eitaa logo
تدبر حسینی
238 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
116 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میلاد مسعود جواد الأئمة (علیهم السلام).mp3
23.8M
امام جواد علیه السلام 🔻🔻🔻🔻 بر شما باد به تحصيل علم و معرفت، چون فراگيرى آن واجب و بحث پيرامون آن مستحب و پُرفایده است. علم وسيله كمک به دوستان و برادران است، دليل و نشانه مروّت و جوانمردى است، هديه و سرگرمى در مجالس است، همدم و رفيق انسان در مسافرت است؛ و انيس و مونس انسان در تنهایى است. ما: این کدام علم است که چنین آثاری را دارد؟ آیا علم خاصی مراد است یا هر علم نافعی می‌تواند باشد؟⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️ (صوت استادضرابی )   @tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼 (علیه السلام) 🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص سه 🌤🌤🌤....و نیز از آیه « وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيم‏ [حج/۵۴]  در برابر «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ»- كه در آيه‏ى قبل آن قرار گرفته است؛ فهمیده می‌شود که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل قساوت و سنگدلی نیستند. 🔆🔆🔆🔆🔆🔆 گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض ورنه هر سنگ و گِلي لؤلؤ و مرجان نشود 🔆🔆🔆🔆🔆🔆 🌤🌤🌤و همچنین از آیه شریفه: «فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ[نمل/ ۵۲]  پس اين خانه‏هاى آنهاست كه به خاطر ظلمى كه كردند ويران و خالى شده است، و قطعاً در اين (كيفر و عبرت‏) نشانه روشنى است براى اهل علم و آگاهى» فهمیده می‌شود که منظور از اهل علم، کسانی هستند که اهل عبرت اند و از دنیای پیرامون خویش و از سرنوشت فاسقان و کافران درس می‌گیرند. 🌤🌤🌤 به همین دلیل خداوند می‌فرماید: « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ » (فاطر/ ۲۸) « ازبندگان خدا، علما از خدا می ترسند و بس » 🔅🔅🔅🔅🔅 يك زمان همصحبتی با اوليا بهتر از صد ساله طاعت بي ريا گر تو سنگ خاره و مرمر بدی چون بصاحبدل رسي گوهر شوي مهر پاكان در ميان جان فشان جان مده الا به مهر دلخوشان 🔆 🔆   @tadaborehussaini
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼 (علیه السلام) 🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص چهار ....بنابراین پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) علوم را به سه قسمت تقسیم می‌کنند: « إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ هُوَ فَضْل » 📔(بحار الأنوار ، ج ۱ ،ص۲۱۱ ) « علم فقط بر سه قسم است ؛ آیه‌ی محکمه ، فریضه ی عادله ، و سنّت قائمه و آنچه غیر از اینهاست زیادت و فضل است. » 🍃🔺️🍃پس حدیث ، علم حقیقی عبارت است خداشناسی ، انسان شناسی دینی که نبوّت و امامت و شناخت انسان کامل نیز جزء آن می باشد ، گیتی شناسی حضوری و عقلی ، علم اخلاق و سیر و سلوک و علم احکام فردی و اجتماعی. 🍃امّا باقی علوم در حقیقت فنون دنیوی هستند که نقش اساسی در سعادت حقیقی انسان ندارند ؛ لکن کسب آنها گاه از باب فرائض یا سنن بوده واجب یا مستحبّ می شود. لذا هر جا در کلام اهل بیت (ع) به نحو مطلق توصیه به علم شده ، مراد همان علوم حقیقی و سعادت آفرین است.   @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🖼🍃🖼🍃﷽🖼🍃🖼🍃🖼 (علیه السلام) 🖼میلاد مسعود جواد الأئمة علیهم السلام استادضرابی / بهمن ۱۴۰۰/ص پنج 1️⃣ آیه‌ی محکمه: که مراد از آن خداشناسی، هستی شناسی وانسان شناسی است؛ 🍃💠در انسان شناسی از خلیفة الهی بحث می شود که مصداق آن یا نبی یا امام یا ولیّ خداست و باقی انسان بالقوّه اند ؛ و شکّی نیست که خلیفة الله برترین آیت خداست. آیه بودن موجودات گیتی نیز نیازی به بیان ندارد. 💠🍃هستی شناسی از سه راه ممکن است ؛ 🔸️نخست از راه علم حضوری که با تزکیه ی نفس حاصل می شود و حکمت عملی (علم اخلاق و عرفان عملی) ابزارهای چنین تزکیه ای می باشند. 🔸️طریقه ی دوم راه عقل و براهین محکم عقلی است که بخشی از آن را علم ریاضی و بخش دیگر را علم کلام ، فلسفه ی الهی و عرفان نظری متکفّل می باشند ؛ البته هر کدام در سطوح مختلفی از آن بحث می کنند. 🍃💠 امّا حکمت ریاضی ، اگر چه یقینی است ولی نقش چندانی در مسیر اخروی انسان ایفا نمی کند ؛ لذا توصیه ی خاصّی نیز به آن نشده است ؛ و نیازی هم به چنین توصیه ای نبوده. چون مردم در زندگی دنیا بدان محتاجند و چاره ای جز آموختن آن در حدّ نیازشان ندارند. 🍃💠 امّا کلام ، فلسفه و عرفان نظری از هر سه بخش هستی شناسی ( خداشناسی ، انسان شناسی و گیتی شناسی ) بحث می کنند.   @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا