«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض
📌کلام چند نفر از علمای شیعه در رابطه با تفاوت معنای #حدیث_صحیح در نزد متقدمین(قائلین به منهج وثوق صدوری) و متأخرین(اکثرهم قائل یا وابسته به منهج خشک وثوق سندی)
1⃣علامه مجلسی رحمة الله علیه
2⃣نبیره شهید ثانی رحمة الله علیهما
3⃣علامه مامقانی رحمة الله علیه
4⃣آیت الله سید خوئی رحمة الله علیه
🔻حدیث ضعیف السند که مثلا راوی اش کذاب است نیز چه بسا (نمونه و مصداق هم دارد بسیار) قطعی الصدور از معصوم علیه السلام باشد چرا که همانطور که محقق حلی علیه الرحمة فرموده است قائلین به بررسی سندی محض و افراطی این را نفهمیدند که ان الکذوب قد یصدق.
@Talabeh_nevesht110
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت پنچم)
🔷شیخ مفید (ره) و توجه به قرائن برای وثوق صدوری
➖شیخ مفید از اعلام مکتب بغداد است و از متقدمین علمای شیعه می باشد که منهج حدیثی خاصی را دنبال می کند. او روایاتی را که "قابل عمل و اعتقاد هستند" به دو دسته تقسیم می کند:
📜خبر متواتر
📜خبر واحد مقرون به قرائن مفید علم
🔻شیخ تنها به ثقه بودن راوی حدیث برای صحت حدیثی اکتفاء نمی کند بلکه در بعضی موارد بعضی حدیث فردی کذاب همچون انس بن مالک را هم مورد عمل و اعتقاد قرار می دهد و قطعی الصدور می داند، لذا شیخ از قرائن استفاده می کند قرائنی که به گفته او با این قرائن علم حاصل می شود که ولو راوی روایت دروغگو بوده ولی در این حدیث اش راست گفته است و روایت صحت دارد.
🔍از قرائنی که شیخ مفید در کتب مختلف خویش مورد استفاده قرار داده است:
1⃣اینکه آن حدیث راوی اش متهم نباشد و داعی بر جعل و کذب برای او نباشد
2⃣اینکه آن حدیث با دلایل و احکام عقلیه موافق باشد چرا که سخن مخالف عقل از ارباب عقول که معصومین اند صادر نمی شود
3⃣شاهدی عرفی و عقلایی برای صحت آن روایت باشد
4⃣اینکه آن روایت مجمع علیه باشد یا از شهرت برخوردار باشد
5⃣اینکه آن روایت را تلقی به قبول کنند و مقبوله گردد
6⃣اینکه روایتی بر ضد آن روایت نقل نشود و راوی اش را رد نکنند در نقل خصوص این روایت
7⃣اینکه روایت با تجربیات و مشاهدات مخالف نباشد و آنچه با تجربیات و مشاهدات مخالف بود هزار هزار نفر هم نقل کنند مردود است
8⃣اینکه روایت با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض نباشد
9⃣اینکه روایت با کتاب الله در تعارض و مخالفت نباشد و الا مردود است
📚التذکرة باصول الفقه
📚اوائل المقالات
📚الفصول المختارة
📚المسائل السرویة
📚تصحیح اعتقادات الامامیة
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت پنچم) 🔷شیخ مفید (ره)
🔗اسکنات از کتب شیخ ابو عبد الله المفید (رحمة الله تعالی علیه)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
⁉️بائک تجر و بائی لا تجر⁉️ 🔶من جمله از تناقضات اهل سنت که می توان اشاره کرد تناقض گویی شان در خصوص
#آیه_ولایت #فخر_رازی #تعصب #دشمنی #امام_المشککین
✍🏼استاد سید قاسم علی احمدی:
⬅️عجب است از فخررازی که در این آیه(ولایت) در اطلاق لفظ جمع بر مفرد (امیر المؤمنين ) اشکال میکند و مینویسد: حمل کردن الفاظ جمع بر مفرد به جهت تعظیم مجاز است و اصل این است که کلام بر معنای حقیقی اش حمل شود!! اما در تفسیر آیه وَلَا يَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ می گوید : مراد از «اولی الفضل » ابوبکر است که به جهت علوّ شأن و تعظيم او به لفظ - جمع آورده شده است . چگونه تعبیر به لفظ جمع از مفرد به جهت تعظیم در حق ابوبکر جایز است اما در حق امیرالمؤمنین جایز نیست؟! آیا هیچ زندیقی میتواند بگوید ابوبکر استحقاق تعظیم را دارد اما امیرالمؤمنین ندارد؟!!
📚حقانیت در اوج مظلومیت ج 1 ص 261
@Talabeh_nevesht110