«طـلـبـه نـوشـت»
🟢اختلاف بین نقل حدیث و نقل تاریخ 🔸🔺علامه مجلسی (علیه الرحمة) در مرآه العقول در ذیل بعضی از احادیث ک
#توضیح_بیشتر
سلام علیکم و رحمة الله
◀️بزرگواری پیام دادند که از این پست «اختلاف بین نقل حدیث و نقل تاریخ» چیزی متوجه نشدند، اگر می شود توضیحی دهید.
🔻باید عرض کنم پست هایی که در کانال گذاشته می شود با نگاه به اینکه اکثر اعضای کانال طلاب و محققین آشنا به این فضا هستند، قرار میدیم.
🟢اما مقصود ما از این پست این بود که بگوییم گاهی می شود حدیث صحیح السند با نقل تاریخی مشهور در تعارض باشد، برای مثال چند مورد را توضیح می دهیم:
1⃣حدیث گفته است که امام صادق (علیه السلام) و حجاج ثقفی (علیه اللعنة) یکدیگر را درک کردند در حالی که مشهور میان مورخین این است که گفتند حجاج قبل از ولادت امام صادق علیه السلام از دنیا رفت.
2⃣حدیث گفته است اصحاب حجاج ثقفی خواستند کعبه را تخریب کنند که خداوند مانند اصحاب فیل پرنده هایی را روان کرد و آن پرندگان سنگ هایی کشنده ریختند و آنان به هلاکت رسیدند، در حالی که هیچ یک از مورخین چنین حادثه ای را ثبت نکردند. (مانند جریان حدیث خیط جابر و زلزله در مدینه)
3⃣حدیث گفته است یزید (علیه اللعنة و العذاب) بعد از شهادت امام حسین علیه السلام به حج آمد و با امام سجاد علیه السلام دیداری کرد و سخنانی بین شان رد و بدل شد. در حالی که مورخین گفتند یزید بعد از شهادت امام حسین علیه السلام از شام خارج نشد و همانجا هم به هلاکت رسید.
4⃣حدیث گفته است پیامبر بعد از جریان غدیر به ابطح در مکه رفت. در حالی که مورخین گفته اند پیامبر بعد از جریان غدیر در مدینه بود و از آن خارج نشد تا به مکه برود.
5⃣حدیث گفته است جابر بن عبد الله انصاری در زمان حیات امام سجاد علیه السلام خدمت امام باقر علیه السلام رفت و آمد می کرد و همچنین بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام نیز خدمت امام باقر علیه السلام می رسید، که این حدیث می رساند امام سجاد علیه السلام قبل از جابر از دنیا رفته بوده است. در حالی که مورخین اتفاق نظر دارند که جابر قبل از ۸٠ هـ ق از دنیا رفت و امام سجاد تا ۹٠ هـ ق زنده بوده است.
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰استحباب روزه یوم الشک (روزی که نمی دانیم از ماه شعبان است یا از ماه رمضان)
1⃣أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي اَلصُّهْبَانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرِ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ بَشِيرٍ اَلنَّبَّالِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ اَلشَّكِّ فَقَالَ صُمْهُ فَإِنْ يَكُ مِنْ شَعْبَانَ كَانَ تَطَوُّعاً وَ إِنْ يَكُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَوْمٌ وُفِّقْتَ لَهُ.
💠به سند صحیح بشير نبّال گويد: از امام صادق عليه السّلام از روزۀ یوم الشک پرسيدم؟ فرمود: آن روز را روزه بدار اگر از شعبان باشد روزه مستحبى محسوب مىشود و اگر از ماه رمضان باشد پس روزى است كه به آن موفّق شدهاى.
2⃣عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ يَعْلَى عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ عَنِ اَلْكَاهِلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ لَأَنْ أَصُومَ يَوْماً مِنْ شَعْبَانَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُفْطِرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ .
💠به سند صحیح كاهلى گويد: از امام صادق عليه السّلام در مورد روزى كه مورد شك قرار مىگيرد كه از شعبان است، پرسيدم. فرمود: اگر روزى از ماه شعبان را روزه بدارم در نزد من بهتر است از اينكه روزى از ماه رمضان را افطار نمايم.
3⃣عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لاَ يَدْرِي أَ هُوَ مِنْ شَعْبَانَ أَوْ مِنْ رَمَضَانَ فَصَامَهُ فَكَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ هُوَ يَوْمٌ وُفِّقَ لَهُ وَ لاَ قَضَاءَ عَلَيْهِ .
💠به سند صحیح سماعه گويد: از امام عليه السّلام در مورد روزى كه مورد شك قرار مىگيرد كه از ماه شعبان است يا از ماه رمضان، پس فردى آن روز را روزه گرفت بعد معلوم شد كه از ماه رمضان بود پرسيدم؟ فرمود: آن روزى است كه به آن موفق شده است و قضا ندارد.
4⃣عَنِ الزُّهْرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قَالَ: یَنْوِی لَیْلَةَ الشَّکِّ أَنَّهُ صَائِمٌ مِنْ شَعْبَانَ- فَإِنْ کَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَجْزَأَ عَنْهُ وَ إِنْ کَانَ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَضُرَّهُ.
💠امام سجاد علیه السلام فرمود: در ليلة الشّك نيّت مىكند كه او از ماه شعبان روزه مىگيرد. پس اگر آن روز از ماه رمضان بوده، از او كفايت كند و اگر معلوم شد كه از ماه شعبان است به او ضررى نداشته است.
📚تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، المجلد ۱٠ الصفحة ۲٠ (بَابُ اسْتِحْبَابِ صَوْمِ یَوْمِ الشَّکِّ بِنِیَّةِ النَّدْبِ عَلَی أَنَّهُ مِنْ شَعْبَانَ إِذَا کَانَتْ عِلَّةٌ أَوْ شُبْهَةٌ وَ لَوْ بَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَجْزَأَهُ)
🆔 @mohadesin_marefat_110
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱)
☑️شیخ کلینی در «بَابُ اَلْإِجْبَارِ عَلَى اَلْحَجِّ» به سند حسن یا صحیح (علی التحقیق) از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
🔸لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ تَرَكُوا اَلْحَجَّ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ وَ لَوْ تَرَكُوا زِيَارَةَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ أَمْوَالٌ أَنْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْتِ مَالِ اَلْمُسْلِمِينَ.
🔹اگر مردم حجّ را ترك كنند، حاکم وظيفه دارد كه آنها را به انجام آن و اقامت در حرم اجبار کند، و اگر زيارت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را ترك كنند، بر حاکم لازم است كه آنها را به اين كار و اقامت در حرم آن حضرت اجبار كند، در صورتى كه مالى نداشته باشند، بايد از بيت المال مسلمانان به آنان انفاق كند تا اين كارها صورت پذيرد.
📘الکافي ج ۴، ص ۲۷۲، ح ۱
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔺 #دوران_فترت (۲) 🟢روایاتی که مثبت «فترت» برای «امر امامت و امام» هستند: 🔸عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِ
🔺 #دوران_فترت (۳)
🟢توضیح شیخ صدوق در رابطه با معنای فترت و فترت در امامت و رسل و انبیاء
⬅️شیخ بعد از نقل روایت مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در تفسیر سوره عصر، می نویسد:
🔹إن قوما قالوا بالفترة واحتجوا بها وزعموا أن الإمامة منقطعة.
🔹إن هذاالقول مخالف للحق لكثرة الروايات التي وردت أن الأرض لاتخلو من حجة إلي يوم القيامة و لم تخل من لدن آدم ع إلي هذا الوقت.
🔹أن الأرض لاتخلو من إمام حي معروف إما ظاهر مشهور أوخاف مستور و لم يزل إجماعهم عليه إلي زماننا هذا فالإمامة لاتنقطع.
🔹والفترات بين الرسل ع كانت جائزة لأن الرسل مبعوثة بشرائع الملة وتجديدها ونسخ بعضها بعضا و ليس الأنبياء والأئمة ع كذلك.
🔹قدعلمنا أنه كان بين نوح و ابراهيم و بين ابراهيم و موسي و بين موسي وعيسي و بين عيسي و محمد ع أنبياء وأوصياء كثيرون وإنما كانوا مذكرين لأمر الله.
🔹مع أنا لاندفع الأخبار التي رويت أنه كان بين عيسي و محمد ص فترة لم يكن فيهانبي و لاوصي و لاننكرها ونقول إنها أخبار صحيحة ولكن تأويلها غير ماذهب إليه مخالفونا من انقطاع الأنبياء والأئمة والرسل ع. وإنما معني الفترة أنه لم يكن بينهما رسول و لانبي و لاوصي ظاهر مشهور كمن كان قبله.
🔹قد كان بينه و بين عيسي ع أنبياء وأئمة مستورون خائفون منهم خالد بن سنان العبسي نبي لايدفعه دافع و لاينكره منكر لتواطئ الأخبار بذلك عن الخاص والعام وشهرته عندهم و أن ابنته أدركت رسول الله ص ودخلت عليه فقال النبي هذه ابنة نبي ضيعه قومه خالد بن سنان العبسي.
🔹فقد دل ذلك علي أن الفترة هي الاختفاء والسر والامتناع من الظهور وإعلان الدعوة لاذهاب شخص وارتفاع عين الذات والإنية.
📌ترجمه:
🔘بعضی بر اساس این روایت مفضل بن عمر قائل به فترت در امامت(فترت به معنای انقطاع) شدند! این سخن مخالف حق است چرا که روایات زیادی وارد شده است مبنی بر اینکه زمین از حجت خدا از زمان آدم(ع) خالی نبوده و تا روز قیامت خالی نخواهد بود. باید در زمین حجت خدا باشد و از امام زنده ای که ظاهر مشهور یا خائف مستور باشد خالی نمی شود، طائفه شیعه نیز از اول تا به امروز بر همین مسأله اجماع دارند و معتقدند امامت منقطع نمی شود.
🔘فترت (به معنای انقطاع و فاصله) در پیامبران صاحب شریعت که با مبعوث شدن شان، احکام شریعت قبلی نسخ می شود، ممکن است. در حالی که انبیاء (پیامبران تبلیغی بدون شریعت) و ائمه علیهم السلام اینطور نیستند. همانا فاصله بین نوح و ابراهیم و ابراهیم و موسی و موسی و عیسی و عیسی و محمّد صلی الله علیه و آله، انبیاء و اوصیاء زیادی بودند که امر الهی را یادآوری و تبلیغ می کردند.
🔘با این حال ما روایاتی که گفتند «بین عیسی و محمّد صلی الله علیه و آله فترت بود و پیامبر و وصیی نبود» را منکر نمی شویم، بلکه این ها روایات صحیحه هستند، لکن فترت در این روایات به معنای انقطاع نیست بلکه در اینجا مراد از فترت این است که بین عیسی و محمد انبیاء و اوصیاء ظاهر و مشهور نبودند با اینکه انبیاء و اوصیاء خائف و مستور وجود داشتند. از جمله پیامبران خائف و مستور بین عیسی و محمد (ص و آله)«خالد بن سنان عبسی» است که احدی این را انکار نکرده و شیعه و سنی روایات متواطئ متوافق در این مسأله نقل کردند و مشهور است، دختر خالد بن سنان نیز رسول خدا را درک کرد و پیامبر در حقش فرمود: این دختر پیامبری است که قومش او را ضایع کردند که او خالد بن سنان است. پس همین وجود انبیائی چون خالد بن سنان بین عیسی و محمد (ص و آله) نشان می دهد که معنای فترت در این روایات با معنای مخفی شدن و ظاهر نبودن و اعلان نکردن دعوت بوده، نه اینکه شخص نبی یا وصیی در آن فاصله از اساس در زمین نبوده باشد.
📚کمال الدین مجلد ۲ ص ۶۵۷ باب ۵۸ (في نوادر الكتاب)
@Talabeh_nevesht110
🔷شرکت در چهارشنبه سوری مساویست با:
❌تجلیل آیین مجوسی
❌تقدیس آتش
❌تشابه به کفار
❌عمل جاهلانه
❌هدر دادن وقت
❌آسیب دیدن خود و دیگران
«طـلـبـه نـوشـت»
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱) ☑️شیخ کلینی در «بَابُ اَلْإِجْبَارِ عَلَى اَل
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۲)
☑️شیخ برقی و شیخ صدوق و شیخ طوسی (علیهم الرحمة) به اسانید متعدده نقل کردند:
🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اِشْتَرَطَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى جِيرَانِ اَلْمَسْجِدِ شُهُودَ اَلصَّلاَةِ وَ قَالَ لَيَنْتَهِيَنَّ أَقْوَامٌ لاَ يَشْهَدُونَ اَلصَّلاَةَ أَوْ لآَمُرَنَّ مُؤَذِّناً يُؤَذِّنُ ثُمَّ يُقِيمُ ثُمَّ آمُرُ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ هُوَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَيُحْرِقَنَّ عَلَى أَقْوَامٍ بُيُوتَهُمْ بِحَزْمِ اَلْحَطَبَ لاَ يَأْتُونَ اَلصَّلاَةَ.
📚المحاسن ج ۱، ص ۸۴
🔸فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص هَمَّ بِأَنْ یُحْرِقَ قَوْماً فِی مَنَازِلِهِمْ لِتَرْکِهِمُ الْحُضُورَ لِجَمَاعَةِ الْمُسْلِمِینَ وَ قَدْ کَانَ فِیهِمْ مَنْ یُصَلِّی فِی بَیْتِهِ فَلَمْ یَقْبَلْ مِنْهُ ذَلِکَ.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۳۸
🔸قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِقَوْمٍ: « لَتَحْضُرُنَّ اَلْمَسْجِدَ أَوْ لَأُحْرِقَنَّ عَلَيْكُمْ مَنَازِلَكُمْ».
📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۳۷۶
🔸عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ أُنَاساً کَانُوا عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص- أَبْطَئُوا عَنِ الصَّلَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَیُوشِکُ قَوْمٌ یَدَعُونَ الصَّلَاةَ فِی الْمَسْجِدِ أَنْ نَأْمُرَ بِحَطَبٍ فَیُوضَعَ عَلَی أَبْوَابِهِمْ فَتُوقَدَ عَلَیْهِمْ نَارٌ فَتُحْرَقَ عَلَیْهِمْ بُیُوتُهُمْ.
📚تهذيب الأحکام ج ۳، ص ۲۵
🔸عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: هَمَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِإِحْرَاقِ قَوْمٍ فِي مَنَازِلِهِمْ كَانُوا يُصَلُّونَ فِي مَنَازِلِهِمْ وَ لاَ يُصَلُّونَ اَلْجَمَاعَةَ.
📚تهذيب الأحکام ج ۳، ص ۲۶۶
🔸قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يُصَلِّ فِي اَلْمَسْجِدِ مَعَ اَلْمُسْلِمِينَ إِلاَّ مِنْ عِلَّةٍ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ غِيبَةَ إِلاَّ لِمَنْ صَلَّى فِي جَوْفِ بَيْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَتِنَا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَةِ اَلْمُسْلِمِينَ وَجَبَتْ غِيبَتُهُ وَ سَقَطَتْ بَيْنَهُمْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَ هِجْرَانُهُ وَ إِذَا رُفِعَ إِلَى إِمَامِ اَلْمُسْلِمِينَ أَنْذَرَهُ وَ حَذَّرَهُ فَإِنْ حَضَرَ جَمَاعَةَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ إِلاَّ أَحْرَقَ عَلَيْهِ بَيْتَهُ.
📚الإستبصار ج ۳، ص ۱۲
🔸عَنْ رُزَيْقٍ ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، يَقُولُ: إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) بَلَغَهُ أَنَّ قَوْماً لاَ يَحْضُرُونَ اَلصَّلاَةَ فِي اَلْمَسْجِدِ، فَخَطَبَ فَقَالَ: إِنَّ قَوْماً لاَ يَحْضُرُونَ اَلصَّلاَةَ مَعَنَا فِي مَسَاجِدِنَا، فَلاَ يُؤَاكِلُونَّا، وَ لاَ يُشَارِبُونَّا، وَ لاَ يُشَاوِرُونَّا، وَ لاَ يُنَاكِحُونَّا، وَ لاَ يَأْخُذُوا مِنْ فَيْئِنَا شَيْئاً، أَوْ يَحْضُرُوا مَعَنَا صَلاَتَنَا جَمَاعَةً، وَ إِنِّي لَأَوْشَكَ أَنْ آمُرَ لَهُمْ بِنَارٍ تُشْعَلُ فِي دُورِهِمْ فَأُحْرِقَهَا عَلَيْهِمْ أَوْ يَنْتَهُونَ.
📚الأمالي للطوسی ج ۱، ص ۶۹۶
🔺روایات فوق نشان می دهد حاکم جامعه اسلامی (امام معصوم) می تواند از باب حکم ولایی شرکت در نماز جماعت در مسجد (که عملی مستحب است) را اجبار کند و در صورت تخلف و عدم شرکت، مجازاتی مانند «آتش زدن خانه متخلفین» تعیین کند، همانطور که رسول خدا و امیرالمومنین (صلوات الله علیهما و آلهما) چنین متخلفینی را ملزم و مجبور به شرکت کردند و فرمودند در صورت عدم شرکت خانه تان را آتش خواهیم زد.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۲) ☑️شیخ برقی و شیخ صدوق و شیخ طوسی (علیهم الرحم
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۳)
☑️در رابطه با مسأله طلاق سنت و طلاق بدعت، روایاتی از اهل بیت علیهم السلام در اجبار مردم بر طلاق سنت است، تا جایی که شیخ حرّ عاملی(ره) بابی را در اجبار مردم بر طلاق سنت توسط حاکم جامعه اسلامی منعقد ساخته است: «بَابُ أَنَّهُ یَجِبُ عَلَی الْوَالِی تَأْدِیبُ النَّاسِ وَ جَبْرُهُمْ بِالسَّوْطِ وَ السَّیْفِ عَلَی مُوَافَقَةِ الطَّلَاقِ لِلسُّنَّةِ وَ تَرْکِ مُخَالَفَتِهَا» که از نام باب معلوم است که حاکم اسلامی در راستای تحقق بخشیدن به سنت و محو کردن بدعت می تواند با تازیانه و شمشیر مردم را بر سنت در طلاق اجبار کند.
➖چند روایت از این باب نقل می کنیم:
🔸عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْ مَلَکْتُ مِنْ أَمْرِ النَّاسِ شَیْئاً لَأَقَمْتُهُمْ بِالسَّیْفِ وَ السَّوْطِ حَتَّی یُطَلِّقُوا لِلْعِدَّةِ کَمَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔹ابو بصير گويد: از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: به خدا سوگند اگر چیزی از زمام امور مردم را به دست مىگرفتم، آنان را با شمشير و تازيانه وادار مىكردم كه با عدّه زنان را طلاق دهند، آنسان كه خداوند متعال فرمان داده است.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۷
🔸عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ: لَوْ وَلِیتُ أَمْرَ النَّاسِ لَعَلَّمْتُهُمُ الطَّلَاقَ ثُمَّ لَمْ أُوتَ بِأَحَدٍ خَالَفَ إِلَّا أَوْجَعْتُهُ ضَرْباً.
🔹ابو بصير گويد: امام كاظم عليه السّلام فرمود: اگر زمام امور مردم را در دست بگيرم به طور حتم طلاق را به آنان مىآموختم آنگاه هر متخلفى را كه می آوردند با ضربه های دردناک ادب اش مىكردم.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۷
⬅️این روایت در دعائم الاسلام از «امام جعفر صادق علیه السلام» نقل شده است.
📚دعائم الإسلام ج ۲، ص ۲۵۸
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۳) ☑️در رابطه با مسأله طلاق سنت و طلاق بدعت، روا
#نکته #سنجری_اراکی
🔻هدف از مطرح کردن این روایات صرفا گوشزد به بعضی مدعیان اجتهاد و مرجعیت است که خودش را آیت الله العظمی می نامد! تازگی ها دیدم با کانال یک آمریکا مصاحبه کرده و با تفسیر به رأی آیات قرآنی از قبیل جریان گوساله پرستی بنی اسرائیل و عدم اقدام هارون و خشم موسی و با استناد به خانه نشینی امیرالمومنین و عدم اقدام عملی برای گرفتن خلافت غصب شده، نتیجه گیری می کند که در دین الهی و سنت پیامبران مفهوم اجبار اصلا جایگاهی ندارد و مردم اگر بت پرست و گوساله پرست هم شدند کسی حق ندارد مانع شان شود و اجبارشان بر توحید یا احکام اسلامی کند، متاسفانه اکثریت این افراد خارج نشین خودشان را به این شبکه های آمریکایی سلطنت طلب به عنوان مرجع اعلی شیعه معرفی می کنند و از اسم مراجعی مانند آیت الله سید محمد صادق روحانی ره که خود قائل به حجاب اجباری بود، سوء استفاده می کنند و دو روز شرکت در درس خارج این مراجع را به عنوان شاگردی جا می زنند.
@Talabeh_nevesht110
📌وضعیت حکومت شیعیان در عصر غیبت امام معصوم
⬅️نقد های اساسی که ما داریم مربوط به عقیده فاسد «خانه نشینی و سکولار شیعی و تسلیم زمام مردم شیعه به کفار و فجار» است، صاحبان این عقیده می گویند شیعیان در عصر غیبت ول و رها گذاشته شدند و موظف هستند حکومت و زمام امور خود را به غیر خود - از قبیل کفار و سنیان تحویل دهند - و خودشان اگر حکومتی داشته باشند حرام است و جالب این است که تصریح دارند که حکومت کردن سنی ها فسادش کمتر از حکومت شیعی است، چنین شیعه های بی فکری اگر در زمان امام صادق علیه السلام نیز بودند قطعا به حضرت می گفتند چه نیازی به رجوع به قاضی شیعی داریم؟! دستگاه های قضائی سنیان بهتر از شیعیان است!!!
💠این علامه محمد تقی مجلسی (ره) از فقهای اخباری مسلک است که در رابطه با وضعیت اجتماعی سیاسی شیعی و حکومت در عصر غیبت می فرماید که باید سلاطین عادل شیعی با تبعیت از سخنان علمای شیعه، حکومت را اداره کنند و احکام دینی را اجراء کرده و عدالت را برقرار کنند تا اجتماع منتظم شود و از ثواب عظیم بهره ور باشند.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔺 #فهم_اصحاب #برداشت_نادرست 📋حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ ع
🔺 #فهم_اصحاب #برداشت_نادرست
📋عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: أَتَى اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ لَهُ أَ لَسْتَ خَيْرَنَا أَباً وَ أُمّاً وَ أَكْرَمَنَا عَقِباً وَ رَئِيسَنَا فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ وَ اَلْإِسْلاَمِ فَغَضِبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَالَ يَا أَعْرَابِيُّ كَمْ دُونَ لِسَانِكَ مِنْ حِجَابٍ قَالَ اِثْنَانِ شَفَتَانِ وَ أَسْنَانٌ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَمَا كَانَ فِي أَحَدِ هَذَيْنِ مَا يَرُدُّ عَنَّا غَرْبَ لِسَانِكَ هَذَا أَمَا إِنَّهُ لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ فِي دُنْيَاهُ شَيْئاً هُوَ أَضَرُّ لَهُ فِي آخِرَتِهِ مِنْ طَلاَقَةِ لِسَانِهِ يَا عَلِيُّ قُمْ فَاقْطَعْ لِسَانَهُ فَظَنَّ اَلنَّاسُ أَنَّهُ يَقْطَعُ لِسَانَهُ فَأَعْطَاهُ دَرَاهِمَ.
🔹امام صادق علیه السلام نقل می کند: عرب بياباننشينى به خدمت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله آمد و چنين گفت: آيا تو از جهت پدر و مادر بهترين ما و بزرگوارترين فرزند پدران ما و در جاهليّت و اسلام رئيس ما نبودى؟پيغمبر خشمگين شد و فرمود:اى اعرابى جلوى زبانت چند پرده دارد؟ گفت:دوتا لبها و دندانها،پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود:پس در دو پرده خاصيّتى نبود كه تندى اين زبانت را از ما بگيرد؟ توجّه داشته باش كه به احدى در دنيا،چيزى داده نشده كه براى آخرتش زيان بارتر از زبان ول و رها باشد.بعد رو به حضرت علىّ عليه السّلام نمود و فرمود:يا علىّ بر خيز «فاقطع لسانه ». (پس زبانش را قطع كن)مردم گمان بردند كه امیرالمومنین عليه السّلام زبان او را خواهد بريد ولى بر خلاف انتظار آنان چند درهم به او داد.
📕📖معاني الأخبار ج ۱، ص ۱۷۱
📋عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ : جَاءَ شَاعِرٌ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَأَلَهُ وَ أَطْرَاهُ فَقَالَ لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ قُمْ مَعَهُ فَاقْطَعْ لِسَانَهُ فَخَرَجَ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَقْطَعُ لِسَانَهُ قَالَ إِنَّمَا أَمَرْتُكَ أَنْ تَقْطَعَ لِسَانَهُ بِالْعَطَاءِ.
🔹امام جعفر صادق علیه السلام نقل می کند که: شاعری خدمت پیامبر آمد و سوالاتی کرد و پیامبر را ستود و مدح کرد، پیامبر نیز به یکی از اصحابش فرمود: برخیز و زبان این مرد را قطع کن! پس آن صحابی رفت و بعد برگشت و برای اطمینان خاطر پرسید: یا رسول الله! آیا دستور می دهید که زبانش را قطع کنم؟ پیامبر برای رفع این برداشت اشتباه فرمود: من تو را دستور دادم که زبانش را با بخشیدن و عطاء قطع کنی! (نه اینکه حقیقتا زبانش را بِبُری!)
📕📖دعائم الإسلام ج ۲، ص ۳۲۳
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۳) ☑️در رابطه با مسأله طلاق سنت و طلاق بدعت، روا
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۴)
☑️باب دیگری که در وسائل الشیعة در رابطه با اجبار منعقد شده است «بَابُ وُجُوبِ جَبْرِ الْوَالِی النَّاسَ عَلَی الْفَرَائِضِ الصَّحِیحَةِ» است، یعنی بر حاکم جامعه اسلامی واجب است که رعیت را بر فرائض صحیحه (آن احکام و سهام ارثی که در کتاب و سنت وارد شده است و رعایت آن واجب است) اجبار کند.
🔻شیخ کلینی (ره) در کافی در کتاب المواریث در باب «أَنَّ اَلْفَرَائِضَ لاَ تُقَامُ إِلاَّ بِالسَّيْفِ» نقل می کند:
🔸عَنْ يَزِيدَ اَلصَّائِغِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنِّسَاءِ هَلْ يَرِثْنَ اَلرِّبَاعَ فَقَالَ لاَ وَ لَكِنْ يَرِثْنَ قِيمَةَ اَلْبِنَاءِ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لاَ يَرْضَوْنَ بِذَا قَالَ فَقَالَ إِذَا وُلِّينَا فَلَمْ يَرْضَ اَلنَّاسُ بِذَلِكَ ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّوْطِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَقِيمُوا ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّيْفِ.
🔹يزيد صائغ گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: آيا زنان، خانه را ارث مىبرند؟ فرمود: نه؛ اما قيمت ساختمان را ارث مىبرند. عرض كردم: مردم به اين حكم راضى نمىشوند. فرمود: هنگامى كه حكومت را به دست گيريم و مردم به اين حكم راضى نشوند، با تازيانه آنان را مىزنيم. پس اگر نپذيرفتند با شمشير آنان را مىزنيم.
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۳
🔸عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَسْتَقِيمُ اَلنَّاسُ عَلَى اَلْفَرَائِضِ وَ اَلطَّلاَقِ إِلاَّ بِالسَّيْفِ.
🔹هشام بن سالم گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: مردم به مقررات ارث و طلاق گردن نمىنهند جز با تهديد به شمشير.
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۱
🔸عَنْ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ تَقُومُ اَلْفَرَائِضُ وَ اَلطَّلاَقُ إِلاَّ بِالسَّيْف.
🔹معمر بن يحيى گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: سهام ارث و طلاق جز با شمشير برپا نمىگردد!
📚الکافي ج ۷، ص ۷۷، ح ۲
⬅️لا یخفی که مواردی مانند طلاق و سهام ارث و حج و زیارت و نماز جماعت و... خصوصیتی ندارند، بلکه همانطور که شیخ حرّ عاملی (ره) فرموده است: عموم ادله امر به معروف و نهی از منکر دلالت دارند که حاکم می تواند از این باب مردم را بر موارد مذکوره و غیر آن ها از واجبات ملزم و مجبور کند و در صورت تخلف مجازاتی مانند تعزیز معین کند، ان شاءالله در آینده ذکر خواهیم کرد. (وسائل الشیعة موسسه آل البیت علیهم السلام ج ۲۶ ص ۶۹ ب ۳، ج ۲۸ ص ۱۴ ب ۲)
@Talabeh_nevesht110