تربیت و آموزش
#انواع_شیوه_های_جدید_ارزشیابی 👈۱) سنجش و ارزشیابی با رویکرد #پویا و #رشد_دهنده = #ارزشیابی_مستمر 🔵
#نقش_ارزشیابی_مستمر در فرایند آموزش چیست ؟
🔹ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود.
👈به این معنا که ارزشیابی در جریان آموزش #جاری است و معلم به طور مرتب با آن #درگیر است.
👈 ارزشیابی مستمر در #طراحی_برنامه_درسی معلم جای خاصی دارد.
یعنی معلم از نتایج سنجش مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش استفاده می کند
👈و به این دلیل است که آموزش و ارزشیابی در هم تنیده می شوند و دانش آموز #رشد_می_کند.
👈ارزشیابی تشخیصی هم نوعی ارزشیابی مستمر و سازنده است،
زیرا #هدف آن دریافت #کاستی ها و #مشکلات و #خطاهای_احتمالی دانش آموز است تا در طراحی مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار گیرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#نقش_ارزشیابی_مستمر در فرایند آموزش چیست ؟ 🔹ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرایند آموزش تلقی می ش
🔹بنابراین زمانی که دانش آموز را ارزشیابی می کند، با توجه به هدف های آموزشی، به #جزئیات_پیشرفت_دانش_آموز و #بهبود_یافته_های او نیز نظر دارد.
🔸🔹در این فرایند دانش آموز نیز نقش دارد، زیرا #فرصت می کند تا کار خود را ارزیابی کند و دریابند که تا چه حد رضایت بخش است یا این که می توانست بهتر باشد.
🔸گفت وگو در مورد کار و نتیجه آن جزئی از فرایند تعاملی است که بین معلم و دانش آموز انجام می شود و بخشی از هدف ارزشیابی مستمر و رشد دهنده است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 اصل پرهیز از افراط و تفریط سعی کنید با نوجوانان، بر اساس #اصل_اعتدال
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 اصل صداقت
🔸مهمترین اصلی که به برقراری رابطه انسانی میان والدین و فرزندان کمک می کند، #اصل_صداقت یا صادق بودن در گفتار و رفتار است.
🔹مهمترین اصل در روابط انسانی صداقت است چون قابل درک است.
👈زمانی که ما دروغ میگوییم فکر می کنیم بقیه متوجه #نمی_شوند ولی فرزندان به سهولت به میزان صداقت والدین با خودشان پی می برند و میزان اعتماد خود را به والدین برحسب آن تنظیم می کنند.
🔸هر چقدر میزان صداقت بین شما و نوجوانتان بیشتر باشد:
✅سهولت ارتباط بیشتر است.
✅راحت تر با شما ارتباط می گيرد
✅راحت تر می آید درد و دلش را با شما در ميان می گذارد که مثلا این سوال برایم ایجاد شده است.
🔹این میزان اعتمادی که بین من و نوجوانم ایجاد می شود، میزان صداقت من است.
🔹 بچه در رفتارهای ما چیزهایی می بیند که نمی تواند به ما اعتماد کند.
🔸 جایی که او برخلاف میل من بوده گویا رفتاری کردم که به صداقت من شک کرده و نمی تواند اعتماد کند.
🔹باید اعتماد بین فرزندان و والدین -پدر یا مادر- فرق نمی کند؛ شکل بگیرد.
🔸خیلی مهم است که من و شما در حیطه نوجوانیِ فرزندانمان (یکی از والدين) #منبع_اعتماد باشیم
و دیگری #اقتدار
👈یعنی به یکی #اعتماد کند و از دیگری نه اینکه #حساب_ببرد.
🔹🔹جنسِ فرزندتان هر چه که باشد دختر یا پسر، بهتر است #مادر منبع محبت باشد و #پدر نشان اقتدار.
#نکته: البته پدر نباید همیشه قاطعیت و اقتدار خود را خرج نماید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی #رفتارهایی که باید به کودک آموخت: 👈۱۶- حتی اگر یک بازی یا #مراسم برایت خسته
#آموزش_آداب_در_کودکی
#رفتارهایی که باید به کودک آموخت:
👈۱۹- اگر میخواهی از #دَری عبور کنی، ببین آیا میتوانی در را باز نگهداری تا کسی دیگری هم از آن #رد_شود.
👈۲۰- اگر به پدر و مادر، معلم یا همسایهای برخوردی که دارد کاری را انجام میدهد، از او #بپرس کمک میخواهد.
اگر جواب مثبت بود، به او #کمک_کن- به این ترتیب ممکن است چیز جدیدی یاد بگیری.
👈۲۱- هنگامی که بزرگسالی از تو تقاضای انجام کاری را کرد، با روی گشاده و #بدون_نق_زدن به او #کمک کن.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_دو ❓ آیا عبرت یک روش تربیتی است؟ از آنچه گذشت معلوم می شود عبرت به خودی خود یک روش نیست
دو عامل:
✅ ۱. گاهی خودِ فرد با خواندن جریانات تاریخی یا دیدن طبیعت و آثار به جای مانده از گذشتگان به این حالت می رسد که در این صورت عبرت یک روش خودتربیتی می شود که می توان آن را روش «عبرت گیری» یا «عبرت پذیری» نامید.
چرا که خودِ فرد زمینه را برای تأثیرپذیری فراهم کرده است.
✅ ۲. گاهی دیگران زمینه ها و مقدماتِ به وجود آمدن چنان حالتی را برای فرد فراهم می کنند.
مثلاً #مربی_تربیتی با قصد عبرت آموزی، متربیانِ خود را به
🗼#دیدن_برج_و_باروها،
🏯#کاخهای_سلطنتی،
🏰#مقابر_و_زیارتگاهها
ببرد که در این صورت یک روشِ دیگر تربیتی است و می توان آن را روش «عبرت دهی» یا «عبرت آموزی» نام نهاد.
🔹در این روش، #کارِ_مربی نشان دادن #آیات و نشانه هاست و این فراگیرنده است که باید از لابلای پدیده ها که آیات الهی هستند، عبور کرده به اعماق آنها دست یابد، چرا که آیات، رموزی هستند که همواره به چیزی فراتر از ظاهر خود دلالت دارند.
در این روش #کشف این رمزها به عهده خودِ #متربیان است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
دو عامل: ✅ ۱. گاهی خودِ فرد با خواندن جریانات تاریخی یا دیدن طبیعت و آثار به جای مانده از گذشتگان
🔸امیرالمؤمنین(ع) در تربیت فرزند خود از #همین_روش استفاده کرده
و در نامه ای به امام حسن(ع) می فرماید:
💬 یا بُنَیَّ انّی قَد اَنْبَأْتُکَ عَنِ الدُّنْیَا وَ حَالِهَا، وَ زَوَالِهَا وَ اِنْتِقالِهَا، وَ اَنْبَأتُکَ عَنِ الآخرةِ و ما أُعِدَّ لاِءَهْلِهَا فِیهَا، وَضَرَبْتُ لَکَ فِیهِمَا الاَمْثالُ، لِتَعْتَبِرَ بِها و تَحْذُوَ عَلَیها.
💬 پسرعزیزم! من تو را از دنیا و تحولات گوناگونش و نابودی و دست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و برای تو از هر دو مثال زدم تا به آن پند پذیری و بر اساس آن در زندگی گام برداری.
🔹در این عبارت، حضرت #متذکر می شوند که
من #اخبار را برای تو گفتم،
#علامات و #نشانه ها را بیان کردم
و راه را #نشان دادم
و تو خود باید #پند بگیری
و #مسیر_زندگی را براساس آن #بپیمایی.
✅بنابراین عبرت آموزی به معنای اخیر یک روش دیگر تربیتی است و اگر در مباحث آتی از آن با عنوان روش یاد می شود، به همین لحاظ است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#نقش_ارزشیابی_مستمر در فرایند آموزش چیست ؟ 🔹ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرایند آموزش تلقی می ش
#انواع_ارزشیابی_مستمر
🔹برای ارزشیابی مستمر #چهار نوع ارزشیابی پیشنهاد می شود:
📝 ۱) پرسش های کلاسی و آزمونک ها
🔖۲) ارزشیابی فعالیت های کلاسی
📎۳) ارزشیابی خارج از کلاس
📔✏ ۴) ارزشیابی از تکالیف
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#انواع_ارزشیابی_مستمر 🔹برای ارزشیابی مستمر #چهار نوع ارزشیابی پیشنهاد می شود: 📝 ۱) پرسش های کلاسی
👈 ۱) ارزشیابی از #پرسشهای_کلاسی و #آزمونک_ها:
🔵 #پرسش_های_کلاسی:
پرسش هایی هستند که در جریان کلاس مطرح می شود
#هدف از این پرسش ها
◀یادآوری پیش نیازهای یادگیری برای درس کلاس،
◀جمع آوری ایده ها و اطلاعات دانش آموزان در ارتباط با یک موضوع
◀ و مواردی از این قبیل
⬅و یک دانش آموز طی یک دوره آموزشی #چندین بار مورد پرسش قرار می گیرد و در لیست #علامت_گذاری می شود.
#آزمونک_ها ابزاری برای ارزشیابی #تدریجی هستند در این نوع ارزشیابی #هدف_نمره_دادن_نیست بلکه منظور این است که
◀در هر مرحله هدف های رفتاری معین میزان پیشرفت فراگیران چگونه است
◀و تا چه مقدار به اهداف آموزشی دست یافته اند
⬅بنابراین لازم است آزمونک ها پیشرفت گام به گام هدف ها را بسنجند و در پایان تدریس یک یا تعداد #معدودی از هدف های رفتاری مربوط به هم انجام شوند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
👈ایا اخلاق و رفتار ما مهدوی هست؟
◀اللهم عجل لولیک الفرج
بحق الحسین علیه السلام
هدایت شده از تربیت و آموزش
🌸#امام_سجاد(ع):🌸
✍... #بهترين_مردم هر زمان، كسانى هستند كه #ظهور_مهدى(عج) را #انتظار میکشند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
◀اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/Tarbiatm
🇮🇷🌸🌿🇮🇷🌸🌿🇮🇷🌸🌿🇮🇷
📜 #برنامه_های_پیشنهادی قابل اجرا به مناسبت #روز_دانش_آموز <۱۳ آبان>
۱_نواختن #زنگ استکبارستیزی درمدارس و آگاه سازی درخصوص ضرورت مبارزه با استکبارجهانی و اهمیت ۱۳ آبان.
۲_انجام #فعالیتهای متنوع با مقتضیات بومی محلی .
۳_مدرسه آرایی و #فضاسازی متناسب با سلیقه دانش آموزان
۴_استفاده از ظرفیت #فضای_مجازی و تارنماهای دراختیار
۵_برگزاری #گفتمان سیاسی و بصیرتی با حضور شخصیتهای مقبول و محبوب
۶_برگزاری #مسابقات فرهنگی ورزشی، تکریم دانشآموزان و برترینهای قرآنی، اخلاقی، علمی و ... در مدارس
۷_ #آگاه_سازی و اطلاع رسانی در خصوص چرایی و ضرورت مبارزه با استکبارجهانی و اهمیت ۱۳ آبان ازطریق تعامل و هماهنگی با مطبوعات و رسانههای محلی و منطقهای
۸_حضور دانشآموزان در مراسم #غبارروبی و نثار شاخههای گل بر مزار شهدای دانشآموز
۹_برگزاری #جُنگهای فرهنگی، پخش #سرودهای مناسب در زمان زنگ تفریح
۱۰_ #مشارکت دانشآموزان در اجرای برنامههای روز #راهپیمایی از قبیل اجرای برنامهها و شعارگویی، استفاده از #تصاویر شهدای دانشآموز و شهدای دانشآموز کشورهای مسلمان در راهپیمایی
۱۱_ دعوت از #اولیای _شهدای دانشآموز و خانوادههای ایثارگران، جانبازان و آزادگان برای بازگویی زندگی و خاطرات ماندگار
۱۲_برپایی #ایستگاههای_صلواتی و نمایشگاهی در مسیر راهپیمایی
۱۳_حضور #نظاممند و #منظم اعضای تشکلهای دانشآموزی در راهپیمایی
۱۴_برگزاری مسابقه #روزنامه_دیواری، نقاشی همگانی،نصب تراکت ومطالب ویژه سیزده آبان در تابلو اعلانات آموزشگاه.
۱۵_قرائت #مقاله، دکلمه، متن، شعر... ویژه سیزده آبان در مراسمات آغازین
و ...
🌼🌼🌼🌼🌼
#ویژه_مدارس
#روز_دانش_آموز
#سیزده_آبان
https://eitaa.com/Tarbiatm
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan.mp3
3.41M
🎵ذکرهای کودکان
🔹ذکرهایی که باید از ۳ سالگی تا ۷ سالگی برای تربیت دینی به کودکان آموزش داد
🎵 #صوت
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 اصل صداقت 🔸مهمترین اصلی که به برقراری رابطه انسانی میان والدین و فرزن
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 اصل قاطع و جدی بودن
🔸در کنار تمام اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان، اصل #قاطع و #جدی بودن مطرح می شود،
⛔متأسفانه برخی از والدین با فرزندان یا بسیار خشک و رسمی هستند و یا بسیار مهربان و نرم.
👈این اصل را والدین با خشک و رسمی بودن و گذاشتن قاعده های خشک اشتباه می گیرند.
🔸 سقف قاعده ها را پایین نزنید که بچه ها #خفگي کنند، #دلگیر شوند، #منتظر_فرصت باشند که از آن خانه #بیرون_بروند و هر کاری دلشان خواست انجام دهند.
👈قاطع بودن به معنای جدی و عصبانی و خشونت و سختگیری نیست.
👈قاطع بودن به معنای این است که: قانونی که با هم تعریف کردیم را با هم به اجرا بگذاریم.
👈اگر والدين يا فرزندان در جايي از اين قواعد #خطا_کردند مي توان:
برای #بار_اول درباره دلیل خطا #صحبت کنیم
و #بار_دوم برای اینکه #چرا_تکرار شد صحبت کنیم
و اگر #بار_سومی اتفاق افتاد آنجا #بررسی_کنیم شاید قانون ما #غلط است
اما #بعد_از_بار_سوم، والدین باید قاطع باشند.
💬به آنها بگویید گویا مشکلی وجود دارد شايد مشکل از من و ملاک من است.
💬مشکل از قانونی است که تعریف کردیم یا مشکل از توست خوب بیا کمک کنيم و مشکل را حل کنيم؛
🔸ممکن است در این قسمت بچه ها بگویند «اعتماد به نفس نداریم يا جرئت نداريم يا استرس باعث این می شود>>
خیلی راحت می توان به آنها کمک کرد.
✅در حالی که معدودی از والدین به موقع مهربان و به موقع قاطع، هرگز قاطع و جدی بودن را با عصبانیت، خشونت و سختگیری یکی نمیدانند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
🔸امیرالمؤمنین(ع) در تربیت فرزند خود از #همین_روش استفاده کرده و در نامه ای به امام حسن(ع) می فرماید
#مبانی_عبرت
برای پاسخ به این سؤال که اصولاً چه ویژگیهایی در زندگی انسان وجود دارد که باعث پدید آمدن حالت عبرت گیری می شود، باید گفت:
👈اولاً، تشابه و برخورداری از #وجوه_مشترک امری است که در تمامی اصناف موجودات این جهان به چشم می خورد.
🔹انسان نیز به لحاظ فردی و اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست.
🔸مثلاً انسان به لحاظ فردی، هم با گذشته خود و هم با افراد دیگر، شباهتها و مشترکاتی دارد. همان گونه که ملتها و جامعه ها نیز با گذشته خود و با اقوام و ملتهای دیگر شباهتها و مشترکات فراوانی دارند.
👈ثانیا، انسان موجودی #حسابگر و #اندیشه ورز است و از این ویژگی برای #رشد و تکامل خود استفاده می کند.
🔹 او همواره به مقایسه امور با یکدیگر می پردازد. شباهتها و تفاوتها را مشخص کرده به تجزیه و تحلیل و تبیین آنها می پردازد.
👈ثالثا، انسان موجودی #تأثیرپذیر است.
🔹او همواره با محیط اطراف خود در تعامل است، حوادثی که در اطراف او اتفاق می افتد، صحنه هایی که از پیش چشم او می گذرد، قضایا و جریانات تاریخی که به گوش او می رسد و... همه و همه، وی را تحت تأثیر قرار می دهد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
💠 #وظیفه_مربی_در_مقام_تربیت
📌 مربی وقتی در مقام تربیت قرار میگیرد، وظیفهاش غیر از آن است که میخواهد #آموزش بدهد.
✅ در تربیت ، باید از طفل مطلب بیرون کشید و سهمی برای دانش آموز باز کرد که اظهار نظر کند: نه اینکه صرفا مربی مطالب و نکاتی بگوید و در ذهن او انباشته شود.
🍀 اما در مقام تعلیم ، زمینه به گونهای باید فراهم شود که دانش آموز از مربی مطلب بکشد و مربی هم به او مطلب بدهد.
#نکات_تربیتی
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
👈 ۱) ارزشیابی از #پرسشهای_کلاسی و #آزمونک_ها: 🔵 #پرسش_های_کلاسی: پرسش هایی هستند که در جریان کلاس
👈 ۲) ارزشیابی #فعالیت_های_کلاسی:
فعالیت های کلاسی که ممکن است #فردی یا #گروهی انجام شوند مهمترین بخش ارزشیابی مستمر است.
🔸بنابراین ارزشیابی فعالیت کلاسی #نمره_دادن به پرسش های کلاسی #نیست،
بلکه ارزشیابی روند شکل گیری و #پیشرفت مهارت ها و نگرش ها است
و بیشتر با #مشاهده رفتار دانش آموزان ممکن می باشد
و در جریان آن
◀ #دانستی ها،
◀ #پرورش_نگرش،
◀ #نظافت در کار و انضباط،
◀#توجه به #صحبت_های_دیگران،
◀ #قبول_مسئولیت در گروه،
◀ #تحمل_نظر_مخالف،
◀ #انعطاف_پذیری و ...
مورد توجه قرار می گیرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm