eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
38 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آیت الله شیخ جعفر سبحانی می نویسد: 📌دانشمندان شیعه، تقریبا متفق‌اند که پیامبر اسلام در 27 ماه «رجب» به رسالت مبعوث گردید و نبوت او از همان روز شروع شد، ولی مشهور در میان دانشمندان سنی این است که بزرگ پیشوای اسلام، در ماه رمضان به این مقام بزرگ نائل گردید. از آنجا که شیعه خود را پیرو عترت و اهل بیت پیامبر می‌داند و به حکم حدیث «ثقلین» گفتار پیشوایان خود را از هر نظر قطعی و صحیح می‌شمارد؛ از این‌رو درباره تعیین روز بعثت پیامبر اسلام پیرو قولی شدند که از اهل بیت آن حضرت برای آنان، به طور صحیح نقل شده است. فرزندان آن حضرت می‌گویند: بزرگ خاندان ما در روز 27 ماه رجب مبعوث گردید.  📚فروغ ابدیت صفحه ۲۲۷ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹) 🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی س
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۱۰) 🔻محمّد بن عثیمین از وهابیون معاصر می نویسد: ▫️سکوت کردن در رابطه با دعوا ها و اختلافات و جنگ هایی که بین صحابه واقع شد واجب است، نباید در این مورد سخنی گفته شود یا به سخنان ناقلین و مورخین پست گوش داده شود!!! مطالعه و فکر در مورد ماجراهای صحابه جائز نیست!!! آن ها امتی بودند که رفتند هر چی انجام دادند برای خودشان است و اعمال شما برای شما است. (به تعبیر دیگر مراد ابن عثیمین اینست که نباید گذشته و اعمال گذشتگان از صحابه را باز و مرور کنیم) 🔻در جای دیگر می نویسد: ▫️نباید در دل مان نسبت به احدی از صحابه بغض و کینه ای داشته باشیم و باید هر چه از خطا ها که انجام دادند بگوییم اجتهاد بود و خداوند برایشان بخشید!!! 🔹متن عربی: 📝ثم إنما جرى بين الصحابة فالواجب الكف عنه، وألا  يتحدث به ولا يسمع إلى أشرطة تنقل هذا الشيء. فلا يجوز أن نخوض فيما جرى بين الصحابة رضي الله عنهم، تلك أمة قد خلت لها ما كسبت و لكم ما كسبتم. 📚مجموع فتاوى ج ۲۴ ص ۸۶ 📝يجب علينا ألا نضمر حقداً ولا بغضاء لواحد من الصحابة، وأن نحمل ما جرى منهم من  الخطأ على أنه اجتهاد والله يغفر له. 📚شرح العقيدة السفارينية ج ۱ ص ۶۳۵ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝خلیفه بعد از پیامبر ابوبکر است که خلافت و بیعت با او شرعی و
📝اعتقاد به تقدیم مفضول بر فاضل 🔻ابن ابی الحدید معتقد است علی بن ابی طالب علیه السّلام از خلفایی که بر او مقدم شدند افضل به هر دو معنایی کلامی(بیش تر بودن عمل و ثواب و کامل ترین و جامع ترین از جهت خصال حمیده و فضائل) بود. او در مقدمه کتابش همین عقیده در قالب خطبه گفته است: الحمد لله الذی قدم المفضول علی الأفضل لمصلحة... چون در خلیفه افضلیت را شرط نمی داند لذا معتقد است مقدم شدن فردی مثل ابوبکر برای امر خلافت با وجود افضل الناس امیرالمومنین علی علیه السّلام هیچ اشکال و قبحی ندارد. در حالی که علمای امامیه بالاتفاق معتقدند تقدیم مفضول بر فاضل قبیح است عقلا و سمعا و در امام افضلیت را شرط می دانند. 📌متن عربی: و أمّا نحن فنذهب إلی ما یذهب إلیه شیوخنا البغدادیون من تفضیله ع و قد ذکرنا فی کتبنا الکلامیة ما معنی الأفضل و هل المراد به الأکثر ثوابا أو الأجمع لمزایا الفضل و الخلال الحمیدة و بینا أنّه ع أفضل علی التفسیرین معا. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۸ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة) @Talabeh_nevesht110
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت اول) 1⃣رؤیت امیرالمومنین علیه السّلام هنگام احتضار و مرگ 🔻شیخ مفید در این رابطه معتقد است روایات در این باب متواتر و غیر قابل انکار می باشد، ولی باید توجه داشت که رؤیت به این معنی نخواهد بود که خود حضرات با اجسام شان در آن مکان حضور پیدا کنند بلکه مراد از رؤیت اهل بیت و شادی مومنین از این رؤیت و ناراحتی کفار از این رؤیت، همان وصول به ثواب و علم به ثمره ولایت حضرات برای مومنین است نه به آن معنای حقیقی که محتضر خود امیرالمومنین را مشاهده کند. 📚اوائل المقالات ص ۷۴ (۵۰-القول في رؤية المحتضرين رسول الله ص و أمير المؤمنين ع) 🔹نکته: البته افرادی مثل علامه محمّدباقر مجلسی رحمة الله علیه معتقدند نباید روایات رؤیت را مثل همین علم به ثمره ولایت اهل بیت تأویل کرد و این کار تحریف دین خدا و ضایع ساختن اعتقادات مومنین است. 📚رساله اعتقادات مناهج الحق علامه مجلسی ص ۱۱۸(ما یجبُ الاعتقادُ به ممّا یَرَی المُحتضَرُ قُبَیلَ موتِهِ و بَعدَهُ و فی القبر) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت اول) 💠«بايزيد بسطامى» نامش «طيفور» بن عيسى
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت دوم) 1⃣فتواى بايزيد بسطامى 🔻گويند: مردى پيش او آمد. بايزيد از او پرسيد به كجا مى روى؟ گفت: به حج خانه خدا. گفت: چه دارى؟ گفت: دويست درهم. بايزيد گفت: آن را به من ده كه صاحب عيالم و هفت بار دور من بگرد و باز گرد كه حج تو همين است! آن مرد همان طور كه بايزيد گفته بود بجا آورد و بازگشت. چون اين موضوع در بسطام منتشر شد و علماى اهل ظاهر از آن آگاه شدند، هفت مرتبه بايزيد را از شهر بيرون كردند! 📝نگارنده گويد: وجوب حج خانه خدا در صورت استطاعت، يكى از ضروريات دين اسلام است و به اتفاق تمام علماى اسلام ترك آن در صورت امكان به هيچ وجه جايز نيست و كسانى كه اين حكم ضرورى را انكار كنند وضع آنها معلوم است. 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۵ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠ترجیح بین مؤلفین کتب اربعه 🔻گاهی بین نقل
💠تصرف شیخ صدوق در متن روایات و نقل به معنا 🔻علامه محمّد تقی مجلسی معتقد است شیخ صدوق در متن روایات تصرف کرده و گاهی مختصر می کرد، و گاهی نقل به معنا می کرد گاهی قسمتی را حذف یا اضافه می کرد ! حتی علامه محمّد باقر مجلسی نیز متوجه تصرفات شیخ صدوق در متن های احادیث شده و متذکر این مسأله در بحارالانوار می شود و می گوید: در این روایت که مصدرش کافی شیخ کلینی است شیخ صدوق بعد از نقل در توحید تغییرات عجیبی در آن انجام داده که موجب سوء ظن به او می شود ! 📝متن عربی: 1⃣و الظاهر أنه سقط لفظة (يعني) من قلم النساخ أو من قلم الصدوق و على تقدير عدم السقط يكون الغرض من قول ابن أبي عمير تأييدا بروايته بفعله أيضا و هو بعيد، و الظاهر أن هذه الإجمالات من التغييرات كما هو شأن الصدوق كثيرا. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۳۸۵) 2⃣و الظاهر  أنه أخذه من كتاب زرارة فيكون صحيحا و لكنه غيره بعض التغيير مثل قوله (و إذا كانوا جماعة صلوا وحدانا) فإنه ليس في الخبر. (📚روضة المتقين ج ۲ ص ۶۶۷) 3⃣الظاهر أن الصدوق نقل أكثر هذه الأخباربالمعنى اختصارا. (📚روضة المتقين ج ۳ ص ۱۴۵) 4⃣هذا الخبر مأخوذ من الكافي ، وفيه  تغييرات عجيبة تورث سوء الظن بالصدوق. (📚بحارالأنوار ج ۵ ص ۱۵۶) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت اول) 1⃣رؤیت امیرالمومنین علیه السّ
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دوم) 2⃣تکلم ائمه هدی علیهم السّلام به لغات و زبان های مختلف 🔻شیخ مفید در اینکه حضرات ائمه هدی علیهم السّلام می توانند به زبان های مختلف صحبت کنند تردید دارد و معتقد است عقلا اینکه ائمه به زبان های مختلف تکلم کنند محال نیست همچنین واجب و ضروری نیز نیست و روایاتی از ثقات در اینکه امامان به زبان های مختلف تکلم می کردند وارد شده است که من در قطع و یقین به این روایات اشکال دارم. 📚اوائل المقالات ص ۶۷ (۴۰-القول في معرفة الأئمة ع بجميع الصنائع وسائر اللغات) 🔹علامه مجلسی بعد از نقل این سخن "لي في القطع به منها نظر" شیخ مفید در بحارالانوار می نویسد: ▫️أقول أما كونهم عالمین باللغات فالأخبار فیه قریبة من حد التواتر و بانضمام الأخبار العامة لا یبقی فیه مجال شك (اما اینکه ائمه عالم به لغات و زبان های مختلف باشند، اخبار در این مورد نزدیک به حد تواتر است و به انضمام اخبار عامه شکی در این باره باقی نمی گذارد!) ▫️لا ینبغی للمتتبع الشك فی ذلك (شایسته نیست فردی که متتبع باشد در این مورد شک و تردیدی کند!) 📚بحارالانوار ج ۲۶ ص ۱۹۲ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت دوم) 1⃣فتواى بايزيد بسطامى 🔻گويند: مردى پيش
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت سوم) 2⃣مردم را بوسيله زندقه از خود دور كرد! 💠بايزيد در راه خانه خدا از شهرى عبور مى كرد، جمعى به او ملحق شدند. سؤال كرد: اينها كسيتند؟ گفتند: همراهان توأند. بايزيد از اين پيش آمد خوشش نيامد و در صدد بر آمد كه آنها را از خود دور كرده محبت خود را از دل ايشان بيرون نمايد. چون نماز صبح را خواند، رو به آنها كرده و گفت: انّى انا اللّه لا اله الّا انا فاعبدون!: «من خدا هستم مرا عبادت كنيد». مردم گفتند: اين مرد ديوانه است و از دور او متفرق شدند! 🔻نگارنده گويد: كدام مذهب و ملت اجازه مى دهد كه انسان بوسيله سخنان كفرآميز، مردم را نسبت به خود بدبين و از دور خود پراكنده كند؟ 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۵ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝اعتقاد به تقدیم مفضول بر فاضل 🔻ابن ابی الحدید معتقد است عل
📝جهنمی بودن اصحاب جمل و صفین و خوارج و هر کسی که بر امام زمان عادل خروج کند 🔻ابن ابی الحدید معتقد است هر کس بر حاکم زمان که عادل باشد و مردم با او بیعت کردند و خلیفه شده، خروج کند جهنمی و باغی است چرا که کار گناه و فسقی انجام داده و این از مختصات امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السّلام نیست بلکه اگر فردی بر ابوبکر یا عمر نیز خروج کند جهنمی است، بر اساس همین مبنا ابن ابی الحدید خوارج و اصحاب جمل و صفین را که بر امام زمان شان علی علیه السّلام خروج کردند جهنمی می داند، البته عائشه و زبیر و طلحه را از حکم جهنمی بودن استثنا می کند چرا که معتقد است آنان توبه کردند. 📌متن عربی: أما أصحاب الجمل فهم عند أصحابنا هالکون کلهم إلاّ عائشة و طلحة و الزبیر رحمهم اللّه فإنهم تابوا. أمّا عسکر الشام بصفین فإنهم هالکون کلهم عند أصحابنا لا یحکم لأحد منهم إلاّ بالنار لإصرارهم علی البغی و موتهم علیه و أما الخوارج فإنهم مرقوا عن الدین بالخبر النبوی المجمع علیه و لا یختلف أصحابنا فی أنهم من أهل النار. و لیس هذا ممّا یخصون به علیا ع فلو خرج قوم من المسلمین علی غیره من أئمة الإسلام العدول لکان حکمهم حکم من خرج علی علی. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۹ و ۱۰ (القول فیما یذهب إلیه أصحابنا المعتزلة فی الإمامة) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دوم) 2⃣تکلم ائمه هدی علیهم السّلام
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت سوم) 3⃣صدور گناهان صغیره غیر مستخفه از انبیاء علیهم السّلام قبل از بعثت 🔻شیخ مفید مثل سایر متکلمین شیعه معتقد است انبیاء از گناهان کبیره چه قبل از بعثت چه بعد از بعثت منزه و معصوم اند، اما در خصوص گناهان صغیره قائل شده است که صغائر به دو قسم است: ۱)گناهان صغیره عمدی یا غیر عمدی که فاعلش را در انظار کوچک و خوار و سبک می نماید که این نوع گناه صغیره نیز چه قبل از بعثت چه بعد از بعثت از انبیاء صادر نمی شود ۲)گناهان صغیره غیر عمدی که فاعلش را در انظار کوچک و خوار و سبک نمی نماید و به اصطلاحا غیر مستخفه است که شیخ صدور این گونه از گناهان را از انبیاء قبل از بعثت و نبوت جائز می داند. 📌متن عربی: أقول إن جميع أنبياء الله ص معصومون من الكبائر قبل النبوة وبعدها ومما يستخف فاعله من الصغائر كلها و أما ما كان من صغير لايستخف فاعله فجائز وقوعه منهم قبل النبوة و علي غيرتعمد. 📚اوائل المقالات ص ۶۲ (۳۲-القول في عصمة الأنبياء ع) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت سوم) 2⃣مردم را بوسيله زندقه از خود دور كرد!
💢بايزيد بسطامى و افکار و سخنان او (قسمت چهارم) 3⃣دعوى نارواى بايزيد! 💠شيخ عطار در صفحه ۱۱۲ از همان كتاب نقل مى كند كه بايزيد را گفتند: روز قيامت كه مى شود مردم در زير لواى محمد صلى الله عليه و آله خواهند بود؟ گفت: «به خدا قسم كه لواى من از لواى محمد بزرگتر است! و در همان صفحه نقل مى كند كه مى گفت: «سبحانى ما اعظم شانى! » «منزهم من چقدر مقامم والا است»! 🔻اين همان جمله اى است كه فقط درباره خداوند متعال جايز است و هيچ ملك مقرب و نبى مرسلى نگفته است و گوينده آن قطعاً منحرف است! آيا اين سخنان نراوا و بى اساس و گاه كفرآميز و گاه كودكانه، بهترين دليل بر اين نيست كه اين نوع مكاشفات، راهى به سوى واقعيتها نمى گشايد بلكه به عكس مايه دورى از حق و گمراهى است؟ 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۶۷ و ۱۶۹ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝جهنمی بودن اصحاب جمل و صفین و خوارج و هر کسی که بر امام زما
📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّلام به "امیرالمؤمنین" 🔻ابن ابی الحدید گوید: شیعیان اینطور توهم کردند و پنداشتند که علی بن ابی طالب علیه السّلام در زمان حیات پیامبر به "امیرالمومنین" ملقب شد و بزرگان از مهاجرین و انصار حضرت را به این لقب خطاب می کردند!! در حالی که این مسأله در روایات وارد نشده است(پس زعم شیعه غلط است).. 📌متن عربی: تزعم الشیعة أنه خوطب فی حیاة رسول اللّه ص بأمیر المؤمنین خاطبه بذلک جلة المهاجرین و الأنصار و لم یثبت ذلک فی أخبار المحدثین. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۱۲ (القول فی نسب أمیر المؤمنین علی ع) ✳️تذکر نکته ای: در پست های قبل گفته بودیم که ابن ابی الحدید سنی معتزلی است و شیعه نیست و خود در چندین جا از کتبش نظر شیعه امامیه را مطرح کرده و رد می کند سپس می گوید ما به فلان چیز معتقدیم، اما با این حال باز احمقانی پیدا شده و می گویند ابن ابی الحدید شیعه است!!!! @Talabeh_nevesht110