eitaa logo
تدبر حسینی
224 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
141 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 8⃣ (علیه السلام) ❇️ بررسی عوامل انحطاط اخلاقی در جوامع گذشته وحال ..... 🔹3🔹( بی‌اعتنایی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر) «ابوالفرج اصفهانی» می‏نویسد: «در محیط مدینه، نه عالمان آوازه خوانی را زشت می‌شمردند و نه عابدان با آن مخالف بودند، به طوری که فریاد آوازه خوانان از سراسر آن شهر به گوش می‌رسید.» 🔰 (الأغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج8، ص358.) 🔹4🔹( افتخار به اختلاط زن و مرد و نشانه پیشرفت دانستن آن) «شوقی ضیف» از محققین بزرگ معاصر مصری در می‏نویسد: «در مدینه مجالس رقص و آواز مختلط تشکیل می‏شد، بدون آنکه در میان زنان و مردان پرده‏ای باشد. 🔹(دانشگاه‌های امروز ما که تقریبا همه خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان برای تحصیل برنامه دارند، از عمده‌ترین مراکز اختلاط دختر و پسر و بی اعتنایی به احکام دین شمرده می‌شود! ) 🔹عایشه، دختر طلحه بزمهای مختلط از زن و مرد ترتیب می‏داد و در آن «عزۀ المیلاۀ» (یکی از آوازخوانان مدینه) آواز می‌خواند.» 🔰(الشعر و الغنا فی المدینۀ و مکۀ لعصر بنی‏امیۀ، چ3، ص50.) 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 9⃣ (علیه السلام) ❇️ بررسی عوامل انحطاط اخلاقی در جوامع گذشته وحال ..... 🔹5🔹(برجسته نمودن و شرافت دادن به اصحاب هنر بی تعهد) . «ابوالفرج اصفهانی» داستانی را در رابطه با شهادت اصحاب هنر در محاکم قضا نقل می‏کند که بسیار قابل تأمل است: «روزی دِحمان آوازه‏خوان نزد عبدالعزیز مخزومی، قاضی مدینه، دربارۀ اختلافی که یک نفر اهل مدینه با یک عراقی داشت، به نفع شخص مدنی شهادت داد. قاضی او را عادل تشخیص داده و شهادتش را پذیرفت، عراقی به قاضی گفت: این دحمان است. عبدالعزیز گفت: می‌شناسمش، اگر نمی‌شناختم از هویتش سؤال می‌کردم، عراقی گفت: او اهل غنا و آوازه‌خوانی است و به کنیزان غنا یاد می‌دهد! قاضی گفت: خدا ما و شما را بیامرزد! کدام یک از ما اهل غنا نیست! برو حقِ این مرد را بده.» 🔰 (الأغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج8، ص358.) خوشا دلي كه مدام از پي نظر نرود بهر درش كه بخوانند بي خبر نرود دلا مباش هرزه گرد و هر جایی كه هيچ كار ز پيشت بدين هنر نرود 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 🔟 (علیه السلام) ❇️ بررسی عوامل انحطاط اخلاقی در جوامع گذشته وحال ..... 🔹6🔹( ترویج اعتقاد به جبر و قابل جمع بودن فساد با دینداری) مانند فرقۀ کلامی مرجئه که معتقد بودند هیچ مسلمانی با ارتکاب به گناه ایمان خود را از دست نمی‏دهد؛ یعنی بر این باور بودند که با وجود ایمان، معصیتی زیان نمی‌رساند. و به قولی «با ایمان زبانی هیچ گناهی ضرر نمی‌رساند.» 📔(تعریفات، سیدشریف جرجانی، ص184.) 🔸 آنها صریحاً اظهار می‌کردند که «زنا» و «سرقت» مؤمن را از ایمان به وحدانیت خدا و حتی از بهشت منع نمی‌کند، خلاصه ایمان به دین اسلام، بدین معنی است که مرتکب کبیره را کافر نباید خواند و او هر کاری که بکند، باز مسلمان است، و در صورتی که توبه کند، توبۀ او پذیرفته می‌شود، و اگر توبه نکند نیز، باز هم در گروِ ارادۀ خدا رحمان است. 📔(تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام، ص104.) 🔸 «ابن ابی الحدید» به نقل از استادش «ابوعبدالله اسکافی» می‌نویسد: نخستین کسانی که به ارجاء محض قائل شدند، معاویه و عمرو عاص بودند؛ زیرا معتقد بودند که با وجود ایمان، معصیت زیان ندارد. و از اینجا بود که وقتی کسی او را گفت: «با کسی جنگیدی که او را نیک می‌شناختی [یعنی با علی‌علیه‌السلام] و مرتکب کارهایی شدی که [زشتی و نادرستی] آنها را می‏دانستی.؟» معاویه در جواب او گفت: «به قول خدای تعالی واثق بودم که می‏گوید: «إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً» 📔 (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدیدچ2، 1387 ق، ج6، ص325.) 🔸درباره ترویج اعتقاد به جبر می‌توان این نمونه را ذکر نمود که وقتی عایشه از معاویه پرسید؛ چرا یزید را به جانشینی خویش برگزیدی؟ گفت: «خلافت یزید قضا و حکم الهی است، و بندگان خدا حق دخالت در آن را ندارند.» 📔(الامامۀ والسیاسۀ، ص97) گر بدي گفت حسودي و رفيقي رنجيد گو تو خوش باش كه ما گوش به احمق نكنيم 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 1⃣1⃣ (علیه السلام) ❇️ بررسی عوامل انحطاط اخلاقی در جوامع گذشته وحال ..... 🔹7🔹(فقیر نگه داشتن جوامع) یکی از دلایل فقیر نگه داشتن مردم، به تسلیم وادار کردن آنهاست و دیگر اینکه به همکاری با مسئولین فاسد تشویقشان کنند ، همانگونه که بنی امیه سیاست تطمیع و تأمین مالی را در پیش گرفت، تا مردم را به آسایش و رفاه‏طلبی عادت دهد، و آنها را به جنایات و خلافکاری ها وادارد. 📔(جهاد امام سجاد‌علیه‌السلام، ص159.) 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 (علیه السلام) 🔹برخی از مواضع امام سجاد‌علیه‌السلام در مقابل این انحرافات را هم می‌توان به اختصار چنین شمرد: 🎇(ترویج سیره عملی اخلاق و دعا) « سجادیه » که به‌راستی انجیل آل محمد (‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) خوانده شده است، امت اسلامی را به آزادی و نجات از ذلّت معصیت و رسیدن به عزّت طاعت خداوند دعوت کرد. 🔸بی‌شک هدایت و سیرۀ امام‌علیه‌السلام را باید عامل اصلی هدایت مردم به حقیقت و روشنگری از حیله‌های دشمنان شمرد. از جمله موضع تأمین مالی مردم، به‌ویژه خانواده‌های شهیدان و آسیب دیدگان در میدانهای مبارزه با حکومت. مرا در اين ظلمات آنكه راهنمايي كرد نياز نيم شبي بود و گرية سحري 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃
🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃 🌺 🍃 1⃣2⃣ (علیه السلام) ❇️ مواضع گرانقدر امام سجاد علیه السلام در مقابله با انحرافات جامعه 🎇( ) امام‌ سجاد (علیه‌السلام) با صراحت و قاطعیت، عقیده جبری‌گری را رد می‌کرد از جمله زمانی که «عبیدالله» خطاب به ایشان‌علیه‌السلام گفت: مگر خدا علی بن الحسین‌(علیهما‌السلام) را نکشت؟ حضرت در جواب او فرمود: «برادری به نام علی داشتم که مردم او را کشتند.» 📔(اللهوف فی قتلی الطوف، ابن طاووس، انوار الهدی، قم، چ1، 1417ق، ص94.) 🔸همچنین وقتی یزید کشته شدن امام حسین‌علیه‌السلام را مشیت و کار خدا معرفی کرد، حضرت فرمود: «پدرم را مردم کشتند (نه خدا).» 📔 (الاحتجاج، ج2، ص311.) 🔸 به روایت «زهری»، مردی از امام‌علیه‌السلام سؤال کرد: آیا مصیبت ها تقدیر است یا پیامد اعمال؟ امام‌علیه‌السلام فرمود: «قَدَر و عمل به منزلۀ روح و جسم هستند.» سپس فرمود: آگاه باشید که ظالم‏ترین مردم کسی است که ظلم ظالم را عدل تلقی کند، و عدل هدایت یافته را ظلم بداند.» 📔(توحید، شیخ صدوق، ص366.) 🔸 امام‌ سجاد (علیه‌السلام) با شبهه‌های فکری مرجئه که همگان را به بی‌بند و باری فرا خوانده و ایمان را صِرف اقرار به زبان می‌دانستند، به‌طور عملی به مبارزه پرداخت؛ وقتی حضرت در هر شبانه‏روزی بیش از هزار رکعت نماز می‌خواند، به‌گونه‌ای که تعجب همگان را برانگیخته بود، همچنین مناجات و راز و نیازهای سوزناکی که در دل شب و گاه در حضور مردم انجام داد. از ایشان سؤال می‌کردند: شما فرزند رسول خدایید و مقام و موقعیتتان نزد خداوند مشخص است، پس چرا چنین خود را به رنج عبادت افکنده اید ؟ در پاسخ می‌فرمود: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرموده است: هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که از آنچه خداوند حرام کرده، چشم بپوشد.» 📔 (التدوین فی اخبار ، ج2، ص110.) 🔰استادضرابی / اسفندماه ۱۴۰۱ ا🌺🌺🌺🌺🌺 🍃 🌺 🍃🍃@Tadaborehussaini 🍃🌺🍃 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🍃