الله بهجت، یا رجبعلی خیاط یا افراد مشابه، چه تفاوتی با کرامت آیت الله مصباح منقول از حاج آقای صدیقی دارد؟
چرا کرامات آنها مورد انکار قرار نمیگیرند؟
آیا خود علما، از کرامات خود خبر دارند؟ یا فقط مریدان و دیگران، این کرامات را کشف میکنند؟
#کرامت
#عمار_انقلاب
#تأمل
#اعجاز
#جعلیات
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بریم بابا اینجا جای موندن نیست خدا می داند!!!
💠 آیت الله ناصری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۳)
🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز( این اصل را در پست قبل توضیح دادیم از طریق هشتک ها مراجعه کنید):
٢. لباس تبلیغ
🔸یکی از توجيهات شایع در دفاع از لباس متمایز روحانیت، آن است که این تمایز باعث شناخته شدن می شود. شما از خیابان رد می شوید، و در بازار خرید می کنید و در مسجد حضور پیدا می کنید. مردم از کجا بدانند که شما روحانی و عالم دین هستید تا به شما مراجعه کنند؟
این پوشش متمایز، آنها را به سوی شما هدایت میکند. گاه نیز می گویند: این لباس خدمت به دین است و چون کار دین، زمان و مکان ندارد، ما با پوشیدن آن در همه جا و همه ساعات، خود را در معرض مردم قرار می دهیم.
🔻اما جواب:
وقتی شما اصل اولیه تأسیس می کنید، ادله ای که برای خروج از آن اقامه می شود، باید متفاوت از شرایط تحقق اصل اولیه باشد؛ به این معنا که این استدلال دقیقا در زمان انبیا و اهل بیت (ع) نیز وجود داشت؛ یعنی همان طور که مردم، ما را در منطقه خودمان می شناسند، خواه لباس روحانیت به تن بکنیم یا نکنیم، انبیا و اوصیا نیز همین طور بودند و در منطقه خودشان شناخته شده بودند. از سوی دیگر همان گونه که ما اگر از محل زندگی خود بیرون برویم و مثلا وارد محلات یا شهرهای دیگر شویم، یا کسی از اطراف بیاید ما را نمی شناسد، آن زمان نیز همین طور بود؛ حتی برخی از اهل مدینه یا کوفه، حضرات را نمی شناختند.
حکایت های فراوانی در این زمینه نقل شده است که مولف پنج قضیه تاریخی را به عنوان شاهد مطرح می کنند(إن شئت فارجع).
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام جواد علیه السلام:
سه چیز است که هر کس مراعات کند پشیمان نگردد:
عجله نکردن، مشورت و توکل بر خدا.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍نمونه هایی از ادعیه مخدوش و نامعتبر مفاتیح
🔹یکی از دعاهای مخدوش و به ظاهر مغایر با اصول مذهب مفاتیح، صلوات منقول از ابوالحسن ضراب اصفهانی است که در اعمال عصر روز جمعه آمده و از قول سید ابن طاوس بر خواندن آن تأکید شده است.
🔸ضراب اصفهانی که شخصی مجهول الحال است این صلوات را به واسطه پیرزنی در مکه، از کسی که خیال می کرده امام زمان (عج) است نقل کرده و به امام زمان (عج) نسبت داده است! به همین سادگی!!
🔹در فقرات پایانی این صلوات آمده: «وصلّ علی ولیّک وولاة عهدک والأئمة من ولده، ومدّ فی أعمارهم، وزد فی آجالهم». که بنابر آن امام زمان (عج) دارای فرزندانی است که امامان پس از او هستند!
🔸این مضمون سخیف متاسفانه در سالهای اخیر دستمایه ادعای برخی فریب کاران مدعی امامت گردیده است. برخی احتمال داده اند که این عبارت در اصل «والأئمة من بعده» بوده و اشاره به رجعت و بازگشت امامان است! اما متن مندرج در مفاتیح به تبع مصباح شیخ و کتاب سید ابن طاوس «والائمة من ولده» است نه «من بعده». مضافا بر ضعف سند و جهالت راوی و مروی عنه!.
🔹از دیگر ادعیه مخدوش مفاتیح دعای رجبیه منقول از ابن عیاش است که مولودین ماه رجب را که امام علی و امام باقر علیهما السلام اند به امام جواد و امام هادی علیهما السلام تحریف کرده!
حال آن که ولادت امام جواد قطعا در ماه رمضان است و ولادت امام هادی (ع) هم در ذی الحجه اتفاق افتاده است.
🔸از دیگر ادعیه مخدوش بلکه ساختگی منقول در مفاتیح، صلواتی است که در ادعیه ماه رمضان ذکر شده و در آن بر قاسم و طاهر اطفال خردسال پیامبر اکرم (ص) و نیز بر رقیه و ام کلثوم به عنوان بنت رسول الله (ص) صلوات فرستاده شده! که در نوع خود بی سابقه است.
🔹قاسم و طاهر در یک سالگی و کمتر از آن از دنیا رفته اند و موضوعیت برای صلوات ندارند. رقیه و ام کلثوم نیز به گواهی محققان تاریخ اصلا دختر پیامبر اکرم نبوده اند. بلکه طبق نظر علامه جعفر مرتضی عاملی حتی دختران حضرت خدیجه هم نبوده اند.
🔸این صلوات اشکال عقیدتی مهمی نیز دارد که گواه جعل آن است و آن این که در مورد امیرالمؤمنین، حسنین، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام پس از صلوات، عبارت: «وضاعف العذاب علی من شرک فی دمه» ذکر شده، اما در مورد سایر ائمه عبارت «وضاعف العذاب علی من ظلمه» آمده است.
🔹ظاهراً جاعل این صلوات بر اساس نگرش حاکم در آن عصر، به شهادت همه ائمه اطهار قائل نبوده، و معتقد بوده که برخی از ائمه (ع) به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند؛ لذا برای آنان تعبیر «وضاعف العذاب علی من ظلمه» به کار برده، و عبارت «وضاعف العذاب علی من شرک فی دمه» را تنها برای همان چند امام که شهادتشان مشهور بوده به کار برده است.
#مفاتیح
#نقد_مشهورات
#تأمل
#تسامح_ادله_سنن
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹با مسئولین کره شمالی قربون صدقه همهم رفتند 😉
مذاکره اینه!!!
#طنز
#سیاسی
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۴)
دلایلی که می توان بیان کرد در جهت اینکه ائمه معصومین علیه السلام تمایلی به تمایز نداشتند:
۱. این مطلب زیاد تکرار می شود که اگر لباس بپوشیم، مردم همه جا از ما سؤال می پرسند؛ اما آیا واقعیت هم دارد؟ برخی چیزها معروف می شوند و کسی درباره آنها فکر نمی کند؛ اما وقتی روی آنها تأمل میکنیم، تازه متوجه بی پایه و اساس بودنشان می شویم. یکی از آنان همین مطلب است که درباره لباس روحانیت مشهور شده است؛ اما آیا واقعیت دارد؟
🔻 مردم دو گونه اند:
الف. یا متدین هستند که در این صورت با مسجد ارتباط دارند و سؤالات شرعی را یا از امام جماعت می شنوند و یا اگر نمیدانند از او می پرسند و حتى اغلب، استخاره هایشان را هم امام جماعت محل رفع و رجوع میکند.
ب. یا متدین نیستند که از اساس از این لباس گریزانند و ابدا در میان کوچه و بازار برای مسأله شرعی یا شبهه کلامی به کسی مراجعه نمیکنند؛ به ویژه اگر آن شخص ملبس هم باشد؛ یعنی برای این طیف، نه تنها مزیتی به حساب نمی آید، بلکه مانع هم می شود.
۲. شناخته شدن همان طور که می تواند مزیت در دسترس بودن را ایجاد کند، می تواند محدود کننده هم باشد. اساس تمایز بر محدود شدن است.
⚠️توجه کرده اید همین لباسی که بنا بود ما را عَلَم کند تا مردم بشناسند و به ما مراجعه کنند، خود ما را از کوچه و خیابان جمع کرده است؟! توجه کرده اید که این لباس باعث شده کمتر سوار وسایل حمل و نقل عمومی شویم؟ کمتر در میان مردم حضور پیدا کنیم؟
۳. یکی از تفاوت های ما با انبیا، همین است که آنها با مردم انس می گرفتند، با مردم زندگی می کردند و در شادی و غمشان حاضر بودند، کار و انفاق میکردند و مردم درست زیستن را با آنها تجربه می کردند. مردم احساسشان این نبود که تنها خاصیت پیغمبر، پاسخ به سؤالات است!
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
آنکه قلب مومنی را بشکند سپس برای جبران آن دنیا را به او ببخشد چنین بخششی کفاره گناه وی نخواهد شد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi