◾️کتاب «دولت متعالیه؛ ماهیت و مسائل» منتشر شد.
▫️ کتاب «دولت متعالیه؛ ماهیت و مسائل» به اهتمام مجتبی جاذبی، اثر جدید پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است که در ۴۹۵ صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.
🔹مصاحبههایی که در این دفتر با اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی درباره دولت متعالیه صورت گرفته، ذیل دو دسته کلی جای دارند: ماهیت دولت متعالیه؛ مسائل دولت متعالیه. در مصاحبه با فلاسفه و حکمایی که سابقه تدریس، تألیف و پژوهش در حوزه حکمت نظری متعالیه دارند، تلاش بر آن بوده با محوریت الگوی فلسفی علل اربعه از مبانی، غایات، کارگزاران و ساختارهای دولت متعالیه سوال شود تا ماهیت دولت متعالیه روشن گردد. اما مصاحبه با اندیشمندان و استادانی که در حوزه اندیشه سیاسی صاحب اثر و نظر هستند، متمرکز بر مسائل دولت متعالیه بوده است.
🔹جایگاه و اهمیت مسائلی همچون عدالت، امنیت، عقلانیت و کارآمدی محور پرسشها در مصاحبه با این دسته از استادان بوده است.
💫 برای خرید نسخه دیجیتال این اثر به سامانه پژوهان مراجعه نمایید.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
1403-06-08-sh ofogh.mp3
12.64M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: "علم"، "قدرت" و دفاع "تمدنساز" ("تهدید"ها "فرصت"اند)
🔹نشست ("تمدن اسلامی"، مادر "صنایع دفاعی و سلاح مدرن") ۱۳۹۳
🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه افق ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 وقتی الگو زینب است
🔸رهبر معظم انقلاب:
«اگر الگوی زن، زینب و فاطمهی زهرا سلامالله علیها باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها و انتخاب بهترین کارها؛ ولو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز.» ۷۷/۰۸/۲۲
🌺🌼 میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار بر همه پرستاران و مادران فداکار طرح ولایتی مبارک🌼 🌺
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️سلمان فارسی و عقلانیتِ در نگاه احمد امین مصری ◾️
حجت الاسلام دکتر علی راد قسمت نخست
▫️پروژه فکری احمد امین مصری ( 1304 – 1373 ق ) اصلاح اجتماعی در پرتو عقلانیت بود , او تحول و تعالی جوامع اسلامی را فقط در گرو رشد و انقلاب در عقلانیت دینی می دانست , عقلانیت را در اندیشه و کارنامه مشاهیر, فرقه ها و مذاهب اسلامی بررسی و ارزیابی می کرد تا نشان دهد که نقش کدامیک در پیشبرد و انحطاط تمدن مسلمین اثر گذار بود. سویه دیگر مسئله احمد امین , اثر گذاری عقلانیت تمدن های و فرهنگ مجاور عربستان از جمله ایران و روم بر عقلانیت عرب صدر اسلام بود. او با دیدی کلنگر به بررسی علل موفقیت و انحطاط جامعه اسلامی در طول تاریخ پرداخت.ایرانیان از طریق اعراب مناذرة که در عراق حضور داشتند با ابعاد ادبی, سیاسی و اجتماعی فرهنگ عربی آشنا بودند . هر چند پیش از اسلام عرب ها با این تمدن پیوندها تجاری , سیاسی و اجتماعی داشتند لکن پس از اسلام این پیوندها توسعه یافت و عمیق تر شد.
🔹در نگاه احمد امین با فتح ایران توسط مسلمانان زمینه های تبادل عقلانیت فرهنگ و تمدن ایرانی بر اندیشه عرب افزوده شد . در امتداد این نگاه احمد امین به نقش عقلانیت ایرانیان , او گریزی به شخصیت سلمان فارسی دارد , با مقایسه سلمان فارسی با صحابه غیر عرب رسول خدا (ص) به تفاوت و تمایزهای شخصیتی او اشاره دارد . تصویر احمد امین از شخصیت و سیمای سلمان فارسی در میان صحابه رسول خدا (ص) به دلیل رهیافت خاص او در مطالعه تاریخ اسلام جالب توجه است.
🔹احمد امین در کتاب فیض الخاطر جستاری را به سلمان فارسی اختصاص داد, در این جستار به معرفی شخصیت وسیره سلمان به مثابه یکی از سه صحابی غیر عرب رسول خدا (ص) از سه تمدن مجاور عربستان می پردازد , صهیب از روم , بلال از حبشه و سلمان از ایران. برای احمد امین شگفت انگیز است که سه نفر از صحابی پیامبر از سه تمدن مجاور عربستان بودند! در نگاه او هر یک از این سه مثال قوم و نژاد خود بودند که در سرزمین حجاز تجلی کرده بودند , همه اوصاف و خُلق و خوی ملت ها روم , حبشه و ایران در این سه نمود و ظهور داشت , صهیب همانند رومیان شوخ طبع بود و در تیراندازی ماهر بود, بلال همانند اهل حبشه در دیانت استوار , قلبی ساده و بی پیرایه و در تیراندازی بدون خطا بود , سلمان سلمان نماینده گرایش معنوی صوفیانه زاهدانه بود، همانند برخی از ایرانیان که اسلام آوردند .
🔹این سه صحابی غیر عرب پیامبر (ص) به اسلام افتخار می کردند , آنها به چیز دیگری افتخار نمی کردند، آنان بردگان وفاداری بودند که در دوره اسلام آزاد شدند. در تقابل با نگاه آنان , اعراب به عربیت , خون و نژاد و حریت خود بسیار افتخار میکردند , با دیگران خشن بودند و این برای این سه صحابی رنج آور بودند که فقط اسلام را مایه تفاخر می دانستند , از نژاد گرایی و خود برتر بینی عرب ناراحت بودند . با این حال بلال حبشی، صهیب رومانی و سلمان فارسی از برجسته ترین ها بودند. در میان این سه صحابه , سلمان فارسی حضوری پُر رنگ در تاریخ اسلام دارد و میراث فربه از او به دست ما رسیده است که از اثر گذاری شخصیت و اندیشه او در فرهنگ مسلمین حکایت دارد لکن دولت عباسیّان نیز در این مهم نقش آفرین بود زیرا زمینه را برای حضور ایرانیان در علوم و تاریخ نگاری فراهم کرد , سلمان فارسی توانست از بردگی به استانداری مدائن دست یابد , اسوه و الگوی شماری از جریان های فکری و مذهبی قرار گرفت , در سخنان او نگاه انتقادی به اخلاق و فرهنگ عربی فراوان وجود دارد , لذا تاریخ نتوانست شخصیت او را نادیده بگیرد چون عقلانیت ایرانی را با اخلاق قرآنی تلفیق کرد , احساسات عمیق دینی را عقلانیت نقّاد ترکیب نمود , از پرسش گری و کندوکاو نهراسید و این چنین در تاریخ ماندگار شد , کسانی چون ابن ادهم و غزالی همانند سلمان به اسلام نگریستند.
ادامه دارد ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️نشست تخصصی با موضوع " شمشیر دو لبه ی علم " با حضور دکتر مهدی جمشیدی و دکتر صادق زیباکلام
🔹سه شنبه 22 آبان 1403 ؛ ساعت 12:30
🔹سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی
💫 انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میکند.
🔹 امام خامنه ای ۱۴۰۳/۸/۸ : «در این چیزی که تا امروز [در منطقه] واقع شده، یک شکست بزرگی به وجود آمده؛ نه فقط برای رژیم صهیونیستی، [بلکه] برای تمدّن غرب، برای فرهنگ غرب، برای ادّعاهای غرب؛ اینها یک شکست بزرگی خوردند. [...] غربیها نشان دادند که در این چند قرن، که دم از حقوق انسان و حقوق بشر و مانند اینها میزنند، یکسره دروغ گفتند؛ [این جنگ] این را نشان داد.»
https://khl.ink/f/58164
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️سخنان مهم و ارزشمند استاد سیدجلالالدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات، درباره علوم انسانی و جایگاه دانشگاه و وظایف استاد و دانشجو.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◼️ «حدیث پیمانه» روایتی است از متعالیترین تجربه تاریخی قرون اخیر این سرزمین در رهایی و برون رفت از عصر عسرت و غربت انسان ایرانی اسلامی، جایی که «آرمان» نیروهای اجتماعی جامعه رنجور ایرانی را در مسیر رهایی از استبداد و استعمار به حرکت در آورده، شالوده کهنه و فرسوده را بر هم زده و نظم و نظامی مطابق خواست مردم ایجاد می کند.
▫️نویسنده این اثر کوشیده است نیروهای اجتماعی که هر یک نقشی موثر در مسیر جامعه ایرانی داشته را معرفی کرده و خواننده را با زاویهای جدید از واقعیتهای اجتماعی تاریخ معاصر ایران آشنا کند. سه نیروی اصلی حاضر در انقلاب اسلامی عبارتند از: ۱- نیروی مذهبی. ۲- نیروی استبداد. ۳-نیروی منورالفکری و روشن فکری.
💫 این سه نیرو در پنچ فصل مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد:
🔹 فصل اول: مذهب و عصبیت.
🔹 فصل دوم: غرب و غرب زدگی.
🔹 فصل سوم: منورالفکری و استبداد استعماری.
🔹 فصل چهارم: روشنفکری و جابجایی قدرت.
🔹 فصل پنجم: سنت و تجدد طلبی دینی
▫️ می توان ادعا کرد اثر حاضر از این جهت که مخاطب را با تاریخچه، مبانی و اصول جریان های اصلی دخیل در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی آشنا میکند، نوعی از خودشناسی تاریخی و اجتماعی را برای خواننده به ارمغان می آورد و از این جهت در تحلیل و فهم مسائل روز جامعه نیز می تواند اثر بسزایی داشته باشد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◼️ معرفی کتاب " درآمدی بر علم اجتماعی اسلامی «رویکردها و راهکارها» "
▫️ این کتاب که توسط جمعی از اعضای هیئت علمی گروه جامعهشناسی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده است، به بررسی رویکردهای بومیسازی، تهذیبی، استنباطی، تاسیسی و احیای میراث در تولید علم اجتماعی اسلامی پرداخته و تلاش کرده راهکارهایی را برای بکارگیری این رویکردها معرفی نماید.
🔹اداره بسامانِ جامعه بدون استفاده از علوم اجتماعی ممکن نیست. اما به کارگیری علـوم وارداتی نیز کژکـارکردهای فـراوانی در پی داشـته است. راهبـرد کتاب پیش روی، استفاده حداکـثری و هم زمان از علوم اجتماعی غربی و میراث هزارساله مسلمین، از طریق تدویـن راهکـارهای اسلامی سـازی یا تولیـد علـم اجـتماعی با رویکردهای تهذیبی، تأسیسی، استنباطی و احیای میراث است.
💫 به قلم | سید حسین شرفالدین، قاسم ابراهیمپور، غلامرضا پرهیزگار و محمد فولادیوند
🔅لینک تهیه این کتاب ارزشمند از انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
تحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزه های علمیه.mp3
73.95M
◾️فایل صوتی نشست:«تحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزههای علمیه» با ارائه حجتالاسلام حمید پارسانیا
🔹زمان: یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
🔹 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا-ساجدی.pdf
433.8K
◾️نفی شریعت در قالب بحث از گوهر و صدف دین
🔹ریشه دیدگاه برخی از مدعیان داخلی روشنفکری، در نفی احکام اسلام، تفکیک گوهر و صدف دین است که متأثر از نظر نویسندگان غربی است. در میان غربیها، اسپینوزا از بنیانگذاران عصر روشنگری و عقل گرایی افراطی و شخصیتی بسیار تاثیرگذار در این عرصه بوده که اخلاق را برجسته و عمل به شریعت را نفی میکند.
🔹مقاله پژوهشی پیش رو با عنوان «بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا» به قلم ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی به بیان و بررسی این دیدگاه می پردازد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 فرا رسیدن هفته بسیج میعادگاه سپاسگذاری از قهرمانان بسیجی و جبهه مقاومت و تجدید میثاق با آرمانهای امام(ره) و شهیدان گرامی باد.
◾️یک قاب تاریخی از فرماندهان مقاومت در کنار سید علی حسینی خامنه ای (مدظله العالی) فرماندهی محور مقاومت اسلامی
▫️ سید حسن نصرالله (ره)، فرمانده نظامی مرکزی حزب الله سید فوادعلی شکر (ره)، فرمانده حزب الله مصطفی «سید ذوالفقار» بدرالدین (ره)، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (ره)، فرمانده جنوب حزب الله حاج علی عبدالمنعم کرکی (ره)، معمار پیروزی های حزب الله حاج عماد مغنیه (ره)، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) ...
🔹امام خامنه ای : بسیج یادگار گرانبهای امام برای کشور است. امام آفرینندهی بسیج و پدر بسیج است.
🔹حضرت امام خمینی(ره) : بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهـادت و رشـادت سَر دادهاند.
هفته بسیج مبارک باد
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
NAGHD_Volume 19_Issue 83.84_Pages 335-382.pdf
946.3K
◾️متن مقاله: تجربههای سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب (فصلنامۀ کتاب نقد، دورۀ ۱۹، شمارۀ ۸۴، آذر ۱۳۹۶، صص ۳۳۵-۳۸۲.)
▫️چکیده: هدف این مقاله، بازخوانی و تحلیل تاریخی تجربههای سیاستی در تولید علم اجتماعیِ اسلامی پس از انقلاب است. برای این منظور، این تجربهها به سه بخش تقسیم شدهاند: بخش اول مربوط به دهۀ نخست انقلاب است که انقلاب فرهنگی در آن واقع شد. بخش دوم مربوط به دهههای دوم و سوم انقلاب میشود که در آنها جریانهای معرفتی رقیب و معارض، پیشروی کردند و تولید علم اجتماعیِ اسلامی به حاشیه رفت و بخش سوم، بازۀ دهۀ چهارم انقلاب که حرکتی جدید و جدّی در این باره شکل گرفت و تا کنون نیز ادامه دارد. پرسش اصلی این است که تجربههای سیاستیِ تولید علم اجتماعیِ اسلامی در ایران پس از انقلاب، چه هویّت و سرگذشتی داشتهاند؟
🔹کلیدواژهها: سیاستگذاری، علوم انسانی، علم اجتماعیِ غربی، تجربههای سیاستی، اسلام، تولید علم اجتماعیِ اسلامی، ایران پس از انقلاب.
🖇 در اینجا بخوانید:
https://naghd.iict.ac.ir/article_704157.html
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️۸ آذر سالروز شهادت،شهید دکتر مجید #شهریاری ، دانشمند هسته ای ایران توسط عوامل صهیونیستی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️ توحید اجتماعی؛ محوریترين آموزه اديان به بهانه کتاب در دست انتشار «توحید اجتماعی؛ با تاکید بر آیات قرآن و اندیشههای آیتالله خامنهای»
▫️ نوشتاری از حجتالاسلام دکتر محمد عرب صالحی از نویسندگان کتاب و استاد گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔹هدف اصلی این کتاب ضمن احيای انديشه پيشگامان اين رويکرد در توحيد، زمينهسازی و فراهمآوردن مقدمات ايجاد يک جريان فکری مصلحانه در زمينه خوانش اجتماعی قرآنبنيان از توحيد و در نتيجه تبديل آن به يک دانش يا گفتمان فکری غالب و حاکم بر فضای علمی جامعه اعم از حوزه و دانشگاه است.
🔹 این کتاب با تغيير رويکرد به مفهوم بنيادين دينی و قرآنی توحید، پيشنيازها و مبانی فکری و نظری جامعه توحيدی و قراردادن جامعه در مسير تکامل و تعالي را پشتيبانی میکند و ابعاد معرفتي و شناختی توحيد را در ساختار کلان جامعه نشان میدهد.
ادامه را بخوانید
iict.ac.ir/tohidejtemaeii
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
▪️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع " فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی" حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی
🔹سه شنبه 29 آبان 1403 ؛ ساعت 14 تا 16
🔹دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
▫️در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست میدهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید.
🔹واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است:
1. فلسفه به معنای مجموعه معرفتهای نظری و عملی؛
2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛
3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛
4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل».
طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد.
اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین میکند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فلسفه و علوم انسانی.mp3
17.66M
▪️فایل صوتی سخنرانی علمی دکتر محمد فنائی اشکوری با موضوع " نقش دانش آموختگان فلسفه در اسلامی سازی علوم انسانی " دهم آذرماه 1403
🔹جایگاه علوم انسانی در زندگی انسان امروز
🔹دانش ها و مهارت های لازم برای ایفای این نقش
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami