eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حدیث عنوان بصری 🔹از حضرت استادنا المعظم سوال بفرمایید حدیث عنوان بصری رو (که مورد توصیه اکید مرحوم علامه سید علی قاضی بوده) حضرت استاد تا چقدر معتبر می دونن؟ التماس دعای فرج 🌹 ✅پاسخ : وعلیکم السلام والرحمه . موجودی بنام عنوان بصری تا به امروز متولد نشده ، ساخت صوفیها است. 🔴سوال از استاد موسوی زنجانی 👇👇 @Taammolate_talabegi
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸وقتی کشور دچار انحطاط فرهنگی شده ولی کاری نمیتونی بکنی ! 🔹استاد خسروپناه ( دبیر شورای انقلاب فرهنگی ): اسم سیگار بهمن ، آزادی ، 57 باید عوض شود چون با ارزشهای انقلابی در تضاد است!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍رئالیسم فهم یا نسبی گرایی فهم 🔹بر اساس مبانی معرفت‌شناسی در حکمت اسلامی؛ به رئالیسم فهم معتقدیم. 🔸در خصوص روش‌شناسی رئالیستی و نسبی گرایانه ما معتقد به روش‌شناسی رئالیستی زمینه گرا هستیم. واقعیتی ورای ذهن ما وجود دارد و چون زمینه‌های مختلف زمانی، مکانی، رفتاری، اجتماعی و تاریخی در پیدایش واقعیّت‌های مادی اعم از انسانی و غیرانسانی اثر گذارند، به همین دلیل این واقعیّت‌ها برخلاف واقعیّت‌های مجرد همواره ثابت؛ متغیر هستند. حتی ما به تأثیر زمینه ها بر ذهن شناسا نیز باور داریم. ▪️اما سخن در اين است که انسان با کمک بدیهیات و معیار شناختی که در اختیار اوست می‌تواند زمینه‌های تأثیرگذار بر ذهن را کنار بگذارد تا واقعیت خارجی را آن گونه که هست و با همان قیود زمینه‌های مکانی، زمانی، رفتاری، اجتماعی و تاریخی بشناسد. ما از این ایده با عنوان روش‌شناسی رئالیسم زمینه گرا تعبیر می کنیم، یعنی معتقد به واقعیتی ورای ذهن هستیم که انسان توان کشف آن را دارد اما واقعیت‌ها با زمینه های مختلف متفاوت می‌شوند و اشکال گوناگون می‌یابند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان
✍ توجه به انسان مطلوب و مبانی فلسفی آن در علوم انسانی ♻️علوم انسانی به‌دنبال تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است لذا در این بین مکاتب و ایدئولوژی‌های اجتماعی با رویکردهای خود به تبیین انسان مطلوب هستند و در هر مکتبی با گرایش خاصی به انسان مطلوب پرداخته می‌شود. ⚜انسان‌شناسی خاص نیز برگرفته از فلسفه انسان و فلسفه‌ی انسان نیز از فلسفه هستی و فلسفه معرفت گرفته می‌شود. انسان‌شناسی خاص هر یک از علوم اجتماعی برگرفته از پارادایم حاکم بر ایدئولوژی معینی است. این معرفت پارادایمی نیز ریشه در معرفت فلسفی اندیشمندان آن علم دارد. ☑️ اگرچه پژوهشگران و دانشمندان آن علم اغلب به معرفت پارادایمی و فلسفی و مبانی انسان مطلوب آگاهی کمتری دارند و آن را پیش‌فرض گرفته‌اند، درعین‌حال توصیف انسان مطلوب در ذهن آنان ضلع اصلی فعالیت تحقیقاتی آن‌ها در ساحت توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍ تاریخچه فرهنگ غرب 🔹غرب باستان: فرهنگ اساطیری، آغاز از یونان و روم قدیم تا قرن پنجممیلادی 🔹قرو
🔹چارچوب روش‌شناختی به دو قسم مدرن و پسامدرن تقسیم می‌شود. 🔸روش‌های مدرن عبارتند از: 1⃣روش تبیینی 2⃣روش تفسیری 3⃣روش انتقادی 🔸روش‌های پسامدرن عبارتند از: 1⃣روش گفتمانی 2⃣روش پسا ساختارگرایی 3⃣روش هرمنوتیک فلسفی ⏭روش‌های مدرن وقتی پدیدار شد که مشروعیت دولت کلیسا دچار بحران گشت. ⏮روش‌های پسامدرن بعد از جنگ جهانی های اول و دوم که بحران مدرنیسم تحقق یافت شکل گرفت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️علوم انسانی دینی 🔹پیش‌از نظریه‌های علمی فلسفه‌ای حاکم است که این فلسفه به بیان هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی و روش‌شناسی می‌پردازد. بعد از شکل‌گیری فلسفه و نظام انسان‌شناسی عام و خاص (انسان مطلوب اقتصادی، سیاسی، جامعه شناختی، روانشناختی و ...) یک مدل عقلانیت تحقق می‌یابد و سپس نظریه‌ها نسبت‌ به واقعیت شکل می گیرد و از مجموعه نظریه‌ها علوم انسانی یا دانشی از علوم انسانی پدید می‌آید. 🔸بنابراین اگر عقلانیت و روش‌شناسی دینی و غیردینی معنا داشته باشد علوم انسانی دینی و غیردینی نیز معنادار خواهد بود. ♻️فرایند منطقی شکل‌گیری نظریات در علوم انسانی: فلسفه‌ی مطلق(دربردارنده‌ی فلسفه‌های مضاف به حقایق و مشخص شدن مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، روش‌شناختی و غیره)⬅️ شکل‌گیری نظام ارزشی و الگوی انسان بایسته و بایدها و نبایدهای انسانی (حقوق و اخلاق)⬅️ شکل‌گیری نظام انسان‌شناسی یا انسان شایسته و انسان مطلوب ⬅️ دستیابی به نظام و مکتب رفتاری و اجتماعی ⬅️ تدوین نظام روش‌شناسی⬅️ تولید نظریه 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان
🎙روش‌شناسی حکمی-اجتهادی علوم رفتاری اجتماعی 🔹مقدمه: اجتهاد سه قسم است: 🔸اجتهاد قسم اول همان اجتهاد مصطلح است یعنی کشف کلیات متون دینی و انطباق بر مسائل جزئی. این روش در مقابل اخباری‌گری قرار دارد. این روش قواعد اصول و کلیات را از متون دینی استخراج نموده و بر مصادیق و جزئیات و فروع تطبیق می‌کند. 🔸 اجتهاد قسم دوم عرضه پرسش‌های برگرفته از جوامع و مکاتب جدید بر متون دینی جهت کشف پاسخ‌های دینی آن‌هاست که از سنخ عرضه پدیده بر دین است. شهید صدر این روش را با عنوان «تفسیر موضوعی» معرفی کرده‌است. در این روش پرسش‌های مطرح ازسوی مکاتب و جوامع جدید شرق و غرب را به متون دینی عرضه و متون دینی را مورد استنطاق قرار می‌دهیم. 🔸اجتهاد قسم سوم به‌معنای عرضه پرسش‌های برگرفته از متون اسلامی و منظومه معرفتی اسلامی بر جامعه تحقق یافته جهت کشف پاسخ‌های عینی آن‌هاست که از سنخ عرضه دین بر پدید است. این قسم نیز نوعی اجتهاد است اما نه اجتهاد به سوی متن دینی بلکه اجتهاد از متن دینی به سوی انسان محقق یعنی عکس کاری که در مرحله دوم صورت می‌گیرد. ♻️حال در سه ضلع علوم رفتاری اجتماعی: 1⃣ در توصیف انسان محقق باید از روش تبیینی-اجتهادی بهره گرفت که منظور از تبیین در این‌جا نظریه تأیید گرایی تجربی، آماری، فلسفی است و اجتهاد نیز از نوع سوم است. 2⃣ در توصیف انسان مطلوب باید از روش برهانی-اجتهادی استفاده شود و منظور از اجتهاد، اجتهاد نوع اول و دوم است. 3⃣ در نقد و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب از روش انتقادی-اجتهادی استفاده می‌کنند که اجتهاد نوع اول و دوم مراد است‌. 👇👇 @Taammolate_talabegi
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اگر از کاربران اینستاگرام در مورد احساسشون در استفاده از این برنامه سوال کنید، خیلی با این جواب مواجه می شید که دچار حس نا امیدی هستند و یه جورایی حس بدبختی بهشون القاء می شه! 😐این حس رو تنها مردم عادی ندارند و فردی مثل ایلان ماسک سرمایه دار هم حس می کنه! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍علوم انسانی رفتاری اجتماعی متعارف در غرب دارای سه ضلع است: 🔹 یک ضلع آن با روش‌های مختلف تبیینی، تفسیری، انتقادی، ساختارگرایی و گفتمانی به توصیف انسان تحقق یافته می‌پردازد. 🔹در ضلع دیگر انسان مطلوب را بیان می‌کند. این انسان مطلوب از انسان‌شناسی معینی گرفته شده‌است‌. 🔹ضلع سوم علوم انسانی توصیه‌هایی است که می‌خواهد انسان تحقق یافته را به انسان مطلوب نزدیک کند. این توصیه‌ها در چهارچوب نظام حقوقی و اخلاقی است. انسان مطلوبی که در این علوم ترسیم می‌شود برگرفته از انسان‌شناسی خاص آن‌هاست. این انسان‌شناسی خاص برگرفته از فلسفه انسان و فلسفه انسان نیز از فلسفه ای هستی و فلسفه معرفت گرفته شده‌است. علوم انسانی متعارف بایدها و نبایدهایی را بیان می‌کند تا انسان موجود به انسان مطلوب تغییر پیدا کند که مبتنی بر یک نظام ارزشی و رفتاری است. 🔸 برای شناخت بایدها و نبایدهای توصیه‌ای باید به وسیله روش‌شناسی اجتهادی دقیقاً از فقه اخلاق و عرفان اسلامی به‌عنوان منبع استفاده شود که از آن به هرمنوتیک اجتهادی تعبیر می‌کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi