eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
38 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
«طـلـبـه نـوشـت»
#حدیث_شناسی #تاریخ ❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت اول) 🔻شبهات و سوالاتی چ
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت دوم) 💢بعضی اشکال کرده بودند که این روایت انا النقطة تنها در آثار حافظ رجب برسی است که نقل های او قابل اعتماد نیست و او غالی است. 📌در پاسخ این افراد گوییم: 1⃣اتهام غلو مردود است و خود حافظ رجب برسی اهل تفویض و غلات را در کتاب مشارق انوار الیقین نقد و رد کرده است و علامه امینی رحمة الله علیه نیز در کتاب الغدیر دفاعاتی از حافظ رجب برسی دارد، برای تفصیل رجوع کنید به کتاب الغدیر عربی مجلد ۷ ص ۴۹. 2⃣ابن شهرآشوب مازندرانی که حدود ۲ یا ۳ قرن قبل از حافظ رجب برسی می زیسته، نقلی شبیه به روایت انا نقطة تحت الباء دارد که این نشان می دهد این روایت قبل از حافظ رجب برسی توسط علمای بزرگ شیعه مطرح بوده است: قَالَ علیه السّلام:‌ أَنَا النُّقْطَةُ أَنَا الْخَطُّ. (📚المناقب ج ۲ ص ۴۹) یا عالم اهل سنت محمّد ترمذی که حدود ۲ و یا ۳ قرن پیش از حافظ رجب برسی می زیسته نقل می کند از ابن عباس که: امیرالمومنین علی علیه السّلام از شب تا صبح داشت برای ما تفسیر و شرح نقطه باء بسم الله الرحمن الرحیم را می گفت(📚بنقل از غایة المرام علامه بحرانی ج ۵ ص ۲۰۸ كان علي بن أبي طالب يشرح لنا نقطة الباء..) 3⃣الفضل ما شهد به الاعداء! حتی اهل سنت معترف به این روایت شریفه اند و در کتب شان قائل انا نقطة تحت الباء را امیرالمومنین می دانند مثل قندوزی حنفی در ینابیع الموده ج ۳ ص ۲۱۲ و اسماعیل حقی در تفسیر روح البیان ج ۱ ص ۷ یا محمّد امین هرری عالم معاصر سنی در تفسیر حدائق الروح والريحان ج ۱ ص ۳۲ و... @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢ذكر و فكر (قسمت سوم) 💠از همه گذشته منظور از ذكر نه فقط اين است كه انسان جمله «لا ا
💢كشف و شهود و رؤيا 💠از جمله دعاوى صوفيه كه يكى از اركان اصلى مسلك آنها را تشكيل مى دهد مسئله كشف و شهود و رويا است. «صوفيه» معتقدند كه سالك در اثر رياضات شاقه، ممكن است به جايى برسد كه درهاى عوالم غيبى بر روى او گشوده شده، و حقايق اشياى عالم ماوراء طبيعت را در پيش چشمان خود معاينةّ ببيند بلكه به گفته شيخ صفى الدين اردبيلى جمال خدا را با ديده خدا داد بنگرد! (صفوة الصفا). بعضى ديگر مانند محى الدين عربى و بايزيد بسطامى، قدم را فراتر نهاده و دعوى «معراج» معنوى يا نظير آن را كرده اند!! 🔻موضوع كشف و رويا از نظر اينكه سند و مدرك بسيارى از عقايد و اعمال صوفيه است و غالب اذكار اختراعى و مرشد سازيها و... به آن منتهى مى شود، بايد مورد دقت و توجه فراوان قرار گيرد تا معلوم شود كه شالوده كارشان بر چه پايه سستى است، و انصافا اگر اين دو موضوع (كشف و رؤيا) از دست آنها گرفته شود، دستشان خالى شده و دستگاه كرامات آنها همه به هم خواهد خورد. اين نكته را هم ناگفته نگذاريم كه دعوى كشف و شهود، اختصاص به جمعيت صوفيه ندارد بلكه بسيارى از فلاسفه هم در اين قسمت با آنها شريك هستند. 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۳۹ و ۱۴۰ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#حدیث_شناسی #تاریخ ❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت دوم) 💢بعضی اشکال کرده ب
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت سوم) 💢‌شبهه دوم: در دوران امیر المؤمنین اصلا خطی که استعمال می شده نقطه ای داشته است که حضرت فرموده باشند من نقطه زیر باء هستم؟ 📌در پاسخ گوییم: 1⃣در اینکه دوران تنقیط اعجام از چه زمانی شروع شده است نقل ها مختلفه، بعضی گفته اند توسط ابوالاسود به تلقین امیرالمومنین علیه السّلام انجام شده است(📚أبجد العلوم ج ۱ ص ۳۹۰: وقيل: أبو الأسود الدؤلي بتلقين علي كرم الله وجهه) و بعضی گفته اند بعد از حضرت توسط یحیی بن معمر و نصر بن عاصم لیثی انجام شده است. صدور این سخن از حضرت امیر حمل می شود بعد از دوران تنقیط که به تلقین امیرالمومنین توسط ابو الاسود صورت گرفت و مختار کاتب اینست. 2⃣این نیز قابل ذکر است بعضی محققین مثل سید علی شهرستانی و حاجی خلیفه و صدیق حسن خان گفته اند مصحف های قبل از زمان عثمان دارای نقطه بودند و صحابه در مصحف عثمان نقطه هارا از قرآن حذف کردند و خود سخن عبد الله بن مسعود که گفته جردوا القرآن(قرآن را از نقطه ها خالی کنید) دلیل است بر اینکه مصاحف دارای نقطه بودند و سید علی شهرستانی نقل می کند که علمایی برای اثبات این مدعا(نقطه دار بودن مصاحف) به حدیث انا نقطة تحت الباء نیز استناد کردند. (📚مصحف امیرالمومنین ص ۱۰۳، 📚أبجد العلوم ج ۱ ص ۳۹۰، 📚كشف الظنون ج ۱ ص ۷۱۲) @Talabeh_nevesht110
🔶عبد الحمید بن هبة الله معروف به "ابن ابی الحدید" از علمای معتزلی مذهب سنی قرن ۴ و ۵ است که به گفته خودش دومین کتاب شرح را بر نهج البلاغه او نوشته است. 📝در مورد او اختلاف بسیار است، چون روایاتی نقل کرده است که طبق میل جامعه سنی مذهب نبوده و قائل به جهنمی بودن محاربین با امیرالمومنین علی علیه السّلام بود و معتقد بود که امیرالمومنین علی افضل از خلفایی که بر او مقدم شدند در امر خلافت، بود و چون اشعاری در شأن و فضائل امیرالمومنین سروده بود. این امر باعث شد او را افرادی مثل ابن کثیر "معتزلی شیعی" نامند با اینکه شیعه معتزلی اصلاً در میان فرق شیعه نداریم! بلکه چون اهل سنت قائل اند هر کس تمایل به عقاید شیعیان داشت و امیرالمومنین را از خلفا افضل دانست شیعه و غالی است حتی اگر قائل به خلافت شیخین باشد! به او شیعه گفتند با اینکه شیعه نبود بلکه خود ابن ابی الحدید در کتب مختلفش گفته که من بعد از پیامبر به خلافت ابوبکر و عمر و عثمان و علی به ترتیب قائل ام و خلافت به اجماع و انتخاب مردم است و برای امیرالمومنین علی علیه السّلام نصی وجود ندارد! حتی ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در چندین جا می گوید شیعه و امامیه در این مسأله به فلان چیز معتقدند که این عقیده باطل است و عقیده اصحاب معتزلی ما صحیح است. ✅ان شاءالله قصد داریم به چندین مورد از عقاید و آراء کلامی ابن ابی الحدید اشاره کنیم. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت پنچم) 🔻شیخ صدوق در باب نفوس و ارواح روایتی نقل می کند که ارواح هزار سال قبل از اجساد خلق شدند. که شیخ مفید این روایت را مردود دانسته و گفته این روایت از روایات تناسخیه است و صدوق با نقل این روایت جنایت بزرگی انجام داده است! (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۸۷) 🔹آیت الله صافی گلپایگانی در دفاع از شیخ صدوق می نویسد: اولا- روایات زیادی در اینکه ارواح قبل از اجساد خلق ‌شدند وارد شده است. ثانیا- اصلا بین این روایات با تناسخ هیچ ارتباطی نیست! چرا که تناسخ به معنای تعلق روح به جسم های متعدد در این دنیا می باشد طوری که هر جسم که از بین می رود آن روح در جسم جدیدی حلول می کند و کیفر و پاداش اعمال جسم قبلی را در همین جسم جدید در این دنیا دریافت می کند با اینکه خلق ارواح قبل از اجساد یعنی هر روحی به یک جسم واحد اختصاص دارد گرچه روح قبل از جسد خلق شده باشد. (📚بين العلمين ص ۴۱) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۸) 🔻این عالم اهل سنت نجم الدین احم
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹) 🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی سخنی دارد که: ▫️هر کس مقتل امام حسین علیه السّلام و ظلم هایی که به او شده را بخواند تشبه به رافضی ها پیدا کرده است خصوصا زمانی که برای گریاندن و غمگین کردن مخاطب از الفاظی استفاده کند که با تعظیم منافات داشته باشد. 🔹متن عربی: من قرأ يوم عاشوراء وأوائل المحرم مقتل الحسين رضى الله عنه فقد تشبه بالروافض خصوصا إذا كان بألفاظ مخلة بالتعظيم لاجل تحزين السامعين. 📚روح البيان ج ۴ ص ۱۴۳  🔖نکته: شاید بتوان گفت یکی از اصول اهل سنت پرهیز از تشبه به شیعیان است که بعضی از علمایشان بر اساس همین اصل گفته اند هر گاه یکی از سنت های پیامبر و مستحبات شعاری برای شیعیان شد میتوان برای شبیه نشدن به آنان، این سنت و مستحب را ترک کرد، همانطور که ابن تیمیه به این تصریح کرده است: ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ مِنَ الْفُقَهَاءِ إِلَى تَرْكِ بَعْضِ الْمُسْتَحَبَّاتِ إِذَا صَارَتْ شِعَارًا لَهُمْ، فَإِنَّهُ لَمْ يَتْرُكْ وَاجِبًا بِذَلِكَ ، لَكِنْ قَالَ : فِي إِظْهَارِ ذَلِكَ مُشَابَهَةٌ لَهُمْ، فَلَا يَتَمَيَّزُ السُّنِّيُّ مِنَ الرَّافِضِيِّ، وَمَصْلَحَةُ التَّمَيُّزِ عَنْهُمْ لِأَجْلِ هِجْرَانِهِمْ  وَمُخَالَفَتِهِمْ، أَعْظَمُ مِنْ مَصْلَحَةِ هَذَا الْمُسْتَحَبِّ. (📚منهاج السنة النبوية ج ۴ ص ۱۵۴) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شعر #امیرالمومنین #سقیفه #صغیر_اصفهانی #مدح آنانکه پاس حرمت حیدر نداشتند ایمان بذات خالق اکبر ندا
مدح میگوید امیری را که در ملک وجود ز ابتدا تا انتها او حکمرانی میکند انبیا را هست یاور اولیا را تا بحشر دستگیری او بوقت ناتوانی میکند عیسی مریم ز نام او دهد بر مرده جان موسی عمران به خیل او شبانی میکند خضر بر گم گشتگان راه عشقش رهنماست با تفاخر صالحش اشتر چرانی میکند خسروی کو را لقب دادند قتال العرب گریه بر حال یتیم از مهربانی میکند میکشد بر دوش بار بینوایان را به شب آنکه روز از پادشاهی سر گرانی میکند با مرقع جامه و نان جوین شاه جهان از پی پاس مروت زندگانی میکند کی ادای شکر آن مولا شود امکان پذیر زانچه لطفش با صغیر اصفهانی میکند 📚دیوان صغیر اصفهانی رحمة الله علیه @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢كشف و شهود و رؤيا 💠از جمله دعاوى صوفيه كه يكى از اركان اصلى مسلك آنها را تشكيل مى
💢نمونه اى از مكاشفات صوفيه 1⃣در كتاب صفوة الصفا كه در شرح حالات شيخ صفى الدين اردبيلى به قلم يكى از مريدان او نوشته شده است، نقل شده كه: يكى از مردان كار كرده به شيخ گفت: در عالم خواب ديدم سرآستين شيخ از «عرش» بودى تا «ثرى» (زمين)! شيخ گفت: «فرزند! اين را به قدر حوصله تو به تو نشان داده اند»! 2⃣محى الدين عربى يكى از سلسله جنبانان اين طريقت در كتاب «مسامرة الابرار» مى نويسد: رجبيون كسانى هستند كه داراى يك نوع رياضت مى باشند و از آثار آن اين است كه در حالت مكاشفه «رافضى ها» (شيعه ها) را به صورت خوك مى بينند! 🔻نگارنده گويد: «رجبيون در واقع قيافه خود را در آيينه وجود شيعه چنين مى بينند». 3⃣شيخ عطار در كتاب تذكرة الاوليا (صفحه ۱۰۲) در حالات بايزيد بسطامى نقل مى كند كه گفت: «حق تعالى مرا به جايى رسانيد كه خلايق را جملگى در ميان دو انگشت خود ديدم»! و باز در همان صفحه نقل مى كند كه: «مدتى خانه را طواف مى كردم، چون به حق رسيدم خانه را ديدم كه گرد من طواف مى كرد»! 4⃣در همان كتاب در صفحه ۱۰۱ مى نويسد: بايزيد گفت: حق تعالى مرا در دو هزار مقام پيش خود حاضر كرد و در هر مقام مملكتى بر من عرضه داشت، من قبول نكردم! 🔻نگارنده گويد: هرگز شنيده ايد يكى از پيغمبران بزرگ خدا، يا يك نفر از ائمه اطهار عليهم السلام چنين سخنانى بر زبان رانده باشند؟! اين بلند پروازيهاى زشت و بى معنى از سران تصوف، بهترين دليل بطلان مكاشفات آنها است و ادعاهايى كه هيچ ملك مقرب و نّبى مرسلى نكرده است. 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۵۱ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی 🔶عبد الحمید بن هبة الله معروف به "ابن ابی الحدید" از علمای معتزلی مذهب س
📝خلیفه بعد از پیامبر ابوبکر است که خلافت و بیعت با او شرعی و صحیح بوده است 🔺ابن ابی الحدید در بیان اعتقاد خود و اعتقاد متفق علیه شیوخ معتزله در رابطه با خلافت ابی بکر می نویسد: 📌اتفق شیوخنا کافة رحمهم اللّه المتقدمون منهم و المتأخرون و البصریون و البغدادیون علی أن بیعة أبی بکر الصدیق بیعة صحیحة شرعیة و أنّها لم تکن عن نص و إنّما کانت بالاختیار الذی ثبت بالإجماع. ⬅️ترجمه: جمیع شیوخ معتزله ما رحمة الله علیهم چه متقدم چه متأخر چه بصری چه بغدادی قائل اند بر اینکه بیعت ابی بکر صدیق(!) صحیح و مشروع بوده و بر اساس نصی از رسول خدا انجام نگرفته بلکه با اختیار مردم و اجماع صورت گرفته است. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۷ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة) 🔖در حالی که شیعه امامیه معتقد است: 1⃣خلافت و بیعت ابوبکر صحیح و مشروع نبوده است 2⃣خلیفه بعد از پیامبر امیرالمومنین است 3⃣خلافت و بیعت به اجماع و انتخاب مردم نیست بلکه به نص است 4⃣بر خلافت و بیعت ابی بکر اجماعی واقع نشد @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠عذر مؤلفین کتب اربعه در نقل از کتب ضعفاء
💠ترجیح بین مؤلفین کتب اربعه 🔻گاهی بین نقل های الکافی و الفقیه و تهذیب اختلاف روایت از جهت کیفیت و الفاظ دیده می شود طوری که یک روایت با همان سلسله اسناد واحد در کافی به شکلی نقل شده و در تهذیب به شکلی دیگر نقل شده و این تفاوت نیز موجب اختلاف در معنا و فتوا می شود، حال سوال می شود که نقل کدام یک از کتب مورد اعتماد تر و دقیق تر بوده و کدام یک از مؤلفین کتب اربعه در نقل اضبط بودند و ما نقل کدام یک را ترجیح دهیم؟ ✳️ملا محمّد تقی مجلسی ره معتقد است شیخ کلینی اضبط محدثین است و نقل کتاب کافی او بر الفقیه و تهذیب ارجحیت دارد و بعد از کلینی، نقل شیخ صدوق و کتاب الفقیه اش ارجحیت دارد و علت ارجحیت شیخ کلینی و صدوق بر شیخ طوسی را بخاطر کثرت تألیفات مشکل و سخت شیخ طوسی عنوان می کند که موجب شده است شیخ طوسی غالبا در نقل و ضبط سهو کند و باید توجه داشت گرچه شیخ صدوق نیز دارای تألیفات کثیر است ولی عمده تألیفات شیخ صدوق جمع اخبار بوده در حالی که تألیفات شیخ طوسی مثل تفسیر تبیان و المبسوط و نهایة دارای متونی سخت و مشکل و زمان بر بوده است. 📚روضة المتقین، ج۱، ص ۲۸۵ @Talabeh_nevesht110
❇️اسلام حضرت ابوطالب علیه السّلام و اهل سنت 🔻اکثر علمای اهل تسنن قائل به کفر و جهنمی بودن ابو طالب هستند، بعضی نیز من باب احتیاط در این مورد گفتند برای ما اینکه ابوطالب اسلام آورده باشد ثابت نشده است گرچه حکم به کفر و جهنمی بودن ابوطالب نمی کنیم. ⬅️از عده قلیل از علمای اهل تسنن نیز که قائل به اسلام ابو طالب هستند می توان به "ابوالفضائل ابن المظفر الرازی الحنفی" از علمای قرن ۶ هـ اشاره کرد، او در کتابش "مباحث التفسیر" ذیل آیه مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى.. که بعضی مفسرین سنی گفته اند مراد از مشرک ابو طالب است(!) مباحث مفیدی مطرح کرده و ادله اسلام ابوطالب را آورده است و نظر مفسرین را بنابر شواهد تاریخی و زمان نزول آیه مردود دانسته. 💠او می نویسد: والدليل على إسلام أبي طالب أنه ثبت بطريق التواتر أنه كان يحب النبي - صلى الله عليه وسلم - وينصره ويوقره، ويكفُّ عنه أذى المشركين وهذا كله دلائل الإسلام، لأن الكافر لا يحب النبي ولا ينصره، بل يبغضه ويخذله، ولا يُحْمَلُ ذلك على القرابة، فإن أبا لهب كان عمه وكان مُظهراً للبغض والعداوة. (📚مباحث التفسير ص ۱۴۹) @Talabeh_nevesht110
🛑 لعنه الله (از بزرگان عرفان مثلا اسلامی) و نسبت کُفر دادن به حضرت علیه السلام 📎 به‌مناسبت سالروز رحلت حضرت ابوطالب علیه‌السلام ⭕️ مولوی بلخی صراحتاً به ایشان نسبت و می‌دهد و می‌گوید: 🔰 ابوطالب از گفتن شهادتین، خودداری کرد و با جذبه حق، بد دلی نمود 📚مثنوی، دفتر ششم، بخش ۳ 💢 معتقد بودن به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام از و شک در ایمانش است وروایات در این باب متواتر است ⭕️حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه فرمود: ✅أَمَا إِنَّکَ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِیمَانِ أَبِی طَالِبٍ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَی النَّارِ. 🔰آگاه باش! اگر تو به ایمان ابوطالب اقرار نداشته باشی، پایان کارت است. 📚بحارالانوار ج ۳۵ ص ۱۱۰ ح ۴۰ ⁉️⁉️به نظر شما طبق احادیث مکان سلطان العارفین و شیخ الشیوخ صوفیه ملای رومی لعنه الله الان کجاست⁉️⁉️ ⁉️آیا چنین اشخاص گمراه و کافر راهی به حقیقت و معرفت الله پیدا کردند⁉️ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari