«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت اول) 💠«بايزيد بسطامى» نامش «طيفور» بن عيسى
#تصوف #نقد_تحلیل
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت دوم)
1⃣فتواى بايزيد بسطامى
🔻گويند: مردى پيش او آمد. بايزيد از او پرسيد به كجا مى روى؟ گفت: به حج خانه خدا. گفت: چه دارى؟ گفت: دويست درهم. بايزيد گفت: آن را به من ده كه صاحب عيالم و هفت بار دور من بگرد و باز گرد كه حج تو همين است! آن مرد همان طور كه بايزيد گفته بود بجا آورد و بازگشت. چون اين موضوع در بسطام منتشر شد و علماى اهل ظاهر از آن آگاه شدند، هفت مرتبه بايزيد را از شهر بيرون كردند!
📝نگارنده گويد: وجوب حج خانه خدا در صورت استطاعت، يكى از ضروريات دين اسلام است و به اتفاق تمام علماى اسلام ترك آن در صورت امكان به هيچ وجه جايز نيست و كسانى كه اين حكم ضرورى را انكار كنند وضع آنها معلوم است.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۵
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠ترجیح بین مؤلفین کتب اربعه 🔻گاهی بین نقل
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠تصرف شیخ صدوق در متن روایات و نقل به معنا
🔻علامه محمّد تقی مجلسی معتقد است شیخ صدوق در متن روایات تصرف کرده و گاهی مختصر می کرد، و گاهی نقل به معنا می کرد گاهی قسمتی را حذف یا اضافه می کرد ! حتی علامه محمّد باقر مجلسی نیز متوجه تصرفات شیخ صدوق در متن های احادیث شده و متذکر این مسأله در بحارالانوار می شود و می گوید: در این روایت که مصدرش کافی شیخ کلینی است شیخ صدوق بعد از نقل در توحید تغییرات عجیبی در آن انجام داده که موجب سوء ظن به او می شود !
📝متن عربی:
1⃣و الظاهر أنه سقط لفظة (يعني) من قلم النساخ أو من قلم الصدوق و على تقدير عدم السقط يكون الغرض من قول ابن أبي عمير تأييدا بروايته بفعله أيضا و هو بعيد، و الظاهر أن هذه الإجمالات من التغييرات كما هو شأن الصدوق كثيرا. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۳۸۵)
2⃣و الظاهر أنه أخذه من كتاب زرارة فيكون صحيحا و لكنه غيره بعض التغيير مثل قوله (و إذا كانوا جماعة صلوا وحدانا) فإنه ليس في الخبر. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۶۶۷)
3⃣الظاهر أن الصدوق نقل أكثر هذه الأخباربالمعنى اختصارا. (📚روضة المتقين ج ۳ ص ۱۴۵)
4⃣هذا الخبر مأخوذ من الكافي ، وفيه تغييرات عجيبة تورث سوء الظن بالصدوق. (📚بحارالأنوار ج ۵ ص ۱۵۶)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت اول) 1⃣رؤیت امیرالمومنین علیه السّ
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دوم)
2⃣تکلم ائمه هدی علیهم السّلام به لغات و زبان های مختلف
🔻شیخ مفید در اینکه حضرات ائمه هدی علیهم السّلام می توانند به زبان های مختلف صحبت کنند تردید دارد و معتقد است عقلا اینکه ائمه به زبان های مختلف تکلم کنند محال نیست همچنین واجب و ضروری نیز نیست و روایاتی از ثقات در اینکه امامان به زبان های مختلف تکلم می کردند وارد شده است که من در قطع و یقین به این روایات اشکال دارم.
📚اوائل المقالات ص ۶۷ (۴۰-القول في معرفة الأئمة ع بجميع الصنائع وسائر اللغات)
🔹علامه مجلسی بعد از نقل این سخن "لي في القطع به منها نظر" شیخ مفید در بحارالانوار می نویسد:
▫️أقول أما كونهم عالمین باللغات فالأخبار فیه قریبة من حد التواتر و بانضمام الأخبار العامة لا یبقی فیه مجال شك (اما اینکه ائمه عالم به لغات و زبان های مختلف باشند، اخبار در این مورد نزدیک به حد تواتر است و به انضمام اخبار عامه شکی در این باره باقی نمی گذارد!)
▫️لا ینبغی للمتتبع الشك فی ذلك (شایسته نیست فردی که متتبع باشد در این مورد شک و تردیدی کند!)
📚بحارالانوار ج ۲۶ ص ۱۹۲
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت دوم) 1⃣فتواى بايزيد بسطامى 🔻گويند: مردى پيش
#تصوف #نقد_تحلیل
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت سوم)
2⃣مردم را بوسيله زندقه از خود دور كرد!
💠بايزيد در راه خانه خدا از شهرى عبور مى كرد، جمعى به او ملحق شدند. سؤال كرد: اينها كسيتند؟ گفتند: همراهان توأند. بايزيد از اين پيش آمد خوشش نيامد و در صدد بر آمد كه آنها را از خود دور كرده محبت خود را از دل ايشان بيرون نمايد. چون نماز صبح را خواند، رو به آنها كرده و گفت: انّى انا اللّه لا اله الّا انا فاعبدون!: «من خدا هستم مرا عبادت كنيد». مردم گفتند: اين مرد ديوانه است و از دور او متفرق شدند!
🔻نگارنده گويد: كدام مذهب و ملت اجازه مى دهد كه انسان بوسيله سخنان كفرآميز، مردم را نسبت به خود بدبين و از دور خود پراكنده كند؟
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۵
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝اعتقاد به تقدیم مفضول بر فاضل 🔻ابن ابی الحدید معتقد است عل
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی
📝جهنمی بودن اصحاب جمل و صفین و خوارج و هر کسی که بر امام زمان عادل خروج کند
🔻ابن ابی الحدید معتقد است هر کس بر حاکم زمان که عادل باشد و مردم با او بیعت کردند و خلیفه شده، خروج کند جهنمی و باغی است چرا که کار گناه و فسقی انجام داده و این از مختصات امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السّلام نیست بلکه اگر فردی بر ابوبکر یا عمر نیز خروج کند جهنمی است، بر اساس همین مبنا ابن ابی الحدید خوارج و اصحاب جمل و صفین را که بر امام زمان شان علی علیه السّلام خروج کردند جهنمی می داند، البته عائشه و زبیر و طلحه را از حکم جهنمی بودن استثنا می کند چرا که معتقد است آنان توبه کردند.
📌متن عربی: أما أصحاب الجمل فهم عند أصحابنا هالکون کلهم إلاّ عائشة و طلحة و الزبیر رحمهم اللّه فإنهم تابوا. أمّا عسکر الشام بصفین فإنهم هالکون کلهم عند أصحابنا لا یحکم لأحد منهم إلاّ بالنار لإصرارهم علی البغی و موتهم علیه و أما الخوارج فإنهم مرقوا عن الدین بالخبر النبوی المجمع علیه و لا یختلف أصحابنا فی أنهم من أهل النار. و لیس هذا ممّا یخصون به علیا ع فلو خرج قوم من المسلمین علی غیره من أئمة الإسلام العدول لکان حکمهم حکم من خرج علی علی.
📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۹ و ۱۰ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دوم) 2⃣تکلم ائمه هدی علیهم السّلام
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت سوم)
3⃣صدور گناهان صغیره غیر مستخفه از انبیاء علیهم السّلام قبل از بعثت
🔻شیخ مفید مثل سایر متکلمین شیعه معتقد است انبیاء از گناهان کبیره چه قبل از بعثت چه بعد از بعثت منزه و معصوم اند، اما در خصوص گناهان صغیره قائل شده است که صغائر به دو قسم است: ۱)گناهان صغیره عمدی یا غیر عمدی که فاعلش را در انظار کوچک و خوار و سبک می نماید که این نوع گناه صغیره نیز چه قبل از بعثت چه بعد از بعثت از انبیاء صادر نمی شود ۲)گناهان صغیره غیر عمدی که فاعلش را در انظار کوچک و خوار و سبک نمی نماید و به اصطلاحا غیر مستخفه است که شیخ صدور این گونه از گناهان را از انبیاء قبل از بعثت و نبوت جائز می داند.
📌متن عربی: أقول إن جميع أنبياء الله ص معصومون من الكبائر قبل النبوة وبعدها ومما يستخف فاعله من الصغائر كلها و أما ما كان من صغير لايستخف فاعله فجائز وقوعه منهم قبل النبوة و علي غيرتعمد.
📚اوائل المقالات ص ۶۲ (۳۲-القول في عصمة الأنبياء ع)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت سوم) 2⃣مردم را بوسيله زندقه از خود دور كرد!
#تصوف #نقد_تحلیل
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت چهارم)
3⃣دعوى نارواى بايزيد!
💠شيخ عطار در صفحه ۱۱۲ از همان كتاب نقل مى كند كه بايزيد را گفتند: روز قيامت كه مى شود مردم در زير لواى محمد صلى الله عليه و آله خواهند بود؟ گفت: «به خدا قسم كه لواى من از لواى محمد بزرگتر است! و در همان صفحه نقل مى كند كه مى گفت: «سبحانى ما اعظم شانى! » «منزهم من چقدر مقامم والا است»!
🔻اين همان جمله اى است كه فقط درباره خداوند متعال جايز است و هيچ ملك مقرب و نبى مرسلى نگفته است و گوينده آن قطعاً منحرف است! آيا اين سخنان نراوا و بى اساس و گاه كفرآميز و گاه كودكانه، بهترين دليل بر اين نيست كه اين نوع مكاشفات، راهى به سوى واقعيتها نمى گشايد بلكه به عكس مايه دورى از حق و گمراهى است؟
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۷ و ۱۶۹
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝جهنمی بودن اصحاب جمل و صفین و خوارج و هر کسی که بر امام زما
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی
📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّلام به "امیرالمؤمنین"
🔻ابن ابی الحدید گوید: شیعیان اینطور توهم کردند و پنداشتند که علی بن ابی طالب علیه السّلام در زمان حیات پیامبر به "امیرالمومنین" ملقب شد و بزرگان از مهاجرین و انصار حضرت را به این لقب خطاب می کردند!! در حالی که این مسأله در روایات وارد نشده است(پس زعم شیعه غلط است)..
📌متن عربی: تزعم الشیعة أنه خوطب فی حیاة رسول اللّه ص بأمیر المؤمنین خاطبه بذلک جلة المهاجرین و الأنصار و لم یثبت ذلک فی أخبار المحدثین.
📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۱۲ (القول فی نسب أمیر المؤمنین علی ع)
✳️تذکر نکته ای: در پست های قبل گفته بودیم که ابن ابی الحدید سنی معتزلی است و شیعه نیست و خود در چندین جا از کتبش نظر شیعه امامیه را مطرح کرده و رد می کند سپس می گوید ما به فلان چیز معتقدیم، اما با این حال باز احمقانی پیدا شده و می گویند ابن ابی الحدید شیعه است!!!!
@Talabeh_nevesht110
#بداء #نسخ #اعتقادات
✳️بداء و نسخ
🔻در این رابطه به نظرات بعضی از علماء اشاره می کنیم:
1⃣شیخ صدوق رحمهُ الله از اقسام بداء نسخ در حلال و حرام و امر و نهی را می داند یعنی قائل است نسخ نیز بداء است، لذا در توضیح بداء میفرماید خداوند زمانی با توجه به صلاح انسان چیزی را که حلال بود برای او حرام می کند چرا که مصلحت در حرمت است یا از چیزی نهی می کند بعد از بداء به همان شیء امر می کند. (📚التوحيد ص ۳۳۵)
2⃣شیخ طوسی رحمهُ الله نیز معتقد است بداء مفید نسخ است البته بنظر شیخ اطلاق بداء بر نسخ مجازاً و من باب توسع است. (📚العدة فی اصول الفقه ج ۲ ص ۴۹۵)
3⃣سید مرتضی رحمهُ الله نیز مثل شیخ صدوق و طوسی معتقد است بداء همان نسخ است. (📚بحارالانوار ج ۴ ص ۱۲۹)
4⃣فیلسوف میرداماد نیز معتقد است بداء بمنزله نسخ است با یک فرق که بداء در امور تکوینی است ولی نسخ در امور تشریعی می باشد لذا از بداء با نسخ تکوینی و از نسخ به بداء تشریعی تعبیر می کند. (📚شرح أصول الكافي ملاصدرا ج ۴ ص ۱۸۲)
5⃣آیت الله جعفر سبحانی نیز در فرق بین بداء و نسخ معتقد است: نسخ مصطلح در اصول نسخ در تشریع است و بداء نسخ در تکوین می باشد. (📚ارشاد العقول ج ۲ ص ۶۵۳)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّ
#معرفی_کتاب #کتاب_شناسی #سید_بن_طاووس
✳️الیَقین بِاختِصاصِ مولانا عَلیّ علیه السّلام بِإمرَةِ المُؤمِنین
💠کتاب الیقین کتابیست از سید بن طاووس رحمة الله علیه(عالم قرن ۶ و ۷) که در اثبات اینکه امام علی علیه السّلام در زمان پیامبر حتی قبل از خلقت به "امیرالمومنین" ملقب بوده و این لقب نیز مختص حضرت صلوات الله علیه است.
🔻خود سید نیز در علت تألیف این کتاب می گوید: شنیدم که بعضی از مخالفین در یکی از مصنفات خود ادعا کرده که امام علی علیه السّلام در زمان حیات پیامبر به "امیرالمومنین" ملقب نشده بوده!! نمی دانم این سخن را از عناد و لجاجت گفته یا از جهالت!!
⬅️بعضی از محققین کتاب الیقین گفته اند احتمال دارد اشاره سید بن طاووس به ابن ابی الحدید باشد که قبلا در پست قبل ادعای کذب ابن ابی الحدید را در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّلام به امیرالمومنین فرستادیم.
🔖سید بن طاووس در این کتاب از منابع اهل سنت بسیار نقل کرده در اینکه امیرالمومنین قبل از خلقت آسمان ها و زمین و آدم و حوا ملقب به امیرالمومنین بود در اینکه خداوند از انبیاء در عالم ذرّ و میثاق بر امیرالمومنینی حضرت عهد گرفت در اینکه پیامبر در جاهای متعدد حضرت را امیرالمومنین خطاب نموده و به صحابه و مهاجرین و انصار امر کرده به حضرت با خطاب به امیرالمومنین سلام دهند.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت سوم) 3⃣صدور گناهان صغیره غیر مستخف
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت چهارم)
4⃣مخالفت شیخ مفید با روایات عالم ذر و استنطاق ذریه آدم و عهد گرفتن از آنان
🔻شیخ مفید در کتاب المسائل السرویه در چندین فصل در خصوص روایات عالم ذر بحث کرده و ادعا کرده که این روایات، روایات تناسخیه است و خبر واحد اند و با چند دلیل(بظاهر دلیل) ضعیف ردشان کرده است و برای خودش در خصوص عالم ذر یک نظر دیگری که مخالف ظواهر روایات است ارائه داده.
📌متن عربی: فأما الأخبار التي جاءت بأن ذرية آدم ع استنطقوا في الذر فنطقوا فأخذ عليهم العهد فأقروا فهي من أخبار التناسخية.. (📚المسائل السرویه ص ۴۷)
🔹علامه محمّدباقر مجلسی رحمة الله علیه بعد از نقل سخنان شیخ مفید و دلایل او در رد اخبار ذرّ می نویسد:
▫️رد و طرح ظواهر آیات و اخبار مستفیضه با دلایل ضعیفه و وجوه و محامل سخیفه و مضحک در حکم جسارت و گستاخی به خدا و اهل بیت است!
📚مرآه العقول ج ۷ ص ۴۴
🔹علامه مجلسی در بحار و مرآه سخنان شیخ مفید را پس از نقل، به نقدشان پرداخته و به شبهات شیخ مفید پاسخ داده است محققین می توانند رجوع کرده و مطالعه نمایند.
@Talabeh_nevesht110
🌸علیکم السّلام و رحمة الله
🔻باید توجه داشت که تولد شیخ صدوق رحمهُ الله به دعای امام زمان علیه السّلام و عجل الله تعالی فرجه مانع نمی شود از اینکه شیخ مفید یا عالم دیگری در مباحث علمیه به شیخ صدوق نقد و اشکال وارد نکنند چرا که شیخ صدوق معصوم نیست هر چند به دعای امام عصر بدنیا آمده باشد هر چند فرد بسیار مفید و عالم بزرگی باشد.
🔻همین حکم در خصوص دیگر علماء مثل شیخ مفید نیز جاری است اینکه بعضاً می گویند شیخ مفید با امام زمان دیدار داشته یا امام بهش نامه نوشته و مدح اش کرده پس دیگر نباید نقدش کنیم!! این نوع نگاه باطل است و همه ی علماء قابل نقد اند.
🔻بعد این حکایات که شیخ صدوق به دعای امام عصر بدنیا آمده یا امام زمان به شیخ مفید نامه نوشته بصورت قطعی و یقینی برای ما اثبات نشده هر چند مشهور اند و بر فرض تسلیم این امور عصمت آور نیستند و هیچ یک از علمای تاریخ امامیه که بعد از شیخ صدوق و مفید آمدند با استناد به این ها مقلدشان نشدند و نگفتند الحق ما قاله الصدوق یا ما قاله المفید.
@Talabeh_nevesht110