eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️اسلام حضرت ابوطالب علیه السّلام و اهل سنت 🔻اکثر علمای اهل تسنن قائل به کفر و جهنمی بودن ابو طالب هستند، بعضی نیز من باب احتیاط در این مورد گفتند برای ما اینکه ابوطالب اسلام آورده باشد ثابت نشده است گرچه حکم به کفر و جهنمی بودن ابوطالب نمی کنیم. ⬅️از عده قلیل از علمای اهل تسنن نیز که قائل به اسلام ابو طالب هستند می توان به "ابوالفضائل ابن المظفر الرازی الحنفی" از علمای قرن ۶ هـ اشاره کرد، او در کتابش "مباحث التفسیر" ذیل آیه مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى.. که بعضی مفسرین سنی گفته اند مراد از مشرک ابو طالب است(!) مباحث مفیدی مطرح کرده و ادله اسلام ابوطالب را آورده است و نظر مفسرین را بنابر شواهد تاریخی و زمان نزول آیه مردود دانسته. 💠او می نویسد: والدليل على إسلام أبي طالب أنه ثبت بطريق التواتر أنه كان يحب النبي - صلى الله عليه وسلم - وينصره ويوقره، ويكفُّ عنه أذى المشركين وهذا كله دلائل الإسلام، لأن الكافر لا يحب النبي ولا ينصره، بل يبغضه ويخذله، ولا يُحْمَلُ ذلك على القرابة، فإن أبا لهب كان عمه وكان مُظهراً للبغض والعداوة. (📚مباحث التفسير ص ۱۴۹) @Talabeh_nevesht110
🛑 لعنه الله (از بزرگان عرفان مثلا اسلامی) و نسبت کُفر دادن به حضرت علیه السلام 📎 به‌مناسبت سالروز رحلت حضرت ابوطالب علیه‌السلام ⭕️ مولوی بلخی صراحتاً به ایشان نسبت و می‌دهد و می‌گوید: 🔰 ابوطالب از گفتن شهادتین، خودداری کرد و با جذبه حق، بد دلی نمود 📚مثنوی، دفتر ششم، بخش ۳ 💢 معتقد بودن به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام از و شک در ایمانش است وروایات در این باب متواتر است ⭕️حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه فرمود: ✅أَمَا إِنَّکَ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِیمَانِ أَبِی طَالِبٍ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَی النَّارِ. 🔰آگاه باش! اگر تو به ایمان ابوطالب اقرار نداشته باشی، پایان کارت است. 📚بحارالانوار ج ۳۵ ص ۱۱۰ ح ۴۰ ⁉️⁉️به نظر شما طبق احادیث مکان سلطان العارفین و شیخ الشیوخ صوفیه ملای رومی لعنه الله الان کجاست⁉️⁉️ ⁉️آیا چنین اشخاص گمراه و کافر راهی به حقیقت و معرفت الله پیدا کردند⁉️ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
💠علت انکار ایمان حضرت ابوطالب علیه السّلام توسط مخالفین 📌سید بن طاووس رحمة الله علیه در این رابطه در کتاب الطرائف در بحث ایمان ابوطالب علیه السّلام می نویسد: 🔹من تاکنون ندیده ام که پیروان مذاهب اربعه اهل سنت در مورد اسلام کسی این گونه سرسختانه مقاومت کنند و نپذیرند. هم اكنون به پاره اى از روايات كه خود آنان در مورد ايمان ابوطالب عليه السلام نقل كرده اند كه از نظر لفظ يا معنى تصریحا یا تلویحا دلالت بر ايمان ابوطالب عليه السلام مى كند مى پردازيم تا روشن و مشخص شود كه نسبت نارواى آن ها در مورد عدم ايمان ابوطالب عليه السلام چقدر بى اساس بوده و علت شهادت دادن شان به کفر ابو‌طالب غير از دشمنى با فرزندش على عليه السلام و بنى هاشم نمی باشد. 🔖متن عربی: ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة. سوف أورد لك بعض ما أوردوا في كتبهم برواية رجالهم من الأخبار الدالة لفظا أو معنى تصريحا أو تلويحا بإيمان أبي طالب ع و يظهر لك أن شهادتهم عليه بالكفر ليست إلا عداوة لولده علي بن أبي طالب ع أو لبني هاشم‌. 📚الطرائف في معرفة مذهب الطوائف ج ۱ ص ۲۹۸ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت ششم) 🔻شیخ صدوق در باب نفوس و ارواح الاعتقادات گوید: ارواح برای بقاء خلق شدند و برای فناء خلق نشدند و آن ها بعد از جدایی از ابدان باقی خواهند بود. این سخن شیخ صدوق مورد اعتراض شیخ مفید قرار گرفته که: سخن صدوق در اینکه ارواح باقی خواهند بود سخنی ضد قرآن است و تعبیر از ارواح با باقی تعبیری مذموم است! چرا که طبق قرآن همه فانی شده و تنها خداوند باقی خواهد بود! (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۸۷) 🔹آیت الله صافی در دفاع از شیخ صدوق می نویسد: اولا- بقاء ارواح مستفاد از آیات قرآن است. ثانیا- آیه ای (كل من عليها فان) که شیخ مفید به آن استناد کرده مراد از آن فناء مخلوقات بر زمین است و اصلا منافاتی ندارد با اینکه ارواح بعد از مرگ و بعد از فناء بدن باقی خواهند بود، بلکه در قرآن تصریح شده به حیات شهداء بعد از مرگ. (📚بين العلمين ص ۴۳) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه اى از مكاشفات صوفيه 1⃣در كتاب صفوة الصفا كه در شرح حالات شيخ صفى الدين اردبي
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت اول) 💠«بايزيد بسطامى» نامش «طيفور» بن عيسى بن آدم و در شهر بسطام كه از بلاد خراسان است. اين مرد در ميان صوفيه مقام فوق العاده اى دارد به طورى كه او را به «سلطان العارفين» ملقب كرده اند! اگر بگوييم آنچه را كه بايزيد در حق خود ادعا كرده و يا ديگران به او بسته اند درباره هيچ يك از پيغمبران بزرگ الهى وارد نشده، اغراق نگفته ايم. بايزيد داراى افكار عجيب و غريبى بوده است كه بدون شك هر شنونده اى را دچار حيرت مى كند. 🔻قسمتى از سخنان او را به طور خلاصه از كتاب تذكرة الاولياء شيخ عطار مى آوريم و داورى را به عهده خوانندگان محترم مى گذاريم و ضمناً به پاره اى از مطالب مضحك كه مريدان او به عنوان كرامت به او بسته اند نيز اشاره مى شود تا مسأله روشنتر شود و اينكه گفته اند «او دو سال براى امام صادق عليه السلام سقايى مى كرد و در محضر مبارك او بود» ثابت نيست. 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۴ @Talabeh_nevesht110
💠آیت الله شیخ جعفر سبحانی می نویسد: 📌دانشمندان شیعه، تقریبا متفق‌اند که پیامبر اسلام در 27 ماه «رجب» به رسالت مبعوث گردید و نبوت او از همان روز شروع شد، ولی مشهور در میان دانشمندان سنی این است که بزرگ پیشوای اسلام، در ماه رمضان به این مقام بزرگ نائل گردید. از آنجا که شیعه خود را پیرو عترت و اهل بیت پیامبر می‌داند و به حکم حدیث «ثقلین» گفتار پیشوایان خود را از هر نظر قطعی و صحیح می‌شمارد؛ از این‌رو درباره تعیین روز بعثت پیامبر اسلام پیرو قولی شدند که از اهل بیت آن حضرت برای آنان، به طور صحیح نقل شده است. فرزندان آن حضرت می‌گویند: بزرگ خاندان ما در روز 27 ماه رجب مبعوث گردید.  📚فروغ ابدیت صفحه ۲۲۷ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹) 🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی س
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۱۰) 🔻محمّد بن عثیمین از وهابیون معاصر می نویسد: ▫️سکوت کردن در رابطه با دعوا ها و اختلافات و جنگ هایی که بین صحابه واقع شد واجب است، نباید در این مورد سخنی گفته شود یا به سخنان ناقلین و مورخین پست گوش داده شود!!! مطالعه و فکر در مورد ماجراهای صحابه جائز نیست!!! آن ها امتی بودند که رفتند هر چی انجام دادند برای خودشان است و اعمال شما برای شما است. (به تعبیر دیگر مراد ابن عثیمین اینست که نباید گذشته و اعمال گذشتگان از صحابه را باز و مرور کنیم) 🔻در جای دیگر می نویسد: ▫️نباید در دل مان نسبت به احدی از صحابه بغض و کینه ای داشته باشیم و باید هر چه از خطا ها که انجام دادند بگوییم اجتهاد بود و خداوند برایشان بخشید!!! 🔹متن عربی: 📝ثم إنما جرى بين الصحابة فالواجب الكف عنه، وألا  يتحدث به ولا يسمع إلى أشرطة تنقل هذا الشيء. فلا يجوز أن نخوض فيما جرى بين الصحابة رضي الله عنهم، تلك أمة قد خلت لها ما كسبت و لكم ما كسبتم. 📚مجموع فتاوى ج ۲۴ ص ۸۶ 📝يجب علينا ألا نضمر حقداً ولا بغضاء لواحد من الصحابة، وأن نحمل ما جرى منهم من  الخطأ على أنه اجتهاد والله يغفر له. 📚شرح العقيدة السفارينية ج ۱ ص ۶۳۵ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝خلیفه بعد از پیامبر ابوبکر است که خلافت و بیعت با او شرعی و
📝اعتقاد به تقدیم مفضول بر فاضل 🔻ابن ابی الحدید معتقد است علی بن ابی طالب علیه السّلام از خلفایی که بر او مقدم شدند افضل به هر دو معنایی کلامی(بیش تر بودن عمل و ثواب و کامل ترین و جامع ترین از جهت خصال حمیده و فضائل) بود. او در مقدمه کتابش همین عقیده در قالب خطبه گفته است: الحمد لله الذی قدم المفضول علی الأفضل لمصلحة... چون در خلیفه افضلیت را شرط نمی داند لذا معتقد است مقدم شدن فردی مثل ابوبکر برای امر خلافت با وجود افضل الناس امیرالمومنین علی علیه السّلام هیچ اشکال و قبحی ندارد. در حالی که علمای امامیه بالاتفاق معتقدند تقدیم مفضول بر فاضل قبیح است عقلا و سمعا و در امام افضلیت را شرط می دانند. 📌متن عربی: و أمّا نحن فنذهب إلی ما یذهب إلیه شیوخنا البغدادیون من تفضیله ع و قد ذکرنا فی کتبنا الکلامیة ما معنی الأفضل و هل المراد به الأکثر ثوابا أو الأجمع لمزایا الفضل و الخلال الحمیدة و بینا أنّه ع أفضل علی التفسیرین معا. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۸ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة) @Talabeh_nevesht110
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت اول) 1⃣رؤیت امیرالمومنین علیه السّلام هنگام احتضار و مرگ 🔻شیخ مفید در این رابطه معتقد است روایات در این باب متواتر و غیر قابل انکار می باشد، ولی باید توجه داشت که رؤیت به این معنی نخواهد بود که خود حضرات با اجسام شان در آن مکان حضور پیدا کنند بلکه مراد از رؤیت اهل بیت و شادی مومنین از این رؤیت و ناراحتی کفار از این رؤیت، همان وصول به ثواب و علم به ثمره ولایت حضرات برای مومنین است نه به آن معنای حقیقی که محتضر خود امیرالمومنین را مشاهده کند. 📚اوائل المقالات ص ۷۴ (۵۰-القول في رؤية المحتضرين رسول الله ص و أمير المؤمنين ع) 🔹نکته: البته افرادی مثل علامه محمّدباقر مجلسی رحمة الله علیه معتقدند نباید روایات رؤیت را مثل همین علم به ثمره ولایت اهل بیت تأویل کرد و این کار تحریف دین خدا و ضایع ساختن اعتقادات مومنین است. 📚رساله اعتقادات مناهج الحق علامه مجلسی ص ۱۱۸(ما یجبُ الاعتقادُ به ممّا یَرَی المُحتضَرُ قُبَیلَ موتِهِ و بَعدَهُ و فی القبر) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت اول) 💠«بايزيد بسطامى» نامش «طيفور» بن عيسى
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت دوم) 1⃣فتواى بايزيد بسطامى 🔻گويند: مردى پيش او آمد. بايزيد از او پرسيد به كجا مى روى؟ گفت: به حج خانه خدا. گفت: چه دارى؟ گفت: دويست درهم. بايزيد گفت: آن را به من ده كه صاحب عيالم و هفت بار دور من بگرد و باز گرد كه حج تو همين است! آن مرد همان طور كه بايزيد گفته بود بجا آورد و بازگشت. چون اين موضوع در بسطام منتشر شد و علماى اهل ظاهر از آن آگاه شدند، هفت مرتبه بايزيد را از شهر بيرون كردند! 📝نگارنده گويد: وجوب حج خانه خدا در صورت استطاعت، يكى از ضروريات دين اسلام است و به اتفاق تمام علماى اسلام ترك آن در صورت امكان به هيچ وجه جايز نيست و كسانى كه اين حكم ضرورى را انكار كنند وضع آنها معلوم است. 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۵ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠ترجیح بین مؤلفین کتب اربعه 🔻گاهی بین نقل
💠تصرف شیخ صدوق در متن روایات و نقل به معنا 🔻علامه محمّد تقی مجلسی معتقد است شیخ صدوق در متن روایات تصرف کرده و گاهی مختصر می کرد، و گاهی نقل به معنا می کرد گاهی قسمتی را حذف یا اضافه می کرد ! حتی علامه محمّد باقر مجلسی نیز متوجه تصرفات شیخ صدوق در متن های احادیث شده و متذکر این مسأله در بحارالانوار می شود و می گوید: در این روایت که مصدرش کافی شیخ کلینی است شیخ صدوق بعد از نقل در توحید تغییرات عجیبی در آن انجام داده که موجب سوء ظن به او می شود ! 📝متن عربی: 1⃣و الظاهر أنه سقط لفظة (يعني) من قلم النساخ أو من قلم الصدوق و على تقدير عدم السقط يكون الغرض من قول ابن أبي عمير تأييدا بروايته بفعله أيضا و هو بعيد، و الظاهر أن هذه الإجمالات من التغييرات كما هو شأن الصدوق كثيرا. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۳۸۵) 2⃣و الظاهر  أنه أخذه من كتاب زرارة فيكون صحيحا و لكنه غيره بعض التغيير مثل قوله (و إذا كانوا جماعة صلوا وحدانا) فإنه ليس في الخبر. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۶۶۷) 3⃣الظاهر أن الصدوق نقل أكثر هذه الأخباربالمعنى اختصارا. (📚روضة المتقين ج ۳ ص ۱۴۵) 4⃣هذا الخبر مأخوذ من الكافي ، وفيه  تغييرات عجيبة تورث سوء الظن بالصدوق. (📚بحارالأنوار ج ۵ ص ۱۵۶) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت اول) 1⃣رؤیت امیرالمومنین علیه السّ
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دوم) 2⃣تکلم ائمه هدی علیهم السّلام به لغات و زبان های مختلف 🔻شیخ مفید در اینکه حضرات ائمه هدی علیهم السّلام می توانند به زبان های مختلف صحبت کنند تردید دارد و معتقد است عقلا اینکه ائمه به زبان های مختلف تکلم کنند محال نیست همچنین واجب و ضروری نیز نیست و روایاتی از ثقات در اینکه امامان به زبان های مختلف تکلم می کردند وارد شده است که من در قطع و یقین به این روایات اشکال دارم. 📚اوائل المقالات ص ۶۷ (۴۰-القول في معرفة الأئمة ع بجميع الصنائع وسائر اللغات) 🔹علامه مجلسی بعد از نقل این سخن "لي في القطع به منها نظر" شیخ مفید در بحارالانوار می نویسد: ▫️أقول أما كونهم عالمین باللغات فالأخبار فیه قریبة من حد التواتر و بانضمام الأخبار العامة لا یبقی فیه مجال شك (اما اینکه ائمه عالم به لغات و زبان های مختلف باشند، اخبار در این مورد نزدیک به حد تواتر است و به انضمام اخبار عامه شکی در این باره باقی نمی گذارد!) ▫️لا ینبغی للمتتبع الشك فی ذلك (شایسته نیست فردی که متتبع باشد در این مورد شک و تردیدی کند!) 📚بحارالانوار ج ۲۶ ص ۱۹۲ @Talabeh_nevesht110