امام علی علیه السلام:
دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_پوشش #احکام_بانوان
❓پرسش
اگر در جایی نامحرم نباشد، آیا خانمی که صورت خود را آرایش کرده، باید در نماز صورت خود را بپوشاند؟
📝پاسخ
زنی که صورت خود را آرایش کرده یا پودر سفید کننده زده و یا در صورت و دستانش زیور آلات دارد، در صورتی که نامحرم او را نمی بیند، می تواند با همین حالت نماز بخواند؛ البته در صورتی که مواد آرایشی مانع رسیدن پوست پیشانی به مهر شود باید آن را برطرف نماید.
📚منبع: العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فی الستر و الساتر، م 5؛ خامنه ای: استفتا.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنان مقام معظم رهبری نسبت به سقوط هواپیمای اکراینی
🔹بصیرت داشتن و کنترل احساسات و تشخیص منافع ملی لازمه یک شخص ایرانی.
#سیاسی
#رهبری
#سقوط_هواپیما_اکراینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔷استدلال مرحوم آيت الله خويی بر رد توقّف اجتهاد بر منطق!
🔲مرحوم حضرت آيت الله العظمی خويی :
🔸اجتهاد متوقف بر علم منطق نيست! زيرا آنچه در منطق مهم است بیان مواردی است که در استنتاج دخالت دارد از انواع قیاس و اشکال،مانند کليت کبری و موجبه بودن صغری در شکل اول. و حال آنکه اين ها شروطی هستند که بر هر عاقلی حتي کودکان روشن است! براي مثال اگر به هر عاقلی بگوييد: اين حيوان است، بعضي از حيوان ها هم موذي هستند،او نتيجه نمي گيرد که پس اين حيوان هم موذی است!
🔸منطق شامل اصطلاحات علمی است که مجتهد به آن ها نيازی ندارد چرا که شروط استنتاج به صورت فطری در نهاد او وجود دارد.
🔸احوال روات و اصحاب ائمه -عليهم السلام- نيز ما را به اين مسأله راهنمايی مي کند. ايشان احکام شرعی را از کتاب و سنت استنباط می کردند، بدون آن که علم منطق را يادگرفته باشند يا از اصطلاحات آن اطلاعی داشته باشند.
◾️و أمّا علم المنطق فلا توقف للاجتهاد عليه أصلا، لأن المهم في المنطق انما هو بيان ماله دخالة في الاستنتاج من الأقيسة و الأشكال كاعتبار كلية الكبرى، و كون الصغرى موجبه، في الشكل الأول مع أن الشروط التي لها دخل في الاستنتاج مما يعرفه كل عاقل حتى الصبيان، لأنك إذا عرضت- على ايّ عاقل- قولك:
هذا حيوان، و بعض الحيوان موذ، لم يتردد في أنه لا ينتج أن هذا الحيوان موذ، و على الجملة المنطق إنما يحتوي على مجرد اصطلاحات علمية لا تمسها حاجة المجتهد بوجه، إذ ليس العلم به مما له دخل في الاجتهاد بعد معرفة الأمور المعتبرة في الاستنتاج بالطبع.
و الذي يوقفك على هذا ملاحظة أحوال الرواة و أصحاب الأئمة عليهم أفضل الصلاة لأنهم كانوا يستنبطون الأحكام الشرعية من الكتاب و السنة من غير أن يتعلموا علم المنطق و يطلعوا على مصطلحاته الحديثة.
📚التنقيح في شرح العروة الوثقى؛ الاجتهادوالتقليد، الجزء الاول، ص: 25
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
در غفلت آدمی همین بس که عمر خود را در راه چیز هایی که او را نجات نمی دهد هدر دهد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
اگر کسی صورت و دست ها را از پایین به بالا بشوید، وضویش صحیح است؟
📝پاسخ
اگر کسی صورت و دست ها را عمدا از پایین به بالا بشوید، وضوی او باطل است.
البته در صورتی که این کار را با قصد وضو انجام ندهد و فقط در اثر تماس دست با صورت یا دست دیگر (اشتباهی و ناخواسته)، آب به طرف بالا حرکت کند، اشکالی ندارد و تنها در صورتی موجب باطل شدن وضو می شود که به قصد وضو آب را به طرف بالا حرکت دهد.
> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 155.