تربیت و آموزش
#منابع_عبرت_و_شیوه_های_عبرت_آموزی 🔶امیرالمؤمنین(ع) نیز مطالعه آثار گذشتگان را وسیله عبرت و مایه هش
#منابع_عبرت_و_شیوه_های_عبرت_آموزی
🔷به هر حال
سیر در زمین و به تعبیر امروزی،
جهانگردی و گردشگری،
یکی از شیوه های عبرت آموزی است که #مربیان می توانند از این طریق، #متربیان خود را در موقعیت عبرت و تأثیرپذیری از آثار به جای مانده از پیشینیان قرار دهند.
🔶چرا که جهانگردی با هدف عبرت آموزی، قلب انسان را خاشع و دانا، چشم او را بینا و گوش وی را شنوا می گرداند و از خمودی و جمود رهایی می بخشد.
🔷البته جهانگردی صورت دیگری هم دارد و آن
▪گردشگری با هدف هوسرانی،
▪بی بند و باری،
▪سرگرمیهای ناسالم،
▪انتقال فرهنگهای مبتذل و غیره است که به آن #سیاحت گفته می شود و اسلام آن را نهی کرده است.
⚫ شاید حدیث «لاسِیَاحَةَ (فِی الاِسْلاَمِ)...»
اشاره به همین مطلب باشد.
🔺گردشگری با این هدف، قلب را می میراند و چشم و گوش را از درک حقایق #باز_می_دارد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#نکات_لازم_برای_مربیان
🔆 ۱- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.
🔆 ۲- اخلاص در عمل و تقوا را رعایت کنیم.
🔆 ۳- تاخیر در شروع جلسه نداشته باشیم.
🔆 ۴- وقت جلسه، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
🔆 ۵- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.
🔆 ۶- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم.
▪ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
📜 #ویژه_مربیان_و_سرگروهها
#توجه_خاص_مربی_به_همه_متربیان!
👥برای بحث #صمیمیت راهکار بگذارید؛
📣مثلاً اگر روز اول، طرف را با اسم کوچک صدا بزنید،
دو روز دیگر چه کار میخواهید بکنید؟
⏳ اصل تدریج در ارتباط خیلی مهم است.
👂مطلب دیگر اینکه اهل #پچپچ باشید؛ یعنی باید حرف درگوشی با متربی داشته باشید.
💥البته بیشتر بچهها دوست دارند که مربی با آنها حرف در گوشی داشته باشد.
مثلاً با هم به #کوه میروید،
#کنار فلان دانشآموز که رسیدید، یک #جک سهکلمهای یا یک نکته طنز بگوئید.
👤متربی باید احساس کند که مربی در این جمع او را بیش از همه #میخواهد.
🔵🔵 البته نکته مهم اینکه #همه_بچهها هم باید این احساس را داشته باشند.
🔰کانال تربیتی و آموزشی را هر روز دنبال کنید
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#اوقات_فراغت 👈در پُرکردن اوقات فراغت فرزندان، چه عواملی دخیل اند؟ 🔵 ۱. تقویت معنویت در فرزندان 👈
#اوقات_فراغت_فرزندان
🔵 ۵. معجزه ای به نام #بازی
🔹🔹 بچه ها برای یادگرفتنِ چیزی #بازی نمی کنند؛ ولی از طریق #بازی، #مهارتهای زیادی را یاد می گیرند.
🔸🔸 بخش اعظمی از آموزش ها را می توان در خلال بازی و به طور غیرمستقیم به او آموخت.
🔹🔹 بچه ها در هنگام بازی، فکر و برنامه ریزی می کنند و دست به نقش آفرینی می زنند؛
از این رو، کم کم شخصیت آنها شکل می گیرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_عبادی_فرزندان از دیدگاه معصومین علیهم السلام 🔰 ۱. آموزش #نماز به كودكان 🔶یکی از بارزترین مص
#تربیت_عبادی_فرزندان از دیدگاه معصومین علیهم السلام
🔶بنابراین سيره اهل بيت (ع) اهتمام زيادي به آموزش نماز به كودكان شده است.
🔷بر اساس سيره معصومان (ع) سن شروع آموزش نماز به كودكان، #هفت_سالگي است و در اين مسئله، توانايي و ظرفيت كودكان را در نظر مي گرفتند و رعايت بسياري از آداب و #مستحبات نماز را از آنان نمي خواستند.
🔶روش اهل بيت (ع) در نماز، #روش_عملي بود؛ يعني خود آنان به صورت عملي آن را مي خواندند تا ديگران شيوه نماز خواندن را بياموزند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
Panahian-Clip-FalsafeAhkam.mp3
1.74M
🎵#کلیپ_صوتی
آیا باید فلسفه دستورات دینی را به فرزندان آموزش داد؟
🔻 #فلسفه_نماز را چگونه آموزش دهیم؟
#فلسفه_نماز_ادب_است...
https://eitaa.com/Tarbiatm
#دقت_و_سنجش_در_برخورد
🔷ورزيده ها، در يك ساعت كارى را به پايان مى رسانند كه تازه كارها در يك روز از انجام آن عاجز هستند.
🔶و براى رسيدن به اين ورزيدگى، مى توان از دقت در مسايل جزيى، شروع كرد و از زير آوار عادتهاى حاكم بيرون آمد و دقتها و سنجشها را در برخورد با هر مسأله به كار گرفت.
🔷به اينگونه آنها كه در مسائل جزيى، دقيق و آماده شده اند، مسائل بزرگ را سطحى و ساده نمى نگرند.
📚رشد، ص: 15
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#روش_تدریس_فعال #روشهای_مشارکتی #طرح_کارایی_تیم ♻️ #دخالت_معلم یادگیری نباید به گونهای باشد که
#روش_تدریس_فعال
#روشهای_مشارکتی
#طرح_کارایی_تیم
♻️دخالت معلم یادگیری نباید به گونهای باشد که کنترلی یک جانبه و مستبدانه را برای آن دانش آموزان تداعی کند. وی زمانی دخالت میکند که اعضای تیم نتوانند به فعالیت با یکدیگر ادامه دهند. چند مورد از موارد مهمی که ممکن است تیم به تنگنا برسد از قرار زیر است:
🌀هنگامی که اعضای تیم مقابله #برد یا #باختی شدید پیدا کنند.
🌀عدم توانایی در کسب #توافق، زمانی که فردی از اعضا راه حلی ارایه میدهد و اصرار دارد که آ ن را به اجرا بگذارد، در حالی که دیگر اعضا از آنجانبداری نمیکنند و آن را نمیپسندند.
🌀 #اختلافات_شخصی میان افراد گروه که مانع ایجاد توافقی منطقی در اجرای فرآیند یادگیری بین اعضای تیم میشود.
🌀 عدم توانایی در #کنترل_زمان کار و اجرا برای عضوی که بیش از حد صحبت میکند.
🌀عدم توانایی در فعال کردن عضوی که #بسیار_کم صحبت میکند.
#پایان
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#روش_اکتشافی 🔷امروزه آن دسته از روش هاى آموزش كه #يادگيرنده_را_محور_آموزش قرار داده، با استقبال بيش
#روش_اکتشافی
🌀در بين روش هاى يادگيرى، برخى «معلّم» را در كانون يادگيرى قرار داده و فعاليت هاى يادگيرى را به طور عمده پيرامون او به گردش درمى آورند.
🔺 اين گونه روش هاى يادگيرى را روش هاى معلم محور يا آموزش مستقيم مى نامند
🌀 در گروه ديگرى از روش ها شاگرد در كانون يادگيرى قرار گرفته و معلم به مثابه زمينه ساز و تسهيل كننده فعاليت او عمل مى كند.
🔺اين گونه روش هاى يادگيرى را روش هاى يادگيرنده محور مى نامند
👆 يعنى دسته اى از موقعيت هاى يادگيرى كه مشاركت دانش آموزان را درگير تعيين اهداف مى كند و امور زير را مورد تأكيد قرار مى دهد:
🔹 #اهداف_مؤثر
🔹 #تعامل_با_دانش_آموزان
🔹#توانايى_معلم_در_پذيرشِ عبارات نادرست
🔹#به_هم_پيوستگى_و_خود_پيروى_گروه
🔹 #زمانى_خاصِ_مسائل_و_تجارب_شخصى.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#منابع_عبرت_و_شیوه_های_عبرت_آموزی ✔ الف. دنیا، سرای عبرت 🔹یک #نگاه عموعی به دنیا و ویژگی ها و سنت
#منابع_عبرت_و_شیوه_های_عبرت_آموزی
✔ ج. شگفتیهای خلقت منبعی دیگر
🔷در قرآن منبع دیگری از عبرت آموزی وجود دارد که می توان از آن با عنوان شگفتیهای خلقت نام برد،
🔶مانند نزول باران، چهارپایان، میوه ها، دگرگونی شب و روز.
🔷قرآن همه اینها را آیات الهی و مایه عبرت دانسته است.
🔶عبرت بودن این آیات از آن جهت است که چگونگی خلقت آنها و بهره مندی فراوان انسان از آنها، موجب شگفتی او می شود و وی را به تفکر و اندیشه درباره خالق قدرتمند آنها وادار می کند.
🔷براستی، این قادر مطلق کیست که با نزول باران، زمینهای مرده و درختان پژمرده را دوباره زنده و شاداب می گرداند و خلقت چهارپایان و میوه ها را مایه حیات انسانها قرار می دهد و نوشیدنی گوارا و زندگی بخش برای انسان، به نام شیر، از لابلای خون و غذای هضم شده دورن معده بیرون می آورد.
...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#نکات_لازم_برای_مربیان 🔆 ۱- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم. 🔆 ۲- اخلاص در عمل و تقوا
#نکات_لازم_برای_مربیان_و_سرگروهها
🔆۷- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
🔆۸- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
🔆۹- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
🔆۱۰- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
📜 #ویژه_مربیان_و_سرگروهها #توجه_خاص_مربی_به_همه_متربیان! 👥برای بحث #صمیمیت راهکار بگذارید؛ 📣مثل
📜 #ویژه_مربیان_و_سرگروهها
#توجه_خاص_مربی_به_همه_متربیان
🔆مثلاً تولدش میشود، به او تبریک می گویید.
✨متربی باید احساس کند که مربی در جمع او را از همه بیشتر میخواهد.
البته در عین حال، مربی در جمع به هیچ عنوان نباید #تبعیض بگذارد ولی تفاوت های فردی را باید در نظر بگیرد
✔ چون متربیها با هم فرق میکنند،
👈 یکی محبت بیشتری میخواهد،
👈 یکی محبت کمتری،
👈 به یکی باید مسئولیت بدهی،
👈به یکی نباید مسئولیت بدهی.
🔺فرق بگذارید اما تبعیض در کارتان نباشد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#اوقات_فراغت_فرزندان 🔵 ۵. معجزه ای به نام #بازی 🔹🔹 بچه ها برای یادگرفتنِ چیزی #بازی نمی کنند؛ ولی
#اوقات_فراغت_فرزندان
🔹🔹تداوم برخی بازی ها، شخصیت فرزندتان را تغییر یا شکل می دهد.
🔸🔸 به دختر و پسرتان بگویید که نقش پدر و مادر را در نمایشی اجرا کنند؛ با این کار یا آنچه که هستید، نشان می دهند یا آنچه را که دوست دارند شما باشید!
🔹🔹 با فرزندتان ورزشهای محبوب او را انجام دهید یا در بازیهای بچه گانه، با او مشارکت کنید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_عبادی_فرزندان از دیدگاه معصومین علیهم السلام 🔶بنابراین سيره اهل بيت (ع) اهتمام زيادي به آموز
#تربیت_عبادی_فرزندان از دیدگاه معصومین علیهم السلام :
#آموزش_نماز
🔷امير مؤمنان على عليه السلام می فرمایند : عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمُ الصَّلَاةَ لِسَبْعٍ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا الْحُلُمَ.
(عيون الحكم و المواعظ، ص 339).
👆در این حدیث همانطور که می بینیم ایشان تاکید کردند که در #هفت_سالگی نماز آموزش داده شود ولی وقتی به سن بلوغ می رسند نماز خواندن بر آنها #واجب می شود و به تبع بر پدر و مادر واجب می شود که برای نماز نخواندن آنان را #مواخذه کنند.
👆 باز می بینیم که ایشان خطاب به یکی از اصحاب فرمود: کودکان اهل خانه ات را با زبان به نماز و طهارت #تادیب نما و وقتی به سن نه سالگی رسیدند، آنان را بر ترک آن، #تنبیه بدنی نما ولی از سه بار بیشتر #تجاوز نکند
📚(میزان الحکمه، ج 1، ص 75)
🔶و باز از ایشان آمده است: : عَلِّمُوا صِبْيانَكُمُ الصَّلوةَ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا ثَمَانِيَ سِنِينَ
📚(تحف العقول، ص 100؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 266).
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
👈ایا اخلاق و رفتار ما مهدوی هست؟
◀اللهم عجل لولیک الفرج
بحق الحسین علیه السلام
هدایت شده از تربیت و آموزش
🌸#امام_سجاد(ع):🌸
✍... #بهترين_مردم هر زمان، كسانى هستند كه #ظهور_مهدى(عج) را #انتظار میکشند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
◀ ۴۰ مرتبه اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#روش_تدریس_فعال #روشهای_مشارکتی #طرح_کارایی_تیم ♻️دخالت معلم یادگیری نباید به گونهای باشد که ک
#روش_تدریس_فعال
#روش_تدریس_كاوشگری_یا_تحقیق
♻️هدف از به کارگیری روش حاضر وارد کردن #مستقیم دانش آموزان به جریان تفکر و پژوهش علمی است.
🌀 با دقت در هدف یاد شده میتوان چند مفهوم عمده را استنباط کرد.
🌀برخی مفاهیم مورد نظر عبارتند از: #پژوهش، #فرآیند_پژوهش و #روش_تحقیق یا پژوهش آنچنان که پیداست، پژوهش به قصد دستیابی به صحت و نادرستی اندیشه، عمل یا فرضیهای انجام میگیرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#روش_اکتشافی 🌀در بين روش هاى يادگيرى، برخى «معلّم» را در كانون يادگيرى قرار داده و فعاليت هاى يادگ
#روش_اکتشافی
🔷تعريف روش يادگيرى اكتشافى
اين روش با عنوان هاى ديگرى همچون «آموزش اكتشافى» و «آموزش پژوهشگرى» نيز شناخته شده است.
🌀رويكردى به آموزش كه از طريق آن يادگيرندگان تشويق مى شوند تا با محيط خود به تعامل بپردازند; يعنى در آن به كاوشگرى و دستكارى اشيا، دست و پنجه نرم كردن با سؤالات، يا انجام آزمايش اقدام كنند، و در نتيجه، به فهم يك موضوع برسند.
🌀فعاليت هاى يادگيرى متعددى وجود دارند كه معلم مى تواند از راه واداشتن دانش آموزان به انجام آنها، هدف هاى يادگيرى اكتشافى را تحقق بخشد
👆👆 از جمله اين اقدامات مى توان انجام آزمايش در آزمايشگاه و تحقيق كتابخانه اى را نام برد.
پس، آموزش اكتشافى به يك روش يا فن آموزشى خاص گفته نمى شود، بلكه اقدامات بسيارى وجود دارند كه #معلم مى تواند به كمك آنها يادگيرندگان را به هدف هاى يادگيرى اكتشافى رهنمون كند.
https://eitaa.com/Tarbiatm