«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت چهارم) 3⃣دعوى نارواى بايزيد! 💠شيخ عطار در
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى
💠يكى از اساسى ترين برنامه هاى اسلامى كه آن را به صورت يك «آيين زنده و جاودان» كه براى عموم جهانيان قابل عمل است درآورده، موضوع «رعايت اعتدال و «جلوگيرى از افراط و تفريط» در همه چيز است. اسلام در موضوع خواب، خوراك، پوشاك، استراحت و تفريح و خلاصه استفاده از لذايذ دنيا و مواهب حياتى، اين اصل را كاملا رعايت كرده و جنبه هاى افراط و تفريط آن را نكوهش كرده است.
اسلام مى گويد: هيچ گونه منافاتى ميان تقوى و پرهيز از گناهان و تهذيب نفس و تحصيل ملكات و فضايل اخلاقى و سير و سلوك الى اللّه، با استفاده از نعمتهاى خدا در اين جهان (به طور اعتدال) نيست. اسلام با علاقه زياد به لذايذ مادى و غرق شدن در شهوات كه دل را مى ميراند و انسان را از هدف اصلى آفرينش يعنى تحصيل كمالات معنوى باز مى دارد، به شدّت مبارزه كرده است. علاوه بر اين، اسلام در دو مورد تمتع و بهره بردارى از اين لذايذ را به كلى «ممنوع» يا «محدود» كرده است: ۱- در صورتى كه از مجارى غير مشروع به دست آيد. ۲- در مواردى كه ساير مسلمانان در زحمت و فشار باشند اسلام دستور مى دهد از مخارج غير ضرورى كم كرده و حتى الامكان به فكر نيازمندان و محرومان باشند و يكى از علل زهد اميرمؤمنان عليه السلام رعايت همين موضوع بوده است.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۷۶
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠تصرف شیخ صدوق در متن روایات و نقل به معنا
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠ابن غضائری و توثیقات و تضعیفات او
🔻علامه محمّد تقی مجلسی رحمة الله علیه معتقد است:
1⃣کتاب رجالی که در احوال ضعفاء نوشته شده برای ابن غضائری است نه پدرش حسین بن عبید الله.
2⃣ابن غضائری مجهول الحال است نه مدحی نه ذمّی در شأن او گفته نشده برای همین علامه حلی توثیقات نجاشی و شیخ طوسی را بر تضعیفات ابن غضائری مقدم می کرد.
3⃣چندان بصیرت به روات و قوه تمییز نداشته است و تضعیفاتش مطابق واقع نبوده بلکه از روی مصلحت بوده برای دفع احتجاج غلات به روایاتی که بظاهر غلو را می رساند.
4⃣ابن غضائری گاهی روات را بخاطر نقل اعاجیب و معجزات در شأن ائمه هدی علیهم السّلام که بظاهر غلو بنظر می آمد و اصلا غلو نبود، تضعیف می کرد.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۳۰
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۳۸
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت چهارم) 4⃣مخالفت شیخ مفید با روایات
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم)
5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن ارواح هزار سال قبل از اجساد"
🔻شیخ مفید در المسائل السرویه بیان کرده که روایت " أن الله تعالي خلق الأرواح قبل الأجساد بألفي عام " از اخبار آحاد است که نمیتوان به صحتش جزم نمود و در تصحیح اعتقادات و مسائل السرویه نیز فرموده بر فرض صحت تأویل می شود.
📚المسائل السرویه ص ۵۳
📚تصحيح اعتقادات الإماميةدص ۸۱
🔹علامه محمّد باقر مجلسی معتقد است تأویلی که شیخ مفید برای این روایات ذکر کرده در غایت بُعد است. (و التأویل الذی ذکره للحدیث فی غایه البعد)
📚بحارالانوار ج ۵۸ ص ۱۴۴
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم) 5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد
⚜ #سند_اول
💠شیخ کلینی رحمة الله علیه در کتاب کافی نقل می کند که امام باقر علیه السّلام فرمود:
🔻خَلَقَ اللَّهُ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا قَبْلَ أَبْدَانِهِمْ بِأَلْفَيْ عَامٍ.
⬅️خداوند هزار سال قبل از اینکه بدن ها و اجساد شیعیان ما را خلق کند، ارواح شان را خلق کرد.
📚الكافي- ط الاسلامية ج ۱ ص ۴۳۸
📌سند حدیث: حسن✅
📚مرآة العقول ج ۵ ص ۱۶۶
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى 💠يكى از اساسى ترين
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى(قسمت دوم)
❇️اينكه مى بينيم در بعضى از اخبار وارد شده كه حتى در حلال دنيا زهد بايد داشت زيرا حلال آن هم حساب دارد، شايد اشاره به اين است كه انسان نبايد آن قدر مشغول لذايذ مادى شود كه از هدف بزرگ آفرينش غافل ماند، حلال هم حساب دارد، نبايد در آن افراط و زياده روى كرد.
❌اما رياضات صوفيها به هيچ وجه هماهنگ با آنچه گفته شد نيست و از مرزهاى شرع و عقل بيرون است و از بدعتهاى نارواى آنها است كه بسيارى از آنها شرم آور و ننگين يا خطرناك و جنون آميز است كه به بعضى از آنها اشاره خواهد شد.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۷۸
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح 🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد ⚜ #سند_اول 💠شیخ کلینی رحمة الله علیه در کت
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد
⚜ #سند_دوم
💠شیخ کلینی در کافی از امیرالمومنین صلوات الله علیه نقل می کند که فرمود:
🔻إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَيْ عَامٍ.
⬅️همانا خداوند هزار سال قبل از خلق بدن ها، ارواح را خلق نمود.
📚الكافي- ط الاسلامية ج ۱ ص ۴۳۸
✳️سوالی که پیش می آید، شیخ مفید شیخ کلینی را نیز مثل شیخ صدوق بی بصیرت و مقلد اخبار و روات می داند که قوه تمییز اخبار باطل را از حق ندارد؟!
@Talabeh_nevesht110
❤️😍هفتم ماه شعبان المعظم روز ظهور وجود مقدس حضرت سیّد الاوصیاء و زبده الاصفیاء و ناصر الانبیاء و ساقی سلسبیل و مرشد جبرئیل امیر المؤمنین علي بن أبی طالب علیه السّلام💐🌹
📝شیخ طوسی رحمة الله علیه بسند صحیح از امام صادق علیه نقل می کند که حضرت فرمود:
🔻وُلِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی یَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ.
🔹امیرمؤمنان علیه السلام روز یکشنبه هفتم شعبان زاده شد.
📚مصباح المتجهد، ص ۸۵۲
🌺حجت حق، از حریم حق، به امر حق عیان شد💚
🌺روشن از نور رخش، ارض و سما، کون و مکان شد💚
🌺خانه زاد حق ولادت یافت اندر خانه ی حق💚
#روز_میلاد_امیرالمومنین💖
#مبارک_باد✨
@Talabeh_nevesht110
#هفتم_شعبان #روز_میلاد_امیرالمومنین #مبارک_باد
🕋مولود کعبه
✍علی محمّد صلابی از علماء و محققین معاصر اهل سنت با پذیرش جریان ولادت امیرالمومنین در داخل کعبه نقل می کند:
🔖مولده: ذكر الفاكهي , أن عليًا أول من ولد من بنى هاشم في جوف الكعبة، وأما الحاكم فقال: إن الأخبار تواترت أن عليًا ولد في جوف الكعبة.
📌ترجمه: فاکهی صاحب کتاب اخبار مکه گفته است که اول بنی هاشمی که در داخل کعبه بدنیا آمد، علی بن ابی طالب است و حاکم صاحب مستدرک گفته است: اخبار متواتر اند در اینکه علی بن ابی طالب در داخل کعبه زاده شد.
📚أسمى المطالب في سيرة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ج ۱ ص ۲۹
💠نکته: گرچه در خود "اول من ولد من بنى هاشم " که اهل سنت معمولا بکار میبرند بسیار سخن است که این ها با استناد به اخبار ضعیف و موضوع معتقدند امیرالمومنین اولین فرد از بنی هاشم است که در کعبه زاده شد ولی از غیر بنی هاشم اولین فرد حکیم بن حزام است که در داخل کعبه در عصر جاهلیت زاده شده. میتوان گفت هدف وضاعون از وضع و جعل چنین خبری تنها "عادی جلوه دادن ولادت امیرالمومنین در کعبه" است، این همان مکر و حیله معاویه است که گفت: در برابر هر حدیث که در فضیلت علی بن ای طالب نقل است حدیثی برای صحابه جعل کنید(📚شرح نهج البلاغه ج ۱۱ ص ۴۵ لا تتركوا خبرا يرويه أحد من المسلمين في أبي تراب إلا و تأتوني بمناقض له في الصحابة)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم) 5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت ششم)
6⃣معنای "امی بودن" پیامبر صلی الله علیه و آله
🔻شیخ مفید امی را مترادف با بی سواد و بی اطلاع می داند لذا قائل می شود که پیامبر علم نجوم نمی دانست و خیلی از حرفه ها و صنائع را بلد نبود و وقتی میخواست به جایی سفر کند یکی را هزینه ای می داد تا راه درست را راهنمایی کند و پیامبر در راه گم نشود و برای رفع جهل خود نسبت به اخبار گذشتگان از دیگر مردم سوال می کرد !!!
📌متن عربی: قد كان نبينا محمد ص أفضل النبيين وأعلم المرسلين و لم يكن محيطا بعلم النجوم و لامتعرضا لذلك و لايتأتي منه قول الشعر و لاينبغي له و كان أميا بنص التنزيل و لم يتعاط معرفة الصنائع و لماأراد المدينة استأجر دليلا علي سنن الطريق و كان يسأل عن الأخبار ويخفي عليه منها ما لم يأت به إليه صادق من الناس.
📚المسائل العکبریة ص ۳۵ (المسألة الخامسة)
💠نکته: قطعا خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله از این اموری که شیخ مفید نسبت داد، منزه است و شیخ در این نظرش دچار اشتباه و خطا شده و ما از خود شیخ مفید یاد گرفتیم که نگاه نکنید طرف مقابل شیخ صدوق است یا شیخ مفید است اگر سخن اشتباهی داشت مردود است و ما به هیچ وجه مقلدش نمی شویم و به تعبیر خود شیخ مفید: لسنا من التقليد في شيء. (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۱۲۲)
@Talabeh_nevesht110
✳️ #فقه #تفسیر
📌یقول الفاضل المقداد - رضوان الله تعالی علیه - فی کتابه «کنز العرفان» فی تفسیر قوله تعالی: ( وَلا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلا تُخافِتْ بِها وَابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً ):
✍يحتمل وجوها:
1⃣الأول ولا تجهر بكلّ صلوتك ولا تخافت بكلّها بل اجهر بصلاة اللّيل والفجر وخافت بالظهرين.
2⃣الثاني عن ابن عباس أنّ النبيّ صلىاللهعليهوآله كان يصلّي بمكّة فيسمعه المشركون فيسبون القرآن ومن جاء به فنزلت أي فلا تجهر فيسبّوك ولا تخافت فلا يسمعك أصحابك بل حالة وسطى.
3⃣الثالث أن يكون خطابا لكلّ واحد من المكلّفين أو من باب « إيّاك أعني واسمعي يا جارة » أي لا تجهر بصلوتك أي لا تعلنها إعلانا يوهم الرّياء ولا تخافت بها أي لا تسرّ بها بحيث يظنّ تركها والتهاون بها.
4⃣الرابع أن يكون المراد بالصّلاة الدعاء.
5⃣الخامس أنّها منسوخة بقوله ( ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً ) والأولى الأوّل لقربه من ظاهر لفظ الآية وحينئذ يكون الآية من المجملات واستفيد بيانها من فعله صلىاللهعليهوآله والمنقول تواترا أنّه فعل كما هو المشهور وحيث إنّ الأمر للوجوب فالواقع في بيانه واجب والسبيل المأمور به هو ذلك.
📚كنز العرفان في فقه القرآن ج ۱ ص ۱۲۸
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🕋 اسناد تاریخ ولادت امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه
✍️به غیر از روایت هفتم شعبان و دیگر روایات مروی از معصوم در تاریخ ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام تمامی اقوال دیگر که از غیر معصوم و یا جماعت عمریه نقل شده است اعتباری ندارد و اخذ به آنها نقض یقین و حجت و علم به شک است!
🔹مرحوم علامه فتونی در این باره مینویسد:
مشهور آن است که امیرالمؤمنین علیه السلام در روز سیزده رجب به دنیا آمده، این قول و بقیه اقوال، از شخصی به نام «عتاب بن أسيد» گرفته شده و به او بر میگردد، سپس میان مخالف و مؤالف مشهور شده.!
👈🏻و اما دیگر اقوال (غیر سیزدهم رجب): گفته شده در؛
- شب یکشنبه بیست و سوم رجب.
- بیست و سوم شعبان.
- در ماه رمضان بوده.
✍🏻همانطور که ملاحظه ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ به غیر از قول مشهور (۱۳رجب ) در ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، ۲۳رجب و ۲۳شعبان و ۱۵رمضان هم گفته شده است!؛ و حتی در تاریخ قم ۸ربیعالاول تاریخ ولادت آن حضرت آمده است.!
🔹مرحوم علامه فتونی در ادامه میفرماید:
👈🏻و حق آن است که هیچکدام از این قولها را دلیل و اعتمادی نیست، (وچون همه آنها خبر است و از معصومین علیهم السلام وارد نشده.) و این قولی که مشهور شده از عتاب بن أسيد اموی است(یعنی سیزدهم رجب)، و حال او نزد طائفه معلوم است، (منحرف از علی علیه السلام بود)
پسر او نیز مجاهر به عداوت و دشمنی آن حضرت پرداخت، و در روز جنگ جمل همراه با عائشه بود و کشته شد.
👈و از واضحات است که چنین کسی مورد اعتماد نیست هرچند که ولادت حضرت را در داخل خانه خدا ذکر نموده باشد، زیرا این مطلب در منظر عام بوده و قابل انکار نیست.
🔹سپس مرحوم علامه فتونی در انتهای جمع بندی تصریح میکند:
👌و صواب و قول درست آن است که شیخ طوسي در کتاب «مصباح المتهجد» از راوی ثقه و جلیل صفوان بن مهران جمال نقل میکند که او در کتاب خود از امام جعفر صادق عليه السلام نقل کرده که فرمود:
«روى صفوان الجمال عن أبي عبد الله جعفر بن محمد عليهما السلام قال: ولد أمير المؤمنين عليه السلام في يوم الاحد لسبع خلون من شعبان.»
🔸از صفوان جمال روایت شده که امام صادق علیه السلام فرمودند: امیر المؤمنین علیه السلام روز یکشنبه #هفتم_شعبان به دنیا آمد.
📙مصباح المتهجد، ص۸۵۲
📕ضیاء العالمین فی بیان الامامه الائمه المصطفین، ج۴، ص۳۴۹-۳۵۰
✍️طریق شیخ طوسی به کتابهای صفوان طبق مبنای رجالیون #صحیح است، و شیخ در کتاب فهرستش طریقش را به صغوان این چنین گذارش داده است:
🔸صفوان بن مهران الجمال.
«له كتاب، أخبرنا به ابن أبي جيد، عن ابن الوليد، عن الصفار، عن السندي بن محمد، عنه.»
📙الفهرست، ص۱۴۷
🔹مرحوم علامه مجلسی نیز در کتاب «جلاء العیون» تصریح بر صحت روایت صفوان نموده است:
«شیخ طوسی علیه الرحمه در مصباح به #سند_صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که ولادت موفور السّعاده آن حضرت در روز یکشنبه #هفتم_ماه_مبارک_شعبان واقع شد.»
📘جلاء العیون، فصل اوّل در بیان ولادت با سعادت آن حضرت است، صفحه۲۸۹
✍🏻این روایت صفوان قابل رد نیست. چرا که اگر بنا باشد قولی رد شود باید اخبار و اقوال غیر معصوم و مخالفین اهل بیت علیهم السلام رد شود هرچند شهرت و اجماع در میان باشد...!!
و حتی شیخ طوسی و سید بن طاووس و دیگران #بسند_معتبر از امام زمان عجل الله تعالی فرجه نقل کردهاند که آن حضرت در ایام ماه مبارک رجب این دعا را میخواندند:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ...»
🔸«خدایا به حق دو مولود ماه رجب، از تو درخواست میکنم و با توسل به آن دو .....»
📗زاد المعاد ـ علامه مجلسی، ص۱۷
✍️منظور از دو مولود در ماه رجب یکی امام جواد و دیگری امام هادی علیهما السلام میباشند. و اگر امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در ماه رجب ولادت یافته بودند به طور حتم امام زمان علیه السلام در این دعا نام آن حضرت را ذکر میفرمود.
البته این را هم باید گفت که در برخی از روایات از روز سیزدهم به عنوان روز شوم و نحس یاد شده است و در آیات قرآن به این نکته اشاره شده که برخی ایام نحسند!!
و لازم به ذکر است اقامه مجالس إحیاء امر اهل بیت خاصه امیر المؤمنين عليهم السلام در هر زمانی نه تنها مانعی ندارد که اجرو ثواب نیز دارد، لكن این را باید بدانیم از ظلمهایی که بر این خاندان شده این است که سخن صریح امام معصوم درباره تاریخ دقیق میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام کنار گذاشته شده و معمول نیست ولی تاریخی جعلی که منشأ آن خبری از یکی از امویان که از دشمنان آن حضرت بوده میان شیعیان مشهور و معمول گشته است!
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد
✏️ادامه دارد...
#مولود_کعبه #ماه_رجب #ماه_شعبان #مخالفت_با_عامه #موافق_عامه #پرهیز_از_رد_احادیث
🔗 @eteqadate_shie
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح 🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد ⚜ #سند_دوم 💠شیخ کلینی در کافی از امیرالموم
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد
⚜ #سند_سوم
💠محدث صفار در کتاب شریف "بصائر الدرجات" و شیخ صدوق در فضائل الشیعه بسند صحیح از امام جعفر صادق و امام باقر علیهما السّلام نقل می کنند که رسول خدا به امیرالمومنین فرمود:
🔻یا علیّ! لقد مثّلت لی أمّتی فی الطین حتّی رأیت صغیرهم و کبیرهم أرواحا قبل أن یخلق الأجساد، و إنّی مررت بک و بشیعتک فاستغفرت لکم.
⬅️یا علی! امّت من به صورت گل برایم مجسّم شد؛ کوچک و بزرگ آنها را دیدم که هنوز به صورت ارواح بودند، پیش از اینکه بدن های آنها آفریده شود. در آن جمع، از تو و شیعیانت گذشتم و برای شما آمرزش خواستم.
📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۱۸۲ ح ۵
📚فضائل الشیعه ح ۲۷
✅📝سند شریف حدیث: عن محمّد ابن الحسن الصفّار(ثقة) عن محمّد بن الحسین(ثقة) عن عبد اللّه بن جبلّة(ثقة) عن معاویة بن عمّار(ثقة).
@Talabeh_nevesht110