4.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
....
با یک حرکت ،
بقدر اسمانها وزمین می توانیم حسنه ایجاد کنیم.......
از اینجا که رفتیم دست بسته است...
برنامه "هفتمین روز شهادت حاج محسن فخری زاده"
http://www.telewebion.com/episode/2442193
کسی شهید میشه که در زمان حیاتش شهید شده باشد
#یاد_شهداء
❄️❄️❄️❄️❄️❄️🌸﷽🌸❄️❄️❄️
#قدر_عارفان
بخش پنجم
موانع استجابت دعا
🍀روزی ابراهیم ادهم در بازارهای بصره عبور می کرد مردم اطراف اورا گرفتند وگفتند :
یا ابراهیم !خداوند در قران می فرماید :
ادعونی استجب لکم (۱) مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم ؛ ما دعا می کنیم اما دعای مارا اجابت نمی کند ؟
ابراهیم گفت علتش آن است که قلبهای شما بخاطر ده چیز مرده است ؛
✔خدارا شناختید ولی حق اورا ادا نکردید
✔قران را می خوانید ولی عمل نمی کنید
✔ادعای محبت رسول خدا را دارید در حالی که با اولاد اودشمنی می کنید
✔ادعای دشمنی با شیطان را دارید وحال آنکه در عمل با او موافقید
✔می گوئید بهشت را دوست داریم اما برای رسیدن به آن عملی انجام نمی دهید
✔اظهار ترس از جهنم می کنید ولی خود را در ان انداخته اید
✔مشغول عیب گویی مردم شدید واز عیوب خود غافل ماندید
✔ادعای بیزاری از دنیا را دارید ولی در جمع ان حرص دارید
✔اعتقاد به مرگ و قیامت دارید ولی خود را آماده نکرده اید
✔مردگان را دفن می کنید ولی از مرگ آنها عبرت نمی گیرید
به این دلایل ده گانه دعای شما مستجاب نمی شود (۲)
🔰پاورقی
سوره غافر ایه ۶۰
روضات الجنان ؛ لفظ ابراهیم
📚کتاب در تمنای قدر عارفان _استادضرابی _ ص ۱۰
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯
🍃🌺🍃
🌺🍃🌺🍃
#تذکر
آیت الله جوادی آملی " حفظه الله :
انسان همیشه باید استعاذه واستخاره داشته باشد چون شیطان مدام در حال حمله وکمین است
استعاذه یعنی به آغوش خدا رفتن واز بلاها به اوپناهنده شدن
استخاره هم طلب خیر کردن از خداست
🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃
eitaa.com/tadaborehussaini
❄️🍃❄️🍃❄️﷽❄️
🍃❄️
❄️🍃
🎆 #پاسخ_استاد ضرابی در شرح حدیث #آفات_علم
بخش اول
(بررسی مقاله آقای مهدی رحیمی از این نظر که تنها به بیان احادیث و روایات در این باب اکتفا کرده بودمگر در انتها که نقلی از برخی علما دارد.) آن را پسندیدم :
✅اقسام موانع و آفات علم:
موانع و آفات علم و حكمت را از يك نظر ميتوان به سه دسته تقسيم نمود:
1. موانع و آفات علوم رسمي كه از راه آموزش كلاسيك حاصل ميشود همچون فقه، اصول و همة علوم تجربي، مانند؛ كمروئي
☀️«هر كه خجالت كشد دانشش اندك ميشود»[1] (امام صادق ـ عليه السّلام ـ)
☀️ بدفهمي، تن آسائي، چنانچه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمودهاند: «علم با تن آسائي يافت نميشود».[2]
2. موانعي كه مانعيّت آنها شامل شناختهاي عقلي وقلبي همچون شناخت خدا و اقرار به يگانگي او است، مانند: عجب، تعصّب و استبداد...، كه اين موانع انديشه را از تشخيص صحيح حقائق عقلي و قلب را از بركات الهامها و ارشادهاي غيبي الهي محروم ميسازد.
3. موانع علم حقيقي يا نور حكمت، كه همان علمي است كه خداوند در دل هر كس كه بخواهد قرار ميدهد و با تحصيل و آموزش و تفكر حاصل نميگردد، بلكه نورٌ يقذفهُ الله في قلبِ مَن يشاء ميباشد، اين موانع خود بر دو دستهاند:
1. حجب ظلماني (گناهان): كه آئينه دل را تيره و تار و جان را بيمار ميسازد و آدمي را از دانش حقيقي بيبهره ميكند، هر چند داراي مراتب بالائي از علوم رسمي باشد.
2. حجب نوراني: حجابهائي كه خود از سنخ نور هستند و تعلق به نشئة مجرّدات تامّه و شهود آن عالم دارند كه در مناجات شعبانيه از آنها به «حجب النور» تعبير شده است،[3]
آن چنانكه نور خورشيد مانع از رؤيت حقيقت و مركز خورشيد است با اينكه خود از سنخ نور و روشن كننده هستند، حجابهاي نوراني هم مانع از ادراك درجات بالاي حقيقت هستي هستند.
☀️حضرت امام (ره) در توضيح حجب نوراني و ظلماني ميفرمايد: «توجه به غير خدا انسان را به حجابهاي ظلماني و نوراني محجوب مينمايد. كلية امور دنيوي اگر موجب توجه انسان به دنيا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث حجب ظلماني ميباشد و اگر دنيا وسيلة توجه به حقّ و رسيدن به دار آخرت (كه دار التشريف است) باشد حجابهاي ظلماني به حجب نوراني مبدّل ميگردد و كمال انقطاع آن است كه حجب ظلماني و نوراني پاره و كنار زده شود تا به مهمانسراي الهي كه معدن عظمت است بتوان وارد گرديد.»[4]
موانع و آفات ذكر شده در اين مقاله بيشتر مربوط به علوم از قسم دوّم و سوّم ميشود، گرچه برخي از آفتها براي تمام علوم آفت به شمار ميرود و عالم را از مسير صحيح به كژ راهه ميكشاند و يا او را از اشعههاي حيات بخش خورشيد معرفت بينصيب ميگذارد.
❄️🍃❄️🍃❄️🍃❄️
📚پی نوشت
[1] . الكافي، ج 2، ص 106، ح 3، مرحوم كليني، (دار الكتب الاسلاميه، تهران، چ چهارم، 1362).
[2] . غرر الحكم، با شرح جمال الدين خوانساري و تصحيح جلال الدين حسيني، ج 6، ح 10684، ص 387، (دانشگاه تهران، چ سوم).
[3] . كتاب سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث، محمدي ري شهري، دار الحديث، چ اول، ص 97.
[4] . جهاد اكبر، امام خميني، ص 30، (چ چهارم، پائيز 1374، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)
❄️ @tadaborehussaini❄️