🔗اسکنات از کتاب آزادی معنوی شهید مطهری و مکاسب امام خمینی در رابطه با کتاب #مصباح_الشریعة
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔗اسکنات از کتاب آزادی معنوی شهید مطهری و مکاسب امام خمینی در رابطه با کتاب #مصباح_الشریعة @Talabeh_n
📝ملاحظه ای به سخن شهید مطهری رحمة الله علیه در رابطه با کتاب #مصباح_الشریعة
۱. ایشان گفته اند: «بسیاری از علمای بزرگ این کتاب را معتبر می دانند». این سخنی بی دلیل و خلاف واقع است، به جزء چند عالم که آنان هم مشرب عرفانی داشتند و در پذیرش روایات -خصوصا در باب عرفان و اخلاق- مسامحه می کردند، کسی دیگر نتوانسته این کتاب را معتبر تلقی کند، بلکه بسیاری از علمای شیعه انتساب این کتاب را به امام صادق علیه السلام مخدوش و مؤلف آن را مجهول یا صوفی مسلک دانستند.
۲. ایشان فوراً مسأله تضعیف علامه مجلسی را به عرفان ربط دادند در حالی که افرادی مانند امام خمینی که در عرفان دست داشتند این کتاب را تضعیف نمودند و فرمودند: هیچ صلاحیتی برای استناد کردن ندارد چرا که ثابت نشده که این کتاب کلام معصوم است چه برسد به ادعای اعتبار این کتاب و معتبر شمردن آن! بلکه بعید نیست این کتاب نوشته بعضی از اهل علم و حال (فردی عرفانی مشرب غیر معصوم) باشد.
۳. انکار علامه مجلسی این کتاب را، بخاطر وجود مضامین عالیه عرفانی و در سطح بالا بودن متن این کتاب نبوده! بلکه علامه مجلسی خود فرموده که کلمات و عبارات و اصطلاحات این کتاب هیج شباهتی به سخنان معصومین که در دست داریم، ندارد! برای مثال "فناء" و "معشوقیت خداوند" و "اهل العرفان" و "شریعت و حقیقت" و "معاملة الله" و... که از اصطلاحات خاص صوفیه است و اصلا در کلمات معصومین مصطلح نیست. اما آقای مطهری طوری جلوه داده که انگار تضعیف علامه مجلسی بخاطر سطح بالا بودن متن کتاب بوده، در حالی که هر کسی این کتاب را بخواند پی میبرد که از جهت متن بسیار هم ضعیف است و در مقابل خطب توحیدی و حِکَم اخلاقی اهل بیت و حتی در مقابل آن روایات ابواب فقهی در مسائل شکیّات هم ضعیف و سطحی است، با کلمات اهل بیت مقایسه نکنم بلکه با کلمات علمای ادب شیعه چون سّید رضی هم توان مقابله ندارد از بس سطحی و پایین است و کلمات سید رضی بیشتر از متن مصباح الشریعه به سخنان معصومین شباهت دارد.
۴. فضیل بن عیاض نیز در هیچ کجا ادعا نکرده من این کتاب را از امام صادق علیه السلام نقل میکنم، بلکه در مورد کتاب مصباح الشریعه گفته شده است که یکی از افرادی که احتمال دارد مؤلف این کتاب باشد فضیل بن عیاض است چرا که از بزرگان صوفیه است.
۵. در آخر فضیل بن عیاض بنابر مشهور علمای رجال از روات سنّی مذهب است و اینکه عارف و زاهد و اهل معرفت و شاگرد امام صادق علیه السلام و دارای سطح بالا بوده از تعاریف شهید مطهری است که در جایی نیافتیم، قرار هم نیست هر روایت کننده ای از امام صادق علیه السلام تلمیذ حضرت باشد. خودم در دروس خارج فقه آیت الله نوری همدانی بحث وقف شنیدم که فرمودند: فضیل بن عیاض از صوفیه بوده و ضال و مضلی بود که هارون پلید برای خودش به عنوان خطیب از او استفاده می کرد و این صوفیه بخاطر گمراهی شان بجای مبارزه با ظلم، حکومت طاغوت را تقویت و تأیید هم می کردند. (درس خارج فقه سال ۹۵ کتاب الوقف)
@Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌حکایت بی اصل و سند
⬅️به هیچ وجه بعید نبود از این شیخ که گاهی برای خودش - با استناد به مدرک سطح چهار حوزه - ادعای اجتهاد می کند و گاهی به بعضی از مراجع هتاکی می کند و گاهی خودش را نماینده دفتر آیت الله وحید خراسانی معرفی می کند، چنین حکایت بی اصل و سندی را به امام صادق علیه السلام نسبت دهد. قبلا نیز بار ها گفتم این مدل منبری ها و آخوند ها هیچ سوادی جزء کتب درسی نظام جدید حوزه (آن هم معلوم نیست یا بصورت ناقص و ضعیف خواندند) ندارند و روی منبرشان شنیده هایشان را که تا بحال در موردش تحقیقی نکردند و خود حدیث را در کتب روایی رؤیت نکردند، نقل می کنند. از این سطح چهار های بیسواد خیلی دیدم، بیسواد هایی که یک متن عربی را هم درست و حسابی نمی توانند اعراب گذاری کنند ولی مدرک سطح چهار از حوزه دارند.
@Talabeh_nevesht110
#سلام_نماز #چرخاندن_سر
⬅️بعضا ندانسته افعالی را در نماز انجام می دهیم که شارع مقدس نسبت به آن هیچ دستور و توصیه ای نداشته و این عمل مان بیجا است و چون نماز از امور عبادی است و این امور توقیفیه اند باید برای کارمان دلیلی داشته باشیم و الا نباید انجام دهیم.
🔻من جمله از این اعمال بیجا، عملی است که خیلی میان ما رواج دارد و آن چرخاندن سر به طرف راست و چپ است که هیچ مستندی ندارد، چه بسا محل شبهه و بدعت نیز است چرا که اهل سنت اینکار را انجام می دهند.
@Talabeh_nevesht110
#حدیث_لولاک
🔻قبلا بار ها در مورد روایات و سند روایات و کتب متقدمین و متأخرین بحث هایی کردم.
⬅️ قرار نیست هر چیزی در کتب متقدمین نبوده(که ما اینطور گمان غلطی داریم) جعلی باشد و علل مختلفی هم گفتم که یکی از آن ها این بوده که کتب متقدمین کاملا بدست ما نرسیده و اکثر مفقود شده و کتابخانه های شیعه مانند کتابخانه شیخ طوسی و علامه مجلسی از بین رفته و همین الان هم در کتابخانه های شیعه کتب خطیی موجود است که چاپ نشده، مضافا بر اینکه کلیت و مضمون این حدیث در روایات دیگر خیلی مؤید دارد و داعی بر جعل برای ناقل آن که علامه میرجهانی (علیه الرحمة و الرضوان من الرحمن) است، نمی بینم. خود علامه بزرگوار میرجهانی نیز توضیح داده که از کجا و چطور به این روایت دست یافته و نقل کرده و فرموده که این روایت را از کتابی مخطوط و چاپ نشده بنام كشف اللآلى به تألیف صالح حلی(از علمای قرن نهم) که در کتابخانه شیخ سماوی موجود است نقل می کند.
@Talabeh_nevesht110
🔷اگر کسی سوالی یا اشکالی یا نقدی نسبت به مطالب کانال #معرفة_الحجة و #طلبه_نوشت داشت یا در ناشناس و یا در شخصی بفرماید:
🆔 آیدی ارتباطی: @tabrizi_110
«طـلـبـه نـوشـت»
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض ❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت هفتم) 🔷محقق حلی رحمة ا
#رجال #تصحیح_خبری #بررسی_سندی_محض
❇️منهج رجالی وثوق صدوری یا تصحیح خبری (قسمت هشتم)
🔷شیخ بهائی رحمة الله علیه و توجه به قرائن
1⃣شیخ بهائی احیا گر مکتب وثوق صدوری شیخ الطائفه طوسی(ره)
2⃣به همت شیخ بهائی با منهج وثوق صدوری بسیاری از روایاتی که به جهت افراطی گری در وثوق سندی از حجیت انداخته شده بودند به حجیت در آمده و قابل استدلال شدند
3⃣شیخ بهائی معتقد است تنها راه برای پی بردن به صحت حدیث، صحیح السند بودن آن نیست بلکه باید به قرائن نیز التفات داشت لذا شیخ قرائنی را جمع کرد
4⃣منهج وثوق صدوری امروزه هم در میان علمای معاصر شیعه طرفدار و قائل دارد و علمای معاصر نیز مضاف بر قرائن جمع شده توسط شیخ بهائی، قرائنی دیگر را نیز جمع کردند
📚نهضت حدیثی شیخ بهائی، تألیف استاد ربانی بیرجندی
@Talabeh_nevesht110