eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️😍هفتم ماه شعبان المعظم روز ظهور وجود مقدس حضرت سیّد الاوصیاء و زبده الاصفیاء و ناصر الانبیاء و ساقی سلسبیل و مرشد جبرئیل امیر المؤمنین علي بن أبی طالب علیه السّلام💐🌹 📝شیخ طوسی رحمة الله علیه بسند صحیح از امام صادق علیه نقل می کند که حضرت فرمود: 🔻وُلِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی یَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ. 🔹امیرمؤمنان علیه السلام روز یکشنبه هفتم شعبان زاده شد. 📚مصباح المتجهد، ص ۸۵۲ 🌺حجت حق، از حریم حق، به امر حق عیان شد💚 🌺روشن از نور رخش، ارض و سما، کون و مکان شد💚 🌺خانه زاد حق ولادت یافت اندر خانه ی حق💚 💖 @Talabeh_nevesht110
🕋مولود کعبه ✍علی محمّد صلابی از علماء و محققین معاصر اهل سنت با پذیرش جریان ولادت امیرالمومنین در داخل کعبه نقل می کند: 🔖مولده: ذكر الفاكهي , أن عليًا أول من ولد من بنى هاشم في جوف الكعبة، وأما الحاكم فقال: إن الأخبار تواترت أن عليًا ولد في جوف الكعبة. 📌ترجمه: فاکهی صاحب کتاب اخبار مکه گفته است که اول بنی هاشمی که در داخل کعبه بدنیا آمد، علی بن ابی طالب است و حاکم صاحب مستدرک گفته است: اخبار متواتر اند در اینکه علی بن ابی طالب در داخل کعبه زاده شد. 📚أسمى المطالب في سيرة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ج ۱ ص ۲۹ 💠نکته: گرچه در خود "اول من ولد من بنى هاشم " که اهل سنت معمولا بکار میبرند بسیار سخن است که این ها با استناد به اخبار ضعیف و موضوع معتقدند امیرالمومنین اولین فرد از بنی هاشم است که در کعبه زاده شد ولی از غیر بنی هاشم اولین فرد حکیم بن حزام است که در داخل کعبه در عصر جاهلیت زاده شده. میتوان گفت هدف وضاعون از وضع و جعل چنین خبری تنها "عادی جلوه دادن ولادت امیرالمومنین در کعبه" است، این همان مکر و حیله معاویه است که گفت: در برابر هر حدیث که در فضیلت علی بن ای طالب نقل است حدیثی برای صحابه جعل کنید(📚شرح نهج البلاغه ج ۱۱ ص ۴۵ لا تتركوا خبرا يرويه أحد من المسلمين في أبي تراب إلا و تأتوني بمناقض له في الصحابة) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت پنچم) 5⃣مردود بودن روایات "خلق شدن
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت ششم) 6⃣معنای "امی بودن" پیامبر صلی الله علیه و آله 🔻شیخ مفید امی را مترادف با بی سواد و بی اطلاع می داند لذا قائل می شود که پیامبر علم نجوم نمی دانست و خیلی از حرفه ها و صنائع را بلد نبود و وقتی میخواست به جایی سفر کند یکی را هزینه ای می داد تا راه درست را راهنمایی کند و پیامبر در راه گم نشود و برای رفع جهل خود نسبت به اخبار گذشتگان از دیگر مردم سوال می کرد !!! 📌متن عربی: قد كان نبينا محمد ص أفضل النبيين وأعلم المرسلين و لم يكن محيطا بعلم النجوم و لامتعرضا لذلك و لايتأتي منه قول الشعر و لاينبغي له و كان أميا بنص التنزيل و لم يتعاط معرفة الصنائع و لماأراد المدينة استأجر دليلا علي سنن الطريق و كان يسأل عن الأخبار ويخفي عليه منها ما لم يأت به إليه صادق من الناس. 📚المسائل العکبریة ص ۳۵ (المسألة الخامسة) 💠نکته: قطعا خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله از این اموری که شیخ مفید نسبت داد، منزه است و شیخ در این نظرش دچار اشتباه و خطا شده و ما از خود شیخ مفید یاد گرفتیم که نگاه نکنید طرف مقابل شیخ صدوق است یا شیخ مفید است اگر سخن اشتباهی داشت مردود است و ما به هیچ وجه مقلدش نمی شویم و به تعبیر خود شیخ مفید:  لسنا من التقليد في شي‌ء. (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۱۲۲) @Talabeh_nevesht110
✳️ 📌یقول الفاضل المقداد - رضوان الله تعالی علیه - فی کتابه «کنز العرفان» فی تفسیر قوله تعالی: ( وَلا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلا تُخافِتْ بِها وَابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً ): ✍يحتمل وجوها: 1⃣الأول ولا تجهر بكلّ صلوتك ولا تخافت بكلّها بل اجهر بصلاة اللّيل والفجر وخافت بالظهرين. 2⃣الثاني عن ابن عباس أنّ النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله كان يصلّي بمكّة فيسمعه المشركون فيسبون القرآن ومن جاء به فنزلت أي فلا تجهر فيسبّوك ولا  تخافت فلا يسمعك أصحابك بل حالة وسطى. 3⃣الثالث أن يكون خطابا لكلّ واحد من المكلّفين أو من باب « إيّاك أعني واسمعي يا جارة » أي  لا تجهر بصلوتك أي لا تعلنها إعلانا يوهم الرّياء ولا تخافت بها أي لا تسرّ بها بحيث يظنّ تركها والتهاون بها. 4⃣الرابع أن يكون المراد بالصّلاة الدعاء. 5⃣الخامس أنّها منسوخة بقوله ( ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً ) والأولى الأوّل لقربه من ظاهر لفظ الآية وحينئذ يكون الآية من المجملات واستفيد بيانها من فعله صلى‌الله‌عليه‌وآله والمنقول  تواترا أنّه فعل كما هو المشهور وحيث إنّ الأمر للوجوب فالواقع في بيانه واجب والسبيل المأمور به هو ذلك. 📚كنز العرفان في فقه القرآن ج ۱ ص ۱۲۸ @Talabeh_nevesht110
🕋 اسناد تاریخ ولادت امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه ✍️به غیر از روایت هفتم شعبان و دیگر روایات مروی از معصوم در تاریخ ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام تمامی اقوال دیگر که از غیر معصوم و یا جماعت عمریه نقل شده است اعتباری ندارد و اخذ به آنها نقض یقین و‌ حجت و علم به شک است! 🔹مرحوم علامه فتونی در این باره می‌نویسد: مشهور آن است که امیرالمؤمنین علیه السلام در روز سیزده رجب به دنیا آمده، این قول و بقیه اقوال، از شخصی به نام «عتاب بن أسيد» گرفته شده و به او بر می‌گردد، سپس میان مخالف و مؤالف مشهور شده.! 👈🏻و اما دیگر اقوال (غیر سیزدهم رجب): گفته شده در؛ - شب یکشنبه بیست و سوم رجب. - بیست و سوم شعبان. - در ماه رمضان بوده. ✍🏻همانطور که ملاحظه ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ به غیر از قول مشهور (۱۳رجب ) در ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، ۲۳رجب و ۲۳شعبان و ۱۵رمضان هم گفته شده است!؛ و حتی در تاریخ قم ۸ربیع‌الاول تاریخ ولادت آن حضرت آمده است.! 🔹مرحوم علامه فتونی در ادامه می‌فرماید: 👈🏻و حق آن است که هیچکدام از این قول‌ها را دلیل و اعتمادی نیست، (وچون همه آنها خبر است و از معصومین علیهم السلام وارد نشده.) و این قولی که مشهور شده از عتاب بن أسيد اموی است(یعنی سیزدهم رجب)، و حال او نزد طائفه معلوم است، (منحرف از علی علیه السلام بود) پسر او نیز مجاهر به عداوت و دشمنی آن حضرت پرداخت، و در روز جنگ جمل همراه با عائشه بود و کشته شد. 👈و از واضحات است که چنین کسی مورد اعتماد نیست هرچند که ولادت حضرت را در داخل خانه خدا ذکر نموده باشد، زیرا این مطلب در منظر عام بوده و قابل انکار نیست. 🔹سپس مرحوم علامه فتونی در انتهای جمع بندی تصریح می‌کند: 👌و صواب و قول درست آن است که شیخ طوسي در کتاب «مصباح المتهجد» از راوی ثقه و جلیل صفوان بن مهران جمال نقل می‌کند که او در کتاب خود از امام جعفر صادق عليه السلام نقل کرده که فرمود: «روى صفوان الجمال عن أبي عبد الله جعفر بن محمد عليهما السلام قال: ولد أمير المؤمنين عليه السلام في يوم الاحد لسبع خلون من شعبان.» 🔸از صفوان جمال روایت شده که امام صادق علیه السلام فرمودند: امیر المؤمنین علیه السلام روز یکشنبه به دنیا آمد. 📙مصباح المتهجد، ص۸۵۲ 📕ضیاء العالمین فی بیان الامامه الائمه المصطفین، ج۴، ص۳۴۹-۳۵۰ ✍️طریق شیخ طوسی به کتابهای صفوان طبق مبنای رجالیون است، و شیخ در کتاب فهرستش طریقش را به صغوان این چنین گذارش داده است: 🔸صفوان بن مهران الجمال. «له كتاب، أخبرنا به ابن أبي جيد، عن ابن الوليد، عن الصفار، عن السندي بن محمد، عنه.» 📙الفهرست، ص۱۴۷ 🔹مرحوم علامه مجلسی نیز در کتاب «جلاء العیون» تصریح بر صحت روایت صفوان نموده است: «شیخ طوسی علیه الرحمه در مصباح به از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که ولادت موفور السّعاده آن حضرت در روز یکشنبه واقع شد.» 📘جلاء العیون، فصل اوّل در بیان ولادت با سعادت آن حضرت است، صفحه۲۸۹ ✍🏻این روایت صفوان قابل رد نیست. چرا که اگر بنا باشد قولی رد شود باید اخبار و اقوال غیر معصوم و مخالفین اهل بیت علیهم السلام رد شود هرچند شهرت و اجماع در میان باشد...!! و حتی شیخ طوسی و سید بن طاووس و دیگران از امام زمان عجل الله تعالی فرجه نقل کرده‌اند که آن حضرت در ایام ماه مبارک رجب این دعا را می‌خواندند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ...» 🔸«خدایا به حق دو مولود ماه رجب، از تو درخواست می‌کنم و با توسل به آن دو .....» 📗زاد المعاد ـ علامه مجلسی، ص۱۷ ✍️منظور از دو مولود در ماه رجب یکی امام جواد و دیگری امام هادی علیهما السلام می‌باشند. و اگر امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در ماه رجب ولادت یافته بودند به طور حتم امام زمان علیه السلام در این دعا نام آن حضرت را ذکر می‌فرمود. البته این را هم باید گفت که در برخی از روایات از روز سیزدهم به عنوان روز شوم و نحس یاد شده است و در آیات قرآن به این نکته اشاره شده که برخی ایام نحسند!! و لازم به ذکر است اقامه مجالس إحیاء امر اهل بیت خاصه امیر المؤمنين عليهم السلام در هر زمانی نه تنها مانعی ندارد که اجرو ثواب نیز دارد، لكن این را باید بدانیم از ظلم‌هایی که بر این خاندان شده این است که سخن صریح امام معصوم درباره تاریخ دقیق میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام کنار گذاشته شده و معمول نیست ولی تاریخی جعلی که منشأ آن خبری از یکی از امویان که از دشمنان آن حضرت بوده میان شیعیان مشهور و معمول گشته است! اللهم صل على محمد وعلى آل محمد ✏️ادامه دارد... 🔗 @eteqadate_shie
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح 🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد ⚜ #سند_دوم 💠شیخ کلینی در کافی از امیرالموم
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد 💠محدث صفار در کتاب شریف "بصائر الدرجات" و شیخ صدوق در فضائل الشیعه بسند صحیح از امام جعفر صادق و امام باقر علیهما السّلام نقل می کنند که رسول خدا به امیرالمومنین فرمود: 🔻یا علیّ! لقد مثّلت لی أمّتی فی الطین حتّی رأیت صغیرهم و کبیرهم أرواحا قبل أن یخلق الأجساد، و إنّی مررت بک و بشیعتک فاستغفرت لکم. ⬅️یا علی! امّت من به صورت گل برایم مجسّم شد؛ کوچک و بزرگ آنها را دیدم که هنوز به صورت ارواح بودند، پیش از اینکه بدن های آنها آفریده شود. در آن جمع، از تو و شیعیانت گذشتم و برای شما آمرزش خواستم. 📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۱۸۲ ح ۵ 📚فضائل الشیعه ح ۲۷ ✅📝سند شریف حدیث: عن محمّد ابن الحسن الصفّار(ثقة) عن محمّد بن الحسین(ثقة) عن عبد اللّه بن جبلّة(ثقة) عن معاویة بن عمّار(ثقة). @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝نظر ابن ابی الحدید در رابطه با زمان تلقب امام علی علیه السّ
📝ابن ابی الحدید و رد نظر شیعه درباره عصمت انبیاء از گناهان صغیره 🔻ابن ابی الحدید معتقد است ما معتزله سنی بر خلاف شیعه امامیه قائل ایم که پیامبرانی مثل آدم علیه السّلام با خوردن از درخت مرتکب گناه و معصیت صغیره شدند و بنظر ما انبیاء از گناهان صغیره معصوم نیستند و ما نهی در آیه شریفه "لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ" را نهی تحریمی می دانیم ولی امامیه نهی تنزیهی می دانند چرا که آنان بر خلاف ما معتقدند انبیاء از انجام اشتباه و خطاء چه کبیره باشد چه صغیره باشد منزه و معصوم اند. 📌متن عربی: أما أصحابنا فإنهم لا یمتنعون من إطلاق العصیان علیه و یقولون إنها کانت صغیرة و عندهم أن الصغائر جائزة علی الأنبیاء ع و أما الإمامیّة فیقولون إن النهی کان نهی تنزیه لا نهی تحریم لأنّهم لا یجیزون علی الأنبیاء الغلط و الخطأ لا کبیرا و لا صغیرا. 📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۱۰۲ (القول فی الملائکة و أقسامهم) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عائشه #رد_احادیث_صحابه #کتاب_شناسی #معانی_الاخبار ❇️نقش اهل بیت علیهم السّلام در تبیین احادیث رسول
❇️نقش اهل بیت علیهم السّلام در تبیین احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله (قسمت دوم) 🔻قبلا گفته بودیم که دو سوم کتاب شریف معانی الاخبار شیخ صدوق رحمة الله علیه در تبیین احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله توسط اهل بیت علیهم السّلام است. ⬅️یکی از این احادیث که اهل سنت نقل کردند و صحیح هم است حدیث "حدثوا عن بنی اسرائیل و لا حرج" است یعنی؛ از بنی اسرائیل حدیث کنید و این کار هیچ اشکالی ندارد. اغلب اهل سنت با توجه به مبنایشان در تفسیر آیه "اهل الذکر" که گفتند مراد اهل کتاب است و قرآن دستور می دهد سوالاتتان را از اهل کتاب بپرسید در معنای این حدیث فرمودند رسول خدا حدیث کردن از یهود را مباح کرد لذا کتب تاریخی شان پر است از اسرائیلیات که می شود "داستان داوود و اوریا" را مثال اتمّ این اعتماد به یهود عنوان کرد. 📌حضرت امام صادق صلوات الله علیه در تبیین معنای این حدیث فرمودند: مگر نمی دانید که در دروغگویی مرد همین کافیست که هر چیزی از هر کسی شنید نقل و حدیث کند! بلکه مراد پیامبر این بود که هر آنچه در قرآن در رابطه با بنی اسرائیل خداوند خبر داده این ها را حدیث کنید و به ماجرا های این امت تطبیق بدید که تا روز قیامت هر آنچه بنی اسرائیل انجام دادند از این امت نیز همان اعمال سر خواهد زد. (📚معاني الأخبار ص ۱۵۹ معنى قول النبي ص: حدث عن نبي إسرائيل) من جمله از اعمال بنی اسرائیل که از این امت سر زد پرستش گوساله و کنار زدن وصی موسی جناب هارون علیه السّلام و شکستن عهدشان در مدت و فاصله کمی است که این امت نیز در ماجرای سقیفه همین کار را دقیقا کردند. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت ششم) 6⃣معنای "امی بودن" پیامبر صلی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت هفتم) 7⃣شیخ مفید و تفسیر آیه إِنّا عَرَضنَا الأَمانَةَ... 🔻شیخ مفید معتقد است تفسیر "امانة" در آیه به ولایت امیرالمومنین علیه السّلام تفسیر دور از حق بوده و تنها افرادی که منتسب به شیعه اند و شیعه نیستند و بعضی از اهل حدیث بی فکر چنین تفسیر از این آیه کردند!!! (📚المسائل العکبریة ص ۹۱؛ المسألة الثانية والثلاثون) علی الظاهر شیخ مفید بزرگانی همچون شیخ کلینی و محدث صفار و شیخ صدوق و صد ها عالم بزرگ شیعه را از مدعیان تشیع یا از اخباری های بی فکر می داند!!! ⬅️شیخ بزرگ شیعه ثقه الاسلام کلینی ره در کافی از امام صادق علیه السّلام در تفسیر این آیه و مراد از "امانت" نقل می کند: هِیَ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام). 📚کافی ج ۱ ص ۴۱۲ ح ۲ ⬅️شیخ بزرگ شیعه مرحوم صدوق ره به اسناد متعدد از امام رضا و امام صادق علیهما السّلام نقل می کند: الْأَمَانَةُ: اَلْوَلاَيَةُ. 📚معانی الاخبار ص ۱۱۰ ⬅️شیخ بزرگ شیعه محدث صفار در بصائر الدرجات چندین نقل با طرق مختلف از اهل بیت علیهم السّلام نقل می کند که مراد از امانت ولایت است. 📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۷۶ ⬅️بنظر ما فرمایش علامه مجلسی در این باب کافی است: رد روایات مستفیضه با دلایل ضعیف و مضحک در حکم جسارت و گستاخی به خدا و اهل بیت است! 📚مرآه العقول ج ۷ ص ۴۴ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح 🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد ⚜ #سند_سوم 💠محدث صفار در کتاب شریف "بصائر
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد 💠محدث صفار در بصائر الدرجات بسند صحیح از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که امیرالمومنین علیه السّلام فرمود: 🔻إنّ اللّه خلق الأرواح قبل الأبدان بألفی عام. ⬅️خداوند هزار سال قبل از اینکه بدن ها را بیافریند، ارواح را خلق نمود. 📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۱۸۶ ح ۱ ✅📝سند شریف حدیث: عن محمّد بن الحسن الصفّار(ثقة) عن أحمد بن محمّد(ثقة) عن الحسن بن محبوب(ثقة) عن صالح بن سهل(ثقة علی التحقیق). 📌نکته: متاسفانه شیخ مفید در تصحیح اعتقادات ادعا کرده که مراد از ارواح، ارواح انسان ها نیست بلکه مراد از ارواح ملائکه اند، طبق این روایت و چندین روایت صحیح السند دیگر که در آینده خواهد آمد این تأویل باطل است چرا که امیرالمومنین در ادامه این حدیث تصریح کردند بر اینکه مراد از ارواح، ارواح انسان ها است و به کسی که مدعی محبت ایشان بودند فرمودند: دروغ میگویی! خداوند هزار سال قبل از ابدان، ارواح را خلق نمود و ارواح محبین ما را به ما عرضه کرد و من تو را در میان ارواح محبین مان ندیدم! @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نظر اسلام در رابطه با ریاضت و تمتع از مظاهر زندگى و لذايذ مادى(قسمت دوم) ❇️اينكه م
💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها 1⃣خود را در وسط چاه معلق ساخت! 💠در حالات شيخ «ابوسعيد» كه از صوفيان معروف و به عقيده متصوفه داراى مقامات بسيار عالى است چنين مى خوانيم: 🔻«در جوانى شبها پس از آنكه اهل خانه به خواب مى رفتند آهسته برخاسته به مسجد مى آمد. در گوشه مسجد چاه ابى بود، طنابى را به وسط چوبى بسته و سر ديگر طناب را به پاى خود مى بست و سپس چوب را روى دهانه چاه گذارده، و خود را در وسط چاه تا نزديك طلوع صبح معلق مى ساخت و قرآن مى خواند، آخر شب از چاه بيرون آمده و آهسته به خانه برمى گشت تا پدر و مادرش نفهمند»! 📚اسرار التوحيد فى مقامات أبى سعيد، صفحه ۲۲ ❌دينى كه مى گويد: «جان خود را به هلاكت نيندازيد» و حتى عبادات و وظايف مهم دينى را مانند «روزه» در صورتى كه زيان بخش باشد قدغن و ممنوع كرده است، هرگز اجازه مى دهد كسى دست به چنين اقدام جاهلانه و خطرناكى بزند؟ آيا راه تحصيل كمال اين اعمال بى رويه است؟ هيچ عقلى باور مى كند؟ 📚جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۷۹ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت هفتم) 7⃣شیخ مفید و تفسیر آیه إِنّا
✳️
آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت هشتم)
8⃣شیخ مفید و حدیث اتقوا فراسة المؤمن.. 🔻از عجایب شیخ مفید انکار حدیث "اتقوا فراسة المؤمن فإنه ينظر بنور الله" است که می فرماید در کتب معتبره وارد نشده و سند متصل ندارد! 📌متن عربی: أن هذاحديث لانعرف له سندا متصلا و لاوجدناه في الأصول المعتمدة! 📚المسائل العکبریة ص ۹۴(المسألة الخامسة والثلاثون) 💠در حالی که این حدیث در کتب دست اول و معتبر شیعه و سنی وارد شده و بنابر روایات شیعه مراد از مؤمن که به نور خدا می بیند اهل بیت است. ⬅️شیخ کلینی بسند متصل و صحیح از ثقات نقل می کند که امام باقر علیه السّلام فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اتقوا فراسة المؤمن فإنه ينظر بنور الله. سپس امام مراد از متوسمین و مومن متفرس را ائمه اطهار معرفی کرد. (📚الكافي- ط الاسلامية ج ۱ ص ۲۱۸ ح ۳) ⬅️طبق بررسی سندی، محدث صفار چندین حدیث متصل صحیح السند از ائمه هدی علیهم السّلام در تأیید و صحت انتساب حدیث اتقوا فراسة المؤمن.. به رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند. (📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۳۵۷) @Talabeh_nevesht110