eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس بر دانش خویش افزود ولی بر هدایتش نیفزود، جز بر دوری اش از خدا نیفزود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍اقتصاد و سیاست امری مبهم در نهاد روحانیت 🔹حیات اقتصادی علماء به گونه ی خاصی در گرو اعتقادهای دینی عوام است. درباره ساز و کار درآمد اقتصادی روحانیان و مراجع تقلید و مجاری هزینه های آن و تأثیرش در ساختار اقتصادی ایران تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است. بخش اقتصادی زندگی علماء قلمروی مهم از زندگی فردی و صنفی آنها را تشکیل می‌دهد و با چگونگی دستیابی روحانیت به اقتدار اجتماعی پیوندی مستقیم دارد. اقتصاد حوزه از تاریک ترین و ناشناخته ترین وجوه زندگی روحانیت نیز هست. در این پوشیده و پنهان نگاه داشتن البته قصد و عمدی در کار بوده است. 🔻به عنوان نمونه، منابع اقتصادی روحانیت، آن چنان که در رساله های عملیه آمده، با آن چه در کتب فقهی نقل شده و با آن چه در واقعیت زندگی آنها جاری است، تفاوتی ژرف و شگفت انگیز دارد. به نظر می آید که تا اندازه ای بقای این نظام اقتصادی در همین شفاف نبودن برای دیگران و جاری بودن اش بر پایه قواعد نانوشته است. 🔸از دیگر سو، روابط سیاسی روحانیون و علما با صاحبان قدرت سیاسی از همین ابهام و پیچیدگی برخوردار بوده و بیشتر خارج از عرف متعارف و سنت جاری سیاست صورت می گیرد. اصولا دست یابی به مقام مرجعیت بدون نوعی رابطه با قدرت سیاسی حاکم ممکن نیست زیرا مرجعیت یکی از پایگاه های اقتدار اجتماعی در ایران به شمار می آید که ناگزیر از ایجاد تناسب و تعادل با اقتدار سیاسی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 كلیپی جالب و دیدنی از تاریخ تمدن و شکل گیری امپراطوری ها تا کشورهای حال حاضر. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دوستی ات در حد شیدایی و دشمنی ات مایه هلاکت نباشد. دوست را به اندازه دوست بدار و دشمنت را به اندازه دشمن بدار. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۲) 💠 اصلاح ساحت فرهنگی مصداق رایگان بخشی یک روشنفکر 🔹رایگان بخشی، یعنی زندگی و رفتار اخلاقی، چنان که اشاره شد، معطوف به برآوردن خواسته ها و یا نیازهای دیگران و از جمله همنوعان است. اما خود رایگان بخشی به هم نوعان عموما و هم میهنان خصوصا از دو راه تحقق می یابد: 🔻تغییر و اصلاح محیط بیرونی آنان، یعنی تغییر و اصلاح محیط اجتماعی یا طبیعی آنان 🔻دیگری تغییر و اصلاح ساحت درونی شان، یعنی تغییر و اصلاح باورها یا احساسات و عواطف یا خواسته هایشان. 🔸اگر شما برای روستاییانی فقیر جاده احداث کردید یا سامانه آبرسانی پدید آوردید و یا مردابی را خشکاندید و به زمین کشاورزی تبدیل کردید، تغییر و اصلاحی در محیط طبیعیشان حاصل آورده اید، و اگر تنظیمات و مقررات مثلا نهاد خانواده یا نهاد اقتصاد یا نهاد سیاست یا نهاد حقوق را دگرگون کردید و بهبود بخشیدید تا شهروندان جامعه تان درد و رنج و آزار و آسیب کمتر ببینند تغییر و اصلاحی در محیط اجتماعی پدید آورده اید. این هر دو نوع تغییر و اصلاح در محیط بیرونی انسان ها صورت گرفته اند و اگر شما در اقدام به این تغییر و اصلاح ها فقط قصد سود رسانی به آنان، و نه به خودتان داشته اید کارتان مصداق رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است. 🔸اما اگر، فقط به نیت بهبود بخشی به وضع و حال و کار و بار مردم، به تغییر و اصلاح باورها یا احساسات و عواطف یا خواسته هاشان پرداختید، چرا که تشخیص داده اید که لااقل بخشی از بدی روز و روزگارشان به جهت باورهای غیر مطابق با واقع یا احساسات و عواطف نابجا یا خواسته های نامعقول آنان است، در این صورت، تغییر و اصلاحی در ساحت درونی انسان ها ایجاد کرده اید و باز، کارتان مصداق رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است. ▪️حاصل آنکه رایگان بخشی یا از راه اصلاح محیط طبیعی یا از راه اصلاح محیط اجتماعی (که هر دو اصلاح محیط بیرونی اند) یا از راه اصلاح ساحت فرهنگی (که اصلاح ساحت درونی است) امکان پذیر می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با دانشمندان همنشینی کن تا دانش ات افزون گردد و ادبت نیکو شود و تزکیه نفس یابی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سنت پرده پوشی 🔹برخلاف مسیحیت که تقوای دینی با سنت اعتراف گره خورده، در اسلام، تقوای فرد نه به شخص اجازه میدهد که در برابر دیگری از اعمال حسنه ی خود سخن بگوید مبادا در دام ریا و سالوس و عجب و کبر نیفتد؛ نه او را رخصت میدهد که به اعمال سیئه ی خود در پیشگاه دیگران اعتراف کند، چون اعتراف به گناه خود گناهی عظیم است و تنها در برابر خداوند و به قصد توبه معنا و مشروعیت دارد. از نگاه یک مسلمان، پرده دری از خود، آشکار کردن چیزی است که خدای "ستارالعیوب" و "غفارالذنوب" آن را پنهان کرده است. ▪️بر این روی، در اسلام نه زمینه ی انتقاد علنی از خود هست و نه جای بالیدن به خود. این بازدارنده ی اخلاقی در میان علماء شدت و قدرت بیشتری می یابد. 🔸یکی از شرط های لازم مرجعیت تقلید عدالت مجتهد است. عدالت در این جا به معنای حفظ ظاهر و مرتکب گناه کبیره نشدن در ملأ عام است. امام جماعت نیز باید عادل باشد. نقل روایت و نیز شهادت در پیشگاه قاضی نیز مشروط به عدالت راوی و شاهد است. بنابراین عدالت در این مفهوم فقهی و اخلاقی به منزلت اجتماعی شخص نیز پیوند می خورد. 🔻این بدان معنا نیست که روحانیان برخلاف مردم کوی و بازار پشت سر دیگران حرف نمی زنند و غیبت نمی کنند. در واقع، برخی از آنها به شیوه ی خاص خود غیبت می کنند. یکی از این شیوه ها تفسیق و تکفیر شخص غیبت شونده است. حتی در برخی کتب فقهی غیبت کردن از فاسق و کافر روا و حتی در مواردی نیز مستحب شمرده شده است. ▪️افزون بر این، "عدالت" مجتهد به این معنا نیست که در میان روحانیان و عالمان بلند پایه هوا و هوس و طمع و ریا و حسد و کینه و کبر و انتقام جویی و رقابت حذف خواهانه و مانند آن نیست. آن چه هست، سنت پرده پوشی، کتمان، تقیه و تظاهر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا