میلاد مسعود جواد الأئمة (علیهم السلام).mp3
23.8M
امام جواد علیه السلام
🔻🔻🔻🔻
بر شما باد به تحصيل علم و معرفت، چون فراگيرى آن واجب و بحث پيرامون آن مستحب و پُرفایده است. علم وسيله كمک به دوستان و برادران است، دليل و نشانه مروّت و جوانمردى است، هديه و سرگرمى در مجالس است، همدم و رفيق انسان در مسافرت است؛ و انيس و مونس انسان در تنهایى است.
#موضوع_تدبر ما:
این کدام علم است که چنین آثاری را دارد؟
آیا علم خاصی مراد است یا هر علم نافعی میتواند باشد؟⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
(صوت استادضرابی )
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص سه
🌤🌤🌤....و نیز از آیه
« وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيم
[حج/۵۴]
در برابر «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ»-
كه در آيهى قبل آن قرار گرفته است؛
فهمیده میشود که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل قساوت و سنگدلی نیستند.
🔆🔆🔆🔆🔆🔆
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض
ورنه هر سنگ و گِلي لؤلؤ و مرجان نشود
🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🌤🌤🌤و همچنین از آیه شریفه:
«فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ[نمل/ ۵۲]
پس اين خانههاى آنهاست كه به خاطر ظلمى كه كردند ويران و خالى شده است، و قطعاً در اين (كيفر و عبرت) نشانه روشنى است براى اهل علم و آگاهى» فهمیده میشود
که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل عبرت اند و از دنیای پیرامون خویش و از سرنوشت فاسقان و کافران درس میگیرند.
🌤🌤🌤 به همین دلیل خداوند میفرماید: « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ »
(فاطر/ ۲۸)
« ازبندگان خدا، علما از خدا می ترسند و بس »
🔅🔅🔅🔅🔅
يك زمان همصحبتی با اوليا
بهتر از صد ساله طاعت بي ريا
گر تو سنگ خاره و مرمر بدی
چون بصاحبدل رسي گوهر شوي
مهر پاكان در ميان جان فشان
جان مده الا به مهر دلخوشان
🔆
🔆
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص چهار
....بنابراین پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) علوم را به سه قسمت تقسیم میکنند:
« إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ هُوَ فَضْل »
📔(بحار الأنوار ، ج ۱ ،ص۲۱۱ )
« علم فقط بر سه قسم است ؛ آیهی محکمه ، فریضه ی عادله ، و سنّت قائمه و آنچه غیر از اینهاست زیادت و فضل است. »
🍃🔺️🍃پس حدیث ، علم حقیقی عبارت است خداشناسی ،
انسان شناسی دینی که نبوّت و امامت و شناخت انسان کامل نیز جزء آن می باشد ،
گیتی شناسی حضوری و عقلی ،
علم اخلاق و سیر و سلوک
و علم احکام فردی و اجتماعی.
🍃امّا باقی علوم در حقیقت فنون دنیوی هستند که نقش اساسی در سعادت حقیقی انسان ندارند ؛
لکن کسب آنها گاه از باب فرائض یا سنن بوده واجب یا مستحبّ می شود.
لذا هر جا در کلام اهل بیت (ع) به نحو مطلق توصیه به علم شده ، مراد همان علوم حقیقی و سعادت آفرین است.
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص پنج
1️⃣ آیهی محکمه:
که مراد از آن خداشناسی، هستی شناسی وانسان شناسی است؛
🍃💠در انسان شناسی از خلیفة الهی بحث می شود که مصداق آن یا نبی یا امام یا ولیّ خداست و باقی انسان بالقوّه اند ؛
و شکّی نیست که خلیفة الله برترین آیت خداست.
آیه بودن موجودات گیتی نیز نیازی به بیان ندارد.
💠🍃هستی شناسی از سه راه ممکن است ؛
🔸️نخست از راه علم حضوری که با تزکیه ی نفس حاصل می شود و حکمت عملی (علم اخلاق و عرفان عملی) ابزارهای چنین تزکیه ای می باشند.
🔸️طریقه ی دوم راه عقل و براهین محکم عقلی است که بخشی از آن را علم ریاضی و بخش دیگر را علم کلام ، فلسفه ی الهی و عرفان نظری متکفّل می باشند ؛
البته هر کدام در سطوح مختلفی از آن بحث می کنند.
🍃💠 امّا حکمت ریاضی ، اگر چه یقینی است ولی نقش چندانی در مسیر اخروی انسان ایفا نمی کند ؛ لذا توصیه ی خاصّی نیز به آن نشده است ؛ و نیازی هم به چنین توصیه ای نبوده. چون مردم در زندگی دنیا بدان محتاجند و چاره ای جز آموختن آن در حدّ نیازشان ندارند.
🍃💠 امّا کلام ، فلسفه و عرفان نظری از هر سه بخش هستی شناسی ( خداشناسی ، انسان شناسی و گیتی شناسی ) بحث می کنند.
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص شش
❄️🍃❄️اگر چه اهل بیت (ع) توصیه به شناخت عالم طبیعت کرده و از این راه بر وجود و صفات خدا استدلال نموده اند ولی این توصیه ها اوّلاً اغلب برای افراد سطح پایین بوده است. ثانیاً این توصیه ها از جهت خدا نمایی این علوم بوده نه از آن جهت که علومی دنیایی و صرفاً در خدمت دنیا هستند.
البته شکّی نیست که مسمانان باید به این علوم نیز مسلّح باشند تا در برابر دشمنان اسلام ضعیف نباشند. لذا کسب این علوم نه از آن جهت که علم می باشند ، بلکه از آن جهت که نیرو و قوّه و قدرت محسوب می شوند ، الزامی و واجب کفایی می باشند ؛
« وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُم ــــ هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها[ دشمنان ]، آماده سازید! و(همچنین) اسبهاى ورزیده(براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!
و(همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را، که شما نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد » (الأنفال:60).
لذا یادگیری علوم رائج نه از باب آیت محکمه بر مسلمین لازم می باشد.
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini