eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٢٧٢) شأن نزول: از ابن عباس نقل شده كه: مسلمانان حاضر نبودند به غير مسلمين انفاق كنند. آيه نازل شد و به آنها اجازه داد كه در مواقع لزوم اين كار را انجام دهند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 244 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: انفاق بر غير مسلمانان؟ 💠 -در اين آيه سخن از جواز انفاق به غير مسلمانان است، مى‌فرمايد: «هدايت آنها (بطور اجبار) بر تو نيست» (لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ) . 💠 بنابراين، ترك انفاق بر آنها براى اجبار آنها به اسلام صحيح نمى‌باشد. اين سخن گر چه خطاب به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله است، ولى در واقع همۀ مسلمانان را شامل مى‌شود. 💠سپس مى‌افزايد: «ولى خداوند هر كه را بخواهد (و شايسته بداند) هدايت مى‌كند» (وَ لكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ) . 💠و بعد از اين ياد آورى، به ادامۀ بحث فوايد انفاق در راه خدا مى‌پردازد و مى‌گويد: «آنچه را از خوبيها انفاق كنيد براى خودتان است» (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ) . «ولى جز براى خدا انفاق نكنيد» (وَ ما تُنْفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللّهِ) . 💠 و در آخرين جمله باز به عنوان تأكيد بيشتر مى‌فرمايد: «و آنچه را از خوبيها انفاق مى‌كنيد به شما تحويل داده مى‌شود، و هرگز ستمى بر شما نخواهد شد» (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ) . 💠يعنى گمان نكنيد كه از انفاق خود سود مختصرى مى‌بريد، بلكه تمام آنچه انفاق مى‌كنيد بطور كامل به شما باز مى‌گرداند، آن هم در روزى كه شديدا به آن نيازمنديد، بنابراين هميشه در انفاقهاى خود كاملا دست و دل باز باشيد. البته نبايد تصور كرد كه سود انفاق تنها جنبۀ اخروى دارد، بلكه از نظر اين دنيا نيز به سود شماست هم از جنبۀ مادى و هم از جنبۀ معنوى! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 244 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدى مَنْ يَشَآءُ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ 🍀 ترجمه:هدایت یافتن آنان بر عهده تو نیست، بلكه خداوند هر كه را بخواهد هدایت مى‌كند. وآنچه را از خوبى ها انفاق كنید، به نفع خودتان است. و جز براى طلب شدید توجه خداوند انفاق نمى كنید و آنچه از خوبى ها انفاق كنید به طور كامل به شما داده خواهد شد و بر شما ستم نخواهد شد. 🌷 : هر كه بخواهد 🌷 : طلب شديد 🌷 : توجه خداوند 🌷 : به طور کامل 🌺 در تفسیر مجمع البیان شأن نزول هایى براى آیه ذكر شده است كه از مفاد آنها بر مى‌آید كه مسلمانان در به فقراى مشرک و غیر مسلمان شک داشتند، وقتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله پرسیدند، این آیه نازل شد. ضمناً در سیره ى عملى پیامبراكرم صلى الله علیه وآله واهل بیت او علیهم السلام نمونه هاى زیادى از كمک به غیر مسلمانان مشاهده مى‌شود كه حتّى براى كسانى كه به آن بزرگواران ناسزا مى گفتند ویا حقّ آنان را غصب كرده بودند، دلسوز وخیرخواه بودند. 🌺 «لیس عليك هداهم ولکن الله یهدی من یشآء» در ابتدای این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: که هدایت یافتن آنها بر عهده تو نیست ، بلکه هر که را بخواهد هدایت می کند. وظیفه پیامبر ابلاغ و رساندن پیام وحی به مردم و بیان کردن مسیر حق و باطل است ولی انتخاب مسیر حق یا باطل بر عهده خود مردم است. خداوند است که می کند. 🌺 «و ما تنفقوا من خیر فلأنفسكم و ما تنفقون إلا ابتغآء وجه الله و ما تنفقوا من خير يوف إليكم و أنتم لا تظلمون» یکی از راه های ، انفاق کردن است که به سود شماست زیرا چند برابرش و بهترش به شما برخواهد گشت. و شما نمی کنید مگر به خاطر طلب شدید توجه خداوند است. و بر شما ستم نخواهد شد. 🔹پيام های آیه 272 سوره بقره 🔹 ✅ از ایجاد فشار و ترک انفاق، براى ایمان آوردن كفّار استفاده نكنید. «لیس علیك هداهم... وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ ، توفیق الهى است كه تنها شامل دلهاى آماده مى‌شود. «یهدى من یشاء» ✅ رسیدگى به ، یک وظیفه انسانى است. پس بر غیر مسلمانان نیز انفاق كنید. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ ، مكتب انسان دوستى است و فقر و محرومیّت را حتّى براى غیر مسلمانان نیز نمى پسندد. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ فایده ى به خودتان باز مى‌گردد و روح سخاوت را در شما زنده مى كند. با انفاق از پیدایش اختلافات طبقاتى و انفجارهاى اجتماعى جلوگیرى شده و در جامعه ایجاد محبّت مى‌گردد. انفاق مایه محرومیّت شما نیست، بلكه سبب مصونیّت شماست. ✅ جز براى انفاق نكنید. زیرا تمام فواید و آثار این جهانى، دیر یا زود از میان مى رود، ولى اگر انفاق براى خدا باشد، تا ابد از بركات آن بهره مند خواهید بود. «الا ابتغاء وجه اللّه» ✅ در دست و دل باز باشید. زیرا آنچه انفاق مى‌كنید، بدون كم و كاست بازخواهید گرفت. «یوفّ الیكم» ✅ بهره‌گیرى در ، زمانى است كه هدف از انفاق تنها رضاى خدا باشد. «الاّ ابتغاء وجه اللّه... یوفّ الیكم» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ ▫️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ مؤمنان همان كسانى‏ اند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مى كنند همانان كه نماز را به پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند Indeed the believers are those whose hearts quake at the mention of Allah, and when His verses are recited to them it increased them in faith. They are those who put their trust in their Lord. Those who pray steadfastly, and spend of that which We have provided them, سوره انفال،آیه ۲،۳ کانال 👇 @Targomeh
سوره مبارکه جاثيه آیه 9  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ و هرگاه از آيات ما چيزى فهمد آن را به مسخره مى گيرد، آنانند كه برايشان عذابى خفّت بار است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِٓ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا. نساء/۵۸ خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد كه امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی كه میان مردم داوری می‌كنید، به عدالت داوری كنید. یقیناً [فرمان بازگرداندن امانت به مردم و عدالت در داوری‌] نیكو چیزی است كه خدا شما را به آن موعظه می‌كند؛ بی‌تردید خدا همواره شنوا و بیناست کانال 👇 @Targomeh
⚜بعضی‌ها میگن چادر پوشیدن، و مقنعه و روسری سر کردن، کجای قرآن اومده؟؟!!🤔 این آیه را باهم مرور کنیم 👇👇 🕋 یٰا أَیُّهَا النَّبِیُّ، قُلْ لِأَزْوٰاجِکَ وَ بَنٰاتِکَ وَ نِسٰاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاٰ یُؤْذَیْنَ. 🌟 ای پیامبر! به همسران و دخترانت، و زنان مؤمنان بگو: "چادرهای بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب‌تر است، تا به عفّت و پاکدامنی شناخته شوند، و مورد آزار قرار نگیرند". «» یعنی چی؟ «جَلابیب» جمع «جَلباب»، به معنای پارچه‌ی بلندی است، که تمامِ بدن و سر و گردن رو می‌پوشاند خوب! چادر پوشیدن که تو قرآن اومده بود. ❓حالا مقنعه و روسری و شال چی؟؟🤔 سوره نور را ببینیم باهم 👇👇 🕋قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ... وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلیٰ جُیُوبِهِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ. ای پیامبر! به زنان مؤمن بگو... روسری‌ها و مقنعه‌های خود را بر سینه خود افکنند، تا گردن و سینه آنها پوشانده شود، و زینت خود را آشکار نسازند. «» جمع «خِمار» به معنی روسری و مقنعه است. و «» جمع «جَیب» به معنی گردن و سینه است. 🌸قرآن میگه باید روسری و شالِت رو، طوری رو سینه‌ات بندازی، که سر و گردن و سینه‌ات رو بپوشونه، و زینتهای زیرش، مثل گردنبند و گوشواره و لباس و ... هم معلوم نشود.🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ سوره بقره/۲۸۶ خدایا چیزی که توان تحملش رو نداریم قسمت ما نکن کانال 👇 @Targomeh
از بترس! ⚜وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. 🔹و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس. 🔸امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد و مى فرماید: «اى فرزند آدم! هنگامى که مى بینى پروردگارت نعمت هایش را پى در پى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصیت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»; 🌺یَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ🌺 ◾️گنهکاران سه دسته اند: 1⃣گروهى آلودگى کمى دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. 2⃣ گروهی گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند. 3⃣گروه سومى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند. ⏪منظور از این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند. ☑️قرآن مجید بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرماید: درباره گروهى از امت هاى پیشین مى گوید: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختیم شاید بیدار شوند و تسلیم گردند... 🕋«فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَىْء حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ. هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چیز (از نعمت ها) را به روى آنها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) و در این هنگام همگى مأیوس شدند». 🔰در سوره اعراف آیه ۱۸۲ و ۱۸۳نیز مى خوانیم: «🕋وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلى لَهُمْ إِنَّ کَیْدى مَتینٌ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد * و به آنها مهلت مى دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زیرا تدبیر من قوى (و حساب شده) است». 📚آیت الله مکارم شیرازی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در کل به این نکته می رسیم که اگر بخواهیم فقط قاتل را در نظر بگيريم و بخشش یک تخفیف و رحمت است برای فرد قاتل .[ رحمت و بخشش یکی از فضائل انسانی هست] 🍀اما مصلحت عموم با تأمین نمی‌شود، آنچه می‌تواند مصلحت عموم را تأمین کند تنها است نه ونه گرفتن ونه هیییییچ چیز دیگری . 🌐لعلکم تتقون⬅️علت است برای تشریع قصاص کانال 👇 @Targomeh
💠 در قرآن ،برای بازشدن درها ،به روی بندگان به دونوع گشودن اشاره شده است 👇👇 🕋لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ/سوره اعراف_۹۶ 🕋فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ/سوره انعام_۴۴ ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🕋وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ 🔹سوره اعراف آیه۹۶ - و ‌اگر‌ اهل‌ شهرها ایمان‌ آورده‌ و تقوا پیشه‌ می‌کردند، برکاتی‌ ‌از‌ آسمان‌ و زمین‌ ‌به‌ رویشان‌ می‌گشودیم‌، ولی‌ ‌آنها‌ تکذیب‌ کردند ‌پس‌ ‌ما نیز ‌ایشان‌ ‌را‌ ‌به‌ سزای‌ آنچه‌ می‌کردند گرفتار ساختیم‌. -فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُون 🔹 سوره انعام آیه۴۴ - ‌پس‌ چون‌ هشدارهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آنها‌ داده‌ ‌شده‌ ‌بود‌ فراموش‌ کردند، درهای‌ همه‌ چیز ‌را‌ [‌برای‌ امتحان‌] ‌بر‌ آنان‌ گشودیم‌، و چون‌ بدانچه‌ داده‌ ‌شده‌ بودند سرمست‌ شدند، ناگاه‌ گرفتارشان‌ کردیم‌ و ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ یکباره‌ نومید شدند. 🌸«نتیجه آن که .» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞 یادمان نرود كه در هر لحظه و هر زمان... 🎞 چهار دوربين زنده در حال فيلمبرداري از زندگي ما هستند 🎞 و قرار است روزي در قيامت 🎞 تمام زندگي ما را به نمايش بگذارند 🎥 دوربين اول: خدا ⚜️ ألمْ يعْلمْ بأنّ اللّه يري/علق:۱۴ ⚜️ ❞آيا انسان نمي‌داند كه خدا او را نگاه مي‌كند؟❝ 🎥 دوربين دوم: ملائك مقرب خدا ⚜️ مايلْفظ‌منْ‌قوْلٍ إلاّلديْه‌رقيبٌ‌عتيد/ق:۱۸ ⚜️ ❞از شما حركتي سرنمي‌زند مگر اينكه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند❝ 🎥 دوربين سوم: زمين ⚜️ يوْمئذٍ تحدّث أخْبارها /زلزال:۴⚜️ ❞در آن روز زمين هر چيزي كه ديده را بيان مي‌كند❝ 🎥 دوربين چهارم: اعضا و جوارح ما ⚜️ تكلّمناأيْديهمْ‌تشْهدأرْجلهمْ‌كانوايكْسبون/يس: ۶۵ ⚜️ ❞در آن روز دست‌ها و پاها شهادت مي‌دهند كه چه كاري كرده‌اند.❝ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 وَ الْعَصْرِ * إِنَ‌ الْإِنْسَانَ‌ لَفِي‌ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ سوگند به عصر * که انسانها همه در زیانند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی توصیه نموده‌اند. 🔸سوره عصر آیه ۱ - ۳. 🔘 امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیات فرمودند: منظور از "عصر" عصر خروج حضرت قائم است. منظور از انسانهایی که در زیانند دشمنان ما هستند... و منظور از "توصیه به صبر" یعنی صبر در دوران فترت (غیبت امام). 📚 كمال الدين، ج۲، ص۶۵۶. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️تَوّاب بودن خداوند متعال❤️ 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 ✴️ سه گناه بزرگ: وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﻧﺶ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﻤﻰ ﻛﺸﻨﺪ ، ﻭ ﺯﻧﺎ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺳﺨﺘﻲ برسد.(فرقان٦٨) 1⃣ شرک 2⃣ قتل 3⃣ زنا ✴️ عقاب: 1⃣ عذاب دوچندان ⛔️ يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺬﺍﺑﺶ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺷﻮﺩ.(فرقان٦٩) 2⃣ خلود در جهنم ⛔️ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺳﺮﺷﻜﺴﺘﮕﻲ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﻣﺎﻧﺪ .(فرقان٦٩) ✴️ راه نجات: إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا ﻣﮕﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ.(فرقان٧٠) 1⃣ توبه 2⃣ ایمان 3⃣ عمل صالح ✴️ نتیجه: 1⃣ تبدیل گناهان به حسنات ✅ فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.(فرقان٧٠) 2⃣ خداوند بسیار توبه پذیر است ✅ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(فرقان٧٠) 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 کانال 👇 @Targomeh
❓آیا آیه ای داریم که حکمت مشروع بودن را بيان کند ؟🤔 این بخش از آیه 👈"و لكم فى القصاص حيوة يا اولى الالباب ، لعلكم تتقون" به حكمت قصاص اشاره ميكند و هم توهمى را كه ممكن است از تشريع عفو و ديه به ذهن برسد، دفع مي نمايد وهمینطور مزيّت و مصلحتى را كه در عفو است ، يعنى نشر رحمت و انگيره راءفت را بيان نموده ، مى فرمايد: ✨عفو به مصلحت مردم نزديكتر است ، تا انتقام . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 > 3. > ⬅️ و. 🌺بر این اساس، روزه بر جایز نیست و باید در زمانى دیگر آن را به جا آورد : « فَمَن کانَ مِنکُم ... عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِن اَیّامٍ اُخَرَ ». ( بقره ۱۸۴ ) 🔹آیه ۱۸۵ این سوره نیز ، ضمن تکرار این مطلب ، برداشته شدن روزه از مسافران را آسانگیری و عدم تحمیل دشوار بر آنان می داند : * فمن شهد منکم الشّهر فلیصمه و من کان .... علی سفر فعدّه من ایّام اخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر * (بقره ۱۸۵ ) . 🌺امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود : شخص باید روزه بگیرد و نباید بگیرد . 🔹روایات متعدد دیگر نیز از نبودن روزه در سفر حتی بودن آن سخن دارند ؛ برای نمونه صلی الله علیه و آله فرمود : خدای متعالی از تکلیف روزه و بخشی از نماز را برداشته است ؛ 🌺نیز آن‌حضرت روزه از بیماران و مسافران را الهی خواند و رد کردن هدیه خدا از سوی بندگان را ندانست . 🔹در سیره عملی ایشان نیز نقل شده که آن حضرت در و پیش چشم مسلمانان خود را افطار کرد و روزه دارانی را که از روزه خودداری کردند ، گناهکار شمرد . . 🌺 در روایاتی نظر امام صادق علیه السلام در سفر و به جا آوردن آن را بر مسافر واجب شمرد . 🔹بر اساس آیات و روایات یاد شده ، روزه واجب را برای - جز در موارد خاص - واجب و روزه گرفتن ویرا و باطل شمرده‌اند . 🌺 به فتوای فقه های اهل سنت ، کردن در سفر است و روزه گرفتن برای بهتر است . 🔹برخی دیگر بودن روزه را جمله * و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون * در آیه ۱۸۴ دانسته‌اند . 🌺به دیده بیشتر فقیهان امامیه ،‌روزه در سفر نیز - به جز سه روز روزه حاجت در مدینه - است ؛ ولی برخی آن را یا مکروه شمرده‌اند . 🔹در چند مورد نیز گرفتن در سفر شده است ؛از جمله 👈سه روز روزه از قربانی که انجام دادن آن در سفر برای حجگزار واجب است : ( بقره ۱۹۶ ) 👈و روزه در صورتی که نذر او به سفر باشد ؛ یا و غیر سفر را شامل شود ، زیرا قرآن به عهد را لازم می شمارد : (بقره ۱۷۷ ) 🌺روایاتی نیز بر این امر دلالت دارند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۷۳ لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿٢٧٣﴾ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٧٣) شأن نزول: از امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه: «اين آيه در بارۀ اصحاب «صفّه» نازل شده است (اصحاب صفّه در حدود چهار صد نفر از مسلمانان مكّه و اطراف مدينه بودند كه هيچ منزلگاهى براى سكونت نداشتند از اين جهت در مسجد پيامبر سكنى گزيده بودند) ولى چون اقامت آنها در مسجد با شؤون مسجد سازگار نبود، دستور داده شد به صفّه (سكوى بزرگ و وسيع) كه در بيرون مسجد قرار داشت منتقل شوند. آيه نازل شد و به مردم دستور داد كه به اين دسته از برادران خود از كمكهاى ممكن مضايقه نكنند، آنها هم چنين كردند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 244 کانال 👇 @Targomeh