🚫مضرات تعطیلی مدارس🚫
۱. افت شدید تحصیلی دانشآموزان بخصوص در پایه های اول و دوم دوره ابتدایی و نتایج ضعیف کنکور را بدنبال دارد مخصوصا برای دانش آموزانی که از نظر توانایی مالی در مضیقه هستند.
۲. حضور بیش از اندازه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از چالشهای جدی است که والدین را نگران کرده است.
فضای مجازی میتواند صدمات جبران ناپذیری بر روح و روان کودک و نوجوان وارد آورد.
شایسته است که بجای روند بیش از حد تعطیل کردن مدارس به دلایل مختلف، تمام سعی و توان خود را بر برگزاری مدارس با بالاترین سطح کیفی گذاشت.
زیرا که آینده این مملکت در دستان دانش آموزانی است که امروز در مدرسه تربیت میشوند.
#نقد_نظام_آموزشی
#نقد_آپ
✍️ سیدمحمدجواد جوادی
@lataelatt
@Taninmoallem
خطر چندگانگی شخصیتی❌
یکی از مهمترین و بدترین تأثیراتی که تلویزیون و سینما و انیمیشن و کارتون ها میتوانند روی شکلگیری شخصیت کودک و نوجوان بگذارند این است که او را دچار چندگانگی شخصیتی میکنند.
یعنی چی؟🤕
یعنی زمانی که کودک یا نوجوان برنامه های تلویزیونی را تماشا میکند از آنها الگو میگیرد و میخواهد مثل آنها باشد اما تماشای بیش از حد باعث میشود از یک الگو به الگوی دیگر بپرد.😱
(توجه کنید که این قضیه حتی برای الگوهای خوب هم صدق میکند چه برسد به الگوهای نابهنجاری مثل مرد عنکبوتی و بتمن و غیره)
روزی میخواهد پلیس باشد، دیگر روز میخواهد آتش نشان بشود، فردایش میخواهد دکتر بشود و همین سیر ادامه پیدا میکند.😞
توجه داشته باشید که رها کردن کودک و نوجوان در فضای تلویزیون و حتی مجازی مانع از ایجاد یک هدف مستقل و قوی در او میشود و آنگاه است که او را دچار سردرگمی میکند.🤯
به کودکان زمانهای گذشته نگاه کنید اکثرا کسانی بودند که شغل پدرهایشان را ادامه میدادند، پدری گچکار بود فرزندش هم گچکار میشد، پدری کشاورز بود، فرزندش هم کشاورز میشد زیرا آنها تنها یک الگوی شغلی در جلوی چشم خود داشتند و آن هم پدر بود.👌
مراقب چشم و دل فرزندانتان باشید🚫
✍️ سیدمحمدجواد جوادی
@lataelatt
@Taninmoallem
کتاب های آموزش انگلیسی، پیاده نظامان شبیخون فرهنگی
کار از تهاجم فرهنگی گذشته، به شبیخون فرهنگی رسیده است. کار به جایی رسیده است که در کتابهای آموزش انگلیسی موسسهها، عادی سازی روابط دختر و پسر اتفاق میافتد.
نمونهاش را در تصویر بالا میبینید.
الف: حدس بزن اون کیه؟ اون خیلی زیباست.
ب: آره. رنگ چشمان چیه؟
الف: چشمانش؟ آبیه
ب: و رنگ موهاش چیه؟ سیاهه یا قهوهای؟
الف: سیاهه. اون کیه؟
ب: اون اسمش شری است؟
الف: نه، اشتباهه
ب: خب، پس اسمش لیزه؟
الف: آره. درسته.
اوضاع از آنچه فکر میکنید، ترسناکتر است.
#دغدغه_های_فرهنگی
🔰 لطفاً رسانه باشید...
✍️ سیدمحمدجواد جوادی
❇️ لاطائلات، حرفهایی که نباید بشنوید...
@lataelatt
@Taninmoallem
بعضی عکسها آتش بوجود آدم میاندازد
مثل این عکس...
مردی از تمام عزت و شوکت و جلال دنیوی خود در آمریکا دست میشوید و خودش را به میان ایتام شیعه و مظلوم لبنان میرساند تا رسالت خودش را به انجام رساند.
بیخود نیست که لبنانیها میگفتند شما چمران را از ما گرفتید...
الگوی زیبای معلمی در طراز انقلاب اسلامی
خاطراتش را حتما بخوانید...
و به قول امام که میگوید مثل چمران بمیرید...
ما میگوییم معلمی مثل چمران باشید...
✍️ سیدمحمدجواد جوادی
@lataelatt
@Taninmoallem
بنظرم باید اندازه کلاس های درس را موقع ساخت خیلی بزرگ تر از اندازه های موجود الان در نظر گرفت مثل این صحنه...
صحنه ای از فیلم جعبه ۲۰۰۹
پ.ن ۱: فیلمش زیاد مطلب بدرد بخوری نداشت همین تیکش فقط خوب بود بنظرم
پ.ن ۲: البته همه مدارس غرب اینگونه نیست اما میشود از همین صحنه ها هم الگو گرفت...
@Taninmoallem
خداوندا
مرا ببخش...
به خاطر لحظاتی که در کلاس درس،
به مسائل شخصی ام فکر کردم
نه به امانتهای تو در کلاس...
#دلگویه
#دعا
@Taninmoallem
بسم رب القلم
🔰معلمان و فرهنگیان بی علم و ادب
معلم باید آنقدر خوب و پاک باشد که بدی از نفوذ در او عاجز باشد و پاکی اش به شاگردانش سرایت کند...🧔
این سطح از خوبی را شاید یک درصد از معلم های امروز هم پیدا نشوند که دارا باشند ولی نامشان معلم است!🤦♂ البته چاره ای هم نداریم جز این...
حالا که نمیتوانیم معلم واقعی باشیم،باید حداقل هارا داشته باشیم که بتوانیم به نحوی، هر چند سخت به خود بگوییم معلم!
چاره ای نداریم جز این که به حداقل ها اکتفا کنیم و آن حداکثر عظیم یک آرزو شود در افق نگاهمان.
البته ناگفته نماند که گرچه ما راضی میشویم به این حداقل از خوب بودن اما این، دلیل بر عدم حرکت به سمت آن حداکثر نشده و نخواهد شد و همه معلمین 《باید》 به آن سمت حرکت و تلاش کنند تا بتوانند حرفی برای گفتن در آن سو داشته باشند...
معلمین《باید》در این جامعه انسان های پاک و عزیز و خوب باشند،باید به دنبال کسب حلال و فراری از حرام باشند،باید نمازشان سرموقع باشد،باید خوش اخلاق و خوش برخورد باشند،باید دلسوز باشند،باید متعهد باشند و درنهایت باید به دنبال واجبات و ترک محرمات باشند.
این حداقل هارا معلمین باید داشته باشند زیرا معلم اند.
😔اما...
اما باز هم اگر به جامعه معلمی نگاه کنیم متوجه میشویم که اوضاع خیلی خراب است.ما گفتیم حداقل هارا باید داشته باشند اما افسوس که این هارا هم اکثرا ندارند!😭
اوضاع بدی است.اول خودم را میگویم و به خود مینگرم و بر خود افسوس میخورم که من هم این ها را ندارم و مثلا معلم هم هستم!
در این وضعیت،مقصر کیست؟چه کسی باید این مشکل دردناک را گردن بگیرد؟سیستم گزینش؟سیستم آپ؟مردم؟خانواده ها؟یا خود منِ دانش آموزِ مشتاق به معلمی؟ مشکل از کجاس؟چه باید کرد؟
این بحث ادامه دارد...🌹
@Taninmoallem
بسم رب القلم
🔰معلمان و فرهنگیان بی علم و ادب...
به نظر میرسد که در این جریان دردناک، چند عامل دست به دست هم میدهند🤝 تا اتفاق رخ دهد.
یکی از مهمترین عوامل،سیستم گزینش معلمین است.
سیستم گزینش، آن طور که باید، افراد شایسته را گلچین نمیکند. وقتی که در بخشی از مصاحبه، چند سوال احکام و سیاسی و ...می پرسند و آن هم تقریبا میشود گفت تکراری!معلوم است که همه، این بخش از مصاحبه را با موفقیت میگذرانند. حالا دیگر بنده اطلاعی از نحوه تحقیقات محلی ندارم و درباره اش هم قضاوت نمیکنم اما اگر بخواهم در این زمینه راهکار بدهم،میگویم بروید و نحوه مصاحبه و تحقیقات دانشگاهی مثل دانشگاه امام صادق(ع) را بررسی کنید و از آن الگو بگیرید. البته نه در آن سطح که بعضی از مسائلش شاید ربطی به رشته معلمی نداشته باشد اما تا حدودی میشود مثل ایشان این روند را پیش برد تا جذبیات نالایق به حداقل برسند.
از دیگر دلایل وجود معلمین ناشایست در سیستم آپ، خود وزارت آپ است.وقتی که در اثر سوءمدیریت و عدم آینده نگری، کار به جایی میرسد که برای جبران کمبود معلم رو میآوریم به دیگر نیروهای غیر متخصص و از طرق دیگر ایشان را معلم میکنیم و با اندک آموزشی او را راهی کلاس درس میکنیم،همین میشود که میبینید.
اگر نمیترسیدم از قضاوت نابجا، بعضی از این افراد را علاوه بر اینکه از لحاظ دارابودن علم،بیسواد میخواندم، آن هارا بی تقوا نیز میخواندم؛ چرا که اگر ایشان تقوا میداشت، به دنبال مسئولیت و شغلی که شایسته آن نبود هم نمیرفت.
حال که وضعیت این شده است،باید چه کرد؟راهکار شما معلمین دغدغه مند چیست؟چگونه باید جلوی این جریان خطرناک را گرفت؟اصلا باید جلویش را گرفت یا به گونه ای دیگر عمل کرد؟
این بحث ادامه دارد...🌹
@Taninmoallem
بسم رب القلم
دوران شیرین دانشجویی
استاد از تلفن دانشجویان و سیرشان در فضای مجازی کلافه شده بود.به قول خودش فقط به تعداد انگشتان دست و شاید هم کمتر،دانشجویانی به ارائه یکی از دانشجویان گوش می دادند و از تلفنشان استفاده نمی کردند.استاد با برخوردی محکم و جدی همه را خلع سلاح کرد و تهدید کرد که دیگرتلفنی در دست کسی نبینم.
همین اقدام مقتدرانه استاد بزرگوار باعث شد که من هم تلفن را جمع کرده و قلم بردارم چیزی بنویسم تا خوابم نبرد☺️.البته بنده با تلفن کار نمی کردم و فقط روی صندلی ام بود.به فکرم رسیده است که چند خطی از اوضاع فضایی دانشگاه عزیزمان《فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند》برایتان سیاهی کنم.برگردید و نام داشگاه عزیزمان را کامل بخوانید😉.
ابتدا از همین کلاس شروع میکنم.فکر میکنم که تا الان فضای کلاس های دانشگاه را برای خود در ذهن مبارک به تصویر کشیده اید.
اکثر کلاس ها مثل هم هستند.
روند کلاس ها به شرح زیر است:
۱.تدریس مباحث سنگین استاد که از قرص خواب آور هم خواب آور تر استمگر اینکه موضوع درس برای دانشجویان جذاب باشد تا به این بهانه از خواب خود بگذرند😅.مباحثی که در کلاس ارائه میشود، بیشتر تئوری است و به گفته بسیاری از فارغالتحصیلان این دانشگاه(نو معلمان)، هیچ فایده خاصی برای کلاس درس ندارد.
۲.ارائه منظم دانشجویان در طول ترم برای کمک به خواب دانشجویان دیگر🤦♂ و البته کمک به خود جهت تمرین کلاسداری و سخنوری در میان جمع😎.
۳.امتحانات میان ترم و پایان ترم که اگر استاد لطف کند و این امتحانات را به صورت مجازی برگزار کند،شیرینی دوران دانشجویی دوچندان شده و گامی مهم در راستای افزایش سطح دانشجویان برداشته می شود.
۴.بخشی دیگر از شیرینی این دوران هم به آن روز هایی برمیگردد که با هر دلیلی استاد بزرگوار کلاس را لغو میکند تا دانشجویان محترم به کار های مهم خود همچون خواب در خوابگاه،گشت و گذار در شهر،بازی با لپ تاپ و...بپردازند.
این خاطرات ادامه دارد...🌹
@Taninmoallem
بسم رب القلم
🔰معلمان و فرهنگیان بی علم و ادب...
چند راهکار برای این اتفاق ناگوار میتوان پیشنهاد داد تا اگر درست به انجام برسد، امیدی برای آینده باقی خواهد ماند:
اولین راهکار این است که معلمان دغدغه مند سیستم آ.پ، دانش آموزان مستعد و متناسب با شغل مهم معلمی را شناسایی کنند و آینده شغلی ایشان را به معلمی سوق دهند؛منظور اینکه،بچه هایی که از دوران دانش آموزی(البته منظور دانش آموزان متوسطه اول و دوم است...)ویژگی ها و استعداد های لازم و حیاتی برای معلم بودن را دارند،شناخته و ایشان را با رضایت خویش و نه اجبار و با توجیه و تبیین نقش معلمی در نظام الهی و روشن کردن ضرورت نیاز کشور به معلمان واقعی و حقیقی برای وی، راضی به هدف گذاری در راه رسیدن به معلم شدن کنند.
راهکار دوم مانند راهکار اول است منتها با نقش اولی والدین؛ پدر و مادر های بزرگواری که برای این کشور و نظام دلسوز هستند، اگر احساس کردند که فرزندشان برای شغل معلمی، آن هم معلم واقعی و حقیقی، توانایی لازم را دارا است، او را به صورت منطقی و مختارانه، راهی این میدان مقدس کنند و خود نیز از برکات معنوی آن، هم در این دنیا و هم در آندنیا بهره مند شوند.
نکته:دو راهکار مذکور برای هر انسانی که دغدغه دارد نیز مدنظر است.
راهکار بعدی و شاید بتوان گفت مهم ترین راهکار و البته سخت ترین،پر درد سر ترین ولی در صورت عملیاتی شدن، آن هم به نحو صحیح،بهترین راهکار،《مطالبه گری برای تغییر وضعیت موجود در سیستم گزینش》است. باید معلمان و دلسوزان و دغدغه مندان، این مسئله مهم را به صورت درست برای مسئولین مربوطه کشوری از طرق مختلف روشن کنند و از خطرات پیش رو ایشان را بر حذر بدارند و خواستار تغییر و تجدید قانون شوند. بی تردید این راهکار بسیار سخت و مشکل فرسا است اما باید برحسب وظیفه به آن عمل کنیم و اگر به صورت درست و منطقی مطالبه شود، تردیدی نیست که جواب خواهد داد هرچند دیر...
این ها چند راهکار پیشنهادی برای رفع این اتفاق ناگوار بود و قطعا راهکار های دیگری هم نیز وجود خواهد داشت که نیاز هست دغدغه مندان این عرصه، با همفکری هم، آن ها را مطرح کنند و به دنبال اجرایی کردن آن باشند.
وظیفه ما انجام تکلیف است و حال هم تکلیف، مقابله با این وضعیت است هرچند نتیجه مطلوب را با ارمغان نیاورد.🌹
@Taninmoallem
بسم رب القلم
مدتی است که تعطیلی های مدارس زیاد شده است و دانش آموزان به دلایل مختلف که بعضی از این دلایل در واقع فقط《بهانه》است، آن هم نه از سوی خود و خانواده هایشان بلکه از جانب مسئولان،تعطیل می شوند و یادگیری را با سازوکار مجازی ادامه می دهند.
یک روز به دلیل کرونا،یک روز به دلیل آلودگی هوا،روزی دیگر به دلیل زلزله و اخیرا هم به دلیل سرمای هوا و مشکلات پیرامون آن...
این دلایل برای همه نمایان است و کسی منکر آن نیست اما آیا تنها تدبیر و راه حل برای ادامه آموزش،تعطیلی مدارس و ادامه آموزش مجازی است؟آیا هیچ راه دیگری نمی شد انتخاب کرد؟آیا توجیهی منطقی برای آموزش مجازی که همه شاهد مشکلات کوچک و بزرگ آن در این دوسال اخیر بوده ایم، مِن جمله پایین آمدن سطح علمی فرزندانمان، دارید؟
برای دلیل سرمایه هوای این روزها و کاهش فشار گاز شهر که بنده آن را بهانه ای میدانم و نه دلیل،به جای تعطیلی،می شود راه حل های بهتری برگزید.
اولاً، اولویت مسئولین در تأمین سوخت جایگزین مکان های عمومی و ادارات و...باید با مدارس باشد و ابتدا این مکان ها را درست کنند؛ زیرا در این مکان، کودکان و نوجوانان حضور دارند و مسئله تربیت و تعلیم بر همه چیز ارجحیت دارد که این مهم برای همه بدیهی است. دیگر مکان های عمومی و ادارات را می شود با لباس گرم و استفاده از وسایل گرمایشی برقی و مقداری پایین تر بودن دما هم تحمل کرد.
ثانیاً، تغییر ساعت شروع و اتمام کلاس های درس کار سختی نیست و می شود با دو ساعت تاخیر در شروع و پایان زمان مدارس،مانع از تعطیلی آن شویم.
ثالثاً، بیشتر خانواده ها خواهان عدم تعطیلی هستند و در نتیجه ایشان می دانند که در این هوای سرد باید فرزندشان لباس بیشتر و گرم تری بر تن کند و این امر را رعایت میکنند.
رابعاً، آفتاب این روز ها، نسبتا هوای خوبی را ایجاد کرده است. بعضی از کلاس ها را می شود در فضای باز و زیر نور گرم خورشید برگزار کرد و از فضایل فضای باز هم در فرایند آموزش بهره برد.
و...
سخن آخر اینکه لطفاً و خواهشاً برای مدارس و وضعیت دانش آموزان این شهر که اُمیدان و آینده سازان و نور چشمان ما هستند بهتر و با تدبیر تر تصمیم بگیرید و به این تعطیلی های راه و بی راه خاتمه دهید.🌹
@Taninmoallem
جذاب تر کردن کلاس های آموزشی
مقدار زیادی از حجم اطلاعاتی که انسان دریافت میکند از طریق #تصویر است. یکی از بهترین روش ها برای #تدریس آموزش تصویری است. بدین صورت که #معلم با نشان دادن #تصویر و پخش #کلیپ میتواند محتوای بسیار زیاد و ماندگاری را منتقل کند.
و چه زیباست که تدریس به این صورت اجرا بشود...
اما بزرگترین #مانع برای این کار، کم بودن وقت و توان هر معلم برای جمع کردن محتوا و ساخت پاورپوینت و تولید کلیپ در زمینه هر درس است.
اینجاست که اهمیت نظام آموزشی مشخص میشود. کافی است وزارتخانه با صرف بودجهای اندک برای هر درس در هر پایه #محتوای_مناسب آن را تولید کرده و در اختیار هر کدام از معلمان بگذارد.
به عنوان مثال برای فلان درس تاریخ کافی است تا #مستندی_جذاب برای آن ساخته شود و تمامی محتوایی که درس میخواهد منتقل کند در آن گنجانده شود.
ادامه کلاس را هم میتوان به صحبت پیرامون همان مستند و رفع اشکال در زمینه آن گذراند که به فهم و تثبیت درس کمک شایانی میکند.
که این امر یکی از معروفترین شیوه نوین تدریس به نام « #کلاس_معکوس » است.
در اکثریت درس ها یا حداقل دروس مهم میتوان این کار را انجام داد.
#آموزش_مطلوب
#آموزش_پرورش_مطلوب
@Taninmoallem