eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋وفات یا شهادت؟! بار ها در خصوص اینکه حضرت فاطمه معصومه (علیها السّلام) به شهادت رسیدند و به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند صحبت ها نمودم. اما باز می بینیم که شبهاتی در مورد شهادت حضرت می شود: ۱. گفته شده است چه اصراری برای شهیده گفتن دارید خب اگه شهیده نبوده موجب نقصانی در مقام حضرت نمی شود. در جواب عرض میکنم: هر عاقلی متشرعی می داند که بین مقتول فی سبیل الله و غیر مقتول تفاوت است و قتل فی سبیل الله درجه ای بس عظیم است و الا اگر موجب نقص نبود و شهید بر غیر شهید فضیلتی نداشت که در ادعیه مبارکه سجادیه وارد نمی شد: خدا را حمدی می کنم که به سبب آن حمد ما نیز در صف و نظم شهداء و کشته شدگان به دست دشمنان او قرار بگیریم. (نصیر به فی نظم الشهداء بسیوف اعدائه؛ دعای اول از صحیفه مبارکه) و به حضرت سیّد الشهداء گفته نمی شد: برای تو درجه ای است که جزء بوسیله شهادت فی سبیل الله به آن نمی رسی! (الامالی للصدوق ج ۱ ص ۱۵٠، المجلس الثلاثون) لذا اثبات شهادت برای حضرت فاطمه معصومه علیها السلام اثبات رفعت درجه است، شما چرا می سوزید؟! مگر با اثبات شهادت تنقیصی صورت می گیرد که منکر می شوید؟! ۲. گفته شده است چطور ابو مخنف که قبل از حضرت معصومه علیها السلام از دنیا رفته در کتابش بحر الانساب از شهادت حضرت خبر داده؟ در جواب عرض میکنم: «علی ما نقل» این کتاب ابی مخنف به امام حسن عسکری علیه السلام رسیده و حضرت تغییراتی داده و اضافاتی کرده است، بر فرض عدم صحت این نقل باز اشکال نمی شود چون این کتاب ابی مخنف را سید مرتضی علم الهدی رازی قرن ۵ (نه سید مرتضی بغدادی) ترجمه نموده و به تصریح صاحب ریاض بحث احوال اولاد ائمه علیهم السلام را خودش اضافه نموده است.(لكن قد غيرا [امام صادق و امام حسن عسکری ع] بعض ما فيه من الاشتباهات. ثم ترجمه علم الهدى الرازي بالفارسية و سماه بحر الانساب، و قد أضاف اليه كثيرا من أحوال أولادهم «ع» أيضا؛ ریاض العلماء ج ۵ ص ۵۱۲) صاحب الذریعه آقا بزرگ تهرانی نیز می گوید این کتاب بحر الانساب تألیف سید مرتضی رازی است که نام دیگر کتاب بنابر گفته خود سید مرتضی "تاریخ اولاد ائمه علیهم السلام" است. (الذریعه ج ۲۶ ص ۸۴) پس استبعاد و تشکیک در این کتاب که توسط مؤلفی در قرن ۵ ترجمه شده همراه با اضافاتی، حماقت است و همین نقل در شهادت حضرت معصومه علیها السلام کفایت می کند. ۳. گفته شده است نصیریه در جعل این کتاب بحر الانساب دست داشتند. در جواب عرض میکنم: این صرفا ادعایی بی دلیل است و بر فرض قبول، سوال می شود داعی بر جعل و کذب شان مگر چه بوده؟! از جعل شهادت حضرت معصومه علیها السلام چه چیزی دست شان می آمد؟! در جعل باید داعی بر جعل و کذب را اثبات کنید بعد به نصیریه ربط بدید. ۴. گفته شده است مطالب معاصرینی چون سید جعفر عاملی در حیاة الامام الرضا علیه السلام که اشاره ای به کیفیت شهادت حضرت معصومه علیها السلام دارد چون معاصر است از قدماء نیست فاقد ارزش می باشد! در جواب عرض میکنم: اولا: فردی که تا بحال از جلوی مکتبه کاشف الغطاء و آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله گلپایگانی رد هم نشده، نمی تواند ادعاء کند محققینی چون سید جعفر عاملی که کارشان تحقیق در این آثار از کتابخانه ها بود از جیب اش و از معده اش چیزی گفته و رد شده! ثانیا: آثار قدماء آنچه چاپ شده به جدّ می توانم ادعاء کنم تنها ۱۵ درصد به چاپ رسیده و دسترس عوام است، لذا بیهوده نباید انتظار داشت شیخ صدوق ره که بالای ۳٠٠ کتاب داشت امروزه ۲٠ کتابش در دست ما است چرا سخنی از شهادت حضرت معصومه نگفته است! ثالثا: وقتی محققی ضابط و معتمد و دقیق و اهل اعتناء به سند چون سید جعفر عاملی بود حتی نقلی هم کند که مستند به کتب قدماء نکرده باشند قابل اعتماد است چرا که مرحوم سید به کتب مخطوطی دست داشته و در کتابخانه های مختلفی در نجف و قم و لبنان تحقیق کرده است. ۵. در خصوص نقل مریض شدن حضرت معصومه علیها السلام گفته شده است که ربطی به مسموم شدن ندارد. در جواب عرض میکنم: مریضی اتفاقی در راه خود قرینه است که دسیسه ای در کار بوده است که به حضرت سمّ دادند و بد حال شده، به انضمام دسیسه هایی که خلفای عباسی در کشتن ائمه و سادات با سمّ داشتند و مأمون پلید در این کار ماهر بوده و با توجه به اینکه سفر حضرت معصومه علیها السلام سفری احساسی و سیاحتی نبود بلکه سفری هدفمند بوده است. چنانکه در حالات ائمه ای چون امام کاظم و امام رضا و امام حسن عسکری علیهم السلام وارد شده که قبل شهادت شان مرض و ضعف شدیدی بر این حضرات(ناشی از سمّ) غالب شد. @Talabeh_nevesht110
💌جوشش عرفان در صحیفه مبارکه سجادیه 🥀چند مناجاتی از حضرت سیّد العابدین علیه السلام که در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنید: ۱. گناهانم عمرم را نابود کرده ۲. از روی جهل خدا را معصیت نمودم ۳. از من جاهل تر و غافل تر پیدا نمی شود! ۴. من از همه گناهانم بیشتر و از همه عملم بدتر است! ۵. من ضعیف ترین مردم در طاعت خداوندم! ۶. قلبم و اعضای بدنم به اضطراب و لرزه افتاده از خوف خداوند ۷. از بس بد کردم دیگر از شرم و خجالت زبانم از مناجات ناتوان گشته ۸. بیشتر از من کسی وجود ندارد که اینقدر زیاد به طرف گناهان برود! 📘دعای شانزدهم صحیفه سجادیه ⬅️این دعا ها علاوه بر وجه تعلیمی، مناجات خود امام نیز با خداوند بوده و کسی مبادا فکر کند که این دعا ها با عصمت امام ناسازگار است چرا که قطعا حتی خود ما هم می دانیم هر چقدر گناهکار باشیم کسانی دیگر هم هستند که گناهانشان از ما بیشتر و فجیع تر است ولی امام با این حال می فرماید از من گناهکار تر نیست! این تواضع لله است و بهترین نوع تواضع هم "تواضع عن رفعة.." هست اینکه فردی با اینکه رفعت مقام دارد ولی باز خود را کسی نشان دهد که از او گناهکارتر نیست و اصل تواضع و تجاهل هم بمعنای «کم و پایین و جاهل نشان دادن» است هر چقدر انسان خود را پایین بیاورد خداوند خوشش می آید و بالا می برد. در این وادی حسنات الابرار سیئات المقربین است برای امثال ما که بزور از گناهان کبیره اجتناب می کنیم با مقربین که آنان مستغرق در حبّ الله سبحانه و تعالی هستند نباید قیاس نمود که آنان گاهی بخاطر ترک یک نافله ای در مقام اضطرار، ناله ها می کردند. 🔸عجب است از ما که تا بحال یک دور صحیفه را تورق هم نکردیم برای عرفان و اخلاق دنبال کتب امثال ابن عربی و خواجه عبد الله انصاری سُنّی می رویم.. بنظرم همین ادعیه سجادیه برای اثبات طریقی که شیعه دارد و حقانیت دین اسلام و اثبات امامت حضرات، بر جمیع اهل ادیان و مذاهب کفایت می کند. @Talabeh_nevesht110
⬅️یکی از اعزه و اساتید که در این جلسه «مصحف و مصحف نگاری» جناب دکتر مرتضی توکلی حضور داشتند، نقل کردند که: 🔻مصحف هایی از نیمه اولِ قرنِ اول نشانمان دادند که به خط حجازی بود و حروفش نقطه داشت، من پرسیدم: مگر نمی گویند حروف ابتداءاً نقطه نداشته و تنقیط بعدها درآمده؟ فرمودند: این از اشتباهات رایج است و توضیح دادند که مصاحفِ حجازی نقطه دار بود و این نقطه ها در مصاحفِ کوفی که از نظر زمانی متأخر از حجازی است برداشته شده است. 📌این در تأیید سخن ما است که در دفاع از حدیث شریف انا نقطة تحت الباء ذکر کردیم که اینکه می گویند قرآن ها نقطه نداشتند سخنی باطل است. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت ششم) 🔷شیخ الطائفه طوس
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت هفتم) 🔷محقق حلی رحمة الله علیه و توجه به قرائن ⬅️محقق حلی که از علمای قرن ۶ و ۷ و از اعلام فقهای امامیه است از افراط و تفریط بعضی گلایه می کند و می فرماید دو گروه اند که منحرف اند: 1⃣گروهی که افراط کردند و هر خبری حتی متناقض را هم عمل می کنند 2⃣گروهی که تفریط می کنند و معتقدند اگر روایت به طریق صحیح از ثقات نقل نشده باشد عمل نمی کنیم! 🔻سپس محقق حلی در رابطه با گروه دوم می فرماید: 🔸این ها نفهمیدند که راوی دروغگو و فاسق نیز گاهی راست می گوید! (لذا نباید از کذاب بودن راوی خبری جعلی بودن آن را نتیجه گرفت) و نفهمیدند که این کارشان طعن به علمای شیعه و مذهب است که سیره شان عمل به خبر مجروح(راوی فاسق و کذاب) بوده است! هر خبری که اصحاب تلقی به قبول کنند یا قرائنی(داخلیه یا خارجیه) بر صحت صدور آن خبر پیدا شود به آن عمل می شود و خبری که اصحاب از آن اعراض کردند یا شاذ باشد کنار گذاشته می شود. 📚المعتبر فی شرح المختصر ج ۱ ص ۲۹ @Talabeh_nevesht110
🔗اسکنات از کتاب آزادی معنوی شهید مطهری و مکاسب امام خمینی در رابطه با کتاب @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔗اسکنات از کتاب آزادی معنوی شهید مطهری و مکاسب امام خمینی در رابطه با کتاب #مصباح_الشریعة @Talabeh_n
📝ملاحظه ای به سخن شهید مطهری رحمة الله علیه در رابطه با کتاب ۱. ایشان گفته اند: «بسیاری از علمای بزرگ این کتاب را معتبر می دانند». این سخنی بی دلیل و خلاف واقع است، به جزء چند عالم که آنان هم مشرب عرفانی داشتند و در پذیرش روایات -خصوصا در باب عرفان و اخلاق- مسامحه می کردند، کسی دیگر نتوانسته این کتاب را معتبر تلقی کند، بلکه بسیاری از علمای شیعه انتساب این کتاب را به امام صادق علیه السلام مخدوش و مؤلف آن را مجهول یا صوفی مسلک دانستند. ۲. ایشان فوراً مسأله تضعیف علامه مجلسی را به عرفان ربط دادند در حالی که افرادی مانند امام خمینی که در عرفان دست داشتند این کتاب را تضعیف نمودند و فرمودند: هیچ صلاحیتی برای استناد کردن ندارد چرا که ثابت نشده که این کتاب کلام معصوم است چه برسد به ادعای اعتبار این کتاب و معتبر شمردن آن! بلکه بعید نیست این کتاب نوشته بعضی از اهل علم و حال (فردی عرفانی مشرب غیر معصوم) باشد. ۳. انکار علامه مجلسی این کتاب را، بخاطر وجود مضامین عالیه عرفانی و در سطح بالا بودن متن این کتاب نبوده! بلکه علامه مجلسی خود فرموده که کلمات و عبارات و اصطلاحات این کتاب هیج شباهتی به سخنان معصومین که در دست داریم، ندارد! برای مثال "فناء" و "معشوقیت خداوند" و "اهل العرفان" و "شریعت و حقیقت" و "معاملة الله" و... که از اصطلاحات خاص صوفیه است و اصلا در کلمات معصومین مصطلح نیست. اما آقای مطهری طوری جلوه داده که انگار تضعیف علامه مجلسی بخاطر سطح بالا بودن متن کتاب بوده، در حالی که هر کسی این کتاب را بخواند پی میبرد که از جهت متن بسیار هم ضعیف است و در مقابل خطب توحیدی و حِکَم اخلاقی اهل بیت و حتی در مقابل آن روایات ابواب فقهی در مسائل شکیّات هم ضعیف و سطحی است، با کلمات اهل بیت مقایسه نکنم بلکه با کلمات علمای ادب شیعه چون سّید رضی هم توان مقابله ندارد از بس سطحی و پایین است و کلمات سید رضی بیشتر از متن مصباح الشریعه به سخنان معصومین شباهت دارد. ۴. فضیل بن عیاض نیز در هیچ کجا ادعا نکرده من این کتاب را از امام صادق علیه السلام نقل میکنم، بلکه در مورد کتاب مصباح الشریعه گفته شده است که یکی از افرادی که احتمال دارد مؤلف این کتاب باشد فضیل بن عیاض است چرا که از بزرگان صوفیه است. ۵. در آخر فضیل بن عیاض بنابر مشهور علمای رجال از روات سنّی مذهب است و اینکه عارف و زاهد و اهل معرفت و شاگرد امام صادق علیه السلام و دارای سطح بالا بوده از تعاریف شهید مطهری است که در جایی نیافتیم، قرار هم نیست هر روایت کننده ای از امام صادق علیه السلام تلمیذ حضرت باشد. خودم در دروس خارج فقه آیت الله نوری همدانی بحث وقف شنیدم که فرمودند: فضیل بن عیاض از صوفیه بوده و ضال و مضلی بود که هارون پلید برای خودش به عنوان خطیب از او استفاده می کرد و این صوفیه بخاطر گمراهی شان بجای مبارزه با ظلم، حکومت طاغوت را تقویت و تأیید هم می کردند. (درس خارج فقه سال ۹۵ کتاب الوقف) @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت بی اصل و سند ⬅️به هیچ وجه بعید نبود از این شیخ که گاهی برای خودش - با استناد به مدرک سطح چهار حوزه - ادعای اجتهاد می کند و گاهی به بعضی از مراجع هتاکی می کند و گاهی خودش را نماینده دفتر آیت الله وحید خراسانی معرفی می کند، چنین حکایت بی اصل و سندی را به امام صادق علیه السلام نسبت دهد. قبلا نیز بار ها گفتم این مدل منبری ها و آخوند ها هیچ سوادی جزء کتب درسی نظام جدید حوزه (آن هم معلوم نیست یا بصورت ناقص و ضعیف خواندند) ندارند و روی منبرشان شنیده هایشان را که تا بحال در موردش تحقیقی نکردند و خود حدیث را در کتب روایی رؤیت نکردند، نقل می کنند. از این سطح چهار های بیسواد خیلی دیدم، بیسواد هایی که یک متن عربی را هم درست و حسابی نمی توانند اعراب گذاری کنند ولی مدرک سطح چهار از حوزه دارند. @Talabeh_nevesht110
⬅️بعضا ندانسته افعالی را در نماز انجام می دهیم که شارع مقدس نسبت به آن هیچ دستور و توصیه ای نداشته و این عمل مان بیجا است و چون نماز از امور عبادی است و این امور توقیفیه اند باید برای کارمان دلیلی داشته باشیم و الا نباید انجام دهیم. 🔻من جمله از این اعمال بیجا، عملی است که خیلی میان ما رواج دارد و آن چرخاندن سر به طرف راست و چپ است که هیچ مستندی ندارد، چه بسا محل شبهه و بدعت نیز است چرا که اهل سنت اینکار را انجام می دهند. @Talabeh_nevesht110