eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #نبوت_امیرالمومنین 💠نبوت امیرالمومنین صلوات الله علیه در کلام ابن ابی الحدید معتزلی
🔗نبوت امیرالمومنین صلوات الله علیه در منابع روایی شیعه 1⃣علی بن ابراهیم قمی (قرن سوم و چهارم) نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام نسبت به من بمنزله هارون نسبت به موسی علیهما السلام است جزء اینکه بعد از من نبوت استمرار نخواهد داشت و اگر استمرار داشت هر آینه میگفتم که نبی بعد از من علی علیه السلام است. 2⃣قاضی نعمان مغربی (قرن سوم و چهارم) نقل می کند: اگر رسالت و نبوت را خداوند به من پایان نمی داد و حکم نمی کرد که دیگر نبوت استمرار نداشته باشد هر آینه تو نبی بعد از من بودی یا علی! 3⃣شیخ طوسی (قرن چهارم و پنچم) از امیرالمومنین نقل می کند که فرمود: شما صحابه را قسم می دهم آیا در میان کسی غیر از من بوده که پیامبر به او بفرماید: اگر بعد از من نبیی قرار بود بیاید تو بودی یا علی! 4⃣ابن شهر آشوب(قرن پنچم و ششم) می نویسد: در روایات کثیری وارد شده پیامبر فرمود اگر ختم نبوت نمی شد بعد از من تو نبی بودی یا علی! @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔗نبوت امیرالمومنین صلوات الله علیه در منابع روایی شیعه 1⃣علی بن ابراهیم قمی (قرن سوم و چهارم) نقل م
🔗نبوت امیرالمومنین صلوات الله علیه در منابع اهل تسنن 1⃣خطیب بغدادی در تاریخ بغداد از جابر نقل می کند که پیامبر فرمود: یا علی! آیا خوشنود و خرسند نمی شود از اینکه نسبت به من بمنزله هارون نسبت به موسی علیهما السلام باشی؟! جزء اینکه بعد از من دیگر نبی نخواهد آمد و اگر قرار بود نبوت استمرار داشته باشد هر آینه تو نبی بودی! 🔖📒جلال الدین سیوطی در بغیة الوعاة و ابن عساکر در تاریخ دمشق و ابن منظور در مختصر تاریخ دمشق نیز عین همین روایت را از جابر نقل می کنند. 2⃣قندوزی حنفی در مودت ششم کتاب ینابیع نقل می کند پیامبر فرمود: اگر قرار بود بعد از من پیامبری بیاید همانا علی می بود لکن دیگر نبوت ختم شده و بعد از من نبوت استمرار نخواهد داشت. 3⃣کشفی ترمذی در مناقب مرتضوی نقل می کند از پیامبر صلی الله علیه و آله که: علی علیه السلام خلیفه و وزیر من است و اگر قرار بود بعد از من پیامبری بیاید علی علیه السلام بود و برای او می شد نبوت[بالفعل]. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #نبوت_امیرالمومنین 💠نبوت امیرالمومنین صلوات الله علیه در کلام ابن ابی الحدید معتزلی
📍فرمایش علامه میرحامد حسین و سخن ملا علی قاری در رابطه با نبوت حضرت امیرالمومنین علیه السلام ✍🏼علامه میر حامد حسین موسوی می نویسد: 🔹بر تو مخفی نباشد همینکه این سنیان این حدیث را « ای عمر بن خطاب! اگر قرار بود بعد از من نبیی باشد تو بودی همانا » در مقابل حدیث منزلت جعل نمودند چرا که در حدیث منزلت اشاره ای است به اینکه اگر قرار بود نبیی بعد از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله باشد همانا امیرالمومنین علی علیه السلام بود! خود سنیان نیز به این معترف اند! ⬅️سپس علامه سخن ملا علی قاری سنی حنفی را نقل می کند که تصریح نموده به اینکه حدیث منزلت اشاره دارد به اینکه اگر جریان بعث انبیاء و ارسال رسل استمرار داشت نبی بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علی علیه السلام می بود. @Talabeh_nevesht110
📖 🔍 📜عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: «لَمَّا خَلَقَ اللّه ُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: أَقْبِلْ، فَأَقْبَلَ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: أَدْبِرْ، فَأَدْبَرَ، ثُمَّ قَالَ: وَعِزَّتِی وَجَلاَلِی مَا خَلَقْتُ خَلْقَاً هُوَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْکَ، وَلاَ أَکْمَلْتُکَ إِلاَّ فِی مَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیَّاکَ آمُرُ وَإِیَّاکَ أَنْهی، وَإِیَّاکَ أُثِیبُ وَإِیَّاکَ أُعَاقِبُ. ⬅️امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى كه خداوند عقل را آفريد، با آن سخن گفت و بعد هم فرمود: بيا جلو. عقل اطاعت كرد. بعد خداوند فرمود: به عقب برگرد. باز هم عقل اطاعت كرد. بعد خداوند فرمود: به عزت و جلالم سوگند، هيچ كدام از مخلوقاتم به اندازۀ تو در نزد من محبوب نيستند و من تو را فقط در كسانى كامل خواهم كرد كه آنها را دوست بدارم. اما من بوسيله تو به بندگانم امر مى كنم و آنها را نهى مى نمايم و بوسيله تو آنها را عقاب و پاداش مى دهم. 📚الاصول من الکافی ج 1 ص 23 ح 1 🆔 @mohadesin_marefat_110
«طـلـبـه نـوشـت»
🎥 #کلیپ | سخنان آیت الله کمال حیدری در رابطه با مبنای سندی محض 1⃣متاسفانه با مبنای سندی محض یا تصح
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت اول) 📝علمای امامیه و همچنین علمای اهل تسنن در مواجهه با روایات و عمل به آن دو منهج دارند: 1⃣منهج وثوق سندی یا تصحیح مخبری 2⃣منهج وثوق صدوری یا تصحیح خبری ➖طبق منهج علمای وثوق سندی تنها راه بررسی روایتی و علم به صحت و درستی آن این است که راویان آن روایت بررسی شود و اگر آن روایت توسط ثقات امامی نقل شده باشد به آن عمل می شود و حدیث صحیح است، اما اگر از جهت سندی و روات مشکل داشته باشد مثلا یکی از روات آن کذاب باشد یا مجهول باشد یا خود روایت منقطع یا مرسل باشد دیگر آن روایت ضعیف است و به آن عمل نمی شود و مردود است. ولی در منهج وثوق صدوری علاوه بر بررسی روات از طرق دیگر نیز برای علم به صحت حدیث و جواز عمل به آن استفاده می شود، طرقی که به عنوان قرائن محسوب می شوند بر اینکه این روایت بنابر بر قطع یا ظن قویّ از معصوم علیه السلام صادر گردیده است و قابل اعتماد و عمل است. علمای منهج وثوق صدوری روایت را به صرف ضعف یکی از روات آن رد و طرح نمی کنند و کنار نمی گذارند بلکه از قرائن دیگر نیز استفاده می کنند تا اطمینان برای وثوق به صدور روایت حاصل شود و لذا این علماء بسیار دیده شده است، روایاتی را که سنداً ضعیف اند یا مرسل اند یا راوی کذاب در سلسله روات وجود دارد بمانند روایت صحیح السند مورد عمل و فتوا قرار می دهند. 💠از بزرگان علمای منهج وثوق صدوری یا تصحیح خبری می توان مثال زد: ⬅️شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، محقق حلی، علامه حلی، استرآبادی اخباری، شیخ بهایی، میر داماد، علامه مجلسی پدر و پسر، ملا محمد صالح مازندرانی، شیخ حرّ عاملی، علامه وحید بهبهانی اصولی، محدث بحرانی اخباری، ملا محمد مهدی نراقی، میرزا ابو القاسم قمی، آیت الله سید بروجردی و... ⬆️🔍بعضی از علمای فوق که ذکر کردیم همچون علامه حلی رحمة الله علیه، از هر دو منهج تبعیت می کنند هر چند علامه بیشتر به منهج وثوق سندی تمایل دارد و فردی چون استرآبادی رحمة الله علیه به منهج وثوق صدوری بیشتر تمایل دارد. 🔻منهج وثوق صدوری در میان علمای اهل سنت نیز طرفدار دارد و میتوان مثال زد ابن تیمیه حرّانی را که در مقام جدال و دعوا با شیعه از منهج وثوق سندی برای تضعیف فضائل امیرالمومنین علیه السلام استفاده می کند با اینکه خود معتقد به منهج وثوق صدوری است!! ✏️ادامه خواهد داشت... @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض #تصحیح_مخبری ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت اول) 📝عل
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت دوم) 📝از علمایی که تأکید شان بیشتر بر منهج وثوق سندی و تصحیح مخبری است میتوان علامه حلی و شهید ثانی و آیت الله خوئی و آصف محسنی را مثال زد. این دسته از علمای امامیه قائل به رباعی بودن احادیث اند یعنی حدیث را به چهار دسته از حیث روات تقسیم می کنند: صحیح، ضعیف، موثق، حسن. اما علمای منهج وثوق صدوری حدیث را (نه از حیث حال روات) به دو دسته تقسیم می کنند: صحیح، ضعیف. 🔶شهید ثانی رحمة الله علیه معتقد است: 1⃣روایات را باید بر اساس اسانید شان بررسی کرد 2⃣حتی روایات حسنه یا موثقه هم حجیت ندارد (حدیث حسن حدیثی که مسند است ولی در خصوص یکی از روات آن تصریح به وثاقت نشده و حدیث موثق حدیثی که یکی از روات آن با اینکه ثقه است غیر امامی باشد). لذا شهید در بررسی حدیث، حدیثی که در آن ابراهیم بن هاشم(پدر علی بن ابراهیم قمی و از اجلاء امامیه) واقع شده را حسن می داند و غیر قابل استناد و معتقد است روایت اگر صحیحه بود صلاحیت داردـ 3⃣قائل است تنها راه علم به وثاقت راوی تصریح رجالیون است و لا غیر! به قرائن اعتماد نمی شود و تنها الفاظی چون "ثقه و عین و حجة و ثبت" دلالت بر توثیق دارد. 📚مناهج الفقهاء فی علم الرجال ج 1 ص 67 4⃣معتقد است روایت ضعیفه قابل انجبار به طرق دیگری چون شهرت نیست. 📚رسائل الشهيد الثاني ص 23 🔘علامه حلی با اینکه از منهج وثوق سندی تبعیت می کند و این منهج بیشتر به نام ایشان و مدرسه حله شناخته می شود برای همین اخباری هایی مانند استرآبادی به علامه در الفوائد بخاطر چهار دسته کردن احادیث طعنه می زند! اما با این حال این بزرگوار به منهج وثوق صدوری نیز نظر دارد و بعضی جاها تسامح و تساهل کرده است که یا این تساهل بخاطر این بوده که نمی توانسته بصورت کامل به منهج بررسی سندی محض ملتزم باشد چرا که موجب سقوط دو سوم روایات از اعتبار می شد یا هم بخاطر اینکه هر دو منهج را قبول داشته و لکن به منهج وثوق سندی تمایل بیشتری داشته است در هر حال الله اعلم بالصواب. 📋در رابطه با تساهل علامه حلی میتوانم مثال بزنم به بحثی که در منتهی المطلب در خصوص روایتی مرسل دارد که می فرماید: نباید کسی بگوید که این روایت مرسل است و به آن عمل نمی شود! چرا که اولا قبول نمی کنیم این روایت در حقیقت مرسل بوده بلکه چون امت و شیعه و سنی این روایت را نقل و قبول کرده و بر اساس آن فتوا داده برای همین این روایت به حدی از شهرت و مقبولیت رسیده که سلسله سندش را حذف کردند چون نیازی نبود! بر فرض قبول هم کردیم که این روایت مرسل است! اما با این حال به این روایت عمل می شود چرا که مشایخ ثلاث(کلینی و صدوق و طوسی) آن را نقل کردند و اگر علم به صحت و صدور آن نداشتند به هیچ وجه بصورت مرسل نقل نمی کردند و به معصوم نسبت نمی دادند! 📚منتهى المطلب في تحقيق المذهب ج 5 ص 200 ✏️ادامه خواهد داشت... @Talabeh_nevesht110