«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت سوم) 2⃣مردم را بوسيله زندقه از خود دور كرد!
#تصوف #نقد_تحلیل
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت چهارم)
3⃣دعوى نارواى بايزيد!
💠شيخ عطار در صفحه ۱۱۲ از همان كتاب نقل مى كند كه بايزيد را گفتند: روز قيامت كه مى شود مردم در زير لواى محمد صلى الله عليه و آله خواهند بود؟ گفت: «به خدا قسم كه لواى من از لواى محمد بزرگتر است! و در همان صفحه نقل مى كند كه مى گفت: «سبحانى ما اعظم شانى! » «منزهم من چقدر مقامم والا است»!
🔻اين همان جمله اى است كه فقط درباره خداوند متعال جايز است و هيچ ملك مقرب و نبى مرسلى نگفته است و گوينده آن قطعاً منحرف است! آيا اين سخنان نراوا و بى اساس و گاه كفرآميز و گاه كودكانه، بهترين دليل بر اين نيست كه اين نوع مكاشفات، راهى به سوى واقعيتها نمى گشايد بلكه به عكس مايه دورى از حق و گمراهى است؟
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۷ و ۱۶۹
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝جهنمی بودن اصحاب جمل و صفین و خوارج و هر کسی که بر امام زما
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی
📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّلام به "امیرالمؤمنین"
🔻ابن ابی الحدید گوید: شیعیان اینطور توهم کردند و پنداشتند که علی بن ابی طالب علیه السّلام در زمان حیات پیامبر به "امیرالمومنین" ملقب شد و بزرگان از مهاجرین و انصار حضرت را به این لقب خطاب می کردند!! در حالی که این مسأله در روایات وارد نشده است(پس زعم شیعه غلط است)..
📌متن عربی: تزعم الشیعة أنه خوطب فی حیاة رسول اللّه ص بأمیر المؤمنین خاطبه بذلک جلة المهاجرین و الأنصار و لم یثبت ذلک فی أخبار المحدثین.
📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۱۲ (القول فی نسب أمیر المؤمنین علی ع)
✳️تذکر نکته ای: در پست های قبل گفته بودیم که ابن ابی الحدید سنی معتزلی است و شیعه نیست و خود در چندین جا از کتبش نظر شیعه امامیه را مطرح کرده و رد می کند سپس می گوید ما به فلان چیز معتقدیم، اما با این حال باز احمقانی پیدا شده و می گویند ابن ابی الحدید شیعه است!!!!
@Talabeh_nevesht110
#بداء #نسخ #اعتقادات
✳️بداء و نسخ
🔻در این رابطه به نظرات بعضی از علماء اشاره می کنیم:
1⃣شیخ صدوق رحمهُ الله از اقسام بداء نسخ در حلال و حرام و امر و نهی را می داند یعنی قائل است نسخ نیز بداء است، لذا در توضیح بداء میفرماید خداوند زمانی با توجه به صلاح انسان چیزی را که حلال بود برای او حرام می کند چرا که مصلحت در حرمت است یا از چیزی نهی می کند بعد از بداء به همان شیء امر می کند. (📚التوحيد ص ۳۳۵)
2⃣شیخ طوسی رحمهُ الله نیز معتقد است بداء مفید نسخ است البته بنظر شیخ اطلاق بداء بر نسخ مجازاً و من باب توسع است. (📚العدة فی اصول الفقه ج ۲ ص ۴۹۵)
3⃣سید مرتضی رحمهُ الله نیز مثل شیخ صدوق و طوسی معتقد است بداء همان نسخ است. (📚بحارالانوار ج ۴ ص ۱۲۹)
4⃣فیلسوف میرداماد نیز معتقد است بداء بمنزله نسخ است با یک فرق که بداء در امور تکوینی است ولی نسخ در امور تشریعی می باشد لذا از بداء با نسخ تکوینی و از نسخ به بداء تشریعی تعبیر می کند. (📚شرح أصول الكافي ملاصدرا ج ۴ ص ۱۸۲)
5⃣آیت الله جعفر سبحانی نیز در فرق بین بداء و نسخ معتقد است: نسخ مصطلح در اصول نسخ در تشریع است و بداء نسخ در تکوین می باشد. (📚ارشاد العقول ج ۲ ص ۶۵۳)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّ
#معرفی_کتاب #کتاب_شناسی #سید_بن_طاووس
✳️الیَقین بِاختِصاصِ مولانا عَلیّ علیه السّلام بِإمرَةِ المُؤمِنین
💠کتاب الیقین کتابیست از سید بن طاووس رحمة الله علیه(عالم قرن ۶ و ۷) که در اثبات اینکه امام علی علیه السّلام در زمان پیامبر حتی قبل از خلقت به "امیرالمومنین" ملقب بوده و این لقب نیز مختص حضرت صلوات الله علیه است.
🔻خود سید نیز در علت تألیف این کتاب می گوید: شنیدم که بعضی از مخالفین در یکی از مصنفات خود ادعا کرده که امام علی علیه السّلام در زمان حیات پیامبر به "امیرالمومنین" ملقب نشده بوده!! نمی دانم این سخن را از عناد و لجاجت گفته یا از جهالت!!
⬅️بعضی از محققین کتاب الیقین گفته اند احتمال دارد اشاره سید بن طاووس به ابن ابی الحدید باشد که قبلا در پست قبل ادعای کذب ابن ابی الحدید را در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّلام به امیرالمومنین فرستادیم.
🔖سید بن طاووس در این کتاب از منابع اهل سنت بسیار نقل کرده در اینکه امیرالمومنین قبل از خلقت آسمان ها و زمین و آدم و حوا ملقب به امیرالمومنین بود در اینکه خداوند از انبیاء در عالم ذرّ و میثاق بر امیرالمومنینی حضرت عهد گرفت در اینکه پیامبر در جاهای متعدد حضرت را امیرالمومنین خطاب نموده و به صحابه و مهاجرین و انصار امر کرده به حضرت با خطاب به امیرالمومنین سلام دهند.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت سوم) 3⃣صدور گناهان صغیره غیر مستخف
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت چهارم)
4⃣مخالفت شیخ مفید با روایات عالم ذر و استنطاق ذریه آدم و عهد گرفتن از آنان
🔻شیخ مفید در کتاب المسائل السرویه در چندین فصل در خصوص روایات عالم ذر بحث کرده و ادعا کرده که این روایات، روایات تناسخیه است و خبر واحد اند و با چند دلیل(بظاهر دلیل) ضعیف ردشان کرده است و برای خودش در خصوص عالم ذر یک نظر دیگری که مخالف ظواهر روایات است ارائه داده.
📌متن عربی: فأما الأخبار التي جاءت بأن ذرية آدم ع استنطقوا في الذر فنطقوا فأخذ عليهم العهد فأقروا فهي من أخبار التناسخية.. (📚المسائل السرویه ص ۴۷)
🔹علامه محمّدباقر مجلسی رحمة الله علیه بعد از نقل سخنان شیخ مفید و دلایل او در رد اخبار ذرّ می نویسد:
▫️رد و طرح ظواهر آیات و اخبار مستفیضه با دلایل ضعیفه و وجوه و محامل سخیفه و مضحک در حکم جسارت و گستاخی به خدا و اهل بیت است!
📚مرآه العقول ج ۷ ص ۴۴
🔹علامه مجلسی در بحار و مرآه سخنان شیخ مفید را پس از نقل، به نقدشان پرداخته و به شبهات شیخ مفید پاسخ داده است محققین می توانند رجوع کرده و مطالعه نمایند.
@Talabeh_nevesht110
🌸علیکم السّلام و رحمة الله
🔻باید توجه داشت که تولد شیخ صدوق رحمهُ الله به دعای امام زمان علیه السّلام و عجل الله تعالی فرجه مانع نمی شود از اینکه شیخ مفید یا عالم دیگری در مباحث علمیه به شیخ صدوق نقد و اشکال وارد نکنند چرا که شیخ صدوق معصوم نیست هر چند به دعای امام عصر بدنیا آمده باشد هر چند فرد بسیار مفید و عالم بزرگی باشد.
🔻همین حکم در خصوص دیگر علماء مثل شیخ مفید نیز جاری است اینکه بعضاً می گویند شیخ مفید با امام زمان دیدار داشته یا امام بهش نامه نوشته و مدح اش کرده پس دیگر نباید نقدش کنیم!! این نوع نگاه باطل است و همه ی علماء قابل نقد اند.
🔻بعد این حکایات که شیخ صدوق به دعای امام عصر بدنیا آمده یا امام زمان به شیخ مفید نامه نوشته بصورت قطعی و یقینی برای ما اثبات نشده هر چند مشهور اند و بر فرض تسلیم این امور عصمت آور نیستند و هیچ یک از علمای تاریخ امامیه که بعد از شیخ صدوق و مفید آمدند با استناد به این ها مقلدشان نشدند و نگفتند الحق ما قاله الصدوق یا ما قاله المفید.
@Talabeh_nevesht110
✳️انعقاد خلافت ابوبکر با نص و تصریح جلی از رسول خدا (!)
🔻احمد بن عمر حازمی از وهابی های تکفیری معاصر می نویسد:
💠بعضی از علمای اهل سنت گفته اند خلافت ابوبکر به نص جلی منعقد شد و این نظر ارجحیت دارد و صحیح تر است و خلافت ابوبکر به نص جلی واضح و آشکار منعقد شد برای همین صحابه در اینکه خلیفه بعد از پیامبر ابوبکر است هیچ اختلافی نکردند.
📌متن عربی: من قال: بالنص الجليّ ثبتت، وهو الأرجح أن خلافة أبي بكرٍ إنما ثبتت بالنص وهذا النص جليٌ واضح بَيِّن، ولذلك لم يختلف الصحابة في كون أبي بكر هو الخليفة بعد النبي - صلى الله عليه وسلم -.
📚شرح لمعة الاعتقاد ج ۱۶ ص ۵
#تأمل #نص_جلی #اجماع #اهل_سنت
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت چهارم) 3⃣دعوى نارواى بايزيد! 💠شيخ عطار در
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى
💠يكى از اساسى ترين برنامه هاى اسلامى كه آن را به صورت يك «آيين زنده و جاودان» كه براى عموم جهانيان قابل عمل است درآورده، موضوع «رعايت اعتدال و «جلوگيرى از افراط و تفريط» در همه چيز است. اسلام در موضوع خواب، خوراك، پوشاك، استراحت و تفريح و خلاصه استفاده از لذايذ دنيا و مواهب حياتى، اين اصل را كاملا رعايت كرده و جنبه هاى افراط و تفريط آن را نكوهش كرده است.
اسلام مى گويد: هيچ گونه منافاتى ميان تقوى و پرهيز از گناهان و تهذيب نفس و تحصيل ملكات و فضايل اخلاقى و سير و سلوك الى اللّه، با استفاده از نعمتهاى خدا در اين جهان (به طور اعتدال) نيست. اسلام با علاقه زياد به لذايذ مادى و غرق شدن در شهوات كه دل را مى ميراند و انسان را از هدف اصلى آفرينش يعنى تحصيل كمالات معنوى باز مى دارد، به شدّت مبارزه كرده است. علاوه بر اين، اسلام در دو مورد تمتع و بهره بردارى از اين لذايذ را به كلى «ممنوع» يا «محدود» كرده است: ۱- در صورتى كه از مجارى غير مشروع به دست آيد. ۲- در مواردى كه ساير مسلمانان در زحمت و فشار باشند اسلام دستور مى دهد از مخارج غير ضرورى كم كرده و حتى الامكان به فكر نيازمندان و محرومان باشند و يكى از علل زهد اميرمؤمنان عليه السلام رعايت همين موضوع بوده است.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۷۶
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠تصرف شیخ صدوق در متن روایات و نقل به معنا
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠ابن غضائری و توثیقات و تضعیفات او
🔻علامه محمّد تقی مجلسی رحمة الله علیه معتقد است:
1⃣کتاب رجالی که در احوال ضعفاء نوشته شده برای ابن غضائری است نه پدرش حسین بن عبید الله.
2⃣ابن غضائری مجهول الحال است نه مدحی نه ذمّی در شأن او گفته نشده برای همین علامه حلی توثیقات نجاشی و شیخ طوسی را بر تضعیفات ابن غضائری مقدم می کرد.
3⃣چندان بصیرت به روات و قوه تمییز نداشته است و تضعیفاتش مطابق واقع نبوده بلکه از روی مصلحت بوده برای دفع احتجاج غلات به روایاتی که بظاهر غلو را می رساند.
4⃣ابن غضائری گاهی روات را بخاطر نقل اعاجیب و معجزات در شأن ائمه هدی علیهم السّلام که بظاهر غلو بنظر می آمد و اصلا غلو نبود، تضعیف می کرد.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۳۰
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۳۸
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت چهارم) 4⃣مخالفت شیخ مفید با روایات
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم)
5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن ارواح هزار سال قبل از اجساد"
🔻شیخ مفید در المسائل السرویه بیان کرده که روایت " أن الله تعالي خلق الأرواح قبل الأجساد بألفي عام " از اخبار آحاد است که نمیتوان به صحتش جزم نمود و در تصحیح اعتقادات و مسائل السرویه نیز فرموده بر فرض صحت تأویل می شود.
📚المسائل السرویه ص ۵۳
📚تصحيح اعتقادات الإماميةدص ۸۱
🔹علامه محمّد باقر مجلسی معتقد است تأویلی که شیخ مفید برای این روایات ذکر کرده در غایت بُعد است. (و التأویل الذی ذکره للحدیث فی غایه البعد)
📚بحارالانوار ج ۵۸ ص ۱۴۴
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم) 5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد
⚜ #سند_اول
💠شیخ کلینی رحمة الله علیه در کتاب کافی نقل می کند که امام باقر علیه السّلام فرمود:
🔻خَلَقَ اللَّهُ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا قَبْلَ أَبْدَانِهِمْ بِأَلْفَيْ عَامٍ.
⬅️خداوند هزار سال قبل از اینکه بدن ها و اجساد شیعیان ما را خلق کند، ارواح شان را خلق کرد.
📚الكافي- ط الاسلامية ج ۱ ص ۴۳۸
📌سند حدیث: حسن✅
📚مرآة العقول ج ۵ ص ۱۶۶
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى 💠يكى از اساسى ترين
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى(قسمت دوم)
❇️اينكه مى بينيم در بعضى از اخبار وارد شده كه حتى در حلال دنيا زهد بايد داشت زيرا حلال آن هم حساب دارد، شايد اشاره به اين است كه انسان نبايد آن قدر مشغول لذايذ مادى شود كه از هدف بزرگ آفرينش غافل ماند، حلال هم حساب دارد، نبايد در آن افراط و زياده روى كرد.
❌اما رياضات صوفيها به هيچ وجه هماهنگ با آنچه گفته شد نيست و از مرزهاى شرع و عقل بيرون است و از بدعتهاى نارواى آنها است كه بسيارى از آنها شرم آور و ننگين يا خطرناك و جنون آميز است كه به بعضى از آنها اشاره خواهد شد.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۷۸
@Talabeh_nevesht110