میلاد مسعود جواد الأئمة (علیهم السلام).mp3
23.8M
امام جواد علیه السلام
🔻🔻🔻🔻
بر شما باد به تحصيل علم و معرفت، چون فراگيرى آن واجب و بحث پيرامون آن مستحب و پُرفایده است. علم وسيله كمک به دوستان و برادران است، دليل و نشانه مروّت و جوانمردى است، هديه و سرگرمى در مجالس است، همدم و رفيق انسان در مسافرت است؛ و انيس و مونس انسان در تنهایى است.
#موضوع_تدبر ما:
این کدام علم است که چنین آثاری را دارد؟
آیا علم خاصی مراد است یا هر علم نافعی میتواند باشد؟⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
(صوت استادضرابی )
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص سه
🌤🌤🌤....و نیز از آیه
« وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيم
[حج/۵۴]
در برابر «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ»-
كه در آيهى قبل آن قرار گرفته است؛
فهمیده میشود که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل قساوت و سنگدلی نیستند.
🔆🔆🔆🔆🔆🔆
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض
ورنه هر سنگ و گِلي لؤلؤ و مرجان نشود
🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🌤🌤🌤و همچنین از آیه شریفه:
«فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ[نمل/ ۵۲]
پس اين خانههاى آنهاست كه به خاطر ظلمى كه كردند ويران و خالى شده است، و قطعاً در اين (كيفر و عبرت) نشانه روشنى است براى اهل علم و آگاهى» فهمیده میشود
که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل عبرت اند و از دنیای پیرامون خویش و از سرنوشت فاسقان و کافران درس میگیرند.
🌤🌤🌤 به همین دلیل خداوند میفرماید: « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ »
(فاطر/ ۲۸)
« ازبندگان خدا، علما از خدا می ترسند و بس »
🔅🔅🔅🔅🔅
يك زمان همصحبتی با اوليا
بهتر از صد ساله طاعت بي ريا
گر تو سنگ خاره و مرمر بدی
چون بصاحبدل رسي گوهر شوي
مهر پاكان در ميان جان فشان
جان مده الا به مهر دلخوشان
🔆
🔆
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص چهار
....بنابراین پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) علوم را به سه قسمت تقسیم میکنند:
« إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ هُوَ فَضْل »
📔(بحار الأنوار ، ج ۱ ،ص۲۱۱ )
« علم فقط بر سه قسم است ؛ آیهی محکمه ، فریضه ی عادله ، و سنّت قائمه و آنچه غیر از اینهاست زیادت و فضل است. »
🍃🔺️🍃پس حدیث ، علم حقیقی عبارت است خداشناسی ،
انسان شناسی دینی که نبوّت و امامت و شناخت انسان کامل نیز جزء آن می باشد ،
گیتی شناسی حضوری و عقلی ،
علم اخلاق و سیر و سلوک
و علم احکام فردی و اجتماعی.
🍃امّا باقی علوم در حقیقت فنون دنیوی هستند که نقش اساسی در سعادت حقیقی انسان ندارند ؛
لکن کسب آنها گاه از باب فرائض یا سنن بوده واجب یا مستحبّ می شود.
لذا هر جا در کلام اهل بیت (ع) به نحو مطلق توصیه به علم شده ، مراد همان علوم حقیقی و سعادت آفرین است.
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام
استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص پنج
1️⃣ آیهی محکمه:
که مراد از آن خداشناسی، هستی شناسی وانسان شناسی است؛
🍃💠در انسان شناسی از خلیفة الهی بحث می شود که مصداق آن یا نبی یا امام یا ولیّ خداست و باقی انسان بالقوّه اند ؛
و شکّی نیست که خلیفة الله برترین آیت خداست.
آیه بودن موجودات گیتی نیز نیازی به بیان ندارد.
💠🍃هستی شناسی از سه راه ممکن است ؛
🔸️نخست از راه علم حضوری که با تزکیه ی نفس حاصل می شود و حکمت عملی (علم اخلاق و عرفان عملی) ابزارهای چنین تزکیه ای می باشند.
🔸️طریقه ی دوم راه عقل و براهین محکم عقلی است که بخشی از آن را علم ریاضی و بخش دیگر را علم کلام ، فلسفه ی الهی و عرفان نظری متکفّل می باشند ؛
البته هر کدام در سطوح مختلفی از آن بحث می کنند.
🍃💠 امّا حکمت ریاضی ، اگر چه یقینی است ولی نقش چندانی در مسیر اخروی انسان ایفا نمی کند ؛ لذا توصیه ی خاصّی نیز به آن نشده است ؛ و نیازی هم به چنین توصیه ای نبوده. چون مردم در زندگی دنیا بدان محتاجند و چاره ای جز آموختن آن در حدّ نیازشان ندارند.
🍃💠 امّا کلام ، فلسفه و عرفان نظری از هر سه بخش هستی شناسی ( خداشناسی ، انسان شناسی و گیتی شناسی ) بحث می کنند.
#فجر_علوی
#میلاد_امام_جواد_علیه_السلام
@tadaborehussaini