فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نمایش اموال و دارایی ها در فضای مجازی و اینستا
🔹نکته ای از حاج آقا عاملی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تأملی در اخبار آحاد ؛ قسمت اول
♻️ اخبار از نظر محتوا و حوزه به 8 قسم قابل تقسیم است.
▪این تقسیم بندی در این زمینه میتواند اثر داشته باشد که خبر واحد را در این عرصه ها که میخواهیم ملاحظه کنیم، چه نقشی دارد؟
آیا با همدیگر فرق میکند یا فرق نمیکند؟
⚠️این صورت کلی را باید در نظر بگیریم.
۱.اخبار اعتقادی آنچه که در حوزه توحید، امامت، معاد و مباحثی از این سنخ وارد است و بخش زیادی هم هست.
۲.حوزه ی دوم امور تکوینی و طبیعی است آنچه که در بحارالانوار تحت عنوان کتاب « السماء و العالمه » بخش زیادی از روایات به این امور طبیعی و تکوینی میپردازد که روایات پزشکی هم جزئی از آن تلقی میشود. مرحوم علامه مجلسی کتاب الطب را در ذیل کتاب السماء و العالمه ذکرکرده است یعنی امور طبیعی و تکوینی مثلاً روایاتی که راجع به کوه ها، دریاها، چشمه ها، خواص گیاهان، خواص غذاها و میوه ها آمده اند، همه از این سنخ هستند.
۳.روایات اخلاقی بمعنای خاص آن، آنچه که به حوزه ی رذایل و فضایل درونی یا اعمال و افعال جوارحی انسان برمیگردد، خود آن صفات، نقیض و راه های اصلاح آن. اگر بخواهیم یک کتاب حدیثی مثال بزنیم مثل مشکات الانوار یا کتاب الایمان و الکفر کافی مصداق روایت اخلاقی به این معنی است. مکارم الاخلاق اسمش اخلاق است اما اخلاق نیست و در تقسیم بندی بعدی قرار میگیرد.
۴.روایات آداب و رسوم، بخش زیادی از روایات به بیان آداب و رسوم پرداخته اند. ادب را هیأتی میگویند که فعل بر آن واقع میشود، خوردن یک فعل است ولی آن خوردن در چه فعلی واقع میگردد، میشود ادب الفعل. روایات در مورد آداب خوردن، نوشیدن، راه رفتن، لباس پوشیدن، دید و بازدید، زیارت اهل قبور فراوان است. مکارم اخلاق طبسی اینجور روایات را جمع کرده است و مصداق فارسی آن رحله المتقین مرحوم علامه مجلسی است.
۵.روایات فقهی، آنچه که بیشتر با آن سر و کار داریم به معنی عام فقه از عبادات گرفته تا حوزه ی سیاسات.
۶.روایاتی است که به بحث های تاریخ و سیره برمیگردد که سیره ی ائمه(ع) را بازگو یا راجع به افراد اظهار نظر کرده اند. کتاب « اختیار معرفت رجال کشی » جزء این مقوله است چون 75 درصد کشی حدیث است و روایاتی که از ائمه(ع) در مورد افراد وارد شده را جمع کرده است ، فلانی اینطور است، ملعون است، کذاب است، عقایدش اینچنین است یا بطور خاص ممکن است گزارش سیره ی پیامبر(ص) و ائمه(ع) باشد.
۷. روایات تفسیری، تفسیر علی بن ابراهیم، تفسیر نعمانی و تفسیر عسکری در این حوزه قرار میگیرد.
۸.روایات ادعیه و زیارات، بخش وسیعی از روایات مربوط به همین است که بنظرم باب خاصی است و جای این را دارد که جداگانه و مستقلاً در مورد آن صحبت شود.
#خبر_واحد
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠 معرفی استاد مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور: 🔹 سخت مشغول فعالیتهای تبلیغی و سفرهای خارجی بو
قابل توجه دوستان
📡 #پخش_زنده
🔹 درس اخلاق استاد معظم
حاج آقای مجاهدی
⏰ ( شنبه،یکشنبه،دوشنبه)
بعد از نماز عشاء
حوالی ساعت ۱۸
🔗 لینک های پخش زنده :
☑️آپارات:
https://www.aparat.com/alfetrah/live
🔺درضمن برای دوستانی که از
استادسئوال دارند درفضای مجازی
بسترسازی خواهدشد که
اطلاع رسانی میشود.
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هرکه در طلب دنیا زیاده روی کند
فقیر از دنیا می رود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نامحرم
❓پرسش
نگاه به زنان نامحرم، به ویژه فامیل و آشنا، بدون قصد لذت و تنها از روی علاقه و محبت، مثلا به چشم خواهری، چه حکم دارد؟
✅ پاسخ
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، نگاه به صورت و دست آنان تا مچ جایز است، ولی نگاه به جاهای دیگر، هر چند بدون قصد لذت، حرام است.
✍ تأملی در اخبار آحاد، قسمت دوم
♻️ آنچه از اخبار به دست ما رسیده است، حداقل با ۴ مشکل مواجه است:
۱.عمده ی آنچه که در آن زمان صورت میگرفته، بصورت نقل های شفاهی بوده است و کتابت با تأخیر صورت میگرفته است. خود نقل شفاهی بصورت طبیعی مشکل ساز است، از یاد آدم می رود، لفظ جابجا و عوض میشود.
۲.بحث جعل و وضع که به اتفاق آراء چنین چیزی صورت گرفته است لذا مصون نیست که این جمله، کلام یا سخن دست نخورده باشد. میگویند « اگر سند را بررسی کنیم تشخیص میدهیم » خب کسی که میتواند متن جعل کند، میتواند سند هم جعل کند چون آدم باهوشی است که متن جعل میکند. جاعل آدم باهوشی است که میفهمد اگر حرف خود را به اسم خود بگوید، کسی از او قبول نمیکند و لذا آن را از طرف یک شخص محترم و با جایگاه خاص میگوید و بلد است که سند هم جعل کند. آن زمان که صنعت چاپ نبوده است که همزمان از یک نسخه ۳ هزار تا چاپ شود و در دست همه باشد، مینوشته و بدست یکی میافتاده است، این شهر و آن شهر... ابزار و راهکارهایی که برای جلوگیری از جعل و وضع ذکر میکنند، در یک حد می تواند جلوی آن را بگیرد لذا این هم یک معضل است.
۳.معضل سومی که وجود دارد مسأله ی چگونگی کتابت و استنساخ است، این خطی که آن زمان بوده تبدیل به خط دیگری شده است، خط کوفی بوده به نسخ تبدیل شده است، جابجایی و یا شکل حروف عوض شده است، اصلاً تا مدتها خط عربی نقطه گذاری نداشته است، بعد نقطه گذاری کرده اند. تا این دوره ی متأخر بعضی از علماء بدون نقطه مینوشتند، شما اگر نقطه ها را از بعضی از کلمات بردارید، چند جور خوانده میشود و این یک امر اجتهادی است.
۴.مشکل دیگر نقل به معنا است که یک امر خیلی طبیعی بوده است حتی روایت هم داریم که از ائمه(ع) سؤال میکنند « ما مطلب را از شما میشنویم اما آنطور که باید نقل کنیم در یادمان نمی ماند.» میفرمایند « اذا عرفت المعنا فلا بحث » اگر مقصود را رساندید، خب مقصود مربوط به شخص است، این آدم ها که یکسان نمیفهمند. همین را به ۱۴۰۰ سال قبل ببرید که سطح آگاهی، سطح سواد و حتی کار افراد فرق میکند، یکی جمال است، یکی هم عطار است و غیره. اما این خیلی طبیعی است.
#خبر_واحد
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 انتقاد آیت الله حسینی قزوینی از نپرداختن بزرگان حوزه به شبهات اعتقادی:
«كتاب شاهراه اتحاد» را من چند روز قبل كه خدمت یكی از مراجع بزرگوار بودم، گفتم كه این كتاب حداقل پنجاه سال قبل نوشته شده است و یك نفر از شما جواب نداده است.
آن زمان مسؤلیت با شما بوده است. جزء اساتید برجستهی حوزه بودید، فردای قیامت چه جوابی میدهید؟! این مطلب را خیلی رُك گفتم. گفتم من معذرت میخواهم ما دست شما را میبوسیم، اگر اجازه بدهید پای تان را هم میبوسیم؛ ولی در بحث امامت ما با كسی شوخی نداریم، شما به این كتاب جواب ندادید.
کلام مقارن 971206
#تأمل
#شبهات
👇👇
@Taammolate_talabegi