May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ ﷽ «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»
پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرامىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان.
آيه ۱۷ و ۱۸ سوره زمر.
✍ تاملی بر معنای تبیین در آیه 44 سوره نحل (بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ )
🔹از جمله مهمترین آیات استدلال شده برای حجیت سنت نبوی آیه فوق است که از آن تعبیر به آیه تبیین می شود.نقطه ثقل استدلال مساوی قرار دادن معنای تبیین با شرح و تفسیر می باشد.یعنی پیامبر وظیفه شرح و تفسیر آیات قرآن را برعهده داشته و برخی مفسرین هم با استناد به آیه معتقدند که پیامبر همه قرآن را طی حیات خویش تفسیر کرده اند .
🔹قرائن متعددی به ذهن می آید که مراد از تبیین عدم کتمان و اظهار است نه شرح و تفسیر:
الف )در کتب متقدم و معتبر لغوی تبیین به معنای شرح و تفسیر نیامده است. به عنوان نمونه راغب در مفردات بیان را به معنی الکشف عن الشیء و علت بیان نامیدن کلام را بخاطر کاشفیت آن از معنای مقصود دانسته است ( مفردات ج 1 ص 157 ) .ابن فارس اصل واحد "بین" را انکشاف ذکر می کند. ( معجم مقاییس اللغه ج 1 ص 327 ) .پیش از این دو هم فراهیدی ( العین ج 1 ص 208 ) تبیین را به معنای قطع و جدا شدن گرفته وباز خبری از شرح و تفسیر نیست .هیچ یک از اهل لغت در این واژه شرط ندانسته اند که اتضاح و ظهور به دنبال اجمال وابهام باشد و این امریست که مایه تمییز تبیین از تفسیر می گردد.
ب) در خود منظومه لغوی قرآن بیان نقطه مقابل کتمان آمده است . به عنوان نمونه به آیه زیر توجه کنید :
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ ( آل عمران / 187 )
مشخص است که آیه در مقام نکوهش اهل کتاب بخاطر کتمان حقیقت است و معنای تبیین اظهار و کشف است نه شرح و تفسیر.
ج ) تحقق مفهوم تفسیر منوط به ابهام و خفائی در مفهوم است که مفسر در مقام کشف آنست.لازمه مفسر بودن غیر قرآن برای قرآن گنگ بودن و ابهام و اجمال داشتن آنست که این گونه گژی ها از ساحت قرآن به دور است . قرآن در دلالت خود مستقل است و نیازی به مفسری غیر از خود برای کشف دلالت الفاظ آن وجود ندارد .
د ) در قرآن بلاغ رسالت یگانه پیامبر معرفی شده است ( مائده / 99 ) .وظیفه پیامبر ابلاغ دریافت های خویش از خدا از طریق وحی است. از همه آیاتی که از قرآن به عنوان نور یا بیان یاد می کند این مفهوم قابل استفاده است که زبان قرآن در بیان مقاصد خویش زبانی گویا و رسا است و آیات الهی در حد ذات خویش روشن و روشنگر است . وظیفه عمده پیامبر رساندن آن به آحاد امت است . در سوره تکویر آیه 24 در وصف پیامبر او را فردی غیر بخیل نسبت به غیب معرفی کرده است یعنی پیامبر هر آنچه را به او وحی شده بازگو میکند . در سوره حاقه آیات 44 و 45 قید شده که پیامبر باید آنچه را دریافت کرده بدون آمیختگی با دیگر کلمات در سطحی گسترده به دیگران برساند.
💠نتیجه آنکه آیه تبیین این معنا را می رساند که پیامبر وظیفه اظهار و عدم کتمان وحی را برعهده دارد و با این معنا از تبیین آیه از مدار استدلال برای حجیت سنت نبوی خارج می شود. همچنین نمی توان از این آیه برای مفسر بودن پیامبر استفاده کرد.
#آیه_تبیین
#تأمل
👇👇
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
May 11
مشتقات ریشه بین
با تطبیق این کلمات می توان به معنای اصلی تبیین دست یافت
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
"... خدایا
آتش مقدس "شک" را
آنچنان در من بیفروز
تا همه ی "یقین"هایی را که در من نقش کردهاند، بسوزد.
و آنگاه، از پس تودهی این خاکستر،
لبخند مهراوه بر لبهای صبح یقینی،
شسته از هر غبار، طلوع کند..."
خدایا...
به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ، بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است، حسرت نخورم، و مردنی عطا کن که بر بیهودگیاش، سوگوار نباشم. بگذار تا آنرا من خود انتخاب کنم اما آنچنان که تو دوست میداری.
خدایا...
"چگونه زیستن" را تو به من بیاموز، "چگونه مردن" را خود خواهم آموخت.
پ ن : متن از #دکتر_شریعتی
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
🐳 تنهاترین نهنگ دنیا
📰 عنوانی بود که نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۴ به یک وال آبی داد! قضیه از این قرار بود که تنهاترین نهنگ ، نهنگی بود که دانشمندان او را از سال ۱۹۹۲ تحت نظر داشتند تا بالاخره علت تنهاییاش را کشف کردند!
نهنگ ۵۲ هرتزی ، نامی بود که دانشمندان پس از ضبط صدایش برای او در نظر گرفتند . محدوده صوتی آواز والهای آبی بین ۱۵ تا ۲۰ هرتز است در حالی که آواز این نهنگ فرکانسی معادل ۵۲ هرتز داشت ، در نتیجه توسط هیچ نهنگ دیگری قابل شنیدن و شناسایی نبود ...این نهنگ که به خاطر فرکانس صدایش «۵۲ هرتز» نیز نامیده میشود، تنهاترین نهنگ دنیا خوانده میشود که هیچ پاسخی برای نغمههای عاشقانهاش دریافت نمیکند. «۵۲ هرتز» نه تنها در فرکانسی به مراتب بالاتر میخواند، بلکه بسیار کوتاهتر و به دفعات بیشتری نسبت به دیگر گونههای نهنگ میخواند، تو گویی به زبانی صحبت میکند که تنها خود آن را میفهمد و عجیبتر آنکه در انتخاب مسیر مهاجرت خود هم هرگز مسیر سایر نهنگها را انتخاب نمیکند!
♻️ این داستان شاید حکایت تنهایی خیلی از ما باشد ، سخن گفتن و زیستن در آواها ، رویاها و دنیاهایی که توسط دیگران قابل دیدن، شنیدن و درک کردن نیست.
🎭 گروه Iday که یک گروه موسیقی روسی است با الهام از زندگی این نهنگ یک قطعه ساختهاست که از صدای ضبط شده این نهنگ تنها هم در این قطعه استفاده شده است.
👇👇
@Taammolate_talabegi
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت:
🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است.
🔸هیچ عملی وجود ندارد که حضور روحانیت در آن شرط صحتش باشد.
🔹تکامل معرفت دینی، نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت.
#روحانیت
#دکتر_سروش
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ربودهشده (به انگلیسی: Taken)، یک فیلم در ژانر اکشن و هیجانآور محصول ۲۰۰۸ فرانسه است . فیلم در مورد ربوده شدن دختر جاسوس سابق سی آی ای که از همسرش جدا شده هست .دختر نقش اول فیلم ( برایان میلز) به دست آدم ربایانی که مسلمان هستند دزیده می شود و پدر به دنبال دختر خود به پاریس می رود .
در انتها دختر خود را که به یک میلیونر عرب ( که احتمالا او هم مسلمان باشد ) فروخته شده نجات می دهد .
#معرفی_فیلم 🎬🎬
#ربوده_شده 🎬🎬
#اسلام_ستیزی
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا اینگونه سخنان توقیت برای ظهور نیست ؟
آیا مشمول حدیث کذب الوقاتون می شوند ایشان ؟
قسمتی از بیانات آیت الله سید یاسین موسوی ( امام جمعه بغداد )
#ظهور
#مهدویت
#توقیت
#تامل
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
✍️ تعیین زمان ظهور
🔰پیرو ارسال دو کلیپ در مورد تعیین وقت برای ظهور امام زمان، برخی رفقا خواستار شرح و بسط بیشتری شدند.
🔹در روایات معتبر شیعه برای ظهور وقت و زمان مشخصی بیان نشده بلکه تعیین وقت کنندگان دروغگو نامیده شده اند.شیخ کلینی در اصول کافی بابی تحت عنوان کراهیه التوقیت ذکر کرده و در کتب دیگری مثل الغیبه شیخ طوسی و کمال الدین شیخ صدوق هم روایاتی در این موضوع آمده است. ( البته بحث ما در باب حرمت یا کراهت فقهی تعیین وقت نیست ) .
🔻روایت اول
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو (عُمَرَ) الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الْفَضْلِ (الفضیل) بْنِ یَسَارٍ عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِ ( کافی ج 2 ص 243 ) . روایت به لحاظ سندی موثق است
🔻روایت دوم
عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ اَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: سَاَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ (علیهالسّلام) فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ. ( همان ص 242 )
🔻روایت سوم
مرحوم کلینی بعد از نقل روایت سوم، این روایت را نیز با همان سند آورده است: اَحْمَدُ بِاِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ: اَبَی اللَّهُ اِلَّا اَنْ یُخَالِفَ وَقْتَ الْمُوَقِّتِینَ.
🔻روایت چهارم
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ عَنْ اِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: سَاَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ اَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ سَاَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ اَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَتْ فِی التَّوْقِیعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (علیهالسّلام) اَمَّا مَا سَاَلْتَ عَنْهُ اَرْشَدَکَ اللَّهُ وَثَبَّتَکَ...
وَاَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَکَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.. ( کمال الدین ج 2 ص 484 )
🔻روایت پنجم
... وَاَمَّا مَتَی فَاِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ وَلَقَدْ حَدَّثَنِی اَبِی عَنْ اَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِمُ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ اَنَّ النَّبِیَّ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَی یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. ( عیون اخبار الرضا ج 2 ص 265 )
🔻روایت ششم
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ الْعَطَّارُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی اَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمَدَائِنِیُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (علیهالسّلام) یَقُولُ: اِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْاَمْرِ غَیْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا یَرْتَابُ فِیهَا کُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ وَلِمَ جُعِلْتُ فِدَاکَ؟ قَالَ: لِاَمْرٍ لَمْ یُؤْذَنْ لَنَا فِی کَشْفِهِ لَکُمْ...
یَا ابْنَ الْفَضْلِ اِنَّ هَذَا الْاَمْرَ اَمْرٌ مِنْ اَمْرِ اللَّهِ تَعَالَی وَسِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَغَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللَّهِ وَمَتَی عَلِمْنَا اَنَّهُ عَزَّ وَجَلَّ حَکِیمٌ صَدَّقْنَا بِاَنَّ اَفْعَالَهُ کُلَّهَا حِکْمَةٌ وَاِنْ کَانَ وَجْهُهَا غَیْرَ مُنْکَشِف ( کمال الدین ج2 ص 482 )
🔸با توجه به روایاتی که برخی آنها موثق میباشد به دست میآید که امر ظهور امام زمان به دست خدا و به اراده اوست. هر زمانی که مصلحت بداند حجت خودش را برای برچیدن ظلم و بیعدالتی و گسترش عدل و اقامه دین ظاهر میسازد و تعیین وقت ظهور نیز به دست خدا است.
🔹شیخ طوسی در کتاب الغیبه بعد از نقل روایاتی میگوید:
و اما وقت خروجه (علیهالسّلام) فلیس بمعلوم لنا علی وجه التفصیل، بل هو مغیب عنا الی ان یاذن الله بالفرج. ( الغیبه ص 425 )
#ظهور
#مهدویت
#توقیت
#تامل
👇👇
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi