«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۸) 🔻این عالم اهل سنت نجم الدین احم
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹)
🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی سخنی دارد که:
▫️هر کس مقتل امام حسین علیه السّلام و ظلم هایی که به او شده را بخواند تشبه به رافضی ها پیدا کرده است خصوصا زمانی که برای گریاندن و غمگین کردن مخاطب از الفاظی استفاده کند که با تعظیم منافات داشته باشد.
🔹متن عربی: من قرأ يوم عاشوراء وأوائل المحرم مقتل الحسين رضى الله عنه فقد تشبه بالروافض خصوصا إذا كان بألفاظ مخلة بالتعظيم لاجل تحزين السامعين.
📚روح البيان ج ۴ ص ۱۴۳
🔖نکته: شاید بتوان گفت یکی از اصول اهل سنت پرهیز از تشبه به شیعیان است که بعضی از علمایشان بر اساس همین اصل گفته اند هر گاه یکی از سنت های پیامبر و مستحبات شعاری برای شیعیان شد میتوان برای شبیه نشدن به آنان، این سنت و مستحب را ترک کرد، همانطور که ابن تیمیه به این تصریح کرده است: ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ مِنَ الْفُقَهَاءِ إِلَى تَرْكِ بَعْضِ الْمُسْتَحَبَّاتِ إِذَا صَارَتْ شِعَارًا لَهُمْ، فَإِنَّهُ لَمْ يَتْرُكْ وَاجِبًا بِذَلِكَ ، لَكِنْ قَالَ : فِي إِظْهَارِ ذَلِكَ مُشَابَهَةٌ لَهُمْ، فَلَا يَتَمَيَّزُ السُّنِّيُّ مِنَ الرَّافِضِيِّ، وَمَصْلَحَةُ التَّمَيُّزِ عَنْهُمْ لِأَجْلِ هِجْرَانِهِمْ وَمُخَالَفَتِهِمْ، أَعْظَمُ مِنْ مَصْلَحَةِ هَذَا الْمُسْتَحَبِّ. (📚منهاج السنة النبوية ج ۴ ص ۱۵۴)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شعر #امیرالمومنین #سقیفه #صغیر_اصفهانی #مدح آنانکه پاس حرمت حیدر نداشتند ایمان بذات خالق اکبر ندا
#شعر #امیرالمومنین #مدح
#صغیر_اصفهانی
مدح میگوید امیری را که در ملک وجود
ز ابتدا تا انتها او حکمرانی میکند
انبیا را هست یاور اولیا را تا بحشر
دستگیری او بوقت ناتوانی میکند
عیسی مریم ز نام او دهد بر مرده جان
موسی عمران به خیل او شبانی میکند
خضر بر گم گشتگان راه عشقش رهنماست
با تفاخر صالحش اشتر چرانی میکند
خسروی کو را لقب دادند قتال العرب
گریه بر حال یتیم از مهربانی میکند
میکشد بر دوش بار بینوایان را به شب
آنکه روز از پادشاهی سر گرانی میکند
با مرقع جامه و نان جوین شاه جهان
از پی پاس مروت زندگانی میکند
کی ادای شکر آن مولا شود امکان پذیر
زانچه لطفش با صغیر اصفهانی میکند
📚دیوان صغیر اصفهانی رحمة الله علیه
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢كشف و شهود و رؤيا 💠از جمله دعاوى صوفيه كه يكى از اركان اصلى مسلك آنها را تشكيل مى
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نمونه اى از مكاشفات صوفيه
1⃣در كتاب صفوة الصفا كه در شرح حالات شيخ صفى الدين اردبيلى به قلم يكى از مريدان او نوشته شده است، نقل شده كه: يكى از مردان كار كرده به شيخ گفت: در عالم خواب ديدم سرآستين شيخ از «عرش» بودى تا «ثرى» (زمين)! شيخ گفت: «فرزند! اين را به قدر حوصله تو به تو نشان داده اند»!
2⃣محى الدين عربى يكى از سلسله جنبانان اين طريقت در كتاب «مسامرة الابرار» مى نويسد: رجبيون كسانى هستند كه داراى يك نوع رياضت مى باشند و از آثار آن اين است كه در حالت مكاشفه «رافضى ها» (شيعه ها) را به صورت خوك مى بينند!
🔻نگارنده گويد: «رجبيون در واقع قيافه خود را در آيينه وجود شيعه چنين مى بينند».
3⃣شيخ عطار در كتاب تذكرة الاوليا (صفحه ۱۰۲) در حالات بايزيد بسطامى نقل مى كند كه گفت: «حق تعالى مرا به جايى رسانيد كه خلايق را جملگى در ميان دو انگشت خود ديدم»! و باز در همان صفحه نقل مى كند كه: «مدتى خانه را طواف مى كردم، چون به حق رسيدم خانه را ديدم كه گرد من طواف مى كرد»!
4⃣در همان كتاب در صفحه ۱۰۱ مى نويسد: بايزيد گفت: حق تعالى مرا در دو هزار مقام پيش خود حاضر كرد و در هر مقام مملكتى بر من عرضه داشت، من قبول نكردم!
🔻نگارنده گويد: هرگز شنيده ايد يكى از پيغمبران بزرگ خدا، يا يك نفر از ائمه اطهار عليهم السلام چنين سخنانى بر زبان رانده باشند؟! اين بلند پروازيهاى زشت و بى معنى از سران تصوف، بهترين دليل بطلان مكاشفات آنها است و ادعاهايى كه هيچ ملك مقرب و نّبى مرسلى نكرده است.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۵۱
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی 🔶عبد الحمید بن هبة الله معروف به "ابن ابی الحدید" از علمای معتزلی مذهب س
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی
📝خلیفه بعد از پیامبر ابوبکر است که خلافت و بیعت با او شرعی و صحیح بوده است
🔺ابن ابی الحدید در بیان اعتقاد خود و اعتقاد متفق علیه شیوخ معتزله در رابطه با خلافت ابی بکر می نویسد:
📌اتفق شیوخنا کافة رحمهم اللّه المتقدمون منهم و المتأخرون و البصریون و البغدادیون علی أن بیعة أبی بکر الصدیق بیعة صحیحة شرعیة و أنّها لم تکن عن نص و إنّما کانت بالاختیار الذی ثبت بالإجماع.
⬅️ترجمه: جمیع شیوخ معتزله ما رحمة الله علیهم چه متقدم چه متأخر چه بصری چه بغدادی قائل اند بر اینکه بیعت ابی بکر صدیق(!) صحیح و مشروع بوده و بر اساس نصی از رسول خدا انجام نگرفته بلکه با اختیار مردم و اجماع صورت گرفته است.
📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۷ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة)
🔖در حالی که شیعه امامیه معتقد است:
1⃣خلافت و بیعت ابوبکر صحیح و مشروع نبوده است
2⃣خلیفه بعد از پیامبر امیرالمومنین است
3⃣خلافت و بیعت به اجماع و انتخاب مردم نیست بلکه به نص است
4⃣بر خلافت و بیعت ابی بکر اجماعی واقع نشد
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠عذر مؤلفین کتب اربعه در نقل از کتب ضعفاء
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠ترجیح بین مؤلفین کتب اربعه
🔻گاهی بین نقل های الکافی و الفقیه و تهذیب اختلاف روایت از جهت کیفیت و الفاظ دیده می شود طوری که یک روایت با همان سلسله اسناد واحد در کافی به شکلی نقل شده و در تهذیب به شکلی دیگر نقل شده و این تفاوت نیز موجب اختلاف در معنا و فتوا می شود، حال سوال می شود که نقل کدام یک از کتب مورد اعتماد تر و دقیق تر بوده و کدام یک از مؤلفین کتب اربعه در نقل اضبط بودند و ما نقل کدام یک را ترجیح دهیم؟
✳️ملا محمّد تقی مجلسی ره معتقد است شیخ کلینی اضبط محدثین است و نقل کتاب کافی او بر الفقیه و تهذیب ارجحیت دارد و بعد از کلینی، نقل شیخ صدوق و کتاب الفقیه اش ارجحیت دارد و علت ارجحیت شیخ کلینی و صدوق بر شیخ طوسی را بخاطر کثرت تألیفات مشکل و سخت شیخ طوسی عنوان می کند که موجب شده است شیخ طوسی غالبا در نقل و ضبط سهو کند و باید توجه داشت گرچه شیخ صدوق نیز دارای تألیفات کثیر است ولی عمده تألیفات شیخ صدوق جمع اخبار بوده در حالی که تألیفات شیخ طوسی مثل تفسیر تبیان و المبسوط و نهایة دارای متونی سخت و مشکل و زمان بر بوده است.
📚روضة المتقین، ج۱، ص ۲۸۵
@Talabeh_nevesht110
#ابو_طالب #تاریخ #اهل_سنت
❇️اسلام حضرت ابوطالب علیه السّلام و اهل سنت
🔻اکثر علمای اهل تسنن قائل به کفر و جهنمی بودن ابو طالب هستند، بعضی نیز من باب احتیاط در این مورد گفتند برای ما اینکه ابوطالب اسلام آورده باشد ثابت نشده است گرچه حکم به کفر و جهنمی بودن ابوطالب نمی کنیم.
⬅️از عده قلیل از علمای اهل تسنن نیز که قائل به اسلام ابو طالب هستند می توان به "ابوالفضائل ابن المظفر الرازی الحنفی" از علمای قرن ۶ هـ اشاره کرد، او در کتابش "مباحث التفسیر" ذیل آیه مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى.. که بعضی مفسرین سنی گفته اند مراد از مشرک ابو طالب است(!) مباحث مفیدی مطرح کرده و ادله اسلام ابوطالب را آورده است و نظر مفسرین را بنابر شواهد تاریخی و زمان نزول آیه مردود دانسته.
💠او می نویسد: والدليل على إسلام أبي طالب أنه ثبت بطريق التواتر أنه كان يحب النبي - صلى الله عليه وسلم - وينصره ويوقره، ويكفُّ عنه أذى المشركين وهذا كله دلائل الإسلام، لأن الكافر لا يحب النبي ولا ينصره، بل يبغضه ويخذله، ولا يُحْمَلُ ذلك على القرابة، فإن أبا لهب كان عمه وكان مُظهراً للبغض والعداوة. (📚مباحث التفسير ص ۱۴۹)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از 🔥الرَوافِضُ الحَیدَری🔥
🛑 #مولوی لعنه الله (از بزرگان عرفان مثلا اسلامی) و نسبت کُفر دادن به حضرت #ابوطالب علیه السلام
📎 بهمناسبت سالروز رحلت حضرت ابوطالب علیهالسلام
⭕️ مولوی بلخی صراحتاً به ایشان نسبت #کُفر و #عدم_ایمان میدهد و میگوید:
🔰 ابوطالب از گفتن شهادتین، خودداری کرد و با جذبه حق، بد دلی نمود
📚مثنوی، دفتر ششم، بخش ۳
💢 معتقد بودن به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام از #ضروریات_دین و شک در ایمانش #کفر است وروایات در این باب متواتر است
⭕️حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه فرمود:
✅أَمَا إِنَّکَ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِیمَانِ أَبِی طَالِبٍ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَی النَّارِ.
🔰آگاه باش! اگر تو به ایمان ابوطالب اقرار نداشته باشی، پایان کارت #جهنّم است.
📚بحارالانوار ج ۳۵ ص ۱۱۰ ح ۴۰
⁉️⁉️به نظر شما طبق احادیث مکان سلطان العارفین و شیخ الشیوخ صوفیه ملای رومی لعنه الله الان کجاست⁉️⁉️
⁉️آیا چنین اشخاص گمراه و کافر راهی به حقیقت و معرفت الله پیدا کردند⁉️
#ماه_رجب #مبعث #وفاه_ابوطالب #عرفان_اسلامی #فلسفه #امام_زمان
روافض الحیدری
@ravafez_alhaydari
#ابو_طالب #تاریخ #اهل_سنت
💠علت انکار ایمان حضرت ابوطالب علیه السّلام توسط مخالفین
📌سید بن طاووس رحمة الله علیه در این رابطه در کتاب الطرائف در بحث ایمان ابوطالب علیه السّلام می نویسد:
🔹من تاکنون ندیده ام که پیروان مذاهب اربعه اهل سنت در مورد اسلام کسی این گونه سرسختانه مقاومت کنند و نپذیرند. هم اكنون به پاره اى از روايات كه خود آنان در مورد ايمان ابوطالب عليه السلام نقل كرده اند كه از نظر لفظ يا معنى تصریحا یا تلویحا دلالت بر ايمان ابوطالب عليه السلام مى كند مى پردازيم تا روشن و مشخص شود كه نسبت نارواى آن ها در مورد عدم ايمان ابوطالب عليه السلام چقدر بى اساس بوده و علت شهادت دادن شان به کفر ابوطالب غير از دشمنى با فرزندش على عليه السلام و بنى هاشم نمی باشد.
🔖متن عربی: ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة. سوف أورد لك بعض ما أوردوا في كتبهم برواية رجالهم من الأخبار الدالة لفظا أو معنى تصريحا أو تلويحا بإيمان أبي طالب ع و يظهر لك أن شهادتهم عليه بالكفر ليست إلا عداوة لولده علي بن أبي طالب ع أو لبني هاشم.
📚الطرائف في معرفة مذهب الطوائف ج ۱ ص ۲۹۸
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت ششم)
🔻شیخ صدوق در باب نفوس و ارواح الاعتقادات گوید: ارواح برای بقاء خلق شدند و برای فناء خلق نشدند و آن ها بعد از جدایی از ابدان باقی خواهند بود. این سخن شیخ صدوق مورد اعتراض شیخ مفید قرار گرفته که: سخن صدوق در اینکه ارواح باقی خواهند بود سخنی ضد قرآن است و تعبیر از ارواح با باقی تعبیری مذموم است! چرا که طبق قرآن همه فانی شده و تنها خداوند باقی خواهد بود! (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۸۷)
🔹آیت الله صافی در دفاع از شیخ صدوق می نویسد: اولا- بقاء ارواح مستفاد از آیات قرآن است. ثانیا- آیه ای (كل من عليها فان) که شیخ مفید به آن استناد کرده مراد از آن فناء مخلوقات بر زمین است و اصلا منافاتی ندارد با اینکه ارواح بعد از مرگ و بعد از فناء بدن باقی خواهند بود، بلکه در قرآن تصریح شده به حیات شهداء بعد از مرگ. (📚بين العلمين ص ۴۳)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه اى از مكاشفات صوفيه 1⃣در كتاب صفوة الصفا كه در شرح حالات شيخ صفى الدين اردبي
#تصوف #نقد_تحلیل
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت اول)
💠«بايزيد بسطامى» نامش «طيفور» بن عيسى بن آدم و در شهر بسطام كه از بلاد خراسان است. اين مرد در ميان صوفيه مقام فوق العاده اى دارد به طورى كه او را به «سلطان العارفين» ملقب كرده اند! اگر بگوييم آنچه را كه بايزيد در حق خود ادعا كرده و يا ديگران به او بسته اند درباره هيچ يك از پيغمبران بزرگ الهى وارد نشده، اغراق نگفته ايم. بايزيد داراى افكار عجيب و غريبى بوده است كه بدون شك هر شنونده اى را دچار حيرت مى كند.
🔻قسمتى از سخنان او را به طور خلاصه از كتاب تذكرة الاولياء شيخ عطار مى آوريم و داورى را به عهده خوانندگان محترم مى گذاريم و ضمناً به پاره اى از مطالب مضحك كه مريدان او به عنوان كرامت به او بسته اند نيز اشاره مى شود تا مسأله روشنتر شود و اينكه گفته اند «او دو سال براى امام صادق عليه السلام سقايى مى كرد و در محضر مبارك او بود» ثابت نيست.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۴
@Talabeh_nevesht110
#روز_مبعث #تاریخ #اهل_سنت
💠آیت الله شیخ جعفر سبحانی می نویسد:
📌دانشمندان شیعه، تقریبا متفقاند که پیامبر اسلام در 27 ماه «رجب» به رسالت مبعوث گردید و نبوت او از همان روز شروع شد، ولی مشهور در میان دانشمندان سنی این است که بزرگ پیشوای اسلام، در ماه رمضان به این مقام بزرگ نائل گردید. از آنجا که شیعه خود را پیرو عترت و اهل بیت پیامبر میداند و به حکم حدیث «ثقلین» گفتار پیشوایان خود را از هر نظر قطعی و صحیح میشمارد؛ از اینرو درباره تعیین روز بعثت پیامبر اسلام پیرو قولی شدند که از اهل بیت آن حضرت برای آنان، به طور صحیح نقل شده است. فرزندان آن حضرت میگویند: بزرگ خاندان ما در روز 27 ماه رجب مبعوث گردید.
📚فروغ ابدیت صفحه ۲۲۷
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹) 🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی س
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۱۰)
🔻محمّد بن عثیمین از وهابیون معاصر می نویسد:
▫️سکوت کردن در رابطه با دعوا ها و اختلافات و جنگ هایی که بین صحابه واقع شد واجب است، نباید در این مورد سخنی گفته شود یا به سخنان ناقلین و مورخین پست گوش داده شود!!! مطالعه و فکر در مورد ماجراهای صحابه جائز نیست!!! آن ها امتی بودند که رفتند هر چی انجام دادند برای خودشان است و اعمال شما برای شما است. (به تعبیر دیگر مراد ابن عثیمین اینست که نباید گذشته و اعمال گذشتگان از صحابه را باز و مرور کنیم)
🔻در جای دیگر می نویسد:
▫️نباید در دل مان نسبت به احدی از صحابه بغض و کینه ای داشته باشیم و باید هر چه از خطا ها که انجام دادند بگوییم اجتهاد بود و خداوند برایشان بخشید!!!
🔹متن عربی:
📝ثم إنما جرى بين الصحابة فالواجب الكف عنه، وألا يتحدث به ولا يسمع إلى أشرطة تنقل هذا الشيء. فلا يجوز أن نخوض فيما جرى بين الصحابة رضي الله عنهم، تلك أمة قد خلت لها ما كسبت و لكم ما كسبتم.
📚مجموع فتاوى ج ۲۴ ص ۸۶
📝يجب علينا ألا نضمر حقداً ولا بغضاء لواحد من الصحابة، وأن نحمل ما جرى منهم من الخطأ على أنه اجتهاد والله يغفر له.
📚شرح العقيدة السفارينية ج ۱ ص ۶۳۵
@Talabeh_nevesht110