✍ علاقه به انسان زیبارو (۷)
⚫️ صدرالمتألهین شیرازی در تبیین علاقه به انسان زیبارو میگوید:
«نظر دانشمندان دربارهی این عشق و علاقه مختلف است؛ عدهای آن را نکوهش کردهاند و از رذایل اخلاقی خواندهاند و گفتهاند که علاقه به انسان زیبارو کار بیکاران و لهوپیشگان است؛ عدهای دیگر آن را یک فضیلت روحی خواندهاند و آن را مدح و ستایش کردهاند؛ عدهای دیگر گمان کردهاند که یک بیماری روانی است و عدهای دیگر آن را یک جنون غیبی معرفی کردهاند.
نظر دقیق این است که لذت بردن از زیبایی صورت انسان زیبارو و علاقهی شدید داشتن به کسی که از شمایل لطیف و اعضای متناسب و ترکیب زیبا بهرهمند است، به صورت طبیعی در جان اکثر انسانها قرار دارد؛ لذا یک امر الهی است که دربردارندهی مصلحت و حکمت است. پس حتماً باید خوب و نیکو باشد؛ بهویژه اینکه از سرچشمهای ارزشمند و برای هدفی شریف برآمده است.
اغلب انسانها از ذوق زیبادوستی برخوردار هستند و انسان زیبارو را صرفاً از روی عشق و عاطفه دوست دارند؛ ولی عدهای زمخت و بیذوق هستند که جز به شهوت و نیازهای جنسی فکر نمیکنند و اگر کسی را هم دوست بدارند، مانند حیوانات صرفاً برای رفع نیازهای غریزی است.
این عشق و علاقه به انسان زیبارو اگر برانگیخته از شهوت حیوانی نباشد، بلکه برآمده از احساس پاک زیبادوستی و زیباپرستی باشد، دل را نرم و ذهن را هشیار و روح را برای درک معارف بلند آماده میکند. البته این خوبی و فایده برای علاقه به انسان زیبارو، تنها در حد پلی است برای عبور به سمت سرچشمهی زیبایی؛ وگرنه کسی که از این پل عبور کرده و با زیبایی خداوند زیباییها آشنا شده است، دیگر نباید به عقب برگردد و در کنار پل توقف کند. اگر علاقه به انسان زیبارو تبدیل به یک وابستگی فزاینده شود، مذموم و ناپسند است. شاید دلیل مخالفت بعضی از اندیشمندان گذشته با چنین عشقی همین باشد.
برخی گفتهاند: عشق به انسان زیبارو یک اشتیاق شدید است نسبت به اتحاد و یکی شدن با معشوق. این سخن هرچند خوب است، اما نیاز به توضیح دارد. اگر مَجازی بودن عشق به انسان زیبارو (نسبت به حقیقت عشق الهی) و معبر بودن آن را نادیده بگیریم، و تنها روی جسمانی این عشق را بنگریم، اتحاد و یکی شدن با معشوق نمیتواند سرمنشأ علاقه به انسان زیبارو باشد؛ زیرا:
اولاً اتحاد و یکی شدن برای دو جسم امکانپذیر نیست. دو جسم حداکثر میتوانند در کنار هم و چسبیده به هم قرار بگیرند ولی هرگز نمیتوانند حقیقتاً با هم متحد شوند.
ثانیاً همین مقدار از قرب و نزدیکی نیز رضایتبخش نیست و عطش و اشتیاق عاشق با نزدیک شدن به معشوق آرام نمیشود. زیرا نزدیک شدن به معشوق را هرگونه که در نظر بگیریم (از نگاه و لمس و بوسه گرفته تا آغوش کامل) نهتنها عطش عشق را آرام و خاموش نمیکند، بلکه آن را شعلهورتر و فروزانتر میکند. پس آرامش این طوفان و برآورده شدن این نیاز را باید در جای دیگر جستوجو کرد.
سخن همان است که پیشتر گفتیم: عشق به انسان زیبارو در حقیقت عشق به سرچشمهی زیباییها یعنی خدا است و نیرویی که انسان را به سوی انسان زیبارو میکشد، جاذبهی حُسن و جمال خود خداوند است که در چهره و اندام آن فرد، تجلّی و تبلور کرده است. اشتیاق به نزدیک شدن به معشوق و اتحاد با او، در حقیقت اشتیاق به قرب الهی و وصال با معبود است که هم شدنی است و هم آرامبخش است.
نتیجه آنکه محبوب اصیل و معشوق حقیقی در عشق به انسان زیبارو، بدنی تشکیل شده که از گوشت و پوست و استخوان، نیست؛ بلکه پرتو حُسن و جمالی است که از روی درخشان آفریدگار تابیده و در آیینهی روی این محبوب انسانی منعکس شده و در چشم زیبابین ما نقش بسته است.»
🔹توجه به این حقیقت میتواند چشم مؤمن و خداپرست ما را بیناتر کند و ما را یاری کند تا محبوب زیبارویمان را با چشم پاک الهی بنگریم و با دیدن زیباییاش «ما شاء الله» و «تبارکَ اللهُ احسنُ الخالقین» بگوییم و از نگاه آلوده و منحرف مصون بمانیم.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#عرفان
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
شما و آرزوهای شما در این دنیا میهمانی موقت هستند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍نوشتاری از مهدی خلجی
نویسنده و روزنامه نگار موسسه واشینگتن
⚠️مطالبی که تقدیم خواهد شد مورد تایید یا تکذیب نیست، لذا تحقیق و قضاوت بر عهده مخاطبین فرهیخته است.
📲نگاه جالبی داشتند لذا تصمیم گرفتم در چند پست به اشتراک بگذارم.
🎙موضوع: نظمِ نوين حوزه
نگرشی جامعه شناختی به مواجهه آیت الله خامنه ای با حوزه و حکومت سیاسی
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#رهبری
#حکومت_اسلامی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍نظم نوین حوزه (۱)
🔹روحانیت تشیع در هیچ دوره ای از ادوار تاریخی خود تا این اندازه ثروتمند و تا این اندازه وابسته به رأس هرم قدرت سیاسی نبوده است . چیرگی مطلق رهبر جمهوری اسلامی بر "مدیریت امور دینی " از یک سو به فربهی ساختار اداری روحانیت و افزایش بی سابقه ی منابع مالی آن انجامید و از سوی دیگر استقلال نسبی نهاد روحانیت در تدبیر امور دینی را سلب کرد .
🔸آیت الله خامنه ای به محض اطمینان از موقعیت خویش بعد از آیت الله منتظری برنامه ای گسترده و فراگیر برای مدرن سازی حوزه ی علمیه آغاز کرد.
تنها با دگرگون کردن ساختار سنتی حوزه به سازمان اداری مدرن بود که وی توانایی مهار کامل حوزه ی علمیه را می یافت. وی شورای مدیریت حوزه ی علمیه قم را به "مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی قم " تغییر داد و حوزه های علمیه ی سراسر کشور و حتی خارج از کشور را زیر نظارت این مرکز برد .
🔻برای نخستین بار ، در برنامه ی سالانه ی بودجه ی دولت جمهوری اسلامی، ردیف بودجه های ثابت برای مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی قم در نظر گرفته شد. نهادها، سازمان ها، پژوهش کده ها و مراکز حوزوی تازه ای تأسیس شد که همه مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر رهبری فعالیت می کنند و هم ردیف بودجه ی دولتی دارند و هم از بودجه ی سالانه ی دفتر رهبری تأمین میشوند.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#رهبری
#حکومت_اسلامی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مواجهه شهودی انسان ها با حکمت
هر سخنی که خورد تو برجک وجودتون بفهمید این یک حقیقت توش هست.
#دکتر_ملکیان
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
روز غدیر خم برترین عید امت من است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🤲الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین علیه السلام
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍نظم نوین حوزه (۲)
🔹در ساختار سنتی روحانیت، ثبت نام ها، مدارج و مدارک علمی، سابقه ی تحصیلی و خانوادگی و دیگر اطلاعات سابقه نداشت. تنها از دوره ی آیت الله سید محمد حسین بروجردی، هر مرجعی برای خود دفتر شهریه هایی داشت که بر اساس آن حقوق ماهانه ی طلاب را پرداخت می کرد .
🔸هر طلبه ، اول ماه ناگزیر بود به مقسمان هر یک از مراجع رجوع کند و شهریه خود را دریافت نماید. مجموع این شهریه ها، حقوق کامل یک طلبه در ماه را شکل می داد. مرکز مدیریت حوزه ی علمیه زیر نظارت رهبر جمهوری اسلامی، ساختار متمرکز اداری پدید آورد. اطلاعات گوناگون طلاب در این مرکز به کامپیوترها داده شد و دفترهای شهریه ی مراجع یک کاسه گردید . به سخن دیگر آزادی عمل مراجع در پرداخت شهریه از میان رفت و از آن پس، مرکز مدیریت حوزه، تصمیم گیرنده ی اصلی درباره ی صلاحیت هر طلبه برای دریافت شهریه شناخته شد.
🔻نهادی تازه بنیاد چون "دفتر آمار " مرکز حوزه ی علمیه ی قم، وظیفه ی گردآوری داده ها مربوط به گرایش سیاسی روحانیان را به عهده گرفت. هر کس طالب دریافت معافیت موقتی تحصیلی از خدمت نظام وظیفه، سفر به خارج از کشور و دریافت شهریه یا خواستار ارتقای مرتبه ی علمی خود است، باید نخست در دفتر آمار تأیید شود. روحانیانی که گرایشی خلاف جمهوری اسلامی دارند در دفتر آمار "رد صلاحیت " میشوند و از امتیازهای مربوط به نظام روحانیت محروم.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#رهبری
#حکومت_اسلامی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هر که به ریخت و پاش فخر بفروشد
به تنگدستی خوار و کوچک گردد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi