eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
316 دنبال‌کننده
705 عکس
31 ویدیو
80 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◼️ معرفی کتاب " درآمدی بر علم اجتماعی اسلامی «رویکردها و راهکارها» " ▫️ این کتاب که توسط جمعی از اعضای هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده است، به بررسی رویکردهای بومی‌سازی، تهذیبی، استنباطی، تاسیسی و احیای میراث در تولید علم اجتماعی اسلامی پرداخته و تلاش کرده راهکارهایی را برای بکار‌گیری این رویکردها معرفی نماید. 🔹اداره بسامانِ جامعه بدون استفاده از علوم اجتماعی ممکن نیست. اما به کارگیری علـوم وارداتی نیز کژکـارکردهای فـراوانی در پی داشـته است. راهبـرد کتاب پیش روی، استفاده حداکـثری و هم زمان از علوم اجتماعی غربی و میراث هزارساله مسلمین، از طریق تدویـن راهکـارهای اسلامی سـازی یا تولیـد علـم اجـتماعی با رویکردهای تهذیبی، تأسیسی، استنباطی و احیای میراث است. 💫 به قلم |‌ سید حسین شرف‌الدین، قاسم ابراهیم‌پور، غلامرضا پرهیزگار و محمد فولادی‌وند 🔅لینک تهیه این کتاب ارزشمند از انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
حمید پارسانیاتحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزه های علمیه.mp3
زمان: حجم: 73.95M
◾️فایل صوتی نشست:«تحولات معاصر دانش اجتماعی در حوزه‌های علمیه» با ارائه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا 🔹زمان: یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰ 🔹 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا-ساجدی.pdf
حجم: 433.8K
◾️نفی شریعت در قالب بحث از گوهر و صدف دین 🔹ریشه دیدگاه برخی از مدعیان داخلی روشنفکری، در نفی احکام اسلام، تفکیک گوهر و صدف دین است که متأثر از نظر نویسندگان غربی است. در میان غربیها، اسپینوزا از بنیانگذاران عصر روشنگری و عقل گرایی افراطی و شخصیتی بسیار تاثیرگذار در این عرصه بوده که اخلاق را برجسته و عمل به شریعت را نفی میکند. 🔹مقاله پژوهشی پیش رو با عنوان «بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا» به قلم ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی به بیان و بررسی این دیدگاه می پردازد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 فرا رسیدن هفته بسیج میعادگاه سپاسگذاری از قهرمانان بسیجی و جبهه مقاومت و تجدید میثاق با آرمانهای امام(ره) و شهیدان گرامی باد. ◾️یک قاب تاریخی از فرماندهان مقاومت در کنار سید علی حسینی خامنه ای (مدظله العالی) فرماندهی محور مقاومت اسلامی ▫️ سید حسن نصرالله (ره)، فرمانده نظامی مرکزی حزب الله سید فوادعلی شکر (ره)، فرمانده حزب الله مصطفی «سید ذوالفقار» بدرالدین (ره)، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (ره)، فرمانده جنوب حزب الله حاج علی عبدالمنعم کرکی (ره)، معمار پیروزی های حزب الله حاج عماد مغنیه (ره)، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) ... 🔹امام خامنه ای : بسیج یادگار گران‌بهای امام برای کشور است. امام آفریننده‌ی بسیج و پدر بسیج است. 🔹حضرت امام خمینی(ره) : بسیج، مدرسه‌ عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهـادت و رشـادت سَر داده‌اند. هفته بسیج مبارک باد ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
NAGHD_Volume 19_Issue 83.84_Pages 335-382.pdf
حجم: 946.3K
◾️متن مقاله: تجربه‌های سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب (فصلنامۀ کتاب نقد، دورۀ ۱۹، شمارۀ ۸۴، آذر ۱۳۹۶، صص ۳۳۵-۳۸۲.) ▫️چکیده: هدف این مقاله، بازخوانی و تحلیل تاریخی تجربه‌های سیاستی در تولید علم اجتماعیِ اسلامی پس از انقلاب است. برای این منظور، این تجربه‌ها به سه بخش تقسیم شده‌اند: بخش اول مربوط به دهۀ نخست انقلاب است که انقلاب فرهنگی در آن واقع شد. بخش دوم مربوط به دهه‌های دوم و سوم انقلاب می‌شود که در آنها جریان‌های معرفتی رقیب و معارض، پیشروی کردند و تولید علم اجتماعیِ اسلامی به حاشیه رفت و بخش سوم، بازۀ دهۀ چهارم انقلاب که حرکتی جدید و جدّی در این ‌باره شکل گرفت و تا کنون نیز ادامه دارد. پرسش اصلی این است که تجربه‌های سیاستیِ تولید علم اجتماعیِ اسلامی در ایران پس از انقلاب، چه هویّت و سرگذشتی داشته‌اند؟ 🔹کلیدواژه‌ها: سیاست‌گذاری، علوم انسانی، علم اجتماعیِ غربی، تجربه‌های سیاستی، اسلام، تولید علم اجتماعیِ اسلامی، ایران پس از انقلاب. 🖇 در اینجا بخوانید: https://naghd.iict.ac.ir/article_704157.html ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️‏۸ آذر سالروز شهادت،شهید دکتر مجید ‎ ، دانشمند هسته ای ایران توسط عوامل صهیونیستی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️ توحید اجتماعی؛ محوری‌ترين آموزه اديان به بهانه کتاب در دست انتشار «توحید اجتماعی؛ با تاکید بر آیات قرآن و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» ▫️ نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب صالحی از نویسندگان کتاب و استاد گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛ 🔹هدف اصلی این کتاب ضمن احيای انديشه پيشگامان اين رويکرد در توحيد، زمينه‌سازی و فراهم‌آوردن مقدمات ايجاد يک جريان فکری مصلحانه در زمينه خوانش اجتماعی قرآن‌بنيان از توحيد و در نتيجه تبديل آن به يک دانش يا گفتمان فکری غالب و حاکم بر فضای علمی جامعه اعم از حوزه و دانشگاه است. 🔹 این کتاب با تغيير رويکرد به مفهوم بنيادين دينی و قرآنی توحید، پيش‌نيازها و مبانی فکری و نظری جامعه توحيدی و قراردادن جامعه در مسير تکامل و تعالي را پشتيبانی می‌کند و ابعاد معرفتي و شناختی توحيد را در ساختار کلان جامعه نشان می‌دهد. ادامه را بخوانید iict.ac.ir/tohidejtemaeii ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
زمان: حجم: 16.65M
▪️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع " فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی" حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی 🔹سه شنبه 29 آبان 1403 ؛ ساعت 14 تا 16 🔹دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️در مغرب‌زمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایه‌گذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادی‌ترین حقایق را راجع به ما انسان‌ها و ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست می‌دهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی می‌داند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید. 🔹واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است: 1. فلسفه به معنای مجموعه معرفت‌های نظری و عملی؛ 2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛ 3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛ 4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل». طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمی‌آیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین می‌کند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فلسفه و علوم انسانی.mp3
زمان: حجم: 17.66M
▪️فایل صوتی سخنرانی علمی دکتر محمد فنائی اشکوری با موضوع " نقش دانش آموختگان فلسفه در اسلامی سازی علوم انسانی " دهم آذرماه 1403 🔹جایگاه علوم انسانی در زندگی انسان امروز 🔹دانش ها و مهارت های لازم برای ایفای این نقش ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نقد کتاب فلسفه چگونگی متقیان اسدپور 14030907.mp3
زمان: حجم: 52.69M
◾️فایل صوتی کرسی علمی ترویجی " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی " 🔹 ارائه کننده : حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹ناقد : حجت الاسلام امین اسدپور چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️حجت الاسلام بابایی : قابل توجه پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران علوم انسانی ▫️خانواده‌های شهدای این‌ روزهای مقاومت لبنان، یکی از مهم‌ترین منابع فهم «انسان‌شناسی مقاومت» است. استفاده از این منابع، زمان محدودی دارد و داده‌های آن بعد از مدتی دیگر در دسترس نخواهد بود‌. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
مقاله- چند پرسش اساسی پیرامون فرهنگ و نظریۀ فرهنگ- عماد افروغ.pdf
حجم: 220K
◾️ متن مقاله‌ی : چند پرسش اساسی پیرامون فرهنگ و نظریۀ فرهنگ نوشتۀ عماد افروغ و منتشرشده در نشریۀ دین و سیاست فرهنگ (شمارۀ چهارم 1394) ▫️ عماد افروغ، جامعه‌شناس معاصر ایرانی، در این مقالۀ متفاوت به جای تلاش برای پاسخ به مسئله‌ای خاص، یازده پرسش اساسی پیرامون نظریۀ فرهنگ مطرح می‌کند. 🔹 محور پرسش‌های او عبارت‌اند از مسائل مربوط به: (۱) تقدم و تاخر هستی‌شناسی، ارزش‌شناسی، هنجارشناسی و نمادشناسی چگونه‌ است؟ (۲) آیا امری بیرونی ورای برساخت‌های زبانی در ساحت فرهنگ وجود دارد؟ (۳) فرهنگ اصل و مخدوم است یا فرع و تمهیدگر؟ (۴) رابطۀ دیالکتیکی فرهنگ و ساحات فرهنگی دیگر حوزه‌ها (اقتصاد، سیاست و ...) چگونه است؟ (۵) آیا می‌توان نوعی تئوری با قدرت تبیینی در مورد فرهنگ سامان داد؟ (۶) رابطۀ طبیعت و فرهنگ چگونه است؟ (۷) آیا ادراکات را می‌توان به حقیقی و اعتباری تقسیم نمود؟ (۸) رابطۀ هویت و حقیقت در بستر فرهنگ چیست؟ (۹) فرهنگی دارای ساختار ثابتی است یا تماما متغیر و سیال است؟ (۱۰) رابطۀ نظام نشانگانی و فرهنگ رابطه‌ای تماماً قراردادی است؟ (۱۱) نقد فرهنگی چیست و چگونه میسر می‌شود؟ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami