eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت دوم) 📝از علمایی که تأ
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت سوم) 📝منهج رجالی آصف محسنی در مشرعة بحارالانوار 1⃣او شدیدا به سند حدیث تاکید دارد و معتقد است 80 درصد بحارالانوار از اعتبار سندی ساقط است!!! 2⃣معتقد است نباید اهل منبر و طلاب روایاتی که سندا ضعیف اند یا به حد تواتر نرسیدند را به اهل بیت نسبت دهند و بگویند مثلا قال الصادق علیه السلام! 3⃣معتقد است روایاتی که سندا ضعیف باشند را باید رد و رفض کرد! 4⃣با اینکه آصف محسنی به منهج وثوق سندی محض بسیار پایبند است اما از قرائن نیز بعضا استفاده می کند و اگر قرائنی پیدا شد معتقد است آن روایت ضعیف السند را از ضعف در می آورد و موجب اعتبارش می شود، فلذا به منهج وثوق صدوری و قرائن نیز گاهی توجه می کند. 📚همه آنچه گفتیم از مقدمه و بعضی صفحات مشرعه بحارالانوار بود ان شاءالله اسکن های این موارد و نکات گفته شده محضر عزیزان ارسال خواهد شد. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت سوم) 📝منهج رجالی آصف
⬅️آصف محسنی در مشرعة بحارالانوار گوید: 🔻اکثر روایات بحارالانوار و دیگر کتب حدیثی مثل کافی و تهذیب و من لا یحضره الفقیه و المحاسن سنداً ضعیف و غیر معتبر است!!! 🔻بحارالانوار علامه مجلسی با اینکه دریای انوار است اما با این حال دارای روایات آلوده و مضر و لازم الاجتناب است برای همین اگر کسی می خواهد از از دریا آبی بنوشد ابتدا باید مشرعه بحارالانوار من را بخواند تا سالم بماند!!!! @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت سوم) 📝منهج رجالی آصف
🔻روایات ضعیف السند را نباید به معصومین نسبت داد و چنین کاری حرام است!!!!! 🔻باید تنها اکتفاء کرد با روایاتی که از جهت سلسله سند صحیح باشند و روایاتی که ضعیف السند هستند را رد و رفض و طرد کرد!!!! @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت سوم) 📝منهج رجالی آصف
🔻آصف محسنی با اینکه روی بررسی سندی محض اصرار دارد و روایات بسیاری را رد می کند بخاطر اینکه راوی آن مجهول یا کذاب اگر باشد!! با این حال در مواردی به قرائن و منهج وثوق صدوری نیز توجه دارد: 1⃣در خصوص خطبه حضرت زهراء علیها السلام در رابطه با فدک می گوید ضعیف السند است اما قرائن و تعدد طرق آن را تأیید و تقویت می کند و با اینکه ضعیف السند است از مسلّمات و قطعیات می کند چرا که داعی بر جعل وجود ندارد. (داعی بر جعل نبودن از جمله قرائن نزد فقهاء قائل به منهج وثوق صدوری است) 2⃣در مورد روایات تاریخی می گوید اسناد شان ضعیف است با این حال باید قرائنی را بدست آورد برای اعتبار و صحت شان. 3⃣در جای دیگر می گوید توقف می کنیم در رابطه با روایاتی که سندشان ضعیف است و قرینه ای نیست که موجب اطمینان نفس انسان به صحت صدور روایت از معصوم باشد. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت سوم) 📝منهج رجالی آصف
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت چهارم) 🔸شیخ کلینی و صدوق رحمة الله علیهما در مقدمه کتاب شان حکم به صحت احادیث شان کردند بطوری که می توان به آن عمل کرد و اخذ شان کرد. ⬅️بعضی این را نفهمیدند که مراد از صحت در کلام قدماء نیست(به این معنا که روات روایات شان همگی ثقه و امامی باشند). بلکه چون متقدمین امامیه به منهج وثوق صدوری اهمیت بیشتری قائل بودند مراد شان از صحت احادیث این بود که برای من مؤلف به سبب مشاهدا قرائنی اطمینان نفس حاصل شده است که این روایات از معصومین علیهم السلام صادر شده است. 🔻لذا نباید کسی اشکال کند که این همه حدیث ضعیف السند در کافی و من لا یحضره الفقیه است چطور مؤلف این دو کتاب ادعای صحت احادیث کردند؟ چرا که اصلا مبنای این دو مؤلف و سائر قدماء این نبوده که اگر حدیثی ضعیف السند بود صحیح(به معنای قابل اعتماد و عمل بودن) نمی تواند باشد. حدیث صحیح در اصطلاح آنان کلاً چیز دیگری است چرا که منهج شان منهج وثوق صدوری و تصحیح خبری است. @Talabeh_nevesht110